nino nino skrev:
[länk]

Där ser du hur det ska se ut
Ja det där är riktigt snyggt löst ser inte ens ut som en ”lösning” utan helt naturligt. Men jag har 70mm från befintlig karm till ny vägg. Undrar om det funkar och kan avslutas lika snyggt. Firman säger det kommer bli fult och vet inte helt hur jag ska förhålla mig till det.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag la nog upp en bild här för att visa på att tröskeln måste liva väggens insida så tätskiktet löper i en rak linje förbi så inga vinklar uppstår.

Uppvik är en sanning med modifikation då det handlar om nivåskillnaden på tätskiktet vid brunnen kontra vid tröskeln och är det minst 20mm så behövs ju i praktiken inget uppvik men samtidigt så är ju ändå plattorna oftast 10-12mm så man får ju med automatik lite uppvik på så sätt.

Ett av de senaste vi gjort har ett liknande problem där det är ett fönster som börjar direkt vid golvet, ett skjutdörrsparti som en "vägg" och en tegelvägg mot bastun och där är det uppvikt precis vad plattorna sedan täcker så vi har en bra bit över 20mm tack vare detta och fallet.

[bild][bild][bild]
Jag släppte ut tätskiktet i dörrhålet bara i det badrummet jag gör åt mig själv nu, ska väl i med dörr under veckan om det går bra...
Funderar nu på om jag ska lägga en ekbit nån cm från plattorna, täta mot den och en platta ovanpå som tröskel.

Ska tätskiktet ut på salningen till dörren också?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Ja det där är riktigt snyggt löst ser inte ens ut som en ”lösning” utan helt naturligt. Men jag har 70mm från befintlig karm till ny vägg. Undrar om det funkar och kan avslutas lika snyggt. Firman säger det kommer bli fult och vet inte helt hur jag ska förhålla mig till det.
Borde gå att ta en tjockare ekbit som man fräser ett litet spår i för tätskiktet, då slipper man "läppen" så pass långt från dörren. Så kommer nog jag att göra
 
Jag är ju fortfarande motståndare till det där med att skruva 6mm renoveringsgips och hänvisar bara till vad jag själv fått lära mig och vad som går att finna på leverantörernas sidor där det överallt pratas om att de ska limmas upp och som jag fått lära mig är det just för att gipsskruvarnas skalle är lika hög som skivan är tjock vilket påverkar hållfastheten och minsta lilla som skallen går in i gipsen vilket man ser på flera ställen på bilderna så minskar ju hållfastheten drastiskt.
Är man väldigt försiktig och bara precis får in skallen att ligga slätt med gipsens yta så kanske det skulle fungera men jag skulle själv aldrig använda mig av denna skiva och fästmetod.

Kolla gärna bilderna nedan gällande det jag hittade om detta. :)


Annars reagerade väl jag bara på att det ser ut att ligga en träregel i golvet bakom toalettavloppet och den skulle inte jag vilja ha ingjuten i golvet. ;)

Det får vara max 2mm springa runt rören som det ska tätskiktas mot. ;)

Observera också att efter flytspacklingen så ska toalettavloppet sticka upp minst 40mm när det ska fuktskyddas med manschett runt det vilket ser ut att bli tufft och klara då det inte ser ut att sticka upp så mycket i nuläget och flytspacklet bygger ju en del.
Likaså som jag tidigare nämnt att skvallerröret måste komma ut med minst 60mm från yta för fuktskydd (flytspackling) till underkanten på röret.

Usch, jag känner mig som en jävel som letar fel... sorry, men vill bara väl. :(

Diagram som jämför olika skivtyper för bygg- och renoveringsprojekt från Nordgips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Broschyr med olika typer av gipsskivor från Norgips, innehåller produktnamn och beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informationsgrafik om Norgips ytskiva för renovering, rekommenderar limning som monteringsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informationsblad från Norgips om 6 mm tunn renoveringsskiva med bild av ett stilrent rum med säng, fönster och växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informationsblad om 6 mm tjock gipsskiva, dess egenskaper, monteringsanvisningar och flexibilitet vid böjning, samt produktlista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
En fråga kring uppvik då. Det är skitsnyggt på dina bilder. Som jag nämnde tidigare har vi sagt vi ska flytta in karmen så befintlig tröskel livar mot bardrumsväggen. Badrumsväggen där dörren sitter har byggts ut på badrumssidan för att få plats med ett säkervattenskåp på utsidan i hallen. Du tycker det är en dålig lösning att flytta karmen då det kommer ge problem med full öppning av dörren vilket jag givetvis instämmer i men insett att det kanske går att leva med. Vilken lösning hade du valt istället?
Aj då... det var så pass djup dörrsmyg... ja då är det problematiskt.
Men jag hade aldrig flyttat in dörren så att den inte går och öppna utåt ordentligt.

Varken jag eller era hantverkare är några trollkarlar ju och jag hade en liknande variant i våras och min bedömning är att när det är så pass stor smyg så det fungerar med fuktskyddssystemets inner/ytterhörn så frångår jag detta med att få det och liva med vägg för jag kan ju inte göra en 200mm bred tröskel och karm. ;)
Den regeln får ju i min värld anses gälla när vi pratar om 10-30mm typ och jag kan garantera denna kunden att där så tätt vid deras tröskel så jag kommer aldrig behöva åtgärda något problem där. ;)

Tyvärr ingen bättre bild just på detta men du förstår säkert. :)

20240306_130951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Ja det där är riktigt snyggt löst ser inte ens ut som en ”lösning” utan helt naturligt. Men jag har 70mm från befintlig karm till ny vägg. Undrar om det funkar och kan avslutas lika snyggt. Firman säger det kommer bli fult och vet inte helt hur jag ska förhålla mig till det.
Tack... den känns naturlig på så sätt att jag i detta fallet köpte en 118mm bred tröskel som var längre än dörrhålet samt hakade ur den för karmsidorna själv och sen ser du att där är monterat salningslister på karmen och detta förfarandet är det normala man ska göra.

Nyinstallerad tröskel och salningslister vid en dörröppning i en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörr med tröskel anpassad till karm och salningslister monterade på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag släppte ut tätskiktet i dörrhålet bara i det badrummet jag gör åt mig själv nu, ska väl i med dörr under veckan om det går bra...
Funderar nu på om jag ska lägga en ekbit nån cm från plattorna, täta mot den och en platta ovanpå som tröskel.

Ska tätskiktet ut på salningen till dörren också?
Tätskiktet behöver bara gå ut på salningen om dörrväggen är del av duschzonen.
Alltså om den väggen löper in i duschzonen så vatten kan krypa bakom plattorna mot dörrhålet för då ska det stoppa så inte vattnet kan komma in i spalten vid karmen och skada gipsen.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag är ju fortfarande motståndare till det där med att skruva 6mm renoveringsgips och hänvisar bara till vad jag själv fått lära mig och vad som går att finna på leverantörernas sidor där det överallt pratas om att de ska limmas upp och som jag fått lära mig är det just för att gipsskruvarnas skalle är lika hög som skivan är tjock vilket påverkar hållfastheten och minsta lilla som skallen går in i gipsen vilket man ser på flera ställen på bilderna så minskar ju hållfastheten drastiskt.
Är man väldigt försiktig och bara precis får in skallen att ligga slätt med gipsens yta så kanske det skulle fungera men jag skulle själv aldrig använda mig av denna skiva och fästmetod.

Kolla gärna bilderna nedan gällande det jag hittade om detta. :)


Annars reagerade väl jag bara på att det ser ut att ligga en träregel i golvet bakom toalettavloppet och den skulle inte jag vilja ha ingjuten i golvet. ;)

Det får vara max 2mm springa runt rören som det ska tätskiktas mot. ;)

Observera också att efter flytspacklingen så ska toalettavloppet sticka upp minst 40mm när det ska fuktskyddas med manschett runt det vilket ser ut att bli tufft och klara då det inte ser ut att sticka upp så mycket i nuläget och flytspacklet bygger ju en del.
Likaså som jag tidigare nämnt att skvallerröret måste komma ut med minst 60mm från yta för fuktskydd (flytspackling) till underkanten på röret.

Usch, jag känner mig som en jävel som letar fel... sorry, men vill bara väl. :(

[bild][bild][bild][bild][bild]
Det är bra synpunkter. Nu har ju inte jag råd med en besiktningsman för att titta på mina bilder varje dag. Men det du påpekar med skruva 6mm gips på befintliga plugga+gipsskivor och gjuta in träregeln som är kvar efter de gav sig på den. Är det något jag kan säga ifrån om och de ska göra om eller är det bara att acceptera att de kanske inte platsar på hyllan där topphantverkarna håller till?
 
D Drben88 skrev:
Det är bra synpunkter. Nu har ju inte jag råd med en besiktningsman för att titta på mina bilder varje dag. Men det du påpekar med skruva 6mm gips på befintliga plugga+gipsskivor och gjuta in träregeln som är kvar efter de gav sig på den. Är det något jag kan säga ifrån om och de ska göra om eller är det bara att acceptera att de kanske inte platsar på hyllan där topphantverkarna håller till?
Jag förstår inte varför man sätter 6mm gipsen bara och ifall den sitter utanpå annan gips och det kommer troligen att hålla tror jag.
Jag vill mest påpeka att det inte känns som den bästa lösningen om man lyssnar på tillverkarna.
Träregeln hade jag definitivt bett dem ta bort för den hade jag inte velat ha ingjuten i mitt golv.
 
  • Älska
Drben88
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår inte varför man sätter 6mm gipsen bara och ifall den sitter utanpå annan gips och det kommer troligen att hålla tror jag.
Jag vill mest påpeka att det inte känns som den bästa lösningen om man lyssnar på tillverkarna.
Träregeln hade jag definitivt bett dem ta bort för den hade jag inte velat ha ingjuten i mitt golv.
Anledningen till renoveringgipsen är att det satt rester på befintlig gips från det avlägsnade tätskiktet de plockade ner. Det gick inte att få bort helt.
 
D Drben88 skrev:
Anledningen till renoveringgipsen är att det satt rester på befintlig gips från det avlägsnade tätskiktet de plockade ner. Det gick inte att få bort helt.
Ok... men då borde man ju i min värld ta bort den gipsen det gamla tätskiktet sitter kvar på och skruva upp ny 13mm riktig gips. 😉
Känns ju då som kaka på kaka och risk att det som sitter kvar skapar ojämna väggar som i sin tur kan avspegla sig i plattsättningen.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ok... men då borde man ju i min värld ta bort den gipsen det gamla tätskiktet sitter kvar på och skruva upp ny 13mm riktig gips. 😉
Känns ju då som kaka på kaka och risk att det som sitter kvar skapar ojämna väggar som i sin tur kan avspegla sig i plattsättningen.
Jag förstår, men där sa besiktningsmannen att det var en ok lösning givet förutsättningarna.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår inte varför man sätter 6mm gipsen bara och ifall den sitter utanpå annan gips och det kommer troligen att hålla tror jag.
Jag vill mest påpeka att det inte känns som den bästa lösningen om man lyssnar på tillverkarna.
Träregeln hade jag definitivt bett dem ta bort för den hade jag inte velat ha ingjuten i mitt golv.
Angående att gjuta in regel. Ibland flytspacklar man på träbjälklag. Vad är skillnaden mot det som är fallet här? Är helt med på att det kan ruttna, men varför funkar det på ett träbjälklag då, för där är luft under bjälklaget?
 
D Drben88 skrev:
Angående att gjuta in regel. Ibland flytspacklar man på träbjälklag. Vad är skillnaden mot det som är fallet här?
Då har man ju inget alternativ men har man det så försöker man (jag iaf) ju undvika organiska material i konstruktionen.
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Jag förstår, men där sa besiktningsmannen att det var en ok lösning givet förutsättningarna.
Som sagt funkar det troligen men 6mm gips är både dyrare och bör normalt inte skruvas upp som sagt och man behöver ha längre skruvar för man ska nå genom till plywooden... så det hade blivit både billigare och gett tunnare väggar att byta den gamla gipsen till ny 13mm och så hade man blivit av med allt gammalt tätskikt. 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.