B
värme och varmvatten 10,5 kWh/dygn i snitt + hushållsel på ca 20kWh

167m2 + 8m2 förråd. Bergvärme + FTX
 
127+ 142 kvm. Bergvärmepump. Drar cirka 15-16000 kWh per år inklusive hushållselen. Vi är två vuxna och har 23 grader varmt inne.

8600 kWh på pumpen. 42kWh per dygn enligt energideklaration.
 
Redigerat:
Y
2013, genomsnitt = 16,18 kWh per dygn för vatten,värme,hushåll.
(Bergvärme)
 
210kvm, 2 plan, Jämtland, bergvärme, 20-21grader Två vuxna, två små barn

2012 = 35kw/dygn,
2013 = 38kwh/dygn
 
matsa79
Eftersom jag skapade tråden får jag fylla på med lite mer om min förbrukning.

Hus 192Kvm har 22 grader inne. värme varmvatten och ventilation strax under 3100Kwh per år 8,3 Kwh per dygn
Garage 73 kvm värms till 16 grader ca 900Kwh per år.
Total gör vi slut på strax under 8500Kwh per år.

Om man bara räknar det jag gör slut på i huset har vi en snittförbrukning på 20,7Kwh per dygn (7400/365). Det innehåller även all ström i garaget som inte värmen tar.
Huset ligger i närke.
 
Tvåplanshus, 100+100 kvm, 22 grader övre våning, 19-20 nedre, uppvärmd garage vete fan hur många kvm. 2 vuxna 2 barn. Snittförbrukningen ligger på ca 32 Kwh/dygn - värme, varmvatten, hushåll. Bergvärme.
 
Intressant tråd. jag har nyss flyttat till hus och just fått första elräkningen som jag tycker var hög. 1243 kwh har vi använt i oktober, och då flyttade vi in i oktober så den första veckan kan man inte säga att vi bodde i huset, vi kom bara förbi några timmar och målade. Vi är två vuxna, utan barn och huset är på 122 kvm och värms med direktverkande el, varmvattnet från en frånluftsvärmepump som nog är 18-20 år.Tempen inne ligger på ca 21,5 grader och ett rum som vi inte är i så mycket har vi ca 15-17 grader i.
Jag gillar att göra saker ekonomiskt och de största bovarna som jag ser det är att kyl och frys dels är gamla, dels separata.Vi behöver inte så stor frys, så när vi gör om köket funderar jag på att skaffa en delad kyl/frys som förhoppningsvis också blir energisnålare då den är nyare. Sedan är elementen lite till åren, vanliga ei sa peitää-elradiatorer. Jag vill ha smartare element med nattsänkning osv. Har ni andra tips och tankar? Just nu är dygnsförbrukningen 41 kwh och det tycker jag känns jättehögt. Jag har dessutom varit utomlands 5 dagar den här månaden, känner inte att vi slösat med elen direkt.
 
Ligger ganska stadigt på 500kWh per månad för hushållsel + vvb (som dock matas med varmt vatten från pelletspannan på vintern).

Har just satt övervakning på elmätaren för att få lite bättre koll, och jag har noterat att när ingen är hemma verkar det finnas en "grundförbrukning" på c:a 200W samt periodiska ökningar på ytterligare ~100W. De periodiska ökningarna är säkerligen kyl/frysen i köpet och frysboxen i källaren, de andra sakerna är de få lampor vi lämnar på, router och elektronik i standby. Håller på att utreda vart det går att göra de största besparingarna ;)
 
Redigerat:
@Exuperance: Det får nog anses vara en normal förbrukning med tanke på förutsättningarna. Vill du kapa kostnaderna så installerar du en luft/luft värmepump, en sådan återbetalar sig normalt rätt fort.
 
Men man kan alltid göra bättre tänker jag. ;-) Jag håller med om att det inte är fasansfullt dyrt, men som sagt, kommer gärna ner ytterligare + att vi inte fått upp utomhusbelysning ännu och inte dragit igång några akvarier eller växtlampor så förbrukningen lär ju stiga. Jag ska sätta in liten gjutjärnskamin i vardagsrummet för att det är mysigt, och lite kommer den också att värma. Har tänkt på luft/luftvärmepump men när huset energibesiktigades så skrev besiktningskillen att en sådan investering inte kunde motiveras då husets uppvärmningskostnader var så låga. De brukar väl göra kostnadsfria hembesök dock, så kanske skulle jag ta hit någon för att få lite tips. Har ett 25 kvm stort uterum så blir ganska kallt snabbt trots att det ska vara hyfsat isolerat, är lite sugen på en luft/luftvärmepump även där.
 
@exuperance : om du har råd så ligg lite lågt över vintern och analysera åtgången. Skulle tro att förbrukningen av din elvärme kommer vara direkt proportionerlig mot utetemperaturen... Så återbetalningen av värmepumpen kan du sia om när du vet förbrukningen vintertid?
 
Det blir nog så. Råd har jag absolut, det drabbar väl ingen fattig på så sätt, men jag strävar alltid efter att optimera och minimera. Tidigare har de legat på runt 14000 kwh per år i det här huset (kollat med fortum) och det är också nu min beräknade årsförbrukning enligt Telge.
 
Frånluftvärmepanna 200kvm hus 40kvm garage
24 grader uppe 22 grader nere.
18000kwh

Bohuslän.

Byter snart panna till annan flvp och siktar på 12000kwh
 
Ni som ligger på hushållsel eller total-el under 500kWh/månad, hur lyckas ni??
Bor ni ensamma?
Inga barn?
Inga datorer?

Ett normalt kylskåp (~180cm) tar ~30W/h
En motsvarande frys tar ~60W/h

bara där pratar vi ~60kWh/mån
sen har vi matlagning ~1,5kWh/dygn ~45kWh/mån
tvätt & tork nåt liknande per månad ~45kWh/mån
dator (beroende på om det är en vanlig bärbar eller en speldator med multipla skärmar) 50-350kWh/mån
mekanisk ventilation ~70-200kWh/mån
tv ~(beroende på typ & tittande) ~20-50kWh/mån

och då är det massor av saker jag INTE tagit upp men ändå så är vi uppe i 300kWh/mån om vi är konservativa
 
B
Håller med... Vi ligger på ca 8000 kWh hushållsel inkl FTX som drar 80W konstant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.