D Drben88 skrev:
Projektansvarig på firman kom i morse tillsammans med plattsättaren (som inte lyckades visa upp behörighetslegitimation vare sig fysiskt eller i appen.) Med sig hade de förhöjningsring de ville sätta på. Jag nämnde till att börja med att förhöjningsring, givet att den ska dit, ska monteras av behörig VVS-firma, vilket de inte är. Vi hade ett konstruktivt samtal och var efterföljande egentligen 100% överens om fortsättningen. Han tyckte inte det var så dåligt kvalitet på arbetet, men givetvis ska vi ha ett badrum som är byggt fackmannamässigt enligt gällande normer och regler. De ska för andra gången bila upp flytet, lägga ny golvvärme, frilägga golvbrunnen och höja den, förhoppningsvis denna gången till en lämplig nivå utan behov av förhöjningsring. Dessutom ska wcavlopp/Stos vad det nu heter friläggas också så att det finns minst 40mm att sätta manschett på enligt branschreglerna.

Plattsättaren åkte och hämtade bilningshammaren och nu är vi igång igen.

Projektansvarig är inte nöjd med plattsättaren och letar för fulla muggar efter en annan firma som kan utföra fall, tätskikt och plattsättning.

Fortsättning följer
Usch, vad jag lider med er i detta men jag är imponerad av ert tålamod.
Kolla då så toalettavloppet verkligen håller 60mm från vägg med för det är nästan viktigare än de 40 det ska sticka upp.

Ledsamt nog kan jag säga att jag betvivlar de hittar någon seriös som kan med kort varsel och som dessutom vill rycka in i ett kaos som detta men vi får hoppas på det bästa för er skull. 🥰🙏🏼
 
  • Gilla
  • Älska
Joak och 2 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Hur går det med bilden? 😅
Just f*n. Vill inte gå in i badrummet nu, han ska få bila i fred.

Har en skiss jag hittade i mobilen på hur det ungefärligt ska se ut när det är färdigt. Över klacken ska det monteras en platt spegel 120 bred, 80 hög. Ovan för spegeln är det förberett för en armatur. Såg så mycket fram emot att handla in armaturen, men med allt som hänt under tiden har vi inte ens hunnit välja ut och handla in den :(
 
  • Skiss av ett modernt badrum med kaklade väggar, flytande spegel och kommande armatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Drben88 skrev:
Projektansvarig är inte nöjd med plattsättaren
Det vore väl bra om han hade koll på det innan han anlitade klåparen.
 
  • Gilla
Klass0n och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det vore väl bra om han hade koll på det innan han anlitade klåparen.
Kan bara instämma
 
Att förhöjningsringen ska monteras av vvs firma var väl onödigt hårt kan jag tycka, jag har alltid satt i den själv, men jag förstår ju att du tröttnat ut totalt...

Fattar inte hur svårt det kan vara att hel limma elslingan så den sitter... Ja visst kan man ju trampa lös den på nåt enstaka ställe, då får man ställa dit en regelbit eller nåt och trycka ner den och sen spackla över när man tagit bort den.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Att förhöjningsringen ska monteras av vvs firma var väl onödigt hårt kan jag tycka, jag har alltid satt i den själv, men jag förstår ju att du tröttnat ut totalt...

Fattar inte hur svårt det kan vara att hel limma elslingan så den sitter... Ja visst kan man ju trampa lös den på nåt enstaka ställe, då får man ställa dit en regelbit eller nåt och trycka ner den och sen spackla över när man tagit bort den.
Jag kan bara hålla med för de få gånger jag tvingas att använda förhöjning så sätter jag den själv också men i detta fallet förstår jag TS fullt ut och clownerna får själv skylla sig för de har ju verkligen inte gett TS något förtroende för dem och de har ju själv bjudit in till att TS verkligen är på tårna nu och vill följa allt till punkt och pricka. 😉

Jag har i normalfallet aldrig varit med om att slingan släpper mer än som på en bild jag la upp tidigare i tråden och anledningen där var för jag gjöt igen avloppen dagen innan så vi fick prima just där gjutningen gjorts bara en stund innan elslingan skulle läggas så därför hann inte primern torka tillräckligt för att smältlimmet skulle hålla till 100%.
Dock limmade jag så klart ner den på nytt innan jag flöt. 😉
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Projektledaren försäkrade mig också om att de aldrig någonsin tidigare hade tätat ett badrum innan flytspacklande, vare sig med skum eller fog och det hade aldrig varit ett problem tidigare. men han höll med om att det var olyckligt att det flöt ut på golvet i angränsande rum i mitt fall. Kan det vara så att ni som svarar i denna tråden är mer noggranna än vad som är praxis i branschen kanske? :)
 
D Drben88 skrev:
Projektledaren försäkrade mig också om att de aldrig någonsin tidigare hade tätat ett badrum innan flytspacklande, vare sig med skum eller fog och det hade aldrig varit ett problem tidigare. men han höll med om att det var olyckligt att det flöt ut på golvet i angränsande rum i mitt fall. Kan det vara så att ni som svarar i denna tråden är mer noggranna än vad som är praxis i branschen kanske? :)
Jag känner inte en enda kollega som inte tätar och har jag större projekt där jag tar in pumpbil så tätar de ännu mer än om jag varit supernoga för vi alla vet vilka förödelser det kan få om det börjar krypa.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Projektledaren försäkrade mig också om att de aldrig någonsin tidigare hade tätat ett badrum innan flytspacklande, vare sig med skum eller fog och det hade aldrig varit ett problem tidigare. men han höll med om att det var olyckligt att det flöt ut på golvet i angränsande rum i mitt fall. Kan det vara så att ni som svarar i denna tråden är mer noggranna än vad som är praxis i branschen kanske? :)
Hur pass mycket kröp det ut och in under golvet i angränsande rum ?

Risken är ju att det fuktskadar golvet där så det "reser sig" också. 😪
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Projektledaren försäkrade mig också om att de aldrig någonsin tidigare hade tätat ett badrum innan flytspacklande, vare sig med skum eller fog och det hade aldrig varit ett problem tidigare. men han höll med om att det var olyckligt att det flöt ut på golvet i angränsande rum i mitt fall. Kan det vara så att ni som svarar i denna tråden är mer noggranna än vad som är praxis i branschen kanske? :)
Haha förlåt, men under vilken sten har den projektledaren levt ? Att han aldrig har varit med om att täta ett badrum säger rätt mycket om han.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
S
davvelito davvelito skrev:
Haha förlåt, men under vilken sten har den projektledaren levt ? Att han aldrig har varit med om att täta ett badrum säger rätt mycket om han.
Varken projektledaren eller plattsättaren verkar ha gjort något badrum tidigare…
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Jag måste säga att jag är imponerad över ditt tålamod! Mitt hade varit slut för väldigt länge sen..
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Tjena!

Dagens uppdatering en månad efter start. Ny vvs-firma i morse styrde upp haveriet med wc-avloppet och monterade brunn, tredje gången gillt 🙏🙏. Ny plattsättare på plats från en ny firma, han och hans chef gav ett riktigt gediget och proffsigt intryck, fullt förtroende för dem! 🙏 De tar över nu fram tills montering av inredning som jag förstår det, hoppas på det bästa, de verkar verkligen kunna det och pratar svenska och noterade själva saker som såg konstigt ut som skulle rättas till.

Dagen började med en krater, men nu ska det gå framåt. Elektriker färdiggör slingor imorgon. Plattsättaren ska imorgon flyta golv och spackla väggar med gipsbruk där behovet finns och förbereda så det kan sättas tätskikt.
 
  • Nyligen installerad avloppsbrunn på betonggolv i pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad golvbrunn på ett underarbete av betong med rör och vattenpass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete av badrumsgolv med nyinstallerad brunn och paket med elektrisk golvvärme redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsarbete i badrum med rörinstallationer och hopröjt golv bestående av grus och kakelrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Har de både gjutit, lyckats få det att torka så de kunnat prima och även fått primern att torka så de kunde lägga elslingorna idag också... 🙈
Hoppas nu slingorna sätts fast bättre denna gången... ser på bilden ut som de ligger lite nära varandra vid svängen bara 🤔
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har de både gjutit, lyckats få det att torka så de kunnat prima och även fått primern att torka så de kunde lägga elslingorna idag också... 🙈
Hoppas nu slingorna sätts fast bättre denna gången... ser på bilden ut som de ligger lite nära varandra vid svängen bara 🤔
Ja de var effektiva. VVS var klar innan 08:00, nya plattsättaren anlände vid 9 ungefär och gjöt igen vid 10 kanske, primade och tackade för sig för dagen. De två härliga elektrikerna, (härliga på riktigt, så roliga och sköna de är), på plats vid 15 och jobbade till 17, de blev inte klara och ska fortsätta imorgon bitti. Det have grova grova problem med att få upp nytt till dosan och fick mecka och dammsuga och jag vet inte vad för att lyckas, helt nöjda var de inte haha, exakt som förra gången. Deras tomrör var kapat under bilningen av Plattsättare
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.