42 286 läst · 435 svar
42k läst
435 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 701 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 701 inlägg
Jag är också seriöst väldigt nyfiken på detta för vi i mitt team jobbar utifrån något helt annat. 🙃useless skrev:
Kunden får gärna köpa vissa saker själva och i många fall ber vi dem att köpa t.ex toalettstol och liknande själva då det är så mycket billigare för dem men nog fan kopplar min rörläggare in den sen.
Likaså om de vill köpa t.ex fläkt till badrummet själva så är det ok.
MEN... om det är något fel på dessa saker och de ringer oss så får de själva stå för kostnaderna och vi kör inte ut gratis om det är sakerna det är fel på... är det däremot på det utförda arbetet så självklart tar vi den kostnaden men det är mycket ovanligt.
Jag tror inte att dom har ansvar för att ta hand om garantiåtagandet för varmvattenberedaren i det fallet.Alfredo skrev:
Är det så att du menar att om du kopplar in exempelvis en varmvattenberedare som kunden själv köpt någonstans så har du ett garantiåtagande om beredaren går sönder?
Är det så du anser får du väldigt gärna hänvisa till någon källa som stödjer din åsikt.
Jag hävdar i alla fall att du inte har något som helst garantiansvar om beredaren går sönder mer än ditt ansvar för att din inkoppling ska vara korrekt och inte gå sönder.
Däremot har dom ett garantiansvar för sin installation och eftersom det kan ifrågasättas huruvida den fallerat pga dåligt utförd installation så blir dom tvungna att åka ut och titta för att se vad som gått fel och om det kan tänkas ha koppling till något dom gjort vid installationen.
Dvs dom riskerar att åka på ett backjobb för att dubbelkolla sin installation som dom inte kan debitera för och som med restiden inräknat kan bli några timmars förlorad tid.
Och det behövs inte mycket innan man börjar gå back.
Ett företag som har 10% vinstmarginal på arbetet kommer att hamna på minus om dom bara tappar 4 timmar debitering på en vecka.
Dvs hela veckan fram till fredag lunch går åt bara för att nå "break even".
Och då är det inte jättemånga företag som ligger på 10% och över i vinstmarginal.
Problemet där är väl om ni installerar saker som kunden köpt in själv och det sedan går sönder och kunden hävdar att det beror på felaktig installation.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag är också seriöst väldigt nyfiken på detta för vi i mitt team jobbar utifrån något helt annat. 🙃
Kunden får gärna köpa vissa saker själva och i många fall ber vi dem att köpa t.ex toalettstol och liknande själva då det är så mycket billigare för dem men nog fan kopplar min rörläggare in den sen.
Likaså om de vill köpa t.ex fläkt till badrummet själva så är det ok.
MEN... om det är något fel på dessa saker och de ringer oss så får de själva stå för kostnaderna och vi kör inte ut gratis om det är sakerna det är fel på... är det däremot på det utförda arbetet så självklart tar vi den kostnaden men det är mycket ovanligt.![]()
Då kan ni ju teoretiskt sett hamna i att ni i alla fall måste åka ut till kunden och kolla för att kunna konstatera att det inte var något som kan tänkas bero på något ni gjort fel.
Och då har ni redan tappat någon debiterbar timme den veckan. Bara för att kontrollera så att ni inte kan hållas ansvariga för det som fallerat.
Du har fel.S steffo_b skrev:Jag tror inte att du kan förhandla bort dom delarna av konsumentköplagen.
Delar som rörmockaren skruvat på omfattas av installationsgarantin enligt lagen.
Sen är det klart att rörmockaren kan klargöra för kunden att denne inte lämnar någon garanti på grejorna eftersom han inte köpt in dom och det är möjligt att kunden respekterar det.
Men om kunden sedan får problem och väljer att dra det vidare så kommer hantverkaren inte undan sitt ansvar enligt konsumentköplagen oavsett vad som sagts.
Och en Römockare blir ju ansvarig även om inte allt material är hans.
Exempelvis om du har befintliga rör och sätter in en ny blandare och det sedan blir läckage i anslutningen mellan rör och blandare.
Vem tror du får ansvaret i det fallet.
Jo rörisen som installerat blandaren. Även om rören är 40 år gamla.
Det är just det som gör att jag har full förståelse till VVS firman som jag hade här för byta av blandaren och deras strategi att avisera att dom tar ett högre timpris för arbetet om kunden köper material själv. Så länge dom är öppna och ärliga med vad som gäller redan på förhand.
Nej. en seriös hantverkare gör inte så. Ingen av de hantverkare som jag haft här hemma har gjort så.H Hasse2188 skrev:
Dom har tvärtom gett mig ganska bra pris på materialet. I en del fall billigare än jag kan köpa grejorna för själv ens om jag letar. Men troligen fortfarande med en viss marginal som påslag för dom.
Hade du varit hantverkare hos mig och försökt komma med en faktura där du ska ha exempelvis Ahlsells listpriser (som oftast är 10 ggr över vad grejorna kostar någon annanstans) plus 10% så hade jag bestridit fakturan så länge det går. Jag hade sett till att det kostat mer med rättsprocess än du fått på fakturan till mig.
Och det hade definitivt varit sista gången du gjort ett jobb för någon i min bekantskapskrets eller i närområdet.
Det är bara lurendrejare som försöker sälja vidare materialet till slutkunden med ett påslag på 900%.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 701 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 701 inlägg
Absolut inget problem för visar det sig att det inte beror på oss så får kunden bara en faktura på vår utkörning om de kräver att vi ska komma ut.S steffo_b skrev:Problemet där är väl om ni installerar saker som kunden köpt in själv och det sedan går sönder och kunden hävdar att det beror på felaktig installation.
Då kan ni ju teoretiskt sett hamna i att ni i alla fall måste åka ut till kunden och kolla för att kunna konstatera att det inte var något som kan tänkas bero på något ni gjort fel.
Och då har ni redan tappat någon debiterbar timme den veckan. Bara för att kontrollera så att ni inte kan hållas ansvariga för det som fallerat.
Sorry. Jag menar såklart konsumentjänstlagen.Alfredo skrev:
Men likväl så hamnar hantverkaren i läget att om denne installerat något som kunden själv köpt in och det sedan går sönder så kan det ifrågasättas om det beror på felaktig installation vilket betyder att hantverkaren kan behöva kontrollera hur det ser ut på plats för att vara säker på att ha ryggen fri.
Och jag tror att de flesta seriösa hantverkare faktiskt är medvetna om att även om dom med 99% säkerhet kan säga redan på telefon att prylen inte gått sönder pga felaktig installation så finns risken att man kan ha begått ett misstag vid installtionen. Dvs många hartverkare skulle i det läget se sig tvingade att kontrollera gejorna.
Ja. Det är ju det korrekta att göra i det läget.Paul-Staffanstorp skrev:
Men jag misstänker att det finns en del hantverkare i det läget som råkat ut för att kunden inte uppfattar det som att dom beställt ut någonting dom ska betala för vilket leder till en massa trassel med en kund som ska betala något som dom (förvisso felaktigt) anser att dom inte är skyldiga att betala.
Jag skulle själv inte ha något problem om vår köksblandare havererade och firman som installerade den ville ha betalt för att kolla på den eftersom jag köpte den själv.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 701 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 701 inlägg
Finns ingenting som heter installationsgaranti vad jag vet så du får gärna länka till detta i så fall.S steffo_b skrev:
På småhusentreprenader så lämnas det heller inga garantier om inte man avtalar om det själv.
Enligt konsumentjänstlagen har man som företagare en "ansvarstid" men bevisbördan åligger konsumenten och bevisa att det är företagaren som är orsak till felet.
Här kan man t.ex läsa lite om detta.
https://www.elinstallatoren.se/2018/09/vet-du-hur-lang-garantitid-ditt-arbete-har/
Finns ingenting att läsa varken i Konsumentköplagen eller Konsumenttjänstlagen där det framgår att installatören tar över ansvaret för produkten som installeras utan man ansvarar för sin utförda tjänst och att den är fackmässigt utförd.
Men du får gärna länka till något som styrker ditt påstående.
Nej du har rätt. det heter inte installatigonsgaranti. Det heter ansvarstid.Paul-Staffanstorp skrev:
Finns ingenting som heter installationsgaranti vad jag vet så du får gärna länka till detta i så fall.
På småhusentreprenader så lämnas det heller inga garantier om inte man avtalar om det själv.
Enligt konsumentjänstlagen har man som företagare en "ansvarstid" men bevisbördan åligger konsumenten och bevisa att det är företagaren som är orsak till felet.
Här kan man t.ex läsa lite om detta.
[länk]
Finns ingenting att läsa varken i Konsumentköplagen eller Konsumenttjänstlagen där det framgår att installatören tar över ansvaret för produkten som installeras utan man ansvarar för sin utförda tjänst och att den är fackmässigt utförd.
Men du får gärna länka till något som styrker ditt påstående.![]()
Men oavsett vad man kallar det så innebär det att installatören har ett visst ansvar för själva installationen enligt konsumenttjänstlagen. Hur lång tid beror ju lite på vad dom gjort.
Och det gäller oavsett om kunden köpt materialet eller om hantverkaren gjort det.
Följden av det blir ju att om kunden köpt in undermånligt material som du installerar som hantverkare och det sedan blir exempelvis ett läckage i kopplingen som du anslutit så kan det ifrågasättas om det beror på materialet eller dåligt utfört arbete.
Om kopplingen då exempelvis spruckit kort efter installationen så kan det ifrågasättas om det är så att det var fel på kopplingen (kundens fel) eller om det kanske var så att du dragit den så hårt att det bildats sprickanvisningar i materialet som gör att det senare spricker (installatörens fel).
Det gör att det ju uppstår något slags risk för hantverkaren vid den typen av jobb även om bevisbördan ligger på kunden.
Om kunden anmäler det till Allmäna reklamationsnämnden så är det ju inte garanterat att dom faktiskt drar den korrekta slutsatsen att det var fel på materialet utan istället drar slutsatsen att hantverkaren dragit för hårt så grejorna spruckit av det.
Och jag har aldrig påstått att installatören skulle överta någon typ av ansvar för produktgarantin.
Om du uppfattat det så så har du missförstått mig.
Det där resonemanget faller dock på att de hantverkare som kör med kungliga materialpåslag inte kompenserar för det med en lägre timdebitering. Har iallafall aldrig sett något exempel på det.S SueCia skrev:Det är inte så det fungerar. hantverkares affärsmodell bygger ofta på vinst ifrån sålt material, du må inte gilla det, men det är så det fungerar. Vinsten från timmarna räcker ofta inte till att finansiera verksamheten, borde den göra det? Ja, det kan jag tycka, men att höja timpriserna (som är det enda kunderna jämför, är självmord om inte branschen följer med).