Vi har exporterat bort vår industri och sedan har vi levt på kredit inga 15 år. Nån gång skall det betalas tillbaks, tyvärr blir det då kris i landet när alla börjar amortera istället för att konsumera. Det dröjer inte länge innan företagen sparkar folk då ingen köper nya saker o tjänster längre, detta medför mindre pengar till staten i löneskatter och momsintäkter.

Staten har dessutom tjänat massor på denna kredittillväxt, när någon lånar 400k till en ny Volvo så får staten 100k direkt i moms inkomster, så amorteringskraven kommer märkas då staten måste kompensera dess förlorade intäkter med ytterligare skattehöjningar.

• Gilla
hushem
  • Laddar…
M
Stringfellow Hawke skrev:
Ökar värdet 500k/år varje år? Ägde du inte din bostad 2008?
Jag köpte mitt hus 2000. Så visst ägde jag det 2008 när Lehman brothers hade roliga saker för sig. Hur värdet såg ut då vet jag inte, troligtvis var det cirkus 100% upp från när jag köpte det.
Kanske fel av mig att prata värdeökning i kronor, det är ju % som gäller, men nämnt i samma sammanhang som beloppet amortering så är det lättare att se hela bilden kanske. Dom senaste åren har varit sjuka, förra året var det 15% upp vill jag minnas att jag läste i nån statistik. I värde räknat, en miljon ungefär, då känns amortering på några tusenlappar i månaden ännu mera fel. När inkomsten är Svenne så lägger jag hellre dom pengarna på nya lister, nya tapeter i ett rum och kanske lyxa till det med en ny markis:)
Men vem vet, till nästa år kanske det går ned 20%, men som aktienörd är jag van vid svängningar, det är snittet över längre tid som är intressant. Och jag tror på 5-7%/år i medelökning dom närmsta 15-20 åren i storstad.

Nu har börsen backat i 13 månader, men eftersom lågränteläge gäller fortfarande så uteblir amorteringarna från min sida. Det har varit skakigt en tid så jag är fortfarande lite avvaktande till aktier. Innan Brexit eller inte är avgjort och man lyckats få bort pajasen Trump samt när Yellen har gjort sina räntehöjningar så är jag fortfarande lite skeptisk.
Lite OT där (förlåt) men hade räntan legat på 4-5% idag, samtidigt som fastigheten sjunkit i värde och börsen legat i samma trend så hade jag nog gjort ett uttag och tagit bort en stor del av låneskulden, dvs. amorterat.

M
Crank skrev:
Vi har exporterat bort vår industri och sedan har vi levt på kredit inga 15 år. Nån gång skall det betalas tillbaks, tyvärr blir det då kris i landet när alla börjar amortera istället för att konsumera. Det dröjer inte länge innan företagen sparkar folk då ingen köper nya saker o tjänster längre, detta medför mindre pengar till staten i löneskatter och momsintäkter.

Staten har dessutom tjänat massor på denna kredittillväxt, när någon lånar 400k till en ny Volvo så får staten 100k direkt i moms inkomster, så amorteringskraven kommer märkas då staten måste kompensera dess förlorade intäkter med ytterligare skattehöjningar.
Jag drar ofta paraleller till USA och att vi ligger typ 20 år efter deras sätt att leva. Några reflektioner på detta som jag tycker mig se liknelser av i Sverige. Sjukvården, den allmänna havererar och man blir tvingad att teckna privata alternativ. Bilförsäkringar, för 20 år sedan var det billigt att försäkra en halvgammal bil, idag kostar bara trafikförsäkring multum för en yngling, precis som det gjort i USA länge.
Ekonomi, jämför kreditkortshysterin i USA mot Sverige, för 10 år sedan så hade man på sin höjd ett Bankomatkort med Visa, kanske ett Mastercard också. Idag är det ta mig fan kort till allt, Ikea, Hemköp, Bensinkort, Julakort, och alla erbjuder dom nån form av kredit eller avbetalning.
Jobben, i USA har man minimum vages (stavning?), typ städjobb, Mc donalds och såna låglönejobb som utförs av företrädesvis invandrade. Vad pratar politikerna om idag, rut och allt vad det heter, man vill införa precis samma typ av låglönejobb här för nyanlända.

Ännu lite OT (sorry), men visst ser utvecklingen skrämmande lik ut den som skett i USA? Speciellt med krediter som fått många att fastna i kreditträsket. En en grej ytterligare, ni känner till dom där villavagnarna som dom med låg inkomst bor i? Trailerparks eller vad dom kallas. Nu har väl Bert Karlsson anammat det och beställt 1000 såna till en början.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
C
Markarbetaren skrev:
Även om jag har lite svårt att förstå varför man ser det som sitt livsmål att amortera av huset innan man dör.
Det handlar nog snarare om att amortera av innan räntan går upp eller innan man blir fattig pensionär.

amorterar 100.000 kr per år.

3000kr/mån :)

cpalm skrev:
Det handlar nog snarare om att amortera av innan räntan går upp eller innan man blir fattig pensionär.
Om räntan går upp så är det annat som går ner 😀

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om man kollar på villapriserna så har de väl stigit med ungefär 6% i snitt de senaste tjugo åren. Den som amorterat har alltså investerat i något med så hög avkastning. Prisökningen på bostadsrätter har varit ännu högre.

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Alla lån måste betalas någon gång...

Sir Duke skrev:
Alla lån måste betalas någon gång...
Inte enligt banken , eftersom dom har haft amorteringsfria lån .

Och banken ska föreställa nån slags auktoritet? Dom kan man ju inte lita på och dom behöver bevisligen styras upp och hållas i shack för att inte krasha ekonomier för kortsiktiga vinster.

Ulric skrev:
Om man kollar på villapriserna så har de väl stigit med ungefär 6% i snitt de senaste tjugo åren. Den som amorterat har alltså investerat i något med så hög avkastning. Prisökningen på bostadsrätter har varit ännu högre.
Det resonemanget stämmer ju dock inte. Värdet på huset ökar ju oavsett amortering eller ej. Det finns ingen koppling mellan dessa två. Avkastningen på amorterandet är enbart räntekostnaden för lånet, inget annat.

Pratar vi avkastning p.g.a. värdeökning så ska den sättas i förhållande till kontantinsatsen minus finansieringskostnader (ränta). Det är faktiskt så att för varje amortering du gör, så minskar avkastning på eget kapital procentuellt eftersom värdet inte ökar med varje amortering, men ditt ingående kapital gör det.

Redigerat:
På fritidshuset ingen amortering, belåningsgrad ca 40%
På lägenheten ca 1%/år, belåningsgrad ca 65%

Ulric skrev:
Huset stiger väl i värde oavsett om du amorterar eller inte?

Amorterar nästan 2 % årligen av det totalt lånat belopp. Vid inköp 72 % belåningsgrad. Idag med värdeökning och inflation är belåningsgraden 50-55 %.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.