16 376 läst · 289 svar
16k läst
289 svar
Hur mycket kostar era bilar?
Alla har inte såna småmekar i närheten tyvärr. Det var ett pris jag hade övervägt.13th Marine skrev:
Nu har ju inte alla garage, domkraft, pallbockar och mutterknack i och för sig. Jag hade inte heller bytt bromsar eller olja utanför lägenheten.
Men mycket är nog att de flesta inte förstår hur enkelt jobb det är att byta skivor på en nyare bil (äldre är också "enkla" men kan krävas mer våld, svärande och putsande på saker).
Det tyngsta är ju att få av hjulen, och det gör jag ju redan några gånger per år.
Sen ska vi inte börja prata om hur verkstäder lyckas ta 3-5000kr för att byta olja och sparka på däcken (för ni har väl kollat vad som ingår i en service? Nästan ordagrant "sparka på däcken" )
Båda före 2010,Saab 9-5 automat,G Grannens Häck skrev:
Renault Megane.
Ingen värdeminskning. Renaulten har ökat 10 000 i värde!
Båda beräknas vara körbars minst 10 år till.
Som alltid med gamla bilar, finns det en hel del att kolla innan man slår till. Och givetvis, dyker det upp fel allteftersom.
Skruvar själv.
Nja, så illa behöver det inte vara. När priserna hamnar runt 5-6000:- brukar det vara lite olika filter (luft, kupé och bränsle), oljebyte även där filter, rengöring av rutan framför kamera/radar, byte bromsvätska, osv, får alltid mönsterdjup noterat, temp kylvätska, etc, noterat, även programuppdatering om det nu finns någon. Men visst det är inte självkostnadspriser, så vill och har man förutsättningar för att själv utföra det blir det till lägre kostnad. Har tröttnat på att göra själv, blir idag enbart hjulskiftningar. Senaste reparation var på lillbilen, nya skivor runt om och klossar, samt ett styrstag utbytt kostade 6800kr.O [old rusty] skrev:
Och på frågan vad våra bilar kostar räknar jag inte på det då det är ett måste för oss och även bekvämlighet.
Det där är en av orsakerna till min ingrodda motvilja mot nutidens bostadsområden med små tomter och inget praktiskt användbart utrymme för att göra någonting själv varken i uthus eller ens på tomten. Man är lika mycket som lägenhetsborna i centrum fångar i i ett system där allt måste köpas för pengar. Samtidigt som man är nästan lika bilberoende och beroende av att hålla igång byggnader och utrustning som på landet.Alfredo skrev:
Kostar typ halva pensionen, varje gång. Så det är motivationen att skruva själv och leta prisvärda delar på nätet.A AndersS skrev:Nja, så illa behöver det inte vara. När priserna hamnar runt 5-6000:- brukar det vara lite olika filter (luft, kupé och bränsle), oljebyte även där filter, rengöring av rutan framför kamera/radar, byte bromsvätska, osv, får alltid mönsterdjup noterat, temp kylvätska, etc, noterat, även programuppdatering om det nu finns någon. Men visst det är inte självkostnadspriser, så vill och har man förutsättningar för att själv utföra det blir det till lägre kostnad. Har tröttnat på att göra själv, blir idag enbart hjulskiftningar.
Och på frågan vad våra bilar kostar räknar jag inte på det då det är ett måste för oss och även bekvämlighet.
Ett exempel. Bakfjädrar till en Megane, Volvo VILLE ha 3200 kr paret.
Köpte på nätet 500 kr för båda inkl frakt.
Båda var Lesjöfors.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
Chansen att hitta en småmek känns större än att hitta rätt märkesverkstad 🤔O [old rusty] skrev:Alla har inte såna småmekar i närheten tyvärr. Det var ett pris jag hade övervägt.
Nu har ju inte alla garage, domkraft, pallbockar och mutterknack i och för sig. Jag hade inte heller bytt bromsar eller olja utanför lägenheten.
Men mycket är nog att de flesta inte förstår hur enkelt jobb det är att byta skivor på en nyare bil (äldre är också "enkla" men kan krävas mer våld, svärande och putsande på saker).
Det tyngsta är ju att få av hjulen, och det gör jag ju redan några gånger per år.
Sen ska vi inte börja prata om hur verkstäder lyckas ta 3-5000kr för att byta olja och sparka på däcken (för ni har väl kollat vad som ingår i en service? Nästan ordagrant "sparka på däcken" )
Jag har väl iaf fem stycken innan jag når märkesverkstaden 🤔
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 142 inlägg
Helt rätt! Allting måste köpas för pengar. Dagens så kallade ekonomi handlar endast om att förslava människor i ett lönekravet pyramidspel. Men få svenskar vill tala om detta. Jag har många kollegor från hela världen och de från Balkan jag pratat med har samma syn, svensk ekonomi handlar om att förslava folk i ett skuldkris.H heimlaga skrev:Det där är en av orsakerna till min ingrodda motvilja mot nutidens bostadsområden med små tomter och inget praktiskt användbart utrymme för att göra någonting själv varken i uthus eller ens på tomten. Man är lika mycket som lägenhetsborna i centrum fångar i i ett system där allt måste köpas för pengar. Samtidigt som man är nästan lika bilberoende och beroende av att hålla igång byggnader och utrustning som på landet.
Och skulle du mot all förmodan få plats att meka på din minimala tomt tittar grannarna snett för så gör man inte i medelklassidyllen av statusskäl. Viktigt att visa upp en fasad.
Mitsubishi Outlander PHEV 2017
Inköpt på bilauktion augusti 2018 då den var ett drygt år gammal. Betalade kontant 310 kkr (nypris ett år tidigare var 438 kkr).
Jag brukar fylla tanken runt var tredje månad (40 liter) om man inte är på bilsemester, den har gått ca 14000 mil med 83% på el.
Ca 1/3 av laddningarna görs på betalda laddstationer, resten laddas hemma eller gratis på affärer och liknande. Skulle tro att elen hemma kostar runt 1.10kr/kWh inklusive skatter och överföring i snitt och den köpta kostar ca 3kr/kWh i snitt. Med en förbrukning om ca 2kWh/mil så kostar elen alltså i snitt 3,6kr/mil.
Med dagens bensinpris (låt oss säga 18kr/liter) så kostar 340 liter (17% av 2000 mil per år, en liter per mil då det då är motorväg och stor fyrkantig bil) ca 6100 kr och elen ca 6000 kr, dvs ett snittpris på 6 kr per mil.
Jag fick i våras drivbatteriet utbytt på batteri garantin, så nu har jag ett batteri som klarar ca sex år till med rätt god kapacitet. Om inte bilen börjar strula så lär det bli svårt att byta bort den.
Inköpt på bilauktion augusti 2018 då den var ett drygt år gammal. Betalade kontant 310 kkr (nypris ett år tidigare var 438 kkr).
Jag brukar fylla tanken runt var tredje månad (40 liter) om man inte är på bilsemester, den har gått ca 14000 mil med 83% på el.
Ca 1/3 av laddningarna görs på betalda laddstationer, resten laddas hemma eller gratis på affärer och liknande. Skulle tro att elen hemma kostar runt 1.10kr/kWh inklusive skatter och överföring i snitt och den köpta kostar ca 3kr/kWh i snitt. Med en förbrukning om ca 2kWh/mil så kostar elen alltså i snitt 3,6kr/mil.
Med dagens bensinpris (låt oss säga 18kr/liter) så kostar 340 liter (17% av 2000 mil per år, en liter per mil då det då är motorväg och stor fyrkantig bil) ca 6100 kr och elen ca 6000 kr, dvs ett snittpris på 6 kr per mil.
Jag fick i våras drivbatteriet utbytt på batteri garantin, så nu har jag ett batteri som klarar ca sex år till med rätt god kapacitet. Om inte bilen börjar strula så lär det bli svårt att byta bort den.
Det där tror jag är rena fantasier från din sida. Visst, börjar man bedriva bilverkstad på garageuppfarten kanske det inte uppskattas men att någon skulle bry sig om mindre arbeten på den egna bilen då och då tror jag är väldigt sällsynt.A Anders_Nilsson skrev:
Och även om man har tillgång till en GDS hall så är det inte alltid helt lätt att göra egen service där med gamla bilar...O [old rusty] skrev:Alla har inte såna småmekar i närheten tyvärr. Det var ett pris jag hade övervägt.
Nu har ju inte alla garage, domkraft, pallbockar och mutterknack i och för sig. Jag hade inte heller bytt bromsar eller olja utanför lägenheten.
Men mycket är nog att de flesta inte förstår hur enkelt jobb det är att byta skivor på en nyare bil (äldre är också "enkla" men kan krävas mer våld, svärande och putsande på saker).
Det tyngsta är ju att få av hjulen, och det gör jag ju redan några gånger per år.
Sen ska vi inte börja prata om hur verkstäder lyckas ta 3-5000kr för att byta olja och sparka på däcken (för ni har väl kollat vad som ingår i en service? Nästan ordagrant "sparka på däcken" )
Själv har jag mekat mycket i garaget, men när man fåtl loss bromsskivan och bromsoket och inser att en bultdjävel inte går att lossa, utan att man måste ta fram vinkelslipen och därigenom byta en del mer än man tänkt från början kan det mycket väl resultera i att man behöver beställa en ny del innan man kan börja montera tillbaka allt och få bilen att rulla igen är det ju en väldig skillnad mellan att stå hemma i garaget och låta bilen stå kvar på pallbockar i några dagar och att stå i en GDS-hall med några timmar kvar innan nästa kund tänker komma in.
Hade jag bott i lägenhet hade jag haft en helt annan inställning till att meka bil själv.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 744 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 744 inlägg
Mekonomen var det väl längesedan de hade vettiga priser? När jag var på bilverkstad (dock ej som mekaniker) så brukade den auktoriserade verkstaden åka dit och hämta delar ibland om det var bråttom, det behövde fixas på dagen och M hade sakerna hemma.H Hybro skrev:
Det hände mer än en gång att originaldelarna via svenska generalagenten var billigare än vad Mekonomen lokalt skulle ha för sitt. Dessutom har det hänt att de sålt direkt livsfarliga reservdelar till hjulupphängningen av urusel kvalitet som OEM-del trots att de uppenbart köpt suddgummina maskerade som bakvagnsbussningar via någon okänd importör.
Allt är inte dåligt med Mekonomen, men man ska inte ta för givet att priset är bra och delarna högvärdiga. Var en medveten kund.
Ja, vi har tack och lov några småmeckar här också som har humana priser och är duktiga med lång erfarenhet. Den bästa är dock så gammal att det nog snart är träfrack som gäller och det tillkommer inte nya i samma takt som det äldre gardet lägger näsan i vädret. Mycket annat verkar locka istället.13th Marine skrev:
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 142 inlägg
Vi har kanske olika erfarenhet. Har själv bott i olika radhus- och villaområden. Att slita isär bilen och meka flera timmar ses inte alltid med blida ögon. Ofta av samma folk som älskar att köra sin nyinköpta El-SUV ut och in i området tio gånger under en dag.Alfredo skrev:
Men du behöver inte hålla med mig.