71 787 läst · 360 svar
72k läst
360 svar
Hur mycket amorterar ni?
Det är nettolön efter skatt (Disponibel).
I Stockholm får man väl inte nån villa för 3 miljoner längre , minst 4-5 ? Ska man låna 5 miljoner så skall du ha 833333 kr netto, det är det inte varje familj som har.
http://www.privataaffarer.se/bostad/sa-hogt-vill-fi-satta-skuldtaket-824445
Såg någon som hade en idé om att tvinga folk att amortera med ränteavdraget istf att ta bort det, dvs man får inte göra ränteavdrag för boende om man inte amorterar motsvarande. Hur man än gör så blir det riskabelt för en del då de har jämkning för att kunna leva drägligt, lever alltså redan nästan på gränsen.
I Stockholm får man väl inte nån villa för 3 miljoner längre , minst 4-5 ? Ska man låna 5 miljoner så skall du ha 833333 kr netto, det är det inte varje familj som har.
http://www.privataaffarer.se/bostad/sa-hogt-vill-fi-satta-skuldtaket-824445
Såg någon som hade en idé om att tvinga folk att amortera med ränteavdraget istf att ta bort det, dvs man får inte göra ränteavdrag för boende om man inte amorterar motsvarande. Hur man än gör så blir det riskabelt för en del då de har jämkning för att kunna leva drägligt, lever alltså redan nästan på gränsen.
Redigerat:
En annan aspekt är ju att försöka öka rörligheten på bostadsmarknaden. Vi fick ju bort den extremt orättvisa fastighetsskatten, nu återstår att ta bort reavinsten på försäljningar också. Tänk alla 40-talister som idag sitter på boenden värda 5Msek och uppåt. Dom flesta är skuldfria och vill inget hellre än att flytta till ett mindre boende. Men med långa innehav och låga anskaffningsvärden på husen så åker dom på 22% skatt på nästan hela försäljningen. Det innebär att dom får skatta bort över en miljon bara för att byta till en mindre bostad. Detta får många att hellre bo kvar. Att betala 25Ksek per år i uppskov lockar nog inte heller.Pumba skrev:Samtidigt så är det ju inte så många ensamstående som lånar sig till ett boende på 5-6 miljoner, då är det ju inte helt ovanligt att man är 2 personer och då har man ändå 6 miljoner att röra sig med även med ett skuldkvots tak.
En halv miljon i årsinkomst är ju inte så jättehög lön.
Var det inte före skatt?
Jag tror dock att det måste bli lugnt med åtgärder hela tiden, man kan inte ändra och göra det dyrare 2 gånger om året, då har man rätt snart startat den krasch man ville undvika.
Det är ju utbudet man måste åtgärda till att börja med.
3,5% per år. Fortsätter vi lägga samma pengar per månad, bara mer i amortering när lånebeloppet sjunker så är det betalt 7 år före pension. 80% belåning, har haft huset i 3 år. Ökade amorteringen när vi bott här ett tag.
Redigerat:
Jag kan väl tycka att det är ett intressant ämne och det är alltid lika fascinerande att se hur olika man kan se på amortering och skuldsättning. Själv amorterar jag inget just nu och har inget större problem med andra som har som mål att dö skuldfria eller uppenbart prioriterar amortering framför mycket annat. Men för att återknyta till dina fråga så ser jag inte varför det skulle var nåt att skryta med att man amorterar och jag kan i många lägen se att inte amortera och lägga pengarna på annat är ett bättre alternativ.
Redigerat:
Belåningsgrad 75% av inköpsvärdet, dvs ca 30% av det nuvarande värdet (drygt tio år senare).
Amorteringen ligger på ca 2,5% per år av lånet just nu. Planerar att höja amorteringen kraftigt när barnen flyttar hemifrån...
Amorteringen ligger på ca 2,5% per år av lånet just nu. Planerar att höja amorteringen kraftigt när barnen flyttar hemifrån...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 742 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 742 inlägg
Vi amorterar så vi är helt skuldfria för huslånet efter 63 fyllda år i skrivande stund.
När vi köpte huset och la upp lånet så frågade bank-kvinnan hur vi ville ha det. Då blev det enklast möjliga. Lös problemet så vi kan flytta in snarast, blev svaret från oss. (lånade ca 1,2 milj)
Efter vi hade landat i husköpet (tre år senare) så ringde jag banken och uttryckte mig sakligt att när jag går i pension så ska lånet vara betalt. Punkt slut. Lös problemet!
Det förvånande svaret jag fick från tjänstemannen var: "Det är ingen som gör så idag" - Jo jag - Fixa det! Dagen efter så återkopplade banken och bekräftade att om jag fortsätter amortera i denna takten så är vi skuldfria vid 63 års ålder.
Det ska bli oerhört skönt att sitta och dricka grogg på ålderns höst när alla "experter" förespråkat att endast betala ränta. Vad är det för fel i att spara slantar i säkra former (läs madrassen) plus att amortera?
Idioti? Nej absolut inte, tvärt om!
När vi köpte huset och la upp lånet så frågade bank-kvinnan hur vi ville ha det. Då blev det enklast möjliga. Lös problemet så vi kan flytta in snarast, blev svaret från oss. (lånade ca 1,2 milj)
Efter vi hade landat i husköpet (tre år senare) så ringde jag banken och uttryckte mig sakligt att när jag går i pension så ska lånet vara betalt. Punkt slut. Lös problemet!
Det förvånande svaret jag fick från tjänstemannen var: "Det är ingen som gör så idag" - Jo jag - Fixa det! Dagen efter så återkopplade banken och bekräftade att om jag fortsätter amortera i denna takten så är vi skuldfria vid 63 års ålder.
Det ska bli oerhört skönt att sitta och dricka grogg på ålderns höst när alla "experter" förespråkat att endast betala ränta. Vad är det för fel i att spara slantar i säkra former (läs madrassen) plus att amortera?
Idioti? Nej absolut inte, tvärt om!
Redigerat:
Vi har en takt så att vi betalar av lånet på ca 10 år. Idag jobbar inte min hustru (hemma med barnen).
Men vår amortering blir ca 7000 i månaden första 5-6 åren, sen när barnen är äldre och hon börjar jobba, blir det 25-30 000 i månaden sista åren tills vi är färdiga.
Har lån på 975 000:-
Men vår amortering blir ca 7000 i månaden första 5-6 åren, sen när barnen är äldre och hon börjar jobba, blir det 25-30 000 i månaden sista åren tills vi är färdiga.
Har lån på 975 000:-
Vi amorterar bara 2500 i månaden, vill inte låsa upp pengarna i huset så vi sparar ca 20000 per månad istället. Om man amorterar för mycket kan det bli svårt att få låna tillbaka om man är arbetslös i framtiden, bättre att ha koll på sina pengar istället. Vi lever sjukt snålt och har gjort investeringar för att minska elkostnader samt jobbat hårt påsatt betala av studie lån. Vi är något under medelinkomst totalt för oss båda,lån ca 3.5 mille och ca 65% belåningsgrad. Nu när studie lån o billån är återbetalda så lever vi gött
Det viktigaste är väl att man gör vad man tror är bäst och och om målet i ditt fall innebär att grogga på ålderns höst med frid i sinnet så är väl det bra. Jag vet inte om jag håller med dig om att alla experter endast förespråkar att man ska betala ränta utan jag tycker det är tydligt att det är mer komplext än att bara diskutera amortering eller inte.krilleman_215 skrev:
Sen förstår jag inte varför det skulle vara idioti att amortera eller tvärtom. Utan att räkna med många fler parametrar än själva amorteringen i sig går det väl inte att säga om amortering eller inte är idioti.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 742 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 742 inlägg
Groggen är ju bara grädden på moset, den riktiga glädjen är ju att se experter (som dig?) som endast betalat ränta och njuter till fullo att dom valt "rätt väg" med att investera pengar på annat håll!?
Rätt väg är ju inte alltid lätt att förutse. Men låt oss leka med tanken att man kanske eventuellt "hoppar av pinnen" vid 65 års ålder. Vad händer då med din skuld till dödsboet då man endast betalat ränta på sitt boende?
Jag kan bara tala för mig själv, men mina barn dricker grogg då, det kan jag lova!
Det är inte bara en tanke för mig, det är en tanke för dom efterlevande! Alla kilar vi vidare någon gång!
Rätt väg är ju inte alltid lätt att förutse. Men låt oss leka med tanken att man kanske eventuellt "hoppar av pinnen" vid 65 års ålder. Vad händer då med din skuld till dödsboet då man endast betalat ränta på sitt boende?
Jag kan bara tala för mig själv, men mina barn dricker grogg då, det kan jag lova!
Det är inte bara en tanke för mig, det är en tanke för dom efterlevande! Alla kilar vi vidare någon gång!
Redigerat: