Stringfellow Hawke skrev:
Haha, den var rolig. Hur många svenskar tror du gör det? Sparar sina enorma 60' i snitt för att sen lägga dom på amortering? Du överskattar befolkningen...
Jag gör precis så - lägger en fast summa per månad på huskontot.
Pengarna där går till amortering eller renovering/utbyggnad (hålla värdet/värdeökning). Två gånger har jag amorterat då bufferten blivit "väl stor" i samband med låneomläggningar.
Så jag amorterar inte per månad, utan då blir det: Amorterar 0 med 57% lånegrad.
Om jag blir sjuk eller liknande så känns det bra mkt tryggare med ett par hundratusen lätt tillgängliga pengar än att ha fått ned lånegraden ett par procent...men på sikt kommer den sjunka, både pga värdeökningen men också då jag klumpamorterar med ett antal års mellanrum...

Huruvida desa pengar går till konsumtion är ju en akademisk fråga dock. Lägger jag dom på huset så får jag andra pengar att konsumera med...som annars hade gått till huset :)

/K

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
anders07 skrev:
Jag gör det, så en av 9 miljoner i alla fall... :)
Precis, anekdotiskt bevisföring... Tyvärr har svenskar alldeles för mycket lån i förhållande till olåst kapital. Vi räknar kallt med att staten hjälper oss vid kris.
Förhållandet mellan krediter och kapital i median har blivit alldeles för dåligt. Man kan inte räkna med alla våra låsta pensionspengar eller "den feta svansens" kapital. Stefan Person behöver inga bolån liksom...

Cirka 10,000kr i månaden, både ränta och amortering där, vi har en 20 års amorteringsplan så vid ~50 borde vi vara avbetalade men vi avbetalar extra då vi kan. Vi ska nog vara skuldfria långt före 60... Vi hade även samlat ihop runt 300,000kr själva genom besparningar och vinst från lägenheten vi sålde osv. Vilket krävdes för att få lån beviljat i Finland.

Vi har tagit oss ner under 2 miljoners sträcket på några år, vi sparar även i fonder mindre summor åt oss och barnen. Vi har inte så stora löner, sambon min studerar på läroavtal just nu för att bli närvårdare. Vi klarar oss då vi undviker mycket onödig konsumtion och inte åker utomlands på semester osv... Onödig materialism för det mesta som de flesta inte blir lyckliga av, bara ett enda "keeping up with the joneses" spel för gallerierna egentligen.

Vi betalade av ett tilläggslån på 150,000kr med en fond vi avslutade och för de pengar som vi slipper betala av varje månad lägger vi istället samma summa i fonder åt barnen.

Finndjävel skrev:
Ok, det var ett dåligt exempel på många vis. Det är bättre att ha pengarna investerade i ett hus som är något konkret som går att sälja än att ha dom investerade i spekulationsmarknaden där man aldrig vet om man slipper på dom utan större förluster.
Alla dessa förespråkare av att investera pengarna där man får bättre avkastning har aldrig några pengar överhuvudtaget. Några siffror på en skärm är vad dom har. Man tycker ju att de skulle ta ut pengarna och använda dom när de har gjort tillräckligt med vinst, men icke. Siffrorna på skärmen blir större men de lyfter aldrig ut en spänn utan investerar pengarna om och om igen, tills dagen de dör.
"Nej, det är bättre att ha pengarna i madrassen, Ta ut alla pengar i kontanter och gräv ner de i trädgården för de är inte värda något när de ligger på något plastkort eller hos banken."

Sorgligt att ha denna inställningen vid så ung ålder.

Så om du blir arbetslös eller sjuk så säljer du ditt hus och gör vad då? Är det inte bättre att sälja av dina aktier och behålla ditt boende?

Huruvida man använder sina besparingar eller inte är väl upp till var och en. Vad man har för avkastning beror ju till stor del på intresse. Samtliga av dina inlägg visar ju dock att du har inte någon större förståelse för ekonomi över huvud taget och än mindre för investeringar.

• Gilla
henq och 2 till
  • Laddar…
Jag ser amortering mer som en investering/eget sparande. Om din villa är värd t.ex 3miljoner när du är pensionär och du har lån kvar på t.ex 1milj och säljer villan för flytta till hyresrätt eller billigare boende så har du drygt 2milj att äta pizza för 😄. Ränta på bolånepengar är ju bara att bidra till bankernas höra vinster och fallskärmar/avgångsvederlag.

1000:-

mortimer skrev:
Jag ser amortering mer som en investering/eget sparande. Om din villa är värd t.ex 3miljoner när du är pensionär och du har lån kvar på t.ex 1milj och säljer villan för flytta till hyresrätt eller billigare boende så har du drygt 2milj att äta pizza för 😄. Ränta på bolånepengar är ju bara att bidra till bankernas höra vinster och fallskärmar/avgångsvederlag.
sedan kommer reavinstskatten och du kanske får kräkas upp några quattro stagione med tillhörande fanta...
du räknar som schyffert ;)

Reavinstskatten går iallafall till staten/oss invånare o inte till bankdirektörerna 😋 Kräker man upp pizzan o fantan så blir det ju middag/lunch för två ggr 😜 Tänk så mycket man sparar....

Det är inte antingen amortera eller placera.

Många kör stenhårt på alternativet konsumera.

• Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Amortering/konsumering.... går ju även in på hur mycket man sparar;kortsiktigt, långsiktigt och för pension. Hur har ni det med sparande (iaf ni som är 25-60 år gamla )?

Tyvärr verkar ju statistiken stödja tesen att svenskarna, generellt sett, inte sparar lika mkt som man lånar...

Men appropå sparande vs amortering:

Nerdan länk visar ett räkneexempel på rak amortering vs invsetering med 8% avkastning (väldigt rimligt det senaste decenniet):

Rak amortering: 25 år - 30% belåning kvar
Blandning amorering/investering: 22 år hela lånet betalt
Investering, ingen amortering: 18-19 år hela lånet betalt

https://rikatillsammans.se/2014/11/...-amortera-och-bygga-en-pengamaskin-samtidigt/

/K

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Markarbetaren skrev:
Tycker fortfarande att det är fel att ställa konsumtion mot amortering. Att amortera när räntan är under 2% känns som ett av dom mindre smarta sätten att spara på. Bygg buffert istället och casha in en större summa när räntan går upp.
Du menar alltså att man ska sätta pengarna på börsen istället för att amortera, eftersom börsen ger bättre avkastning?

Inget fel med det, men det innebär en högre risknivå.

Man kan också vända på frågan: Ska man belåna sitt hus för att sätta pengarna på börsen? Effekten blir ju densamma.

Det gängse rådet när det gäller sparande är att man ska sprida riskerna. Har man 6000 kr att spara varje månad så kanske det är klokt att lägga 3000 kr på amortering och 3000 på annat sparande. Det är ju också en fördel att ha sitt sparande mera tillgängligt om man behöver sitt kapital. Fast har man svårt att hålla i pengarna så kanske det är en fördel att ha dem låsta.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
8% om året rimligt på 10 års sikt? Du borde jobba som kapitalförvaltare..!

Stringfellow Hawke skrev:
8% om året rimligt på 10 års sikt? Du borde jobba som kapitalförvaltare..!
Tydligen är snittet över 12% sedan 1990. Så historiskt verkar det vara bra. Nästan allt beror dock på när man går in. Det kan man dock hantera med månadssparande.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
mortimer skrev:
Reavinstskatten går iallafall till staten/oss invånare o inte till bankdirektörerna 😋 Kräker man upp pizzan o fantan så blir det ju middag/lunch för två ggr 😜 Tänk så mycket man sparar....
du räknar fortfarande som schyffert :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.