994 läst · 24 svar
994 läst
24 svar
Hur mäta och kontrollera luftflöden i hus?
Ja... Nu jagar jag runt på nätet. Har också ring några tillverkare av bl a FTX.
Ser en notering i mina papper från den tiden, min kompis som pysslade med mätteknik inom miljö hjälpte mig att justera in mitt FTX.
Använder då Prandeltrör och Compuflow Micromanometer.
Där beskrev han, och vi justerade in ett tryck inne i huset till -2 Pa, relativt utsidan.
Allt för att hindra att fukt trycktes ut i väggar mm. Och det har fungerat fint i 8 år.
Kan tyvärr inte lägre fråga honom mer.
Men jag ger inte upp. Ska ringa en installatör av bl a Heru FTX.
Ser en notering i mina papper från den tiden, min kompis som pysslade med mätteknik inom miljö hjälpte mig att justera in mitt FTX.
Använder då Prandeltrör och Compuflow Micromanometer.
Där beskrev han, och vi justerade in ett tryck inne i huset till -2 Pa, relativt utsidan.
Allt för att hindra att fukt trycktes ut i väggar mm. Och det har fungerat fint i 8 år.
Kan tyvärr inte lägre fråga honom mer.
Men jag ger inte upp. Ska ringa en installatör av bl a Heru FTX.
Fick tag på en installatör...
(Denne rekommenderade ett högsta undertryck på max 10 Pa.) Vid std luftflöden för bostäder.
Lär finnas nåt dokumenterat Locum/Utredning Luftflöden. Och även SSE Standarder.
Längre rotar jag inte i detta.
(Denne rekommenderade ett högsta undertryck på max 10 Pa.) Vid std luftflöden för bostäder.
Lär finnas nåt dokumenterat Locum/Utredning Luftflöden. Och även SSE Standarder.
Längre rotar jag inte i detta.
Hur som haver... Detta med att hitta rekommendation för undertryckets storlek i förhållandet till lufttrycket utomhus, verkar det inte vara nån som reflekterar över...
Typ "ska vara ett visst undertryck".
Men hittat tyvärr inte tillbaks var det står angivet.
Nåväl teknikern jag pratade med igår var enig med mig... Att i vanlig bostad skulle det vara ett visst undertryck enligt ovan. Gärna upp mot - 10 Pa.
Kör vidare med mina - 2 Pa... Ger bra miljö hos mig. T ex aldrig fukt på rutorna.
Och så gäller det väl att inte vädra ut goa värmen, i vart fall vintertid
Ska nämnas att under den varma årstiden justerar jag FTX-mototerna så att luftväxlingen ökar, med undertrycket samma.
- Boyta, dvs golvyta uppskattar jag till 100 m2.
- Totalt tilluft :
19.6 l/sekund
1176 l/minut
70 kbm/tim
- Total frånluft
21.4 l/sekund
1311 l/minut
79 kbm/tim
- Sammanfattningsvis lägre än vad Boverket rekommenderar... Men jag är rädd om värmen vintertid, fast jag kör FTX (bortkopplad elslinga).
Verkningsgrad ca 86 %.
Rent krasst så läcker mitt hus, likt alla andra, i o m att jag konstaterar att frånluftflödet är större än tilluftflödet.
Är mitt huset liksom alla andra dålig tätat?
OBS. Jag tar förbränningsluft till stora täljstensugnen från utsidan av grunden. Ugnen är tät.
-Jaha, det var det...
Några kommentarer?
Typ "ska vara ett visst undertryck".
Men hittat tyvärr inte tillbaks var det står angivet.
Nåväl teknikern jag pratade med igår var enig med mig... Att i vanlig bostad skulle det vara ett visst undertryck enligt ovan. Gärna upp mot - 10 Pa.
Kör vidare med mina - 2 Pa... Ger bra miljö hos mig. T ex aldrig fukt på rutorna.
Och så gäller det väl att inte vädra ut goa värmen, i vart fall vintertid
Ska nämnas att under den varma årstiden justerar jag FTX-mototerna så att luftväxlingen ökar, med undertrycket samma.
- Boyta, dvs golvyta uppskattar jag till 100 m2.
- Totalt tilluft :
19.6 l/sekund
1176 l/minut
70 kbm/tim
- Total frånluft
21.4 l/sekund
1311 l/minut
79 kbm/tim
- Sammanfattningsvis lägre än vad Boverket rekommenderar... Men jag är rädd om värmen vintertid, fast jag kör FTX (bortkopplad elslinga).
Verkningsgrad ca 86 %.
Rent krasst så läcker mitt hus, likt alla andra, i o m att jag konstaterar att frånluftflödet är större än tilluftflödet.
Är mitt huset liksom alla andra dålig tätat?
OBS. Jag tar förbränningsluft till stora täljstensugnen från utsidan av grunden. Ugnen är tät.
-Jaha, det var det...
Några kommentarer?
Redigerat:
Klicka här för att svara