43 867 läst · 397 svar
44k läst
397 svar
Hur löser firman detta?
Ja det där är riktigt snyggt löst ser inte ens ut som en ”lösning” utan helt naturligt. Men jag har 70mm från befintlig karm till ny vägg. Undrar om det funkar och kan avslutas lika snyggt. Firman säger det kommer bli fult och vet inte helt hur jag ska förhålla mig till det.nino skrev:
Jag släppte ut tätskiktet i dörrhålet bara i det badrummet jag gör åt mig själv nu, ska väl i med dörr under veckan om det går bra...Paul-Staffanstorp skrev:Jag la nog upp en bild här för att visa på att tröskeln måste liva väggens insida så tätskiktet löper i en rak linje förbi så inga vinklar uppstår.
Uppvik är en sanning med modifikation då det handlar om nivåskillnaden på tätskiktet vid brunnen kontra vid tröskeln och är det minst 20mm så behövs ju i praktiken inget uppvik men samtidigt så är ju ändå plattorna oftast 10-12mm så man får ju med automatik lite uppvik på så sätt.
Ett av de senaste vi gjort har ett liknande problem där det är ett fönster som börjar direkt vid golvet, ett skjutdörrsparti som en "vägg" och en tegelvägg mot bastun och där är det uppvikt precis vad plattorna sedan täcker så vi har en bra bit över 20mm tack vare detta och fallet.
[bild][bild][bild]
Funderar nu på om jag ska lägga en ekbit nån cm från plattorna, täta mot den och en platta ovanpå som tröskel.
Ska tätskiktet ut på salningen till dörren också?
Borde gå att ta en tjockare ekbit som man fräser ett litet spår i för tätskiktet, då slipper man "läppen" så pass långt från dörren. Så kommer nog jag att göraD Drben88 skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Jag är ju fortfarande motståndare till det där med att skruva 6mm renoveringsgips och hänvisar bara till vad jag själv fått lära mig och vad som går att finna på leverantörernas sidor där det överallt pratas om att de ska limmas upp och som jag fått lära mig är det just för att gipsskruvarnas skalle är lika hög som skivan är tjock vilket påverkar hållfastheten och minsta lilla som skallen går in i gipsen vilket man ser på flera ställen på bilderna så minskar ju hållfastheten drastiskt.
Är man väldigt försiktig och bara precis får in skallen att ligga slätt med gipsens yta så kanske det skulle fungera men jag skulle själv aldrig använda mig av denna skiva och fästmetod.
Kolla gärna bilderna nedan gällande det jag hittade om detta.
Annars reagerade väl jag bara på att det ser ut att ligga en träregel i golvet bakom toalettavloppet och den skulle inte jag vilja ha ingjuten i golvet.
Det får vara max 2mm springa runt rören som det ska tätskiktas mot.
Observera också att efter flytspacklingen så ska toalettavloppet sticka upp minst 40mm när det ska fuktskyddas med manschett runt det vilket ser ut att bli tufft och klara då det inte ser ut att sticka upp så mycket i nuläget och flytspacklet bygger ju en del.
Likaså som jag tidigare nämnt att skvallerröret måste komma ut med minst 60mm från yta för fuktskydd (flytspackling) till underkanten på röret.
Usch, jag känner mig som en jävel som letar fel... sorry, men vill bara väl.
Är man väldigt försiktig och bara precis får in skallen att ligga slätt med gipsens yta så kanske det skulle fungera men jag skulle själv aldrig använda mig av denna skiva och fästmetod.
Kolla gärna bilderna nedan gällande det jag hittade om detta.
Annars reagerade väl jag bara på att det ser ut att ligga en träregel i golvet bakom toalettavloppet och den skulle inte jag vilja ha ingjuten i golvet.
Det får vara max 2mm springa runt rören som det ska tätskiktas mot.
Observera också att efter flytspacklingen så ska toalettavloppet sticka upp minst 40mm när det ska fuktskyddas med manschett runt det vilket ser ut att bli tufft och klara då det inte ser ut att sticka upp så mycket i nuläget och flytspacklet bygger ju en del.
Likaså som jag tidigare nämnt att skvallerröret måste komma ut med minst 60mm från yta för fuktskydd (flytspackling) till underkanten på röret.
Usch, jag känner mig som en jävel som letar fel... sorry, men vill bara väl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gipsskruvarnas"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Aj då... det var så pass djup dörrsmyg... ja då är det problematiskt.D Drben88 skrev:En fråga kring uppvik då. Det är skitsnyggt på dina bilder. Som jag nämnde tidigare har vi sagt vi ska flytta in karmen så befintlig tröskel livar mot bardrumsväggen. Badrumsväggen där dörren sitter har byggts ut på badrumssidan för att få plats med ett säkervattenskåp på utsidan i hallen. Du tycker det är en dålig lösning att flytta karmen då det kommer ge problem med full öppning av dörren vilket jag givetvis instämmer i men insett att det kanske går att leva med. Vilken lösning hade du valt istället?
Men jag hade aldrig flyttat in dörren så att den inte går och öppna utåt ordentligt.
Varken jag eller era hantverkare är några trollkarlar ju och jag hade en liknande variant i våras och min bedömning är att när det är så pass stor smyg så det fungerar med fuktskyddssystemets inner/ytterhörn så frångår jag detta med att få det och liva med vägg för jag kan ju inte göra en 200mm bred tröskel och karm.
Den regeln får ju i min värld anses gälla när vi pratar om 10-30mm typ och jag kan garantera denna kunden att där så tätt vid deras tröskel så jag kommer aldrig behöva åtgärda något problem där.
Tyvärr ingen bättre bild just på detta men du förstår säkert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Tack... den känns naturlig på så sätt att jag i detta fallet köpte en 118mm bred tröskel som var längre än dörrhålet samt hakade ur den för karmsidorna själv och sen ser du att där är monterat salningslister på karmen och detta förfarandet är det normala man ska göra.D Drben88 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Tätskiktet behöver bara gå ut på salningen om dörrväggen är del av duschzonen.nino skrev:
Alltså om den väggen löper in i duschzonen så vatten kan krypa bakom plattorna mot dörrhålet för då ska det stoppa så inte vattnet kan komma in i spalten vid karmen och skada gipsen.
Det är bra synpunkter. Nu har ju inte jag råd med en besiktningsman för att titta på mina bilder varje dag. Men det du påpekar med skruva 6mm gips på befintliga plugga+gipsskivor och gjuta in träregeln som är kvar efter de gav sig på den. Är det något jag kan säga ifrån om och de ska göra om eller är det bara att acceptera att de kanske inte platsar på hyllan där topphantverkarna håller till?Paul-Staffanstorp skrev:Jag är ju fortfarande motståndare till det där med att skruva 6mm renoveringsgips och hänvisar bara till vad jag själv fått lära mig och vad som går att finna på leverantörernas sidor där det överallt pratas om att de ska limmas upp och som jag fått lära mig är det just för att gipsskruvarnas skalle är lika hög som skivan är tjock vilket påverkar hållfastheten och minsta lilla som skallen går in i gipsen vilket man ser på flera ställen på bilderna så minskar ju hållfastheten drastiskt.
Är man väldigt försiktig och bara precis får in skallen att ligga slätt med gipsens yta så kanske det skulle fungera men jag skulle själv aldrig använda mig av denna skiva och fästmetod.
Kolla gärna bilderna nedan gällande det jag hittade om detta.
Annars reagerade väl jag bara på att det ser ut att ligga en träregel i golvet bakom toalettavloppet och den skulle inte jag vilja ha ingjuten i golvet.
Det får vara max 2mm springa runt rören som det ska tätskiktas mot.
Observera också att efter flytspacklingen så ska toalettavloppet sticka upp minst 40mm när det ska fuktskyddas med manschett runt det vilket ser ut att bli tufft och klara då det inte ser ut att sticka upp så mycket i nuläget och flytspacklet bygger ju en del.
Likaså som jag tidigare nämnt att skvallerröret måste komma ut med minst 60mm från yta för fuktskydd (flytspackling) till underkanten på röret.
Usch, jag känner mig som en jävel som letar fel... sorry, men vill bara väl.
[bild][bild][bild][bild][bild]
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Jag förstår inte varför man sätter 6mm gipsen bara och ifall den sitter utanpå annan gips och det kommer troligen att hålla tror jag.D Drben88 skrev:Det är bra synpunkter. Nu har ju inte jag råd med en besiktningsman för att titta på mina bilder varje dag. Men det du påpekar med skruva 6mm gips på befintliga plugga+gipsskivor och gjuta in träregeln som är kvar efter de gav sig på den. Är det något jag kan säga ifrån om och de ska göra om eller är det bara att acceptera att de kanske inte platsar på hyllan där topphantverkarna håller till?
Jag vill mest påpeka att det inte känns som den bästa lösningen om man lyssnar på tillverkarna.
Träregeln hade jag definitivt bett dem ta bort för den hade jag inte velat ha ingjuten i mitt golv.
Anledningen till renoveringgipsen är att det satt rester på befintlig gips från det avlägsnade tätskiktet de plockade ner. Det gick inte att få bort helt.Paul-Staffanstorp skrev:Jag förstår inte varför man sätter 6mm gipsen bara och ifall den sitter utanpå annan gips och det kommer troligen att hålla tror jag.
Jag vill mest påpeka att det inte känns som den bästa lösningen om man lyssnar på tillverkarna.
Träregeln hade jag definitivt bett dem ta bort för den hade jag inte velat ha ingjuten i mitt golv.
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Ok... men då borde man ju i min värld ta bort den gipsen det gamla tätskiktet sitter kvar på och skruva upp ny 13mm riktig gips. 😉D Drben88 skrev:
Känns ju då som kaka på kaka och risk att det som sitter kvar skapar ojämna väggar som i sin tur kan avspegla sig i plattsättningen.
Jag förstår, men där sa besiktningsmannen att det var en ok lösning givet förutsättningarna.Paul-Staffanstorp skrev:
Angående att gjuta in regel. Ibland flytspacklar man på träbjälklag. Vad är skillnaden mot det som är fallet här? Är helt med på att det kan ruttna, men varför funkar det på ett träbjälklag då, för där är luft under bjälklaget?Paul-Staffanstorp skrev:Jag förstår inte varför man sätter 6mm gipsen bara och ifall den sitter utanpå annan gips och det kommer troligen att hålla tror jag.
Jag vill mest påpeka att det inte känns som den bästa lösningen om man lyssnar på tillverkarna.
Träregeln hade jag definitivt bett dem ta bort för den hade jag inte velat ha ingjuten i mitt golv.
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Som sagt funkar det troligen men 6mm gips är både dyrare och bör normalt inte skruvas upp som sagt och man behöver ha längre skruvar för man ska nå genom till plywooden... så det hade blivit både billigare och gett tunnare väggar att byta den gamla gipsen till ny 13mm och så hade man blivit av med allt gammalt tätskikt. 😉D Drben88 skrev: