tommib skrev:
Den nya lagen skärper skrivningen, men jag tror som Mikael_L att de som hempular gör det i alla fall. Antingen så vet man vad lagen säger (t.ex. undertecknad m.fl här på forumet) eller så vet man inte ens det.

Enda gruppen man teoretiskt skulle komma åt är elektriker, förlåt yrkesmän, som jobbar i elinstallationsföretag som kör lite svart vid sidan av och tror att det är ok (d.v.s. de har ingen koll på lagen).


Med tanke på hur riskerna ser ut (synnerligen ringa) och hur utbrett brott mot denna lag är så tror jag att det skulle vara bra både för det allmänna rättsmedvetandet samt elsäkerheten att legalisera visst hempul, gärna kombinerat med krav på kunskapskontroll modell körkort. Jag har förespråkat det förut och kommer fortsätta göra så. Som jag ser det är den nuvarande och kommande lagstiftningen i huvudsak avsedd att skydda ett skrå, inte att förbättra elsäkerheten.
Kan hålla med viss del, tycker man ska få spika kabel och dra rör (för inte ska man ta bort gamla elrören bara för man inte vet om personen i fråga är behörig när jobbet gjordes).

Det är många skyldiga till, som tur är så gör elektriken jobbet sen. Jag menar sällan man kan klanta till just rör och kabeldragning (är ju inkoppling som kan bli fel).
 
tommib
Rör och kabeldragning går utmärkt att klanta till, även så att det blir ett säkerhetsmässigt problem. Till exempel kan man dra rören så att de ligger illa till för genomspikning/skruvning eller att de ligger för långt in i isoleringen. Man kan dra i för många ledare eller skada FKn när man drar i den.

Att koppla in det hela är i princip en fråga om att koppla färg mot färg, vilket min 4-åring skulle klara, och att se till att anslutningarna blir bra. Att misslyckas med en anslutning med moderna apparater med snabbkopplingar är svårt. Att misslyckas med Wago773 är ännu svårare.

Så nej, rördragning och kabeldragning är inte det lättaste i installationen.
 
G
Det finns minst två samverkande organisationer i detta:
Staten vill ha in skattepengar och gör därför allt för att hindra folk att göra saker själva. Kom ihåg att politikers lön kommer av dina skattepengar. Det gäller för politikerna alltså att maximera mängden skattepengar..

Den andra är elektrikernas "riksförbund" de vill förbjuda andra är göra installationerna. På så vis värnar de sitt lilla monopol och sin framtida lön.

(Sedan har vi byråkraterna som måste hitta på saker för att motivera dina tjänster och sin lön)

Problemet i samhället idag är att det finns inte några starka krafter som motverkar alla dessa regelverksbyggare.

1846 avskaffades skråsamhället, nu införs dessa små monopol igen under namn av certifikat, licensiering, säkerhet osv.
Avskaffandet av skråsamhället var starten på välståndet och utvecklingen. Fundera på vad å terinförandet innebär.

När jag gick gymnasiet fick man göra installationer om man hade tillräckligt kunskap. Det är enligt min mening så lagar skall skrivas. Misskötsel skall sedan kunna beivras.

Att det skulle handla om säkerhet och trygghet är bara svepskäl, som folk av någon anledning går på. Hade det varit riktiga skäl hade andra områden, där folk dör i mängd, reformerats först.

Den vetgirige kan läsa om skråsamhället här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skråväsen?wprov=sfla1
 
Hade det varit för skattepengarna så hade resten av hantverkaryrkena varit licenspliktiga också. :p
 
Jag tror inte heller att det är en konspiration från politikernas sida att få in skattepengar i just det här fallet (det finns många andra exempel på dolda skatter som faller under den definitionen, t ex TV-licensen).

Däremot är jag övertygad om att det är intresseorganisationernas dolda agenda som ligger bakom. De har varit extremt framgångsrika i sin lobbyverksamhet för att skydda sina medlemmars intressen och det tror jag beror på att gemene man (där ingår lagstiftaren) tycker att el är något mystiskt, som är svårt att förstå och som är oerhört farligt.

Skrämselpropagandan har gått hem helt enkelt...hur många gånger har man inte hört något i stil med: "Nej!! Det där får du inte röra...det måste vara en elektriker för det! Det är ju jättefarligt!"? Många har känslan av att en elektrisk pryl är i stil med nitroglycerin...rör man det på fel sätt händer ruskiga saker.
 
tommib
gäst skrev:
Det finns minst två samverkande organisationer i detta:
Staten vill ha in skattepengar och gör därför allt för att hindra folk att göra saker själva. Kom ihåg att politikers lön kommer av dina skattepengar. Det gäller för politikerna alltså att maximera mängden skattepengar..

Den andra är elektrikernas "riksförbund" de vill förbjuda andra är göra installationerna. På så vis värnar de sitt lilla monopol och sin framtida lön.

(Sedan har vi byråkraterna som måste hitta på saker för att motivera dina tjänster och sin lön)

Problemet i samhället idag är att det finns inte några starka krafter som motverkar alla dessa regelverksbyggare.

1846 avskaffades skråsamhället, nu införs dessa små monopol igen under namn av certifikat, licensiering, säkerhet osv.
Avskaffandet av skråsamhället var starten på välståndet och utvecklingen. Fundera på vad å terinförandet innebär.

När jag gick gymnasiet fick man göra installationer om man hade tillräckligt kunskap. Det är enligt min mening så lagar skall skrivas. Misskötsel skall sedan kunna beivras.

Att det skulle handla om säkerhet och trygghet är bara svepskäl, som folk av någon anledning går på. Hade det varit riktiga skäl hade andra områden, där folk dör i mängd, reformerats först.

Den vetgirige kan läsa om skråsamhället här:
[länk]
Berätta gärna när du gick på gymnasiet. Det har mig veterligen inte varit tillåtet att göra några elinstallationer utan behörighet i modern tid.

I övrigt håller jag helt med Paxman ovan, det är SEK och EIO som driver för att behålla det nuvarande systemet. Politikerna gör ingenting och stämplar i allt väsentligt bara branschens förslag.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
tommib skrev:
...det är SEK och EIO som driver för att behålla det nuvarande systemet. Politikerna gör ingenting och stämplar i allt väsentligt bara branschens förslag.
Och anledningen till att politikerna stämplar ingom allt SEK och EIO lägger fram är för att skrämselpropagandan fungerar, och att det inte finns någon motpart till dem. Det finns ingen organiserad kraft som ställer SEK och EIO mot väggen och ifrågasätter deras "sanningar". Det finns en kraft på gräsrotsnivå bland folket, de som genomskådat propagandan och som skingrat rökridåerna, som inser att elinstallation inte är så farligt som intresseorganisationerna lyckats få gemene man att tro. Men denna kraft kommer aldrig kunna få igenom någon förändring på egen hand, utan får framgent knyta näven i fickan och diskutera saken till leda t ex här på BH. Samtidigt fortsätter många av dessa människor att bryta mot de överdrivet hårda lagarna, detta utan att olycksstatistiken visar på att lagarna behöver vara så strikta.

Lagar som gör många människor till brottslingar utan att tillföra någon samhällsnytta är farliga. De urholkar folkets respekt för rättsväsendet och bidrar till att lagbrytandet sprider sig till andra områden. Det var av just denna anledning som man tog bort straffet för att gå mot röd gubbe. Det är tydligen fortfarande olagligt att göra det, men det finns inget straff för gärningen. Lite så är det med lagarna för elinstallation; de finns där, men ingen verkar ha blivit dömd för att ha brutit mot dem.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Villaägarna var representerade i expertgruppen som var knuten till behörighetsutredningen. De drev inte några frågor om utökat hempuleri, tvärtom.

För övrigt antar jag att ni menar Elektrikerna, inte svensk elstandard ( SEF - SEK )
 
tommib
Givetvis är det SEF och inte SEK som avses, att jag aldrig lär mig....

Mycket intressant att villaägarna inte drev på om ökat hempul, det skulle vara spännande att höra deras motivering.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
tommib skrev:
Givetvis är det SEF och inte SEK som avses, att jag aldrig lär mig....

Mycket intressant att villaägarna inte drev på om ökat hempul, det skulle vara spännande att höra deras motivering.
Tja, det var nog inte så mycket "hemmapul" som de var emot, dvs att villaägare själva skulle kunna (under ordnade former) göra underhåll och uppgraderingar av sin egen anläggning, utan mera att ännu fler "allround"-hantverkare av alla de slag skulle få börja göra lika tvivelaktiga elinstallationer som annat de producerar inom andra områden. Man såg framför sig, inte bara strömmen:))) av artiklar om badrum som måste rivas ut från golv till tak, utan motsvarande där hela familjen strukit med pga motsvarande slarv och okunnighet om elektricitet.

Så det är ju snarast där som striden står kommersiellt. Dvs mellan olika yrkesgrupper, inte mellan profs och amatörer. Och ur den synvinkeln så håller jag med villaägarna. Jag är för att man själv under ordnade former skall få göra mer med sin elanläggning, pss som man får svetsa sin egen bil. Jag är inte för att en massa allkonstnärer helt plötsligt också skall få sälja tjänsten "installera el". Jag vill inte se några: "Bengans Allservice: Allt inom VVS, snickeri, måleri, trädgårdsskötsel, städning och el". Om jag köper tjänsten kring service och installation av el, så är jag snarare för höjda krav (personlig behörighet), och inte någon minskning.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
I min önskeframtidsvision så görs lagar och regler om så ett visst ökat men ändå begränsat hempul blir tillåtet.

Men jag förespråkar inte på något vis ett helt fritt hempulande. Ett visst ökande av befogenheter, och sen utvärdering om många år framåt för att se om medelsvensson var ansvaret vuxet, och då går det att fundera på ytterligare minskning av restriktioner.
Ungefär som det var med friggeboden, först 20 år med 10kvm, sen 15kvm, sen atterfallshus, allt eftersom vi sett att det inte blev någon katastrof.


Det går att tänka sig många vettiga begränsningar, t.ex. att det (ganska givet) endast gäller i egen fastighet och möjligen bostadsrätt, och att det inte får ske mot betalning osv.
Sen är väl vettiga begränsningar att det får vara max gänga 2 säkring före anläggningen, dvs max 25A . En annan möjlig begränsning är att det inte gäller jobb i gruppcentralen och/eller att anläggningen måste ha av behörig firma installerad JFB (Detta kan ytterligare pusha på installation av JFB i alla Svenska hem som en trevlig bieffekt).
Det går att tänka sig att det är knutet till någon slags hempularlicens som man t.ex. får genom en typ ABF-kurs på samma sätt som jägarexamen fungerar idag.


Till detta skulle jag vilja se ett större inslag av ansvarskrävande.
Jag vill se att hempulare som gör farliga felaktiga saker blir ställda inför domstol.

Jag vill även att elfirmor som utför installationer mot betalning styrs upp, med både högre kompetenskrav (t.ex. personlig behörighet) och att ESV verkligen börjar återkalla behörigheter för de som härjar på med dåliga installationer.


Dvs i min önskeframtid så är det större frihet kombinerat med större ansvar.

I dagsläget är det noll frihet och noll ansvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
tommib
Ja, flera firmor av typen "Allbygg" är nog inte så lämpligt. Jag ser det mer ur hempularperspektivet, dvs bara arbete på egen anläggning. Precis som ett körkort inte ger rätt att köra taxi.
För elfirmor tycker jag precis som andra att kraven ska höjas. Det bör tveklöst införas personlig behörighet för elarbeten. Att hävda att det blir svårt att hålla reda på vem som får göra vad på bygget är bara idiotiskt. Detta håller man reda på i nuläget också där man inte släpper nyaste lärlingen på att koppla in huvudmatningen till centralen. Det mesta jobbet är av mycket enkel karaktär, precis som i en villa. Jag har också svårt att tro att man kopplar lite hur som. Snarare går man efter en ritning, som en icke-behörig har ritat...
Jag tycker inte heller att man ska släppa hempulet helt fritt. Det bör definitivt kopplas till en utbildning och ett prov. Detta kan precis som Mikael_L säger ske genom t.ex. ABF eller liknande, som en helgkurs.

Problemet med dagens system är inte att det ställer höga krav, problemet är att det samtidigt ställer orimligt höga och orimligt låga krav. För att bli behörig måste man kunna "allt", men man behöver egentligen inte kunna något för att få koppla el, bara en behörig finns på firman. Det är totalt bakvänt om man strävar efter säkerhet. Den nya lagen tar ytterligare ett steg i den riktningen genom att helt oblygt säga att elinstallationsarbete endast ska utföras av företag.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag instämmer till fullo med allt det Mikael_L skriver i sitt senaste inlägg! Mycket väl skrivet och precis så lagom som jag känner att ändringarna borde göras. (y)

Jag skulle gärna gå en helgkurs i "Elinstallationens ABC" som ger mig begränsad (och tydligt avgränsad) behörighet att ordna felaktigheter som finns i mitt hus sedan tidigare ägare, utöka min anläggning med vissa saker, sätta upp fasadbelysning samt ett par uttag på altanen etc etc. Fick jag göra dessa "skitjobb" (som ingen elektriker tycker är värda att anstränga sig för) själv så hade jag kunnat ta av totala renoveringsbudgeten för att leja bort omtrådning/jordning av hela kåken samt byte av elcentral. Som det är idag blir totalen för hög vilket gör att vi avstår helt, vilket i sin tur leder till att vi fortsätter ha en "farlig" anläggning.

Och jag vet att vi inte är ensamma om att resonera på det här sättet. Många jag pratat med vittnar om att de har saker de skulle vilja ha åtgärdat med sin elanläggning, men de avstår pga de höga kostnaderna, svårigheten att få tag i elektriker som är intresserad av att utföra jobbet samt bristen på tillit till att OM en elektriker kommer så blir jobbet bra utfört.

I dessa fall har alltså de strikta reglerna motsatt effekt för det som branschen använder för att motivera den officiella anledningen till att de finns...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
...

Problemet med dagens system är inte att det ställer höga krav, problemet är att det samtidigt ställer orimligt höga och orimligt låga krav. För att bli behörig måste man kunna "allt", men man behöver egentligen inte kunna något för att få koppla el, bara en behörig finns på firman. Det är totalt bakvänt om man strävar efter säkerhet. Den nya lagen tar ytterligare ett steg i den riktningen genom att helt oblygt säga att elinstallationsarbete endast ska utföras av företag.
Rätt på spiken: Man säger egentligen bara att företag skall göra installationer, inte ngt om kompetensen hos den som faktiskt utför arbeten, även om man skriver in saker om "egenkontroll osv".
Skärpningen verkar ligga mer i att inte firmor som inte alls har behörighet skall utföra eljobb utan måste ta in en godkänd underentrepenör för detta...dvs egentligen har det inte så mkt med elsäkerhet att göra utan med med att någon som köper int ett jobb skall kunna få allt pappersjobb om att det är utfört enligt reglerna - sen kan det vara skit i praktiken, men då har man ett företag att "hänga"...siktar antagligen mest på att få bort oseriösa aktörer och firmor med dålig koll (kanske firmor från andra eu-länder)

Gillar Mikael_L's jämförelse med jägarexamen: Man får ju ta vapenlicens
genom kurs + test, för privat bruk, eller sotarkurser osv osv - så varför inte elinstallation ?
Det betyder ju inte alls som sagt att man då får utföra detta arbete professionellt, det är olika saker...
/K
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
Gillar Mikael_L's jämförelse med jägarexamen: Man får ju ta vapenlicens
genom kurs + test, för privat bruk, eller sotarkurser osv osv - så varför inte elinstallation ?
Det betyder ju inte alls som sagt att man då får utföra detta arbete professionellt, det är olika saker...
/K
Eller så kan man undersöka möjligheten att gå inspektionsvägen som man gör med bilreparationer. Jag får laga allt i min bil, även svetsa bärande konstruktioner, dra nya bromsrör osv. (visst, det är krångligt att få AC-systemet fyllt, men det är inte pga säkerhetsskäl).

Men fordonet måste besiktigas för att man skall få köra omkring i det. Och trots att det säljs böcker av typen "svetsa bilplåt" och trots att vi har ett stort antal (iaf jämfört med elsektorn) dödade och skadade i trafiken varje år så höjs inte röster för att stoppa "hemmalagandet". Det visar sig nämligen att hemmalagandet snarare ökar säkerheten än minskar den, och antalet olyckor som kan härhöras till maskinella fel är närmast noll i trafiken. Dvs någon enstaka varje år.

Så om det fungerar med bilar, varför skulle det inte fungera med el? Jag ser inga avgörande skillnader...
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.