215 598 läst · 442 svar
216k läst
442 svar
Hur många kwh drar era hus i snitt per dygn
Ja jag är nöjd, golvärmen är inte hundra inställd än och vi har precis fått klart kaminen så nu kan vi elda också.
Så det finns en liten potential att förbättra siffrorna.
Huset är ett Fiskarhedenvillan, Morkullan, som jag har byggt själv.
Vi flyttade in i december förra året.
Huset ligger på ostsidan av Björkö med skog runt 3 sidor av huset, så det är relativt skyddat för vind.
Så det finns en liten potential att förbättra siffrorna.
Huset är ett Fiskarhedenvillan, Morkullan, som jag har byggt själv.
Vi flyttade in i december förra året.
Huset ligger på ostsidan av Björkö med skog runt 3 sidor av huset, så det är relativt skyddat för vind.
September inkl allt....73,7 kWh ifs ingen värme på i garaget när jag inte är där ännu....
Hej igen.
Nu har vi bott i vårt hus i ett år och nu har jag koll på hur mycket vi har gjort slut på, Totalt har vi gjort slut på 7955 kwh och pannan har förbrukat 3271 kwh, Anledningen till att vi har gjort slut på så mycket hushålls el är att jag har hållit på att färdigställa garaget nu under vintern, har haft en värmefläkt som har stått där för att hålla ungefär tio grader.
Detta ger att pannan har i snitt gjort slut på strax under 9 kwh per dygn och resten har förbrukat i snitt strax under 13 kwh per dygn.
Detta tycker jag är helt ok då huset är på 192 kvm och garaget är på 73 kvm.
Nu har vi bott i vårt hus i ett år och nu har jag koll på hur mycket vi har gjort slut på, Totalt har vi gjort slut på 7955 kwh och pannan har förbrukat 3271 kwh, Anledningen till att vi har gjort slut på så mycket hushålls el är att jag har hållit på att färdigställa garaget nu under vintern, har haft en värmefläkt som har stått där för att hålla ungefär tio grader.
Detta ger att pannan har i snitt gjort slut på strax under 9 kwh per dygn och resten har förbrukat i snitt strax under 13 kwh per dygn.
Detta tycker jag är helt ok då huset är på 192 kvm och garaget är på 73 kvm.
Visst vore det mest intressant att få veta hur mycket värme man förbrukar men om man har en värmepump är det ju ganska bökigt att få fram de siffrorna. Det kräver ju att man har möjlighet att logga framlednings- och returtemperatur, flödesmängd samt elförbrukning för värmepumpen. Man tycker ju att det inte vore så svårt att bygga in en funktion i värmepumpen som kollar dessa faktorer och beräknar producerad värme men tills det blir standard får vi nog nöja oss med endast elförbrukningen. Dessutom kan man ju anta att de flesta har ungefär samma COP och då blir ju den rena elförbrukningen ändå relevant att jämföra.jensaro skrev:
För att bidra till tråden kan jag tillägga att vi förbrukade 15 000 kW/h under 2012 och vi har då ett hus på 120+115 m[SUP]2[/SUP] i Örebro. Under året som kommer ska vi byta de frimärksstora radiatorerna till golvvärme samt installera fönster med lite bättre u-värde än gladpack.
Går väl att stänga kompressorn och köra enbart elpatron.Janus82 skrev:Visst vore det mest intressant att få veta hur mycket värme man förbrukar men om man har en värmepump är det ju ganska bökigt att få fram de siffrorna. Det kräver ju att man har möjlighet att logga framlednings- och returtemperatur, flödesmängd samt elförbrukning för värmepumpen. Man tycker ju att det inte vore så svårt att bygga in en funktion i värmepumpen som kollar dessa faktorer och beräknar producerad värme men tills det blir standard får vi nog nöja oss med endast elförbrukningen. Dessutom kan man ju anta att de flesta har ungefär samma COP och då blir ju den rena elförbrukningen ändå relevant att jämföra.
För att bidra till tråden kan jag tillägga att vi förbrukade 15 000 kW/h under 2012 och vi har då ett hus på 120+115 m[SUP]2[/SUP] i Örebro. Under året som kommer ska vi byta de frimärksstora radiatorerna till golvvärme samt installera fönster med lite bättre u-värde än gladpack.
Det är jag för snål för.jensaro skrev:
Då viftar jag hellre med mina statistikkunskaper och säger att:
"Centrala gränsvärdessatsen ger oss rätt att approximera COP-värdet för Sveriges alla värmepumpar till en standard normal-fördelning och därför är det lika relevant att jämföra el-förbrukningen som värmeförbrukningen."
Fan vad gott! Det är första gången sedan jag slutade plugga som jag haft användning för mina kunskaper.
120kvm timmerhus tilläggsiso(45cm väggar), dåligt med takiso,(kommer 60cm mössa på taket 2013)
Mitsu fh 35 luft/luft
nibe elvattenberedare
contura braskamin
2vux 2 b
Snittförbrukning per dygn sen årsskiftet värme+hushållsel=38,5kwh
Då har det i princip legat konstant på mellan -10 till -30 i utetemperatur här i kallhålan där vi bor
Mitsu fh 35 luft/luft
nibe elvattenberedare
contura braskamin
2vux 2 b
Snittförbrukning per dygn sen årsskiftet värme+hushållsel=38,5kwh
Då har det i princip legat konstant på mellan -10 till -30 i utetemperatur här i kallhålan där vi bor
Medlem
· Halland
· 4 171 inlägg
Har ett 2-plans sutteränghus från 1974. 221 kvm i två fulla våningar inkl garage i bottenvåningen. Huset drog 2280 kWh i februari, har legat på runt 70 kWh/dygn sedan jag installerade min Mitsubishi FH35 VEHZ. Kör med LLVP plus en elrad i sovrummet. Och eldar i bastun då och då så skorstensstocken värmer huset.
/Anders
/Anders
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
110 kvm hus i södra Halland.byggt 2010.
Uppvärmt med LLVP och braskamin.
22,8 kWh per dygn under februari,
20,8 kWh per dygn under mars (hittils).
Uppvärmt med LLVP och braskamin.
22,8 kWh per dygn under februari,
20,8 kWh per dygn under mars (hittils).
400kvh/dygn (Har bott här 1 månad)
250kvm
Värdens sämsta pelletsbrännare, felmonterad, felinställd så verkningsgraden säkert är halverad.
Byter just nu till jordvärme och ska börja isolera vindsbjälklaget som på sina håll är oisolerat.
De som bodde här innan måste haft väldigt gott om pengar eftersom de inte ens hade förmått sig rulla ut de isoleringsrullarna som låg på vinden över de värsta ställena. När jag flyttade in gick det knappt att få mer än 17 grader. Har nu lyckats få upp 21 grader i alla fall.
Då har jag inte räknat in den luft/luft vp som står och blåser varmluft ut i ett oisolerat rum på 40kvm. :x Hade funderingar på att byta innedelen mot utedelen och blåsa ut kalluften från rummet istället.
250kvm
Värdens sämsta pelletsbrännare, felmonterad, felinställd så verkningsgraden säkert är halverad.
Byter just nu till jordvärme och ska börja isolera vindsbjälklaget som på sina håll är oisolerat.
De som bodde här innan måste haft väldigt gott om pengar eftersom de inte ens hade förmått sig rulla ut de isoleringsrullarna som låg på vinden över de värsta ställena. När jag flyttade in gick det knappt att få mer än 17 grader. Har nu lyckats få upp 21 grader i alla fall.
Då har jag inte räknat in den luft/luft vp som står och blåser varmluft ut i ett oisolerat rum på 40kvm. :x Hade funderingar på att byta innedelen mot utedelen och blåsa ut kalluften från rummet istället.
Redigerat:
Så ska det låta!DanielF skrev:400kvh/dygn (Har bott här 1 månad)
250kvm