nino nino skrev:
Är väl typiskt när det inte är el snick och vvs gubbar som inte vill/kan/har vanan att jobba med varandra...
Då gör man enklast tänkbara och skiter i nästa som kommer

Du skopar inte fallen alltså? Trodde det var vanligast, jag gjorde iof ungefär som dig när jag höll på men skopat på slutet och tyckte det funkade fint
Precis... och därför jag får mina jobb att fungera klockrent... oftast, för ingen människa är felfri. ;)
Jag har mitt Team med rörläggare, elektriker, målare och alla är egenföretagare och släpper inte verktygen 15.45 för att gå och byta om eller köra hem... samtidigt som vi alla hjälps åt och känner varandra bra.

Har i princip alltid gjort så här och jag har aldrig haft en reklamation på ett fall. ;)
Det tar lite längre tid än de som flyter allt på en gång men å andra sidan blir det perfekt direkt och man behöver sällan sällan efterspackla.
Dessutom är det behagligare för ryggen som börjat ta mycket stryk för det blir sällan mer än 4-6 säckar samtidigt när jag kör på detta sättet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
fan alltså.
 
  • Wow
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Precis... och därför jag får mina jobb att fungera klockrent... oftast, för ingen människa är felfri. ;)
Jag har mitt Team med rörläggare, elektriker, målare och alla är egenföretagare och släpper inte verktygen 15.45 för att gå och byta om eller köra hem... samtidigt som vi alla hjälps åt och känner varandra bra.

Har i princip alltid gjort så här och jag har aldrig haft en reklamation på ett fall. ;)
Det tar lite längre tid än de som flyter allt på en gång men å andra sidan blir det perfekt direkt och man behöver sällan sällan efterspackla.
Dessutom är det behagligare för ryggen som börjat ta mycket stryk för det blir sällan mer än 4-6 säckar samtidigt när jag kör på detta sättet.
Ja man märkte ju när man hade samma gubbar, då flöt det på bra och dom ringde om dom undrade nåt
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Är det standard att flytspackel flyter ut i angränsande rum och under golv i nästa rum när man renoverar badrum?
Tog bort golvlist för att kunna avgöra hur mycket som flutit ut. I köket som gränsar till badrum på andra sidan är stommarna satta på betongen, även där har det flutit ut RIKLIGT med flyt, ( svårt att fånga på bild). Alltså en kaka på vad jag skulle uppskatta till 10mm en bra bit ut från väggen säkert 40cm ut från vägggen 😳
 
  • Flytspackel synligt under borttagen golvlist, flyter ut 10mm från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Arg
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Du ser det vita längs golv/väggar på någon av mina senaste bilder och det är latexfog som man använder för att täta så sådant inte händer. 😪
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du ser det vita längs golv/väggar på någon av mina senaste bilder och det är latexfog som man använder för att täta så sådant inte händer. 😪
Ja det låter ju rimligt att täta. visst gör ”man” så och tätar 100 av 100 gånger man flytspacklar om risk för läckage finns om man kan bygga fackmannamässigt? Mycket enklare än att råka behöva återställa något i efterhand. Blir så trött på att hitta konstigheter och inte lita på byggarna längre, behöver inte ens leta för att hitta fel, de uppenbarar sig för blotta otränade ögat.
 
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Så klart... man tätar alltid och ännu på 20år har jag nog aldrig varit med om ett badrum där det inte behöver tätas någonting och man tätar hellre för mycket än för lite om man anar att det kan smita iväg... så himla tråkigt med sådant här och jag lider verkligen med er. 😪🥰
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja har man spacklat mer än 2 gånger så vet man att man ska täta, noga och även där det ser tätt ut, kostar inte många kronor att köpa några tuber latex och dra i golv/vägg vinkeln

En fd arbetsgivare jag hade spacklade ovanför en affär, efter några säckar så kom personal upp och sa att det droppade i butiken 😄
Spacklet landade som tur va där det inte gjorde nån skada
 
  • Gilla
Drben88 och 1 till
  • Laddar…
Ska du ha spegel belysning eller något badrumsskåp med belysning i över kommoden? Hur ser det ut där, har du någon bild?
 
D Drben88 skrev:
Ja det låter ju rimligt att täta. visst gör ”man” så och tätar 100 av 100 gånger man flytspacklar om man kan bygga fackmannamässigt?
G GoGetLost skrev:
Ska du ha spegel belysning eller något badrumsskåp med belysning i över kommoden? Hur ser det ut där, har du någon bild?
Ska lägga upp en bild imorgon :)
 
Det här med full täckning under klinkers, det är såklart svårt att få till 100%, och ett riktigt hantverk tycker jag. Reflekterar över att det nog inte var full täckning vid första försöket plattsättaren gjorde när han la klinkers på golvet. 60*60 granitkeramik, som syns tidigare i tråden. När klinkers plockades bort igen 3 dagar senare typ för hand så såg det ut enligt bilderna nedan, ser det ok ut eller bör plattsättaren vara mer noggrann med täckningen i nästa försök?
 
  • Golv med otillräcklig täckning av tunnset efter borttagning av 60x60 granitkeramikplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvyta med ojämn täckning av lim efter borttagen klinker, synliga limrester och spår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olämpligt applicerat klinkersfix på golv med synlig bristande täckning under granitkeramikplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med delvis borttagna klinkersplattor och ojämn täckning av kakelfix, två personers fötter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med ojämn täckning av kakelfix efter borttagning av klinkers, byggmaterial och verktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Jag upplever mer att fixet verkat vara för torrt när de lagt på plattorna...

Granitkeramik ska man dessutom dubbellimma eller åtminstone bakstryka med fix och då borde det inte sett ut så här tycker jag men svårt att svara på...🤔

Antar att där i princip inte satt någon fix kvar på plattorna de plockade bort ?

Vissa plattor har dessutom en beläggning av släppmedel för de ska släppa vid tillverkningen och detta kan orsaka att plattorna inte fäster ordentligt.

https://www.bkr.se/kunskapsbanken/teknik/tema-slappmedel#Minimera Risken Med Bakstrykning
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag upplever mer att fixet verkat vara för torrt när de lagt på plattorna...

Granitkeramik ska man dessutom dubbellimma eller åtminstone bakstryka med fix och då borde det inte sett ut så här tycker jag men svårt att svara på...🤔

Antar att där i princip inte satt någon fix kvar på plattorna de plockade bort ?

Vissa plattor har dessutom en beläggning av släppmedel för de ska släppa vid tillverkningen och detta kan orsaka att plattorna inte fäster ordentligt.

[länk] Risken Med Bakstrykning
Tack för svar Paul. :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Man blir fan gråtfärdig hur folk arbetar och beter sig😭

Världens amatör hade ju gjort det bättre.

- Varför inte stänga av brunnen istället för att fylla den med flytspackel.

- Brunnen ser ju ut att ligga i nivå med betongen under elslingorna och den borde ju ligga iaf 10mm över. Som det är nu känns det som de behöver sätta en förhöjningsring och det vill man ju undvika när man kan och det kunde de ju verkligen undvikit i detta läget när hela golvet var öppet.

- Det får inte finnas några springor som är större än 2mm innan tätskiktet appliceras så de måste fyllas med t.ex latexfog.

- Börja bila när elslingorna ligger där är ju heltokigt i min värld, och till vilken nytta... 🙃

- Spenderar några timmar och ändå ingen golvvärme på plats... jisses... , min elektriker lägger en slinga i ett normalstort badrum i denna storleken på under 1tim på plats hos kund.

Ska se om jag hittar några bilder på hur det kan se ut. ;)
Tjena Paul. Är förhöjningsring något som ska dokumenteras och är en avvikelse i kvslitetsdokumentet?
 
Nu när jag gjorde mitt badrum så körde jag med 10mm på vägg och mosaikkam på plattorna.

Tror också på lite för torrt fix eller så har man kammat ut för stor yta så det hinner torka lite innan man får dit plattan.

Vilken än tid det tar alltså med stora plattor, satt typ 20 plattor hälften med skärning på 6-7h, det hade jag gjort nästan hela badrummet på med 20*20 förr, nu är jag väl ringrostig och ont om utrymme så tog säkert onödigt med tid men ändå....

Tror inte förhöjningsring räknas som avvikelse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.