Jag och frugan amorterar tillsammans 5000kr i månaden. Vi känner oss bekväma i det då räntan är låg. Ökar räntan kommer vi förstås se över vårt amorterande. Det pratas mycket om buffert här i forumet. Hur mycket anser ni man bör ha i buffert som husägare?
 
KnockOnWood skrev:
Oj det var rejäla amorteringar!
Behövs väl en ordentlig inkomst för att klara det, plus alla andra levnadsomkostnader :p
Vi är två om det så det går bra. Har inga andra lån än huset. Men visst, inkomsten är hög också.

Anser att vi får prioritera det här några år tills vi ligger på en nivå som "alla andra" ligger på. Då kommer vi följa med upp och nedgångar i samhället utan att tillhöra en grupp som lånat för mycket. Vilket jag känner idag.
 
Excel
Lilla Yk skrev:
Jag och frugan amorterar tillsammans 5000kr i månaden. Vi känner oss bekväma i det då räntan är låg. Ökar räntan kommer vi förstås se över vårt amorterande. Det pratas mycket om buffert här i forumet. Hur mycket anser ni man bör ha i buffert som husägare?
100.000kr
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Huslånet på ca 370" och amorterar ca 1000kr/månaden. Då har jag även lånat upp för kommande installation av bergvärme.
Planen är upplagd som så att vid 63års ålder ska jag ha betalat av huslånet. Lämpligt till pensionen 😛
Har även sparad buffert i fonder/sparkonto på över 50% av huslånet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Lilla Yk skrev:
...Det pratas mycket om buffert här i forumet. Hur mycket anser ni man bör ha i buffert som husägare?
Det beror väl mycket på hur ens livssituation ser ut.
Men pengar till en ny (bättre begagnad) bil, eller nya vitvaror, är väl vettigt att ha.
Dvs som tidigare nämnts ca 100.000 kr.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det här med att köpa aktier för sparpengarna i stället för att amortera: Det är ju inget sparande - det är spekulation! Satsa bara pengar du har råd att förlora. Amortera av lån är tvärtom riskfritt. Tråkigt, javisst, men tryggt. Skulle ni langa in husnycklarna i potten vid pokerrundan? ;)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D
Finns väl väldigt får saker som är helt 100% riskfritt. Vist man kan amortera av lån men finns det inte risk att vi nån gång kommer få en bostadsbubbla hur blir det då om någon köper på toppen betalar av lånet och sedan sitter med fastighet som är värt mindre än hälften av köpvärdet. Är inte det en förlust?

Men som tidigare nämnts satsa bara pengar du har råd att förlora. Sedan finns ju andra investeringar med mindre risk än aktier.

Det finns pokerhänder du med 100% vet att ingen kan slå dig. Skulle du satsa husnycklarna om du visste 100% säkert du inte kan förlora?;)
 
Daniel_82 skrev:
... Vist man kan amortera av lån men finns det inte risk att vi nån gång kommer få en bostadsbubbla hur blir det då om någon köper på toppen betalar av lånet och sedan sitter med fastighet som är värt mindre än hälften av köpvärdet. Är inte det en förlust?...
Ja, men om man utgår från att avsikten med att köpa ett bostadshus är att man vill ha någonstans att bo för sig själv och sin familj, så spelar det ju ingen roll vart värdet på bostaden tar vägen, upp eller ner.
Man har ju fortfarande sin bostad kvar, eller hur?

Själv har jag/vi byggt hus ute på bonnlandet, för det är där vi vill bo, inte inne på femte våningen på Storgatan.
Så om vi lagt X mille på bygget men bara skulle få tillbaka 0,5 X mille om vi skulle sälja spelar ingen roll.

Livskvalitet är inte lika med pengar :)
 
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
D
KnockOnWood skrev:
Ja, men om man utgår från att avsikten med att köpa ett bostadshus är att man vill ha någonstans att bo för sig själv och sin familj, så spelar det ju ingen roll vart värdet på bostaden tar vägen, upp eller ner.
Man har ju fortfarande sin bostad kvar, eller hur?

Själv har jag/vi byggt hus ute på bonnlandet, för det är där vi vill bo, inte inne på femte våningen på Storgatan.
Så om vi lagt X mille på bygget men bara skulle få tillbaka 0,5 X mille om vi skulle sälja spelar ingen roll.

Livskvalitet är inte lika med pengar :)
Håller med är viktigt med livsglädje och att man trivs hur man bor.
Ville bara nämna hur jag gör och tänker med amortering. Känns ju som många amorterar för barnen eller pensionen som är bra tänka på.

Jag har gjort andra val med amortering vilket har gått bra och jag känner mig nöjd med för framtiden.
Sedan så har jag skaffat mig lite större boende som känns bra för mig samt nästan total renoverat lägenheten är badrummet/gästtoan kvar samt kontoret samt lite små saker här och där att få klart.
När jag har renoverat har jag valt efter hur jag vill ha det och vill trivas med inte vad det kostar.
Man spenderar ju rätt mycket tid i sitt hem och då tycker jag bra ha ett hem man trivs i.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
A
Daniel_82 skrev:
Finns väl väldigt får saker som är helt 100% riskfritt. Vist man kan amortera av lån men finns det inte risk att vi nån gång kommer få en bostadsbubbla hur blir det då om någon köper på toppen betalar av lånet och sedan sitter med fastighet som är värt mindre än hälften av köpvärdet. Är inte det en förlust?
Det är väl lika mycket förlust oavsett om man har lån eller inte?

Jag ser inte att det skulle vara bättre att ha lån på ett hus som gått ned 50% och kanske riskera att banken kommer och knackar på och vill ha en fet extraamortering för att värdet på säkerheten (huset) understiger skulden.
 
Excel skrev:
100.000kr
Så om man har en halvmiljon på banken är det okej att inte ha huslån? Skönt. Får alltid kritik för att jag vägrar ha en miljon i lån att ha kul för.
 
Jag har vänner som har betalat av huset och har både 1, 3 och 6 miljoner över, (arv, fastigheter och eget företag) men ingen av dom har pengarna på banken. Det måste finnas roligare saker att investera i, om man inte är ute efter själva tryggheten. Veteranbilar, sommarstuga, aktier. Eller nåt som t.o.m sjunker i värde, som en husbil.
 
För medelsvensson är det väl tyvärr trygghet som behövs. Inte kickar.
 
Sommarstugor och bilar genererar arbete. Är lat.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
KungAnka skrev:
Jag har vänner som har betalat av huset och har både 1, 3 och 6 miljoner över, (arv, fastigheter och eget företag) men ingen av dom har pengarna på banken. Det måste finnas roligare saker att investera i, om man inte är ute efter själva tryggheten. Veteranbilar, sommarstuga, aktier. Eller nåt som t.o.m sjunker i värde, som en husbil.
Det tragiska är ju att många har råd att både amortera och investera i annat. Även spara för den delen.

Skrotar man lyxkonsumtionen så kommer dom flesta längre än dom tror. Men det kanske inte är så "fint" på sociala medier (dom kallar det som har det)
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.