Såhär det ser ut efter. Tredje försöket att ge oss golvvärme . förlagt i tomrör en bra bit på vägen i alla fall vet inte hur det såg ut från början efter deras första försök. Blir säkert jättebra denna gången :) gillar den. Och nya plattsättaren tätar säkert också innan han sätter igång 🥳
 
  • Kabel dragen genom tomrör i vägg, med synlig tätning och delvis oskyddad grön ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Såhär det ser ut nu de har ju förlagt den i tomrör till och med en bra bit på vägen i alla fall. Blir säkert jättebra denna gången :). Och nya plattsättaren tätar säkert också innan han sätter igång 🥳
Är det slang på V-kabeln ( Tyckte jag såg en skatvkoppling ) ,i väggen. Bör vara det, nu är det så att det går tnte att byta en V-kabeln som ligger i flyt, utan att bila upp golvet. Men den ska inte ligga fri i väggen, slangen ska gå ut strax utanför väggen och skarven ska flytas in den med.
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det slang på V-kabeln ( Tyckte jag såg en skatvkoppling ) ,i väggen. Bör vara det, nu är det så att det går tnte att byta en V-kabeln som ligger i flyt, utan att bila upp golvet. Men den ska inte ligga fri i väggen, slangen ska gå ut strax utanför väggen och skarven ska flytas in den med.
Ursäkta min okunskap, men förstår inte alls de där fackuttrycken du slänger ur dig här. Är det något som inte är ok i det som gjorts som ”måste” göras om eller är det ok? Du får gärna förklara för en okunnig idiot som mig. Hoppas allt är ok, så jävla trött på att saker inte är ok i denna renoveringen, säg det är fackmannamässigt utfört och korrekt.
 
Redigerat:
D Drben88 skrev:
Ursäkta min okunskap, men förstår inte alls de där fackuttrycken du slänger ur dig här. Är det något som inte är ok i det som gjorts som ”måste” göras om eller är det ok? Du får gärna förklara för en okunnig idiot som mig. Hoppas allt är ok, så jävla trött på att saker inte är ok i denna renoveringen
Ursäkta , men den gröna kabeln som går in i väggen, ska det vara en lika slang som till givaren och komma upp i dosan där termostaten är. Den slangen ska sluta strax utanför väggen. Sen det med skarven, till vänster på foto inlägg # 228 så kommer den gröna ut och ansluter till den vita, det är en fabriksgjord skarv och helt rätt. Själva skarven ska vara i flytspacklet. Annars ser det bra ut med slingorna.
 
  • Älska
Drben88
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ursäkta , men den gröna kabeln som går in i väggen, ska det vara en lika slang som till givaren och komma upp i dosan där termostaten är. Den slangen ska sluta strax utanför väggen. Sen det med skarven, till vänster på foto inlägg # 228 så kommer den gröna ut och ansluter till den vita, det är en fabriksgjord skarv och helt rätt. Själva skarven ska vara i flytspacklet. Annars ser det bra ut med slingorna.
Med slang så menar du tomrör?

Ja skarven mellan gröna och vita kommer ligga i flytspacklet. Givaren ( som ligger i svarta tomröret?) ligger i sin tur i ett större tomrör som slutar nån cm in i väggen.

Den där gröna vettifan, den kommer ut bakom tomröret. Som jag förstått det så är det viktiga att man kommer ut med en ny givare genom det svarta röret som är förlagt?

Det går väl inte att byta ut slingan utan att bila hursomhelst eller vad menar du, hur påverkar tomrör/slang till värmeslingan? Men nu fattar jag vad du menar med att den gröna inte ska ligga fritt i väggen. Måste den ligga i tomrör ut genom väggen?
 
  • Ett grönt och ett vitt tomrör som skarvas samman i flytspackel nära en väggkant, med en givare inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av en tomrörsskarv mellan ett grönt och svart rör i betong, med synlig flytspackel och kabelskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De har av någon underlig anledning använt den svarta skyddsslangen som medföljer och lagt den inuti den grå 16mm flexslangen.
Går den hela vägen upp till dosan är det ju sin sak men om den bara är en liten bit in i den grå så kan det ställa till problem om man ska byta givarkabeln en dag.

Frågan är om de lyckats tvinga in både värmekabeln och givarkabeln i samma 16mm grå flexslang från dosan och ner dit... känns nästan så då man bara ser en grå flexslang. 🙈
Normalt förfarande är ju att man lägger 2st grå 16mm flexslang från dosan och ner samt låter det ena sluta vid gipsen och i detta läggs värmekabeln.
Den andra låter man gå ut mellan värmekabeln och i den drar man ner givarkabeln.
Denna flexslang tejpar man änden på så inte flytspackel rinner in för så kan man aldrig byta givarkabeln. 😉

Sen om det är ok att låta givaren ligga så den korsar värmekabeln så som den gör vet jag som sagt inte men enligt Ebeco ska den inte ligga så utan endast mellan värmekabeln.
 
Redigerat:
TS... I min värld är detta normalt förfarande.

På första bilden ser du två flexslangar från dosan för termostaten och neråt ut på golvet.
På den andra bilden är den ena slangen kapad vid gipsen och värmekabeln ligger i den från dosan, ner och ut på golvet.
I den andra ligger givarkabeln från dosan ner och ut på golvet mellan värmekabeln med tejpad ände på slangen så inte flytspackel kan rinna in i den.

Ett pågående byggprojekt med väggar täckta i gips och flexslangar framdragna från en dosa ner mot betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av värmekabel för golvuppvärmning, med flexslangar och givarkabel på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Med slang så menar du tomrör?

Ja skarven mellan gröna och vita kommer ligga i flytspacklet. Givaren ( som ligger i svarta tomröret?) ligger i sin tur i ett större tomrör som slutar nån cm in i väggen.

Den där gröna vettifan, den kommer ut bakom tomröret. Som jag förstått det så är det viktiga att man kommer ut med en ny givare genom det svarta röret som är förlagt?

Det går väl inte att byta ut slingan utan att bila hursomhelst eller vad menar du, hur påverkar tomrör/slang till värmeslingan? Men nu fattar jag vad du menar med att den gröna inte ska ligga fritt i väggen. Måste den ligga i tomrör ut genom väggen?
Du har väl en dosa på väggen?
Kolla i den, kommer både den gröna och en tunnare kabel upp genom samma hål eller ur olika hål i dosan?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nino nino skrev:
Du har väl en dosa på väggen?
Kolla i den, kommer både den gröna och en tunnare kabel upp genom samma hål eller ur olika hål i dosan?
Olika hål kommer de upp genom. Grön genom ena och den svarta slangen genom ett annat hål :)
 
  • Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Olika hål kommer de upp genom. Grön genom ena och den svarta slangen genom ett annat hål :)
Då är det nog helt lugnt, sticker svarta slangen ut så kommer du troligen att kunna byta givaren i framtiden också
 
  • Älska
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Känns ju bra så långt men bättre de låtit den grå gå ut på golvet och låtit bli att stoppa in den svarta i den grå... liksom kaka på kaka 😉🙈
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jäklar. Då har det varit bra dagar nu. Elektrikerna har gjort sitt jobb bra som de brukar. Inte 100% som vissa andra hade valt att göra, men alla jobbar väl på sitt sätt. Inget HELT galet. Tack för idag alla 🙏🥳 laddar för flytspackling och fall imorgon.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
U
D Drben88 skrev:
Jäklar. Då har det varit bra dagar nu. Elektrikerna har gjort sitt jobb bra som de brukar. Inte 100% som vissa andra hade valt att göra, men alla jobbar väl på sitt sätt. Inget HELT galet. Tack för idag alla 🙏🥳 laddar för flytspackling och fall imorgon.
Vår elektriker la också den tunnare svarta slangen i 16mm slang. Fullt normalt även om Pauls lösning med 16mm hela vägen ut skulle gjort ett framtida byte av givaren lättare.
 
  • Älska
Drben88
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vår elektriker la också den tunnare svarta slangen i 16mm slang. Fullt normalt även om Pauls lösning med 16mm hela vägen ut skulle gjort ett framtida byte av givaren lättare.
Det är inte normalt att lägga den svarta inuti en grå utan egentligen medföljer det en svart adapter i plast som passar mellan dosans 16mm och den svarta slangen så den kan sättas i dosan men de flesta elektriker vet att det kan bli svårt och byta givarkabeln då böjen längst ner och ut i golvet blir ganska tvär så de sätter den grå istället från dosan och hela vägen ut i golvet då den är lite större. 😉
 
Så otroligt tråkigt å vilken otur ni har haft TS , hoppas att de nya firmorna kan göra de rätt nu då ,

Imorgon när golv spacklarna kommer , be att få ett ark med mått med fallen mot brunn så är ni säkra att de stämmer ,

När jag spacklar fall så lägger jag mig på 15 runt brunn då brunns manschetten äter några mm , tar du bara 10 så är du nere på 7-8 mm vilket jag tycker är för lite ,
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.