Det beror väl på vilken tidshorisont an sparar pengarna på. Blir man nervös av att det går ner 15% ska man inte ha aktier om man är medelsvenson, då kommer man att sälja vid fel tillfälle. Även bostäder går ju ner i pris, så att investera där är inte heller helt tryggt. Bostad på 25 års sikt, ja då går det upp, men så gör även aktier. Ska man vara helt säker på att inte "förlora" pengar ska man bo i hyresrätt eller jättebilligt hus i obyggden och ha alla pengar på sparkonto.

Men det lär man sannolikt förlora på i längden, även om det är sköt att slippa få ont i magen för varje dipp på vägen.

KungAnka skrev:
...Blir man nervös av att det går ner 15% ska man inte ha aktier om man är medelsvenson, då kommer man att sälja vid fel tillfälle...
Vad skönt att höra ett utlåtande från någon som inte är "medelsvensson"!

Du är alltså en som verkligen vet, förstår jag ;)

KungAnka skrev:
...Bostad på 25 års sikt, ja då går det upp, men så gör även aktier...
Jaha, vad bra, så alla aktier går upp bara man väntar 25 år?

Trams :thumbdown:

Redigerat:
Jo, jag är medelsvensson vad gäller bevakning av börsen och det som påverkar den, så jag kommer inte att hinna sälja i tid om det går ner. Alltså gäller det att sitta lugnt för mig. Det är kombinationen av att bli nervös för en dipp och att vara medelsvensson som reagerar för sent som inte är bra, precis som jag skrev: Om man är nervös OCH medelsvensson ska man inte ha aktier. Capisce? /Svensson

KungAnka skrev:
...Det är kombinationen av att bli nervös för en dipp och att vara medelsvensson som reagerar för sent som inte är bra, precis som jag skrev...
Men kallar du kraschen 2007 - 2008 för en "dipp"?

Finanskrisen 2007–2008 var en global finansiell kris som betraktas som den värsta finansiella krisen sedan den stora depressionen på 1930-talet.[1] Den finansiella krisen 2007–2008, som tog sin början på USA:s lånemarknad, drabbade större delen av världen från och med mitten av 2008, framför allt till följd av en övervärderad och överbelånad bostadsmarknad i USA (se även bostadsbubblan i USA 2007-2010). På flera håll i världen ledde finanskrisen till flera års recession där hela länder riskerade att gå i konkurs (se finanskrisen på Island 2008, Greklands skuldkris, Spanien med flera) och även eurosamarbetet hotades. Krisen pågick i flera år och ännu fem år senare pågick arbetet med att städa upp i efterdyningarna av krisen, bland annat genom pågående rättsprocesser och utförsäljningar av tillgångar ur konkursbon.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_2007–2008

Den "dippen" gjorde inget gott för min kommande pension i alla fall :p

PS
Och var vänlig använd inte Italienska maffia-uttryck mot mig här, tack! :mad:

Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Ja, precis. En dipp. Beroende på när man gick in med sina pengar blir den ju olika djup, lyckades man dumpa in hela spargrisen på toppen blev den djup. Det är därför såna där förståsigpåare säger att man ska månadsspara på lång sikt och inte flytta över alla sparpengar efter tips från en taxichafför. För att försöka jämna ut. I medeltal är börsen bra, men den är rätt knölig på vägen.

OMXS senaste 30 åren. Tre stora toppar, dom två första med en stor grop efter. Tredje gropen saknas. Hittills.

Linjediagram över OMX Stockholm 30 index över 30 år som visar tre toppar och två krascher.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Eddie76 och 1 till
  • Laddar…
KungAnka skrev:
Ja, precis. En dipp...
[bild]
En "dipp"?
Tycker du att ett fall på ~70% eller ~50% är en "dipp"?
Jag tycker det är ett ras!

Men deet var ett bra och tydligt diagram du lade upp (y)

A
KnockOnWood skrev:
En "dipp"?
Tycker du att ett fall på ~70% eller ~50% är en "dipp"?
Jag tycker det är ett ras!

Men deet var ett bra och tydligt diagram du lade upp (y)
Jag köpte en hel del aktier när blodet flöt på gatorna 2008 och har gjort gott för min pension. Men jag håller med KungAnka till viss del. Just där och då när i princip *alla* andra dumpar sina aktier och det är domedagsrubriker på löpsedlarna att göra precis tvärtom mot drevet är lite psykiskt utmanande.

Med bankräntor som understiger inflationen så är banksparande en nästan garanterad förlustaffär på sikt. Företagen kan åtminstone hantera inflationen med prishöjningar och liknande i vissa fall och det kommer aktieägarna till del i slutändan.

Redigerat av moderator:
Vi amorterar just nu 2000kr i månaden, för att vara lite OnT.

Vi amorterade 16000 kr i månaden i ett antal år på våra amorteringsfria lån. Men nu har vi dragit ner till 0 kr. Varför då?
Jo, amorteringskravet. Om vi utökar eller tar ett nytt lån för renovering av huset så åker vi på en obligatorisk amortering. Det vill vi inte. Vi vill amortera när det passar oss. I dagsläget ligger vi på en belåningsgrad på ca 55-60%.

Angående aktiespar så köper jag kontinuerligt aktier och fonder och har gjort så i många år. Jag tittar nästan inte alls på aktiekurserna och jagar inte börsraketer. Min grundtanke är att jag aldrig skall sälja några aktier. Istället köper jag i bolag som är stabila, har en bra utdelningsfilosofi, och som samtidigt, i mitt tycke, har skapliga framtidsutsikter. Det har fungerat bra. Tittar jag på kursutvecklingen så är det inte speciellt imponerande. Jag presterar, över tid, något bättre än index. Men om jag räknar med aktieutdelningar så är utvecklingen riktigt tillfredsställande. Speciellt om man jämför med bankkontot. Skulle räntorna sticka iväg kan strategin förändras.

KoW: Ett generellt råd brukar vara att växla över sina pensionspengar successivt från aktier till mer räntebärande papper ju närmare pensionen man kommer just för att minimera risken för en dipp precis när man går i pension.

Angående nervös eller ej: Jag håller med KungAnka om att man inte kan investera på börsen om man blir nervös av nedgångar. Då är det lätt hänt att man agerar i panik. Och det blir sällan bra.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Excel
Jag ökar min amortering till 90.000kr per år och är skuldfri ca 5 år innan pension. Skön tanke att ha det avklarat, den som är satt i skuld är icke fri.

Jag anser att det är bra att passa på att amortera nu när räntorna är låga, om 10år är det inte säkert att räntorna ligger på dessa nivåer som idag.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Excel skrev:
Jag anser att det är bra att passa på att amortera nu när räntorna är låga, om 10år är det inte säkert att räntorna ligger på dessa nivåer som idag.
Nej, säkert är det inte. Men för att vi skall se en avgörande skillnad så måste det ske ganska stora och samhällsomvälvande saker om vi talar om en så kort tid som tio år.

Eftersom vi har flytande valuta så skulle höjd ränta nästan enbart komma till som ett sätt att kyla av en överhettning av den Svenska ekonomin. Och för att få till en sådan överhettning att vi kommer upp i nittiotalets räntesiffror så måste det till i stort sett inget mindre än ett ekonomiskt mirakel. (Och det är faktiskt 1900-talet med den industriella revolutionen som står för historiskt höga räntor. Den vi har idag är i det längre historiska perspektivet den vanliga.)

Och det har jag inget emot, mirakel alltså, men jag ser inget som tyder på att så skulle ske. Och för att få riktigt höga räntenivåer så måste omvärlden också höja sina räntor avsevärt. Vilket i så fall skulle vara resultatet av globala samhällsomstörtande förändringar. Vilket är ännu mindre troligt.

Så även om man inte skall sia så finns det inte mycket som tyder på det. Vill man inte göra sin egen kalkyl så kan man bara fråga sin bank. När jag tittar på tio-årsräntorna idag så ligger de runt 3%. Så bankerna räknar kallt med att tjäna ganska mycket pengar genom att ge dig 3% på tio års sikt. De har sällan fel. Så en avsevärt högre ränta än det det är det alltså "ingen" som tror på.

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Excel skrev:
Jag ökar min amortering till 90.000kr per år och är skuldfri ca 5 år innan pension. Skön tanke att ha det avklarat, den som är satt i skuld är icke fri.

Är det inte så att det är bättre att passa på och leva/uppleva just nu när det blir pengar över?

Vi flyttade in vårt nybyggt hus 03/2011, kostade 4.3 att bygga. Idag har vi lån på 1.2, vi har amorterat hårt och planen var att bli av med lånet om 4 år när dottern går ut ur högstadiet. Men nu idag kändes att det var fel gjort, vi kunde ha åkt på semester utanför landet lagom två eller tre ggr per år för att uppleva världen. Man vet ju aldrig vad som kommer att hända, man kan dö imorron och de pengar/aktier/fonder som man har man man inte ta med sig i graven.

Många pratar om att lämna till barnen? Hur vet du att de förvaltar det väl? kan väl lika så att de bränner upp de pengarna direkt. Lika bra att använda pengarna för att leva/uppleva när man fortfarande har varan.

Jag hade det svårt när jag var barn och ville mina barn ska ha det bättre, men de har det inte bättre bara för att jag lämnar kvar pengarna till de.

• Gilla
KungAnka
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, säkert är det inte. Men för att vi skall se en avgörande skillnad så måste det ske ganska stora och samhällsomvälvande saker om vi talar om en så kort tid som tio år.

Eftersom vi har flytande valuta så skulle höjd ränta nästan enbart komma till som ett sätt att kyla av en överhettning av den Svenska ekonomin. Och för att få till en sådan överhettning att vi kommer upp i nittiotalets räntesiffror så måste det till i stort sett inget mindre än ett ekonomiskt mirakel. (Och det är faktiskt 1900-talet med den industriella revolutionen som står för historiskt höga räntor. Den vi har idag är i det längre historiska perspektivet den vanliga.)

Och det har jag inget emot, mirakel alltså, men jag ser inget som tyder på att så skulle ske. Och för att få riktigt höga räntenivåer så måste omvärlden också höja sina räntor avsevärt. Vilket i så fall skulle vara resultatet av globala samhällsomstörtande förändringar. Vilket är ännu mindre troligt.

Så även om man inte skall sia så finns det inte mycket som tyder på det. Vill man inte göra sin egen kalkyl så kan man bara fråga sin bank. När jag tittar på tio-årsräntorna idag så ligger de runt 3%. Så bankerna räknar kallt med att tjäna ganska mycket pengar genom att ge dig 3% på tio års sikt. De har sällan fel. Så en avsevärt högre ränta än det det är det alltså "ingen" som tror på.
Enligt en del står vi ju iofs på randen till den "digitala revolutionen"...men vad gäller räntorna så tror jag också dels att de inte kommer gå upp vöer en natt, och dels så kommer dom i så fall gå upp i takt med att ekonom växer enormt, så om man bara balanserar lite med aktiver så kan man nog klara det rätt bra, och lönerna borde också justeras (om än släpande) i de fallen...

Sen kan man förstås råka ut för personliga tragedire, men då är nästan en stor buffert att föredra framför små lån så man kan överbygga det under en längre period utan att försöka få ett nytt lån från banken (med minskade eller inga inkomster)

/K

klaskarlsson skrev:
Enligt en del står vi ju iofs på randen till den "digitala revolutionen"...
Ja det är ett spännande påpekande. Men, när vi tittar på digitaliseringen så långt så ger den ingen anledning att ropa hej. Ser man på pengarna som tjänats/ekonomisk påverkan så är digitaliseringen inte i närheten av samma sak som industrialiseringen, mekaniseringen av jordbruket osv. Ur rent ekonomisk synvinkel så är datorerna "meh".

Så, jag skulle inte hoppas för mycket på det som tillväxtmotor.

A
lars_stefan_axelsson skrev:

Jag är inte säker på att det krävs *så* mycket för att höja räntorna, åtminstone på bostadslån. Det kan räcka med att de utländska investerarna som finansierar våra bankers säkerställda bostadsobligationer börjar tycka att de svenska bostäderna är övervärderade och därför kräver lite högre ränta för att köpa dessa. En sådan räntehöjning kommer gissningsvis direkt slå mot bostadsräntorna även om den svenska ekonomin i övrigt är stark.

Sjunker sedan priserna blir de underliggande säkerheterna (bostäderna) mer riskfyllda och därmed vill investerarna ha ännu högre ränta för att finansiera de svenska bolånen och så kan spiralen vara igång nedåt och Stefan Ingves kan antagligen inte göra mycket åt saken annat än att titta på. Han har ju också uttryckt att Riksbanken inte tänker rädda några hushåll som riskerar hamna illa till om räntorna höjs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.