71 321 läst · 360 svar
71k läst
360 svar
Hur mycket amorterar ni?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
För närvarande 5k i månaden (~800k i lån) men i och med att amorteringskravet infördes ser jag ingen annan utväg än att helt upphöra med amortering, ska bara komma ihåg att ändra på internetbanken...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Mitt nuvarande lån omfattas ej av kraven, alla framtida lån jag tar, för exv tillbyggnad eller omfattande renovering, omfattas av nya kraven.
Det är således ofördelaktigt för mig att fortsätta amortera på nuvarande lån, i så fall bättre att se till att jag har mer likvida medel att gå in med i exv. en tillbyggnad -> jag slutar amortera, förhoppningsvis sparar jag istället pengarna, men det är ju inte säkert (och var en av anledningarna att jag amorterade rätt mycket tidigare, det är ett så oåterkallerligt sparande)
Undrar om det var så de tänkt sig på Rosenbad...
/U
PS: nu ligger jag nog en bit under 50% belåning så ovanstående stämmer inte fullt ut, sammanvägt ser jag dock fortfarande att nya reglerna leder till att jag _slutar_ amortera, och har svårt att se varför någon annan med "gamla" lån skulle göra annorlunda...
Det är således ofördelaktigt för mig att fortsätta amortera på nuvarande lån, i så fall bättre att se till att jag har mer likvida medel att gå in med i exv. en tillbyggnad -> jag slutar amortera, förhoppningsvis sparar jag istället pengarna, men det är ju inte säkert (och var en av anledningarna att jag amorterade rätt mycket tidigare, det är ett så oåterkallerligt sparande)
Undrar om det var så de tänkt sig på Rosenbad...
/U
PS: nu ligger jag nog en bit under 50% belåning så ovanstående stämmer inte fullt ut, sammanvägt ser jag dock fortfarande att nya reglerna leder till att jag _slutar_ amortera, och har svårt att se varför någon annan med "gamla" lån skulle göra annorlunda...
jag har ca 300K i huslån och amorterar 6000:- i månaden... så om drygt 4 år är man skuldfri.
då ska jag låna upp på huset igen, och använda till konsumtion, typ köpa motordrivna leksaker eller kanske aktier å sånt
då ska jag låna upp på huset igen, och använda till konsumtion, typ köpa motordrivna leksaker eller kanske aktier å sånt
Medlem
· Västra Götaland
· 120 inlägg
Tycker det är jobbigt med detta med Pension. Hur skall pengarna räcka till i framtiden? Det är viktigt att komma igång med pensionssparandet mellan 30-40 års ålder..
Tror en typ av riskspridning av olika sorters investeringar kan vara lösningen. Lite tråkigt att de nya amorteringsreglerna låser andra former av sparande. Amorterar man lite men har andra sparandeformer så finns ju utrymme att ta eventuella förlustsmällar på fastighetsmarknad. Kan tänka mig att bankerna inte heller gillar detta, med 1%-2 % amortering. De vill att vi köper deras andra produkter också.
Tror en typ av riskspridning av olika sorters investeringar kan vara lösningen. Lite tråkigt att de nya amorteringsreglerna låser andra former av sparande. Amorterar man lite men har andra sparandeformer så finns ju utrymme att ta eventuella förlustsmällar på fastighetsmarknad. Kan tänka mig att bankerna inte heller gillar detta, med 1%-2 % amortering. De vill att vi köper deras andra produkter också.
Håller helt med. Garanterad avkastning.Ramnemark skrev:
Amorterar stenhårt.
Värdering ~1,75
Har 197000kvar av lån, så snart i hamn.
Målsättning är väl alltid att kunna bo kvar, i mitt tycke är det bara hälsan som kan tvinga mig att flytta.pelpet skrev:
Jag anser att amorteringen är lika mycket värt som vilket pensionssparande som helst men fortfarande så vill jag heller inte sälja huset för att kunna leva gott på ålderns höst.
Amorterar 5000 i dagsläget, belåningsgrad på under 50% inga amorteringskrav. Värde kanske cirka 5.5 (Helt baserat på att en grannkåk med lite större tomt gick på 6.2)
Amorterar även 2000 på fritidshuset, belåningsgrad ca 70%, amorteringskrav. Värde cirka 2.5milj.
Pensionsspar på nästan 6000 i månaden under de sista 8 åren, innan det så cirka 9 år med ungefär 3000 i månaden så fastigheten i sig själv utgör inte hela planen för framtiden och tiden i en solstol.
Inga kreditkort, inga lån förutom huset och sommarstugan, inga dyra krediter, inga avbetalningar - Har man inte cash så får det vara!
Håller delvis med Ullberg - Skulle det komma sämre tider så stryker jag amorteringen på villan helt eller delvis och flyttar den där det gör mer skillnad för att öka säkerheten eller för att leva med samma eller bättre standard.
5000:-/mån. 77% belåningsgrad. Värde 4 miljoner. Jag känner mig nöjd med den amorteringen.
Medlem
· Västra Götaland
· 120 inlägg
Ni behöver inte hålla med. Men vem vet vad fastigheterna är värda om 30 år? Håller helt klart med om att bostaden ej skall behöva vara för dyr när man är pensionär. Amortera är viktigt vill jag ändå poängtera, skulderna skall betalas av på ett eller annat sätt.