16 282 läst · 289 svar
16k läst
289 svar
Hur mycket kostar era bilar?
Medlem
· Halland
· 4 142 inlägg
Jovisst, men det kan leda till att grannarna slutar prata med dig. I många områden bor skitnödiga människor som är desperata att kunna visa upp en fasad. Elbilspsykosen de senaste åren är en sådan faktor. Många vill absolut kunna tala om att de haft hantverkare hemma och hur mycket det kostat. Dvs de klarar inte att göra något själva.Alfredo skrev:
Nu säger jag inte att alla områden är sådana, men det förekommer. För mig och Heimlaga passar det bättre att på mer lantligt där man sköter sig själv och de flesta är antingen hantverkare med en positivt sin på eget arbete, eller såpass väbeställda att de kan stå över statusrejset.
De e värst vad mycket folk har att göra nu förtiden. Inte tid över för lite penngabesparande åtgärder, som att t ex byta olja eller bromsklossar...
Förr kunde man köra in på bensinstationen så kom det ut nån å fyllde på bensin. Kanske det som fattas också?
Törs inte skriva vad jag tror sysslorna är i stället, förutom att ev peta sig i naveln, som ändå är gött.
God Fortsättning På Julen.
Förr kunde man köra in på bensinstationen så kom det ut nån å fyllde på bensin. Kanske det som fattas också?
Törs inte skriva vad jag tror sysslorna är i stället, förutom att ev peta sig i naveln, som ändå är gött.
God Fortsättning På Julen.
Medlem
· Halland
· 4 142 inlägg
Kollade med Volvo för ett tag sedan vad de skulle ha för att byta bromsklossar på frugans V40. 2600 kr. PER AXEL!!! Klossarna var 800 spänn och jobbet 1800. Då skall du alltså hissa upp bilen, ta bort hjulet, lossa oket och bända loss det samt borsta rent och fetta in glidpinnarna. Samt använda ditt Biltemakit för 700 spänn och skruva tillbaka bromscylindern.H Hybro skrev:De e värst vad mycket folk har att göra nu förtiden. Inte tid över för lite penngabesparande åtgärder, som att t ex byta olja eller bromsklossar...
Förr kunde man köra in på bensinstationen så kom det ut nån å fyllde på bensin. Kanske det som fattas också?
Törs inte skriva vad jag tror sysslorna är i stället, förutom att ev peta sig i naveln, som ändå är gött.
God Fortsättning På Julen.
1800 spänn och jobbet tar max 2 timmar om allt går åt skogen och du är oerfaren. Skattade pengar. För ett enkelt mekarjobb. Och köper du klossar på Autodoc blir det ännu mer. OK, Biltema har för ett par hundra spänn.
När fick Kia kamrem de va nytt för mig trodde inte de överhuvudtaget hade de som idiot europeiska bilar harboschkenta skrev:Värst vad ordning och reda ni har det med Excel! Jag kör inte så mycket så har knappt reflekterat över detta men det ser ut ungefär såhär
Bilmodell: Kia ceed SW
Årsmodell: 2020
Lån / Finansiering: nej
Månadskostnad:
450kr helförsäkring
70kr skatt
Ca en tank bensin à 700kr
service 5-6k om året.
Snart dags för nya sommardäck och ny kamrem, så det blir skoj
1800kr för två timmarA Anders_Nilsson skrev:
900kr ink moms
720kr ex moms.
Medianlönen för en bilmekaniker är 27500kr
Arbetsgivaravgift, 8640kr
Tillkommer semesterersättning på 3300kr (12%), ungefär 5% i försäkringar och övriga kostnader 1375kr
Total kostnad för en bilmekaniker med medianlön: 40815kr
Räkna med en beläggningsgrad på 80% eftersom alla tydligen alla använder dem och de går för högtryck.
Det ger en timkostnad på 320kr/timme i arbetstid.
Det ger 400kr i "vinst" som ska täcka att det finns en verkstad, lyft, verktyg, el & värme, försäkringar, någon i receptionen, någon som sköter bokföringen och så vidare och inte minst så var det en märkesverkstad som ska betala en hyfsad avgift till moderbolaget för att få stoltsera med märket på väggen.
Det känns onekligen inte som ett helt orimligt pris.
Rena reparationer är det generatorbyte en gång samt att jag lött om lödningarna till kontakten i instrumentpanelen. Bytt skivor och belägg men de ser jag som slitdelar. Höll på att glömma! Bytt hjullager i fram med men de vart inte många tusenlappar typ 1500kr. Så knappt en tusenlapp/år kanske. Men har kostat lite tid.H H-Thomasson skrev:
Nu tar det ju inte 2 timmar för en kvalificerad bilmek att utföra jobbet utan för en glad amatör med skitverktyg och grejor. För en kvalificerad med proffsgrejor snarare en halvtimme. Då blir det en lite annorlunda kalkyl.Dowser4711 skrev:1800kr för två timmar
900kr ink moms
720kr ex moms.
Medianlönen för en bilmekaniker är 27500kr
Arbetsgivaravgift, 8640kr
Tillkommer semesterersättning på 3300kr (12%), ungefär 5% i försäkringar och övriga kostnader 1375kr
Total kostnad för en bilmekaniker med medianlön: 40815kr
Räkna med en beläggningsgrad på 80% eftersom alla tydligen alla använder dem och de går för högtryck.
Det ger en timkostnad på 320kr/timme i arbetstid.
Det ger 400kr i "vinst" som ska täcka att det finns en verkstad, lyft, verktyg, el & värme, försäkringar, någon i receptionen, någon som sköter bokföringen och så vidare och inte minst så var det en märkesverkstad som ska betala en hyfsad avgift till moderbolaget för att få stoltsera med märket på väggen.
Det känns onekligen inte som ett helt orimligt pris.
Det går ju också alldeles utmärkt om man sköter det fint. Så länge man inte skvalar ut olja eller skit på allmän plats så funkar det fint. Många tittar nog väääldigt snett på folk som ligger i skiten på en parkering och meckar bilen. Utan att fatta att den personen just där och då sparar mer per timme än vad man själv någonsin tjänarRoTe skrev:
Som tur är bryr jag mig inte ett skit om vad andra tycker om mig.Tomtom79 skrev:Det går ju också alldeles utmärkt om man sköter det fint. Så länge man inte skvalar ut olja eller skit på allmän plats så funkar det fint. Många tittar nog väääldigt snett på folk som ligger i skiten på en parkering och meckar bilen. Utan att fatta att den personen just där och då sparar mer per timme än vad man själv någonsin tjänar
Medlem
· Halland
· 4 142 inlägg
Du har helt rätt och jag vill inte anklaga verkstaden, men jag ser allting ur mitt perspektiv. Naturligtvis är det skattesystemet som är orsaken. Men jag bara beskriver hur jag måste resonera.Dowser4711 skrev:1800kr för två timmar
900kr ink moms
720kr ex moms.
Medianlönen för en bilmekaniker är 27500kr
Arbetsgivaravgift, 8640kr
Tillkommer semesterersättning på 3300kr (12%), ungefär 5% i försäkringar och övriga kostnader 1375kr
Total kostnad för en bilmekaniker med medianlön: 40815kr
Räkna med en beläggningsgrad på 80% eftersom alla tydligen alla använder dem och de går för högtryck.
Det ger en timkostnad på 320kr/timme i arbetstid.
Det ger 400kr i "vinst" som ska täcka att det finns en verkstad, lyft, verktyg, el & värme, försäkringar, någon i receptionen, någon som sköter bokföringen och så vidare och inte minst så var det en märkesverkstad som ska betala en hyfsad avgift till moderbolaget för att få stoltsera med märket på väggen.
Det känns onekligen inte som ett helt orimligt pris.
Bytte bromsbelägg och skivor på min bil och har för mig att de kosta lite under 2000kr med delar från Autodoc(Ford Focus). Brorsan lämna in för sin Volvo 945 och fick betala ca 10000kr. Jobbet är ju oftast lätt på en lite äldre bil där det inte är "elektrisk" handbroms så man slipper släcka några felkoder eller liknande.A Anders_Nilsson skrev:Kollade med Volvo för ett tag sedan vad de skulle ha för att byta bromsklossar på frugans V40. 2600 kr. PER AXEL!!! Klossarna var 800 spänn och jobbet 1800. Då skall du alltså hissa upp bilen, ta bort hjulet, lossa oket och bända loss det samt borsta rent och fetta in glidpinnarna. Samt använda ditt Biltemakit för 700 spänn och skruva tillbaka bromscylindern.
1800 spänn och jobbet tar max 2 timmar om allt går åt skogen och du är oerfaren. Skattade pengar. För ett enkelt mekarjobb. Och köper du klossar på Autodoc blir det ännu mer. OK, Biltema har för ett par hundra spänn.
Och en bil som är byggd för att servas.E Emanuel01 skrev:Bytte bromsbelägg och skivor på min bil och har för mig att de kosta lite under 2000kr med delar från Autodoc(Ford Focus). Brorsan lämna in för sin Volvo 945 och fick betala ca 10000kr. Jobbet är ju oftast lätt på en lite äldre bil där det inte är "elektrisk" handbroms så man slipper släcka några felkoder eller liknande.
Såg att en bekant hade ett trasigt halvljus på sin volvo. Hon kommenterade att hon hade tänkt lämna in den. Tyckte att jag kunde hjälpa henne istället.
Tur nog kollade jag upp vad som skulle göras först, för att se till att ha med mig rätt verktyg.
Steg 3 var att tömma kylaren, då den sedan skulle monteras loss...
För att byta halvljus...
Jag konstaterade att verkstad nog inte verkade vara en så dum ide ändå...