42 286 läst · 435 svar
42k läst
435 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Det är VVS killes Rabat inte kundens . VVS kille har 10 år ansvar på arbete och han betalar för försäkringen . Han som företagare måste ha vinst i företaget annars försvinner företaget fort. Ni var inte ute efter rabatter ni ville ha elementen och det är bara att fråga efter offerten innan jobbet och inte gnälla i efterhandS Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
I detta fall gäller det en VVS kille med egen liten firma.
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Han bifogade underlag från Lundagrossisten, men vägrar ge oss någon rabatt.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
Ville ni ha rörmokarens rabatt fr lunda.S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
Å andra sidan så är det många gånger väldigt svårt ett få något grepp om materialpåslag (eller snarare pris på material) när man frågar. Det blir glidande svar "svårt att säga", "du får ett bra pris av mig, jag har bra rabatter", "Du får 20% rabatt" etc. Minimidebitering, kostnad för bil etc nämns sällan etc, så kvar att jämföra blir timpriset på små arbeten. Den är det ju många företag som lägger på 20-40% på vissa artiklar medan andra lägger på 100-300% på samma artiklar. Jag har svårt att tro att de senare gör det för att det behövs. Snarare gör det det för att det går eller för att många faktiskt verkar tro att listpriset är det rätta.S SueCia skrev:Det är inte så det fungerar. hantverkares affärsmodell bygger ofta på vinst ifrån sålt material, du må inte gilla det, men det är så det fungerar. Vinsten från timmarna räcker ofta inte till att finansiera verksamheten, borde den göra det? Ja, det kan jag tycka, men att höja timpriserna (som är det enda kunderna jämför, är självmord om inte branschen följer med).
Låg timpeng låter det som, 656 kr (inkl eller exkl moms?)S SueCia skrev:
Det som är mer intressant är hur priset på panelerna står sig mot vad kunderna lätt kan köpa för själva.
Säg ett enkelt vägguttag, Elko RS, jordat infällt. 150 kr på Hornbach. Säljs det av elektrikern gör 200 kr klagar nog få. Säljs det gör 600 kr känner sig nog många lurade.
S SueCia skrev:Alltså fick han 25 000 helt utan ansträngning (nästan) på att sälja material, men det krävdes 16 timmars arbete för att tjäna de 10500.
Och nej, innan någon riddare hoppar på mig om att 25 000 i vinst på materialet krävs för att ekonomin ska gå ihop, nej givetvis inte. Det här var ett väldigt bra fall för honom. Däremot är 10500 för 16 timmar åt helvete för lite istället. Så materialvinsten behövs, men inte nödvändigtvis sådär mkt.
Korrekt, men rabatten är ju mot en helt galen prislista. Rabatten är sällan för att firman är bra på att förhandla, de behöver bara kunna fylla i en ansökan för att få rabatter på hittepåprislistan. Sen ökar deras rabattsats när de köper mycket (gör kundernas pengar)N Nekovh skrev:
Det täcks rimligtvis av timpeng.N Nekovh skrev:
Det är det ingen som förnekar.N Nekovh skrev:
Om det ändå vore så enkelt att få offerter på så små jobb...N Nekovh skrev:
Men det är korrekt, de ville inte ha VVS-firmans rabatt, de ville ha ett fair pris.
N Nekovh skrev:
För min del skiter jag fullständigt i vad rörmokaren har för rabatt eller inköpspris. Jag är bara intresserad av att priset till mig är rimligt och i paritet med gängse pris på marknaden.H Hans Odesjö skrev:
På förra jobbet hade vi ca 93%(!) rabatt hos Ahlsell på bult och mutter.S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
Absolut. Och så sker ibland. Antingen avseende allt material eller bara delar av materialet. Är ni överens om det upplägget kan ni givetvis göra så. Vi har fullkomlig avtalsfrihet i Sverige kring dessa saker.Helena Lillarve skrev:
Visst kan det vara så. Varför skulle det inte vara OK?Helena Lillarve skrev:
Du får ju tycka att en hantverkare nästan enbart ska vara en tjänsteförsäljare och inte en materialförsäljare men så ser inte riktigt verkligheten ut. Sen är du naturligtvis fri att tycka det är galet. Det finns många vanligt förekommande företeelser som jag kan tycka är galna... 😉Helena Lillarve skrev:

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 701 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 701 inlägg
Absolut kan du göra det om du vet exakt vad som behövs men annars får du kanske välja och betala för expertisen så det blir rätt material och sen får du stå där utan garantier om något skulle läcka för du har köpt sakerna själv så inte rörmontören kan garantera funktionerna.Helena Lillarve skrev:
Någon enstaka gång har jag råkat ut för att kunder vill köpa fläkten till ett badrum själv också för de har hittat den 300kr billigare i en nätbutik än vad elektrikern vill ha för den och jag själv tycker bara det är dumsnålt för det blir ganska mycket dyrare än 300kr om kunden om där är några fel med den så de måste ringa dit en elektriker och betala för demontering så de kan reklamera sin fläkt på nätet och sen ringa igen när de fått en ny som ska monteras upp... istället för att ringa ett samtal till mig och jag ber elektrikern ta en ny fläkt och köra dit och byta vilket då inte kostar något.
Men det står var och en fritt att välja hur man vill göra.
Om en elektriker skulle ta det priset på uttag som du nämner här så skulle jag nog betala utan att trassla även om det ju blir ett påslag på 33% på materialet. Förutsatt att det inte är många uttag så det blir väldigt mycket pengar.Fairlane skrev:
Å andra sidan så är det många gånger väldigt svårt ett få något grepp om materialpåslag (eller snarare pris på material) när man frågar. Det blir glidande svar "svårt att säga", "du får ett bra pris av mig, jag har bra rabatter", "Du får 20% rabatt" etc. Minimidebitering, kostnad för bil etc nämns sällan etc, så kvar att jämföra blir timpriset på små arbeten. Den är det ju många företag som lägger på 20-40% på vissa artiklar medan andra lägger på 100-300% på samma artiklar. Jag har svårt att tro att de senare gör det för att det behövs. Snarare gör det det för att det går eller för att många faktiskt verkar tro att listpriset är det rätta.
Låg timpeng låter det som, 656 kr (inkl eller exkl moms?)
Det som är mer intressant är hur priset på panelerna står sig mot vad kunderna lätt kan köpa för själva.
Säg ett enkelt vägguttag, Elko RS, jordat infällt. 150 kr på Hornbach. Säljs det av elektrikern gör 200 kr klagar nog få. Säljs det gör 600 kr känner sig nog många lurade.
Men min elektriker debiterade mig 92 kr/st för Schneider Exxakt uttag. Hade jag valt Elko RS så skulle han tagit 109 kr. Strömbrytarna tog dom 70 spänn för styck.
Jag konstaterade snabbt att jag inte ens kan köpa dom för det priset på nätet så. Men dom tar en skälig timpenning istället men inte ens den är särskilt hög.
Resultatet är att jag kommer att anlita dom igen nästa gång jag behöver elarbeten utförda. Och om någon kompis vill ha tips om bra elektriker så rekommenderar jag dom för att dom gör bra jobb och tar skäligt betalt.
Återigen, en näringsidkare får göra sina affärer hur denne vill. Så länge lagar följs säger jag att det är upp till köparen, kunden, jag t ex, att säkerställa att jag köper från den leverantören som passar mig bäst.
Problemet, stort P. Är att jag betalar flera gånger om för en produkt.
Jämförelsen med Ica kommer alltid upp i dessa diskussioner. Nej, jag vet inte vad Ica har för inköpspriser. Jag bryr mig egentligen inte heller. Jag vet dock när jag står på Ica vad produkten kommer kosta mig, jag kan göra en initierad jämförelse med andra handlare vad samma eller likvärdiga produkter kostar.
Om Ica tog 150 kr för en liter mjölk tror jag att samtliga kan räkna ut hur många liter de skulle sälja.
Framförallt får jag ingen tilläggsfaktura från Ica på kassörens tid att knappa in varorna i kassasystemet och ta betalt för dem.
Snälla hantverkare, välj! Antingen tar ni betalt för tiden det tar att köpa in och hämta produkterna. Eller så har ni marginal på produkterna. Annars för ni helt enkelt ta betalt för att sammanställa en lista på vilka produkter och märken ni vill ha så köper jag in dem själv.
Problemet, stort P. Är att jag betalar flera gånger om för en produkt.
Jämförelsen med Ica kommer alltid upp i dessa diskussioner. Nej, jag vet inte vad Ica har för inköpspriser. Jag bryr mig egentligen inte heller. Jag vet dock när jag står på Ica vad produkten kommer kosta mig, jag kan göra en initierad jämförelse med andra handlare vad samma eller likvärdiga produkter kostar.
Om Ica tog 150 kr för en liter mjölk tror jag att samtliga kan räkna ut hur många liter de skulle sälja.
Framförallt får jag ingen tilläggsfaktura från Ica på kassörens tid att knappa in varorna i kassasystemet och ta betalt för dem.
Snälla hantverkare, välj! Antingen tar ni betalt för tiden det tar att köpa in och hämta produkterna. Eller så har ni marginal på produkterna. Annars för ni helt enkelt ta betalt för att sammanställa en lista på vilka produkter och märken ni vill ha så köper jag in dem själv.
Du menar om de tar 200kr, inte om de tar 600 kr antar jag?S steffo_b skrev:
Jag hade också tagit det utan problem.
Låter som en bra firma. Frågan är om du får uttaget till det priset idag, de verkar gått upp, men konceptet är ju helt rätt.S steffo_b skrev:Förutsatt att det inte är många uttag så det blir väldigt mycket pengar.
Men min elektriker debiterade mig 92 kr/st för Schneider Exxakt uttag. Hade jag valt Elko RS så skulle han tagit 109 kr. Strömbrytarna tog dom 70 spänn för styck.
Jag konstaterade snabbt att jag inte ens kan köpa dom för det priset på nätet så. Men dom tar en skälig timpenning istället men inte ens den är särskilt hög.
Resultatet är att jag kommer att anlita dom igen nästa gång jag behöver elarbeten utförda. Och om någon kompis vill ha tips om bra elektriker så rekommenderar jag dom för att dom gör bra jobb och tar skäligt betalt.
Det kan du själv slå upp med hjälp utav RSK nrS Sara Mal skrev:
varför skall en hantverkare lämna rabatt jag fattar inte det?
Om du beställer jobb ofta utav samma hantverkare så kan du säkert få rabatt men inte annars!
Absolut och dom flesta firmor accepterar att man själv köper in material.Helena Lillarve skrev:
Spontant känner jag att anlita en VVS:are främst handlar om en TJÄNST. Därmed borde jag, rent krasst, kunna köpa in det material som rörmokaren önskar (till virket pris som helst och hos den leverantör jag väljer) och sedan betala VVS:aren arbetskostnaden för utfört arbete, eller?
Blir ju enormt svårt för en konsument att jämföra olika firmor om huvudförtjänsten för t.ex. en VVS-firma grundas i vilket pris de lyckas förhandla fram hos en leverantör. Då är ju helt plötsligt VVS:are, eltekniker, snickare mfl. huvudsak inte längre att leverera en tjänst utan deras största förtjänst ligger i att vara återförsäljare …? Eller tänker jag helt fel? Oavsett så verkar det helt galet med mitt tankesätt.
PS. Självklart förstår jag att man kan föredra att jobba med produkter från ett visst märke som man är van etc.
Sen är det lite olika hur dom hanterar det.
En firma som jag tog in för att byta två blandare som jag köpt själv angav tydligt redan på sin hemsida att dom hade två olika timpriser. Ett om dom står för materialet och ett om du själv köpt material. Jag tror det skiljde 100 kr/timme.
Där hade jag konstaterat att duschblandaren inte gick att få loss utan att såga sönder den. Tydligen kan saker ärga ihop rätt rejält på 50 år.
Jag frågade specifikt om det och enligt dom så var det för att om någon köpt in billigaste blandaren på Bauhaus som dom installerar så är det ofta så att det krånglar mer än annars samt att det är större risk att något inte är tätt eller riktigt bra och dom därför har högre risk för att det blir diskussioner som tar tid och energi och kostar pengar.
Men dom frågade vilka blandare det var som vi köpt och när dom konstaterade att det var Mora som dom själva brukar använda så sade dom att dom inte behöver ta det högre timpriset.
Dvs om du själv köper in materialet så kan det hända att dom tar ett högre timpris för att risken för backjobb ökar.
Och jag tycker nog att det är helt i sin ordning att göra så så länge man är tydligt med hur man gör så att båda parter vet vad som gäller.
Nej. Hade dom tagit 600 kr för uttagen så hade jag nog bråkat eftersom jag vet att det vore ett påslag på flera hundra procent. I mitt fall så hade jag nog valt att köpa hem dom själv eftersom dom talade om priserna på förhand till mig.Fairlane skrev:
Dom ville inte lämna fastpris på att dra fram jord och byta alla uttag eftersom det är omöjligt att veta hur mycket det strular i ett gammalt hus och då måste dom ta så mycket höjd för oförutsedda saker att det blir orimligt dyrt.
Och det priset kan jag nog få idag. Eller i närheten i alla fall. Dom gjorde jobbet precis efter nyår.
Men ja.Det är en bra firma. Det var faktiskt så att dom var väldigt noga med att debitera för rätt antal timmar. Jag hade nog förväntat mig att dom skulle göra lite mer avrundning uppåt på antalet timmar för varje dag. Exempelvis om elektrikern var där 7 timmar en dag för att han bedömde att det inte var en bra idé att påbörja något nytt som han inte hinner göra klart och då blir vi utan el så tog dom bara 7 timmar. Jag hade nästan förväntat mig att dom tagit betalt för en hel dag i det läget. Särskilt som anledningen var att han ville ge oss bekvämligheten att ha el överallt över natten.
Så ni tror på allvar att hantverkare har så lite prylar så möjligt bara för att åka till grossisten och handla/fika?E Ekke018 skrev:Finns ju ingen hantverkare som har lager i bilen, då missar dom ju möjligheten att ta betalt för tiden det tar att handla (+ den obligatoriska fikarasten).
På standardprylar (rörböjar och liknande) tillför grossisterna inget mervärde jämfört med att handla identiska prylar på biltema och att då ta 200% mer är helt obegripligt.
I de fall de lagerför specialprylar (sådant som måste beställas) kan jag tycka att ett litet påslag kan vara motiverat.