Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Då har man ju inget alternativ men har man det så försöker man (jag iaf) ju undvika organiska material i konstruktionen.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Som sagt funkar det troligen men 6mm gips är både dyrare och bör normalt inte skruvas upp som sagt och man behöver ha längre skruvar för man ska nå genom till plywooden... så det hade blivit både billigare och gett tunnare väggar att byta den gamla gipsen till ny 13mm och så hade man blivit av med allt gammalt tätskikt. 😉
Må så vara haha, men ja, det blev 6mm. 😝
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hej Tråden. Dagens dagbok.

* Gjutning och fixering runt golvbrunn, armerat, och gjutet med eps som förhoppningsvis är klart så de kan flytspackla imorgon klart. Annat fabrikat på brunnen jämfört med förra försöket, men det spelar kanske mindre roll ✅

* regel mot golv borttagen så det inte gjuts/ flytspacklas in i senare skede efter påpekande från @Paul-Staffanstorp klart ✅
 
  • Armering och gjutning runt en golvbrunn med en borttagen regel och kedjor på ett betonggolv i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjutning runt golvbrunn med armering och EPS-isolering förberedd för flytspackling, träregel borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armering och gjutning runt en golvbrunn med EPS-isolering, i förberedelse för flytspackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nu ser de först ut att ha gjutit med någon form av betong och sedan EPS men sen bör EPS beläggas med minimum 20mm flytspackel vilket ser tufft ut närmst brunnen.
Kanske inte detta har så stor betydelse när där är undergjutet med betong men vill ändå nämna det.

Föredrar själv också Jafos brunnar med skruvbar klämring men fick för mig att det var detta förra vändan med men jag kan ha fel.

Ser ju även ut som de försökt få brunnens placering lika långt från båda väggarna och det är ju i så fall bra när de har världens möjlighet att placera den där man vill ha den för det blir ju så mycket snyggare att ha brunnen centrerad i duschzonen och speciellt om man ska ha stora plattor och kuvertfall.

Intressant och kul att du fortsätter uppdatera. :)
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
Kollade nu och det var en Purus från början och då är det bara ett bra byte till den grå Jafo men de kanske bytt rörläggare för det brukar vara så att vissa föredrar Purus och vissa Jafo medan vissa jobbar med andra märke.
Själv sätter rörläggaren det jag vill ha och jag föredrar Jafo som sagt.
Ibland vill folk ha Bluchers rostfria så då blir det de men de är ju ganska dyra jämfört med plastbrunnarna.
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
MrJay
Skönt att höra att man inte är den enda som föredrar Jafo över Purus. Min stensättare var chockad över när jag sa att jag aldrig använder Purus brunnar i mina byggen (har dålig erfarenhet där dessa krävde konstant rengöring/tömning). Rekommenderar också golvbrunnsil från Tebo
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Skönt att höra att man inte är den enda som föredrar Jafo över Purus. Min stensättare var chockad över när jag sa att jag aldrig använder Purus brunnar i mina byggen (har dålig erfarenhet där dessa krävde konstant rengöring/tömning). Rekommenderar också golvbrunnsil från Tebo
Första brunnen Vvsaren satte var en Purus, men i andra försöket satte han en Jafo så för honom verkar dem som en brunn är en brunn och man tar vad man har :).
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Första brunnen Vvsaren satte var en Purus, men i andra försöket satte han en Jafo så för honom verkar dem som en brunn är en brunn och man tar vad man har :).
Så det var samma rörläggare... då var det märkligt för de brukar ha sina favoriter.

Själv är det som sagt Jafo och framförallt då för deras skruvbara klämring som känns bättre.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kollade nu och det var en Purus från början och då är det bara ett bra byte till den grå Jafo men de kanske bytt rörläggare för det brukar vara så att vissa föredrar Purus och vissa Jafo medan vissa jobbar med andra märke.
Själv sätter rörläggaren det jag vill ha och jag föredrar Jafo som sagt.
Ibland vill folk ha Bluchers rostfria så då blir det de men de är ju ganska dyra jämfört med plastbrunnarna.
Samma vvsare. Var kanske erbjudande på Jafos i veckan? 🤣
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hej Tråden. Dagens dagbok.

* Byggarna la ett första lager flyt så det var förberedd för elektriker som kan lägga ny golvvärme. Klart ✅ (Verkade det som)

* två elektrikers på plats för att lägga ny golvvärme. Lyckades inte komma åt tomrör från första försöket då byggarna flytat över tomrören utifrån väggen och inte frilagt väggarna så elektrikerna inte kom åt. De spenderade nån timme och gav upp för dagen. Inte klart 👎

* Vår kontakt på firman kom samma eftermiddag och primade golvet för andra gången den dagen så det var förberedd så elektrikerna kunde fortsätta dagen efter med sitt försök att lägga lägga golvvärme. Klart ✅

* Nästa dag är elektrikerna (2 stycken) tillbaka igen och lyckas med att lägga golvvärmen. Klart ✅

* Samma plattsättare, som är från nån annan firma, som hade ett mindre lyckad försök med fall, tätskikt och plattsättning för nån vecka sen är tillbaka. Han börjar med att bila med bilningsmaskin runt den nya brunnen av nån anledning, förmodar det är vettigt i vissa fall? Klart ✅


* Samma plattsättare, som är från nån annan firma, som hade ett mindre lyckad försök med fall, tätskikt och plattsättning för nån vecka sen är tillbaka. Ska lägga flytspackel och fall som på måndag ska dubbelkollas och i värsta fall kompletteras innan han och en till från firma jag anlitat ska påbörja tätskikt som jag förstått det. Klart ✅

* Påpekade att det verkar som flytspackel flöt ut från under golvlisterna i det angränsande rummet och frågar om de kanske kan åtgärda det, kändes lite dumt med flytspackel på golvet i andra rum än badrummet.. de fick bort det från golvet, men vet inte hur det ser ut bakom listen, och jag orkar inte bry mig längre hellre… klart ✅



Tycker det ser lite dumt ut med värmeslingorna som sticker upp så kraftigt över spacklet, känns som det kommer bygga onödigt mycket innan de är klara men så blir det kanske ibland? Tänker också att 1 cm springor mellan gipsskivor mitt i duschen bör tätas eller spacklas på något bra sätt innan tätskiktet sätts? Och det där med wc avloppet som nu faktiskt hamnat en bit ut från väggen, läste det ska gå upp 40mm från tätskikt , det ser ok ut, föreställde mig att det var ”slät” yta 40mm men det kanske inte är så? Finns säkert mer som ser lite dumt ut, men det går framåt.



Nu tar vi helg och så är dagboken tillbaka måndag igen :)
 
  • Golv under konstruktion med nyinstallerade värmeslingor och synlig brunn, före tätskikt och plattsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flytspackel som runnit ut under golvlist i angränsande rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med nyinstallerade golvvärmeslingor och gipsväggar, arbetsverktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad golvvärme synlig över nivellerande flytspackel, intill gipsskivor med synlig springa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt flytspackel på golv med synlig värmeslinga och angränsande vägg med gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutlagt flytspackel och golvvärme vid en brunnen nära en vägg med gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttstock mot avloppsstos med flytspackel på golvet under en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsskiva med måttstock bredvid och utstickande WC-avloppsrör vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med gipsskivor på väggarna, och markerade mätningar längs kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en linjal mot en gipsskiva som visar en springa mellan skarvarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmeslinga som sticker upp ur nygjutet flytspackel bredvid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt flytspackel med upphöjda golvvärmeslingor intill en tumstock på ett bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vad är det på näst sista bilden?
Det ser konstigt ut vid golvbrunnen. Ser ut som du har flytspackel högre än brunnens nivå. Titta på monteringsanviningar från tillverkaren.

Har värmeslingorna flutit upp i spacklet?
 
  • Ledsen
davvelito och 1 till
  • Laddar…
C
"Det där löser vi med fix" 😂
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Man blir fan gråtfärdig hur folk arbetar och beter sig😭

Världens amatör hade ju gjort det bättre.

- Varför inte stänga av brunnen istället för att fylla den med flytspackel.

- Brunnen ser ju ut att ligga i nivå med betongen under elslingorna och den borde ju ligga iaf 10mm över. Som det är nu känns det som de behöver sätta en förhöjningsring och det vill man ju undvika när man kan och det kunde de ju verkligen undvikit i detta läget när hela golvet var öppet.

- Det får inte finnas några springor som är större än 2mm innan tätskiktet appliceras så de måste fyllas med t.ex latexfog.

- Börja bila när elslingorna ligger där är ju heltokigt i min värld, och till vilken nytta... 🙃

- Spenderar några timmar och ändå ingen golvvärme på plats... jisses... , min elektriker lägger en slinga i ett normalstort badrum i denna storleken på under 1tim på plats hos kund.

Ska se om jag hittar några bilder på hur det kan se ut. ;)
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
näst sista bilden är ”ändbiten” på värmeslingan, stumpen sticker upp iaf 10mm
H hempularen skrev:
Vad är det på näst sista bilden?
Det ser konstigt ut vid golvbrunnen. Ser ut som du har flytspackel högre än brunnens nivå. Titta på monteringsanviningar från tillverkaren.

Har värmeslingorna flutit upp i spacklet?
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Här ser du hur jag först lagat golvet med rotbruk där avloppen är ändrade och du ser tydligt hur brunnen ligger ovanför befintligt golv när elslingorna blev lagda på plats.
Golvet är ordentligt tätat runt om i varenda springa så man inte ska fylla intilliggande rum med flytspackel. ;)
(Elslingorna släppte lite p.g.a att primern inte var snustorr så den limmades tillbaka igen innan flytspacklingen) ;)

Sen sätter jag ut gott om nivåpinnar och väger av golvet så man ser hur högt det ska flytas överallt för att få ett bra fall.

Flytspacklar sedan in elslingorna med lite lösare blandat spackel så de täcks.
Men fortfarande ser du att där är en kant upp till brunnens fläns.

När detta torkat kan man lätt sätta en avstängningslist där man vill att lokalfallet ska börja, så då gör jag det och flytspacklar klart utanför duschzonen.

När detta torkat går jag in och drar bort avstängningslisten och flytspacklar lokalfallet så det lagom rinner ner mot brunnsflänsen och stannar där.

Voila... klart och perfekt för att lägga tätskikt och plattor... OCH inte ett dugg grisigt ! ;)

Golv under renovering med lagat avlopp, nivåpinnar och lagda elslingor inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet efter lagning med rotbruk och nivåpinnar för flytspackling, med brunnen ovanför och elslingorna synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrumsgolv med nylagda elslingor och synlig golvbrunn före tätskikt och plattläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrumsgolv med nytt avlopp, nivåpinnar och elslingor täckta av flytspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Repareras golv i badrum med synlig brunnsfläns och flytspackel ovanför befintlig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerat golv med nytt avlopp och brunnen, nivåpinnar och elslingor under flytspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerat golv med lagda elslingor och nivåpinnar runt en brunnsfläns, redo för flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ett nylagt golv med elslingor och nivåpinnar före flytspackling runt ett avloppsbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
Är väl typiskt när det inte är el snick och vvs gubbar som inte vill/kan/har vanan att jobba med varandra...
Då gör man enklast tänkbara och skiter i nästa som kommer

Du skopar inte fallen alltså? Trodde det var vanligast, jag gjorde iof ungefär som dig när jag höll på men skopat på slutet och tyckte det funkade fint
 
  • Gilla
Drben88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.