16 376 läst · 289 svar
16k läst
289 svar
Hur mycket kostar era bilar?
Helt sjukt!Dowser4711 skrev:Och en bil som är byggd för att servas.
Såg att en bekant hade ett trasigt halvljus på sin volvo. Hon kommenterade att hon hade tänkt lämna in den. Tyckte att jag kunde hjälpa henne istället.
Tur nog kollade jag upp vad som skulle göras först, för att se till att ha med mig rätt verktyg.
Steg 3 var att tömma kylaren, då den sedan skulle monteras loss...
För att byta halvljus...
Jag konstaterade att verkstad nog inte verkade vara en så dum ide ändå...
Bilar byggs för att säljas åt idioter så man sedan skall kunna plocka dem på pengar.
Klart och entydigt.
Problemet är att idioterna säljer sina skitbilar efter några år och så är det dem som vi måste försöka hålla igång och ta oss till arbetet med.
Klart och entydigt.
Problemet är att idioterna säljer sina skitbilar efter några år och så är det dem som vi måste försöka hålla igång och ta oss till arbetet med.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
Enkelt, köp inte begagnade skitbilar då 🙄
Det är brist på någorlunda välhållna bilar med god tillgång på reservdelar och tillverkade före 1995 som kan köpas för ett rimligt pris.13th Marine skrev:
Det är enkelt att inte köpa en begagnad skitbil men hur tar man sig då till arbetet när det inte finns något alternativ. Jag tvingades ju avsluta min Opel Kadett E från -84 för tre år sedan på grund av bristen på reservdelar. Annars skulle den nog ha hållit ihop i 10-15 år till.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 335 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 335 inlägg
Vilken Volvo var det?! Kan inte hitta nån sån guide som kräver att kylaren monteras loss....Dowser4711 skrev:Och en bil som är byggd för att servas.
Såg att en bekant hade ett trasigt halvljus på sin volvo. Hon kommenterade att hon hade tänkt lämna in den. Tyckte att jag kunde hjälpa henne istället.
Tur nog kollade jag upp vad som skulle göras först, för att se till att ha med mig rätt verktyg.
Steg 3 var att tömma kylaren, då den sedan skulle monteras loss...
För att byta halvljus...
Jag konstaterade att verkstad nog inte verkade vara en så dum ide ändå...
Jag minns inte exakt, det var några år sedan och jag är inte volvo-människa.S swirve skrev:
Men, det kan nog varit en V70 baserat på vad som står i denna tråd:
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=48317
Dvs, det *går* (med tandläkarspegel och ficklampa att göra det på bara något timme...) utan att montera loss kylaren, men om man följer instruktionen (som jag googlade fram då) så ska man ta loss lamphuset, och för att göra det behöver man ta bort betydligt mer...
Jag kommer ihåg att det var en tämligen lätt procedur på ena sidan, men på andra sidan så var det som sagt kylaren som skulle tas bort och givetvis var det den lampan som var trasig...
Bilmodell: Tesla model 3
Årsmodell: 2023
Körsträcka: 250 mil/månad, ca 1,5kr milen
Kostnad: Skatt ca 360?
Service ca 0:-/år
Däck ca 1000:-/år
Lån / Finansiering: 4800:-/månad (CSN-lån)
Försäkring: ca 470:-/månad
Värdeminskning: Massor
Årsmodell: 2023
Körsträcka: 250 mil/månad, ca 1,5kr milen
Kostnad: Skatt ca 360?
Service ca 0:-/år
Däck ca 1000:-/år
Lån / Finansiering: 4800:-/månad (CSN-lån)
Försäkring: ca 470:-/månad
Värdeminskning: Massor
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 335 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 335 inlägg
Har inte läst hela tråden men för v70 från 06 så på ena sidan tar man bort spolarvätska röret och plastkåpa till ecun och på andra sidan får man demontera luftfilter burken. Sen har man rejält med utrymme och tar 10min per sida. Första gången jag skulle byta visste jag inte detta och då tog det över en timme.
För senare v70 tror jag man rycker en sprint och kan ta ur hela huset framåt.
Så vilken Volvo behövs kylar demontering?
För senare v70 tror jag man rycker en sprint och kan ta ur hela huset framåt.
Så vilken Volvo behövs kylar demontering?