215 598 läst · 442 svar
216k läst
442 svar
Hur många kwh drar era hus i snitt per dygn
Normalt ca 20kWh/dygn. Om jag kör värmen på elpatron går det 150kWh/dygn....... och den rackaren (6kW) klarar inte ens att hålla värmen i huset när det kryper ner mot -20 och kallare..... Har en till elpatron i acktanken, men har inte kopplat in den än..
vi eldar ju pellets, men senaste två veckorna har vi använt i snitt 27.2kg/dygn, vilket blir 130.5 kWh om ett kg pellets innehåller 4.8kw... minus kanske 15% i förluster i pannan då, plus ytterligare 33kWh el per dygn i form av hushållsel och en luftluft i tvättstugan.
så 163,5 kWh...
så 163,5 kWh...
Redigerat:
Sorry för otydligheten...Enk Projektet skrev:
Eluppvärmt 1 1/2 plans radhus från -73 med inredd vind. Totalt 112+30kvm golvyta. Har två elgrupper med varsin egen elmätare.
Den ena till samtliga element (orange i grafen).
Den andra för hushållsel inkl vvb, ett element på vinden och två element i varsitt förråd (lila i grafen).
Grafen visar förbrukning i kWh per dag (24h).
Allting loggas med 1-wire till en SQL och sen använder jag Microstrategy som presentationslager.
Okejgadu^ skrev:Sorry för otydligheten...
Eluppvärmt 1 1/2 plans radhus från -73 med inredd vind. Totalt 112+30kvm golvyta. Har två elgrupper med varsin egen elmätare.
Den ena till samtliga element (orange i grafen).
Den andra för hushållsel inkl vvb, ett element på vinden och två element i varsitt förråd (lila i grafen).
Grafen visar förbrukning i kWh per dag (24h).
Allting loggas med 1-wire till en SQL och sen använder jag Microstrategy som presentationslager.
Hej!, Har en fråga. Har ett tegelhus från 1958 och ca 250kvadrat, ett litet hus på 30kvadrat och ett litet på 15kvadrat på tomten. Har satt in bergsvärme nu 2013, har fått förbrukning på 3163kWh från Januari 2014-01-01 till 2014-01-31. Haft bergsvärme gubbarna här idag och kollat pannan, allt verkar okej. Är det någon som har hört talats om trasiga elmätare? Har varit i kontakt med Vattenfall om det kan vara en trasig elmätare, känner ni igen er? Tacksam för hjälp
För att bara vara en månad så lät det styggt. (min årsförbrukning är 5080kWh fast visst det är bara 120kvm plus 125 lågtemperatur kvadrat samt att det är från 80talet)
Jag blir ju nyfiken på vad det är för slags radiatorer + fönster + ventilation. Och jag tror mer på att det är frysboxar, barn, och annan förbrukning som är orsaken än en trasig mätare.
Jag blir ju nyfiken på vad det är för slags radiatorer + fönster + ventilation. Och jag tror mer på att det är frysboxar, barn, och annan förbrukning som är orsaken än en trasig mätare.
@Göran
det är inte så att det finns nån mätare som visar hur mycket energi din bvp har både förbrukat & producerat???
>3.000kWh låter ruggigt mycket om du har en fungerande bvp även om du försörjde alla 3 hus ( ~295m2)
-hur mycket är hushållsel ("normal" hushållsel är ~4-500kWh + 100kWh/person/månad)
-hur mycket är till bvp
-hur mycket är till elpatron
det är inte så att det finns nån mätare som visar hur mycket energi din bvp har både förbrukat & producerat???
>3.000kWh låter ruggigt mycket om du har en fungerande bvp även om du försörjde alla 3 hus ( ~295m2)
-hur mycket är hushållsel ("normal" hushållsel är ~4-500kWh + 100kWh/person/månad)
-hur mycket är till bvp
-hur mycket är till elpatron
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Det blir ju lite enklare att ta ställning till dina förbrukningssiffror om vi vet var ditt hus finns.Göran Pettersson skrev:
Är det i Ystad eller i Nikkaluokta, det gör ju en viss skillnad!
Så uppdatera din användarprofil så kan vi gå vidare
Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten!