D Drben88 skrev:
Är det standard att flytspackel flyter ut i angränsande rum och under golv i nästa rum när man renoverar badrum?
Tog bort golvlist för att kunna avgöra hur mycket som flutit ut. I köket som gränsar till badrum på andra sidan är stommarna satta på betongen, även där har det flutit ut RIKLIGT med flyt, ( svårt att fånga på bild). Alltså en kaka på vad jag skulle uppskatta till 10mm en bra bit ut från väggen säkert 40cm ut från vägggen 😳
Det där måste fixas, nu finns det ingen spalt för golvet att svälla, då kommer golvet bula upp och bli förstört
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
K
V Vedhuggarrn skrev:
Det tråkiga är att det även blir så att folk misstror oss som gör rätt och riktigt och tror att alla hantverkare är blodsugande klåpare osv osv..
Jag tror att du slog huvudet på spiken. För varje oseriös skitfirma finns det säkert 5 seriösa som får lida.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Joak och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har de både gjutit, lyckats få det att torka så de kunnat prima och även fått primern att torka så de kunde lägga elslingorna idag också... 🙈
Hoppas nu slingorna sätts fast bättre denna gången... ser på bilden ut som de ligger lite nära varandra vid svängen bara 🤔
De gav upp igår elektrikerna för att gjutningen inte gick att limma på. De var tillbaka igen idag och färdiggjorda med slingorna. Senare i eftermiddag/kväll ska plattsättare flytspackla är det sagt :).
 
  • Golv med nyinstallerade värmeslingor inför flytspackling i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
De gav upp igår elektrikerna för att gjutningen inte gick att limma på. De var tillbaka igen idag och färdiggjorda med slingorna. Senare i eftermiddag/kväll ska plattsättare flytspackla är det sagt :).
Som jag anade liksom... varför skulle de klara något som inte vi andra klarar när de inte klarat av något annat till 100% ännu... 😉😪
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar det ju se bra ut
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Jag vet inte men mina elektriker lägger ALLTID termostaten mellan slingorna och inte under men det kanske inte har betydelse 🤔

Det står faktiskt MELLAN... men om det sen har någon väsentlig betydelse vågar jag inte svara på.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...4QFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw0XxMez0NTZVufLAjqBQARg

Mina elektriker använder dessutom 16mm flexslang som de har till alla andra installationer då det är enklare att byta givarkabel än om man använder den 12mm slang som medföljer golvvärmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag vet inte men mina elektriker lägger ALLTID termostaten mellan slingorna och inte under men det kanske inte har betydelse 🤔

Det står faktiskt MELLAN... men om det sen har någon väsentlig betydelse vågar jag inte svara på.

[länk]

Mina elektriker använder dessutom 16mm flexslang som de har till alla andra installationer då det är enklare att byta givarkabel än om man använder den 12mm slang som medföljer golvvärmen.
nino nino skrev:
Nu börjar det ju se bra ut
Älskar positivitet som börjar sprida sig. Skönt, tack @nino. Han kom aldrig och spacklade idag, jag ringde chefen och fick veta det blev imorgon istället, men plattsättning både lördag och söndag har jag blivit lovat nu! Så det känns som det kan gå snabbt från och med nu
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
De gav upp igår elektrikerna för att gjutningen inte gick att limma på. De var tillbaka igen idag och färdiggjorda med slingorna. Senare i eftermiddag/kväll ska plattsättare flytspackla är det sagt :).
Lite sent nu, men palceringen av givaren är rätt, men går den att dra ur och knuffa i en ny om det skulle paja. Och varför inget putsnät som armering av flyten, den är även bra at med limpistol fästa V-kabeln.
 
J jonaserik skrev:
Lite sent nu, men palceringen av givaren är rätt, men går den att dra ur och knuffa i en ny om det skulle paja. Och varför inget putsnät som armering av flyten, den är även bra at med limpistol fästa V-kabeln.
De har limmat fullt med slingan mot ytan hoppas det håller denna gången 🙏. Gamla plattsättaren måste ha dansat tango på slingan innan det kom på flyt har jag fått höra :). Vet inte om det går att knuffa i en ny, hoppas det, även om det säkert blir tufft jobb, vad är alternativet, ett tjockare rör eller? Tänker det där är standard, visst?
 
D Drben88 skrev:
De har limmat fullt med slingan mot ytan hoppas det håller denna gången 🙏. Gamla plattsättaren måste ha dansat tango på slingan innan det kom på flyt har jag fått höra :). Vet inte om det går att knuffa i en ny, hoppas det, även om det säkert blir tufft jobb, vad är alternativet, ett tjockare rör eller? Tänker det där är standard, visst?
En givare går bra att peta ner i slangen, men det är vid övergång från vägg till golv, det brukar ibland bli för tvärt så givaren inte går förbi.
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lite sent nu, men palceringen av givaren är rätt, men går den att dra ur och knuffa i en ny om det skulle paja. Och varför inget putsnät som armering av flyten, den är även bra at med limpistol fästa V-kabeln.
Hur kan du säga att det är rätt när det står annat i deras monteringsanvisning 🙈🙈

Putsnät är inget man armerar med. 🙈
Finns ordentliga armeringsnät i så fall för ändamålet men behövs endast vid träbjälklag.
 
J jonaserik skrev:
En givare går bra att peta ner i slangen, men det är vid övergång från vägg till golv, det brukar ibland bli för tvärt så givaren inte går förbi.
Haha ja, det är därför det tagit dem timmar båda gånger de börjat om. Har funderat på att det varit bättre att få bättre vinkel men tydligen hade plattsättare ett förstörd tomröret under nån av alla bilningar han fått göra senaste veckorna. Hoppas aldrig den behöver bytas. Väggarna har ju suttit kvar under båda gångerna de lagt om slingorna
 
J jonaserik skrev:
En givare går bra att peta ner i slangen, men det är vid övergång från vägg till golv, det brukar ibland bli för tvärt så givaren inte går förbi.
Just av den anledningen som mina elektriker använder 16mm flexslang istället för de vet vem som åker på att byta givarkabeln om det behövs 😜🤣
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Just av den anledningen som mina elektriker använder 16mm flexslang istället för de vet vem som åker på att byta givarkabeln om det behövs 😜🤣
Tänker mig att det går på garanti och inte är mitt problem om 10 år om något skulle hända med värmen. Naivt säkert men alltså
 
J jonaserik skrev:
En givare går bra att peta ner i slangen, men det är vid övergång från vägg till golv, det brukar ibland bli för tvärt så givaren inte går förbi.
Tänker jag kanske fotar öppningen de gjort i väggen vid golvet för att komma igenom och ber han som flyter att inte förstöra något. Bra du säger det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.