215 587 läst · 442 svar
216k läst
442 svar
Hur många kwh drar era hus i snitt per dygn
Nu när tempen är -6 så går de åt ca 40kWh totalt el 12kWh totalt förbrukar vi runt 4500kWh el per år och resten är värme som görs med ved. Huset är 164m2 byggt på 1800 renoverat 1977 ligger i västernorrland.
Väldigt intresserad av ditt värmesystem och din pump @matsa79. Hela systemet liksom. Samt pris. Hittar inte hur man skickar privatmeddelanden längre, men hoppas på svar här då.matsa79 skrev:Hej igen.
Nu har vi bott i vårt hus i ett år och nu har jag koll på hur mycket vi har gjort slut på, Totalt har vi gjort slut på 7955 kwh och pannan har förbrukat 3271 kwh, Anledningen till att vi har gjort slut på så mycket hushålls el är att jag har hållit på att färdigställa garaget nu under vintern, har haft en värmefläkt som har stått där för att hålla ungefär tio grader.
Detta ger att pannan har i snitt gjort slut på strax under 9 kwh per dygn och resten har förbrukat i snitt strax under 13 kwh per dygn.
Detta tycker jag är helt ok då huset är på 192 kvm och garaget är på 73 kvm.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Kollade senaste elräkningen:
5233 kWh/år ger 14,34 kWh/dygn inklusive allt.
108 kvm boyta plus "varm" vind.
LLVP + enstaka brasor i kaminen.
5233 kWh/år ger 14,34 kWh/dygn inklusive allt.
108 kvm boyta plus "varm" vind.
LLVP + enstaka brasor i kaminen.
Vår värmepump drar 4600kwh per år och hushåll på ca 8000, inkl FTX iof, som nyss är bytt. Får se vad nya drar. Men ändå kanske vi är på minst 6000 i hushållsel, tv går ju en del osv, men undrat lite hur ni som drar neråt 5000 totalt, inkl värme gör? Ingen ventilation ? Aldrig tv och datorer på? Ingen utebelysning?
Vi jobbar hårt med att få in led och lågenergilampor där det är möjligt..
Flyttade in 2013 och började elda morron-kväll i kakelugn Cronspisen. Årlig förbrukning sjönk från 24.000 kWh till 18.000 kWh med 4 kbm ved per år. I år kommer vi ner under 17.000 kWh.
140 kvm villa från 1974 med elvärme och ftx. El-värmen avtagen maj-okt.
140 kvm villa från 1974 med elvärme och ftx. El-värmen avtagen maj-okt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gör du själv för att förbruka 8000 kWh per år i bara hushållsel?Boan skrev:Vår värmepump drar 4600kwh per år och hushåll på ca 8000, inkl FTX iof, som nyss är bytt. Får se vad nya drar. Men ändå kanske vi är på minst 6000 i hushållsel, tv går ju en del osv, men undrat lite hur ni som drar neråt 5000 totalt, inkl värme gör? Ingen ventilation ? Aldrig tv och datorer på? Ingen utebelysning?
För min del har nog tvn ett ganska litet bidrag. Datorn står vanligtvis på från att jag kommer hem tills jag lägger mig. Utebelysningen kan gissningsvis försummas i sammanhanget för min del. Ingen mekanisk ventilation, men ett fritidshus från 69 har nog inte sin täthet och dåliga ventilation som främsta svaghet.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Jag har FTX-ventilation med EC-motorer.Boan skrev:
När det mörknar tänder vi tre utelampor (lågerenergi), och 10 - 15 innelampor.
Två datorer är ofta igång, + trådlöst nätverk och DECT-telefoner. Ingen TV dock.
Men huset är rätt nytt, tätt och välisolerat, och vi tar inga 1/2-timmesduschar utan 5-minuters.
Inga värmegolv.
Och vi är bara två i hushållet
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg