71 717 läst · 360 svar
72k läst
360 svar
Hur mycket amorterar ni?
Vår buffert är främst tänkt att balansera ut räntekostnader över tid. Dvs nu när räntan är låg skapar vi buffert för att sedan när räntan är högre än vår budgetkalkyl använda bufferten att betala räntan med. Bufferten kan även användas om vi i framtiden får lägre inkomst under en period.cpalm skrev:Är tanken alltså att att använda bufferten för att punktamortera när/om räntan börjar sticka iväg? Annars är jag inte med på logiken i detta resonemang.
Annars - ni som sparar (mer än nödvändigt) istället för att amortera - hur resonerar ni kring avkastningen på sparkapitalet vs. bolåneräntan? Att belåna huset och sätta pengarna på börsen har ju i retrospekt varit en väldigt bra affär de senaste åren, men det har ju å andra sidan varit ett ganska högt spel och är nu högre än någonsin.
Enligt min kalkyl behöver jag amortera så extremt för att det kortsiktigt ska ge någon effekt på våra räntekostnader inom en rimlig tidshorisont. Därav lösningen med att göra oss själva mer likvida för att hantera framtida förändringar och för att kunna planera resten av familjens ekonomi. Vi "binder" lånet hos oss själva så att säga. Målet vi har är ju att över konjunkturcykler kunna betala räntekostnaderna och den amortering banken kräver för att hålla dem nöjda och då även totalt sett ha lägst boendekostnad.
Visst, med pensioneringen i åtanke är det inte bästa lösningen men vi har båda 25 år kvar till dagens pensionsålder och vem vet vad som hänt då. Betalt av lånet skulle nog vara en utopi hursomhelst.
Amorterar exakt 0kr i månaden och skjuter bara ränta, har gjort så sen jag köpte huset 2012.Stadsbonden skrev:
Lån 399 500kr
Ränta Nordeas listerna på 1.97%
Kostnad ca 655kr månad
Vet inte vad huset är värt men senast ett hus såldes på gatan gick det för 1.375mille.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Amorterar ingenting utan ser till att köpa det jag vill ha med egna pengar. Jag vill inte förvalta bankens hus utan mitt eget
Redigerat:
Bostadens värde: 4 000 000 kr
Lån: 2 500 000 kr
Belåningsgrad: 62,5 %
Amortering: 2 000 (~1%)
Ska tilläggas att vi är 26 år gamla och därmed inte gjort någon bostadskarriär. Köper just nu mycket möbler och kommer väl göra det ett år till. Efter det planerar vi att lägga 10 000 per månad i sparande för framtida boende eller utbyggnad av befintligt. Det blir nog inte på amortering dock utan något med lite bättre avkastning.
Lån: 2 500 000 kr
Belåningsgrad: 62,5 %
Amortering: 2 000 (~1%)
Ska tilläggas att vi är 26 år gamla och därmed inte gjort någon bostadskarriär. Köper just nu mycket möbler och kommer väl göra det ett år till. Efter det planerar vi att lägga 10 000 per månad i sparande för framtida boende eller utbyggnad av befintligt. Det blir nog inte på amortering dock utan något med lite bättre avkastning.
Belåningsgrad ca 30%.
Amorterar genom att varje månad lägga in 10000kr på bostadskontot.
Väl där kan användas till vad som helst som bostaden drar nytta av.
Tex:
Stötvis avbetalning av lån.
Värdehöjande investeringar.
Utbyggnationer.
Oanade kostnader (Senast vägavgift 110000kr, tursamt nog en engångskostnad).
Till det löpande underhållet används inte dessa pengar.
Amorterar genom att varje månad lägga in 10000kr på bostadskontot.
Väl där kan användas till vad som helst som bostaden drar nytta av.
Tex:
Stötvis avbetalning av lån.
Värdehöjande investeringar.
Utbyggnationer.
Oanade kostnader (Senast vägavgift 110000kr, tursamt nog en engångskostnad).
Till det löpande underhållet används inte dessa pengar.
Ca 4000 per månad (2 pers)
Runt 5-7 % av inkomsten.
Ang att belåna huset för att få kapital att placera på börsen, så känns det bara okej om man klarar sig utan bostad. Skulle aldrig langa in huset i potten när jag spelar poker... Vissa skulle lyckas men det är principiellt fel så då bör alla avstå.
Runt 5-7 % av inkomsten.
Ang att belåna huset för att få kapital att placera på börsen, så känns det bara okej om man klarar sig utan bostad. Skulle aldrig langa in huset i potten när jag spelar poker... Vissa skulle lyckas men det är principiellt fel så då bör alla avstå.
Bostadens värde (idag): 3 miljoner
Lån: 1.5 miljoner
Belåningsgrad: 50%
Observera att ovanstående är ungefärliga siffror.
Amortering: 5000 per månad (2 personer)
Vi har haft runt 5000 i amortering sen vi flyttade in för 2½ år sedan, då var vi 21 resp. 24 år gamla. Att ha en sund amortering tycker vi båda är viktigt.
Däremot genomför vi inte amorteringen månadsvis nu när räntan är så låg utan vi sätter in det på ett sparkonto (som enbart är för amortering) och gör sedan en större klumpamortering 1 gång per år. Vi vet att vi förlorar lite pengar på det då vi inte sänker räntan under årets gång samt att det är lägre ränta på sparkontot än lånets ränta, samt att vi har en liten buffer för oförutsedda händelser.
Det som det ger oss är dock att vi dels märker av skillnaden i räntekostnad på ett mer trevligt sätt (efter 1 års amorteringssparande sänker vi lånekostnaden med 1000 kr per år) istället för småsänkningar som man knappt märker av.
Säger inte att det passar alla men för oss funkar det superbra (vi använder aldrig de pengarna till något annat än just amortering). Vi får se hur det blir sen när räntan går upp, då kanske vi tänker om!
Lån: 1.5 miljoner
Belåningsgrad: 50%
Observera att ovanstående är ungefärliga siffror.
Amortering: 5000 per månad (2 personer)
Vi har haft runt 5000 i amortering sen vi flyttade in för 2½ år sedan, då var vi 21 resp. 24 år gamla. Att ha en sund amortering tycker vi båda är viktigt.
Däremot genomför vi inte amorteringen månadsvis nu när räntan är så låg utan vi sätter in det på ett sparkonto (som enbart är för amortering) och gör sedan en större klumpamortering 1 gång per år. Vi vet att vi förlorar lite pengar på det då vi inte sänker räntan under årets gång samt att det är lägre ränta på sparkontot än lånets ränta, samt att vi har en liten buffer för oförutsedda händelser.
Det som det ger oss är dock att vi dels märker av skillnaden i räntekostnad på ett mer trevligt sätt (efter 1 års amorteringssparande sänker vi lånekostnaden med 1000 kr per år) istället för småsänkningar som man knappt märker av.
Säger inte att det passar alla men för oss funkar det superbra (vi använder aldrig de pengarna till något annat än just amortering). Vi får se hur det blir sen när räntan går upp, då kanske vi tänker om!
Fastighetens värde : 8.000.000kr
Lån : 1.500.000kr
Amortering : 0kr
Sedan 1980 har priset på villorna i området stigit med i snitt 5% per år. Planerar att bo kvar iaf. 20 år till och med tanke på att husets värde kommer fortsätta att öka med 400.000kr nästa år, 420.000 år 2018 osv. så känns det meningslöst att amortera några tusenlappar i månaden. Jag lägger hellre pengarna på placeringar som ger 5-10ggr vad bolåneräntan ligger på idag.
Lån : 1.500.000kr
Amortering : 0kr
Sedan 1980 har priset på villorna i området stigit med i snitt 5% per år. Planerar att bo kvar iaf. 20 år till och med tanke på att husets värde kommer fortsätta att öka med 400.000kr nästa år, 420.000 år 2018 osv. så känns det meningslöst att amortera några tusenlappar i månaden. Jag lägger hellre pengarna på placeringar som ger 5-10ggr vad bolåneräntan ligger på idag.