D Drben88 skrev:
Tänker mig att det går på garanti och inte är mitt problem om 10 år om något skulle hända med värmen. Naivt säkert men alltså
Naivt ja... för de kommer knappast att bila upp och göra om badrummet för att byta givarkabeln så då lär ni få leva utan golvvärme från den dagen kabeln gjort sitt... tyvärr... 😪

Är det inte för sent hade jag sett till och ändrat det medan tid är.
 
  • Gilla
Drben88 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hur kan du säga att det är rätt när det står annat i deras monteringsanvisning 🙈🙈

Putsnät är inget man armerar med. 🙈
Finns ordentliga armeringsnät i så fall för ändamålet men behövs endast vid träbjälklag.
Vad du gör är en sak och andra gör är en annan sak, men att säga att jag har fel är nog att ta i en del, har alltid lagt ett putsnät som limmas mot underlaget och armerar flyten. Samt att det är utmärkt när man lägger kabeln, det är 10 mm på rutorna och det går inte att komma fel när V-kabeln limmas, maxmått mellan slingorna för att inte tala om att den sitter fast, går att sätta lim efter hela vägen eller tätt mellan kluttarna. Med direkt mot betongen eller någon skiva så kan den lossna och flyta upp vid flytning, då är det kört.

EDIT Maxmått är 100 mm mellan slingorna, gärna tätare, annars kan golvet bli randigt i värme. Det med randigt, beror på hur djupt kabeln ligger. Sen det med om givaren går sin väg, så är termosterna numera, både för givare i golv och givare för lufttremp.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Drben88 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad du gör är en sak och andra gör är en annan sak, men att säga att jag har fel är nog att ta i en del, har alltid lagt ett putsnät som limmas mot underlaget och armerar flyten. Samt att det är utmärkt när man lägger kabeln, det är 10 mm på rutorna och det går inte att komma fel när V-kabeln limmas, maxmått mellan slingorna för att inte tala om att den sitter fast, går att sätta lim efter hela vägen eller tätt mellan kluttarna. Med direkt mot betongen eller någon skiva så kan den lossna och flyta upp vid flytning, då är det kört.
Nu finns det ju inga krav på armering när det är betongbjälklag och ska man armera träbjälklag så finns det produkter som är till för det ändamålet och det är INTE putsnät 🙈
Sen får du göra precis hur du vill men jag nämner detta för det inte är fackmässigt med putsnät. 😉

Jag har tappat räkningen på hur många golvvärmeslingor jag flytspacklat in under de 20år jag hållt på med detta men jag har ALDRIG varit med om att det lossnat och då är de ändå alltid bara limmade mot betongen. 🙈

Jag måste vara en turgubbe 😜🤣
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lite sent nu, men palceringen av givaren är rätt, men går den att dra ur och knuffa i en ny om det skulle paja. Och varför inget putsnät som armering av flyten, den är även bra at med limpistol fästa V-kabeln.
Menar du alltså att det är korrekt placering av givaren under värmekabeln när Ebecos anvisning säger att den ska ligga mellan värmekabeln ? 🤔
Eller missförstår jag dig... 🤔

Själv vet jag som sagt inte om det har någon betydelse men enligt anvisningen står det så och det brukar finnas en anledning till att man ska följa anvisningar. 🙈.
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag måste vara en turgubbe
Inte DU.
Men dom elektriker som varit på plats har gjort ett bra jobb, med att få kabeln att ligga kvar. Sen om du har flytit i 20 år är inget som jag koimmenterar och inte bryr mig om. Och det med fackmässigt ska du inte tala om, man gör det som är bäst för att arbetet inte ska FLYTA bra.
Sen att bli förvånad är liksom det med att ta i, jag är inte förvånad över dina arbeten, det är upp till dig.
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Tänker mig att det går på garanti och inte är mitt problem om 10 år om något skulle hända med värmen. Naivt säkert men alltså
Ja det är naivt, inte säkert dom finns kvar då och då är garantin värdelös. Låter fint med tio år eller mer som även takläggare brukar ge men vad är det värt om firman kursat
 
  • Gilla
Drben88 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Menar du alltså att det är korrekt placering av givaren under värmekabeln när Ebecos anvisning säger att den ska ligga mellan värmekabeln
Var ligger kabeln i inlägg # 228 då, är den under kabeln eller vad ?
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte DU.
Men dom elektriker som varit på plats har gjort ett bra jobb, med att få kabeln att ligga kvar. Sen om du har flytit i 20 år är inget som jag koimmenterar och inte bryr mig om. Och det med fackmässigt ska du inte tala om, man gör det som är bäst för att arbetet inte ska FLYTA bra.
Sen att bli förvånad är liksom det med att ta i, jag är inte förvånad över dina arbeten, det är upp till dig.
Då drar jag slutsatsen att du skiter i fackmässighet och kör med putsnät för du tycker det är bäst... fine... roll on... up to you
Jag hävdar fortfarande att fackmässigheten kräver annat nät vid armering och jag håller mig till fackmässigheten.

Förstår inte riktigt formuleringen i ditt inlägg men jag skiter i vilket för jag ids inte argumentera emot dina egna lösningar på saker och ting.
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
Sen behöver det ju inte vara kört med golvvärme bara för att givaren dör, går ju oftast att ställa om den till rumstemperatur istället för golvtemp.
Flöt in min första kabel 2001-2002, 415m, termostaten är bytt men givaren ok, har även bytt termostat på ett till ställe.

Nej man följer ju branschstandard och det är inte putsnät, sen kanske det funkar fint på betonggolv men ser liksom ingen vits när smältlimmet biter bra i primern
 
  • Älska
  • Gilla
Drben88 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Var ligger kabeln i inlägg # 228 då, är den under kabeln eller vad ?
Ja, i min värld så går den rakt ut UNDER kabeln och inte MELLAN kabeln...

Men jag har väl fel där också för nu har du tagit dig in i tråden och ger sken av att ha stenkoll på allt så jag lägger ner att argumentera.

Undrar bara om TS är intresserad av egna lösningar eller fackmässighet i sitt projekt. 🤔😎

Ha en bra kväll :)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Sen behöver det ju inte vara kört med golvvärme bara för att givaren dör, går ju oftast att ställa om den till rumstemperatur istället för golvtemp.
Flöt in min första kabel 2001-2002, 415m, termostaten är bytt men givaren ok, har även bytt termostat på ett till ställe.

Nej man följer ju branschstandard och det är inte putsnät, sen kanske det funkar fint på betonggolv men ser liksom ingen vits när smältlimmet biter bra i primern
Naturligtvis är inte putsnätet något som försämrar vid betongbjälklag men och påstå att kabeln sitter bättre fast med hjälp av det känns ju inte intressant i min värld för jag har som sagt aldrig haft problemet med en slinga som lossnat.
Det viktiga jag ville poängtera var att putsnät inte är en godkänd armering precis som inte hönsnät är det utan det finns produkter som är avsedda för ett fackmässigt utförande när det kommer till träbjälklag...

Nu vet jag att du förstod vad jag åsyftade men som ett förtydligande för de som inte förstod. :) ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har alltid set till att änden på givaren ligger mellan slingorna.och då har den ju förmodligen gått in mellan slingorna också
 
  • Älska
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Då drar jag slutsatsen att du skiter i fackmässighet och kör med putsnät för du tycker det är bäst... fine... roll on... up to you
Jag hävdar fortfarande att fackmässigheten kräver annat nät vid armering och jag håller mig till fackmässigheten
Kräver ett annat nät, det är ju betongvalv enligt TS och inte trä Så skit i det det är upp till dig att tala om fackmässigt. 20 år med att spackla är inte lång tid för sådant arbete. Säg 50 år i stället så börjar det vara något.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, i min värld så går den rakt ut UNDER kabeln och inte MELLAN kabeln...
Att slangen inte ligger på översidan är säkert för att den kommer för högt, men eftersom du vet, var är givarens placering då i detta. Ovanför eller var är den, tala om det så är det bra.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har alltid set till att änden på givaren ligger mellan slingorna.och då har den ju förmodligen gått in mellan slingorna också
Exakt så tolkar jag monteringsanvisningen också och antar då att det finns en anledning till att Ebeco skriver och visar så. 😉
 
J jonaserik skrev:
Kräver ett annat nät, det är ju betongvalv enligt TS och inte trä Så skit i det det är upp till dig att tala om fackmässigt. 20 år med att spackla är inte lång tid för sådant arbete. Säg 50 år i stället så börjar det vara något.

Att slangen inte ligger på översidan är säkert för att den kommer för högt, men eftersom du vet, var är givarens placering då i detta. Ovanför eller var är den, tala om det så är det bra.
20år är tillräckligt länge för att veta vad man pratar om ifall man jobbar fackmässigt... om du nu ska jobba till du dör och komma upp i 50år så hjälper det ju inte när du kör egna hittepålösningar. 😉🤣

Jag har flera ggr skrivit att det inte behövs armering på betongbjälklag och på träbjälklag duger inte putsnät om det ska vara fackmässigt... Var vill du komma !!?

Känns som TS kanske ska vara glad att du inte är hemma hos dem också eftersom du inte ens är läskunnig så som sagt... jag argumenterar inte mot dig för vi är ljusår från varandra gällande hur man bör utföra saker och ting. 🙈
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.