Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och en bil som är byggd för att servas.
Såg att en bekant hade ett trasigt halvljus på sin volvo. Hon kommenterade att hon hade tänkt lämna in den. Tyckte att jag kunde hjälpa henne istället.
Tur nog kollade jag upp vad som skulle göras först, för att se till att ha med mig rätt verktyg.

Steg 3 var att tömma kylaren, då den sedan skulle monteras loss...
För att byta halvljus...

Jag konstaterade att verkstad nog inte verkade vara en så dum ide ändå...
Helt sjukt!

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag mekar på en parkering eller på gatan utanför morsan. 😎
Det gjorde jag också förr i tiden. Nu får kombinationen av komplicerade bilar och lat mekaniker mig att avstå. 😳

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det gjorde jag också förr i tiden. Nu får kombinationen av komplicerade bilar och lat mekaniker mig att avstå. 😳
Börjar komma till ditt stadie :/

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Helt sjukt!
helt sjukt genialt av volvo

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Japp, beror ju helt på vem man anser att bilen byggs för. :)

Bilar byggs för att säljas åt idioter så man sedan skall kunna plocka dem på pengar.
Klart och entydigt.

Problemet är att idioterna säljer sina skitbilar efter några år och så är det dem som vi måste försöka hålla igång och ta oss till arbetet med.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Enkelt, köp inte begagnade skitbilar då 🙄

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Enkelt, köp inte begagnade skitbilar då 🙄
Det är brist på någorlunda välhållna bilar med god tillgång på reservdelar och tillverkade före 1995 som kan köpas för ett rimligt pris.

Det är enkelt att inte köpa en begagnad skitbil men hur tar man sig då till arbetet när det inte finns något alternativ. Jag tvingades ju avsluta min Opel Kadett E från -84 för tre år sedan på grund av bristen på reservdelar. Annars skulle den nog ha hållit ihop i 10-15 år till.

• Gilla
returen
  • Laddar…
S
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och en bil som är byggd för att servas.
Såg att en bekant hade ett trasigt halvljus på sin volvo. Hon kommenterade att hon hade tänkt lämna in den. Tyckte att jag kunde hjälpa henne istället.
Tur nog kollade jag upp vad som skulle göras först, för att se till att ha med mig rätt verktyg.

Steg 3 var att tömma kylaren, då den sedan skulle monteras loss...
För att byta halvljus...

Jag konstaterade att verkstad nog inte verkade vara en så dum ide ändå...
Vilken Volvo var det?! Kan inte hitta nån sån guide som kräver att kylaren monteras loss....

DennisCA DennisCA skrev:
Ja! Min Ford var den sista(året de var ihop :)) som Ford och Volvo byggde tillsammans. Men Volvo kanske tänkte det var en evighetsmaskin!?

S swirve skrev:
Vilken Volvo var det?! Kan inte hitta nån sån guide som kräver att kylaren monteras loss....
Jag minns inte exakt, det var några år sedan och jag är inte volvo-människa.
Men, det kan nog varit en V70 baserat på vad som står i denna tråd:
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=48317

Dvs, det *går* (med tandläkarspegel och ficklampa att göra det på bara något timme...) utan att montera loss kylaren, men om man följer instruktionen (som jag googlade fram då) så ska man ta loss lamphuset, och för att göra det behöver man ta bort betydligt mer...

Jag kommer ihåg att det var en tämligen lätt procedur på ena sidan, men på andra sidan så var det som sagt kylaren som skulle tas bort och givetvis var det den lampan som var trasig...

Bilmodell: Tesla model 3
Årsmodell: 2023
Körsträcka: 250 mil/månad, ca 1,5kr milen
Kostnad: Skatt ca 360?
Service ca 0:-/år
Däck ca 1000:-/år
Lån / Finansiering: 4800:-/månad (CSN-lån)
Försäkring: ca 470:-/månad
Värdeminskning: Massor

T Trevlig skrev:
ca 1,5kr milen
Hur fixar du så billig el?

S
Har inte läst hela tråden men för v70 från 06 så på ena sidan tar man bort spolarvätska röret och plastkåpa till ecun och på andra sidan får man demontera luftfilter burken. Sen har man rejält med utrymme och tar 10min per sida. Första gången jag skulle byta visste jag inte detta och då tog det över en timme.
För senare v70 tror jag man rycker en sprint och kan ta ur hela huset framåt.
Så vilken Volvo behövs kylar demontering?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur fixar du så billig el?
grannens hönshus

• Haha
Kane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.