H Hybro skrev:
Ja, nån granne kan ju få för sig att du inte är solidarisk utan eldar med ved. 😋
Om du syftade på mig så är det så att uppfarten används till bilar. Och det ska vara städat här iallafall.

Alla eldar med ved här så det kan väl kvitta i den aspekten.
 
Klyver man så mycket så lär man i närheten ha traktor med skopa som kan lasta 🤷‍♂️ skär ner på ledtiderna.
 
F fribygg skrev:
Jag kan inte se regnr och kolla, men på min kärra är det inte möjligt att få på så mycket ved att det blir överlass. Torr björkved väger ca 375kg/m3t.
750kg totalvikt, såg reg. # i filmen ;)
 
kudos till killarna som ställer upp för mormor
 
  • Gilla
  • Älska
Strmpr och 8 till
  • Laddar…
Köper varje år ca 25 kbm men då 50 cm, rätt grova. Tar mig ca 10 timmar att bära in och trava.
Trava? Ja, lättare sen när man ska lasta in.
Tråkigaste momentet är allt bös som blir kvar på backen. I år ca 8 IKEA kassar.
Men en kasse fixar varmvatten i tre dagar så det är bara att ta hand om det.

Håller med om att radio, poddar, ljudbok etc är bra underhållning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mats-S
För låga galler på släpet, kör fullhöjdsgaller och kasta på veden. Blir överlast givetvis (om den inte är helt torr), men om man nu ändå ska överlasta så gör det ordentligt så spar man tid ;-)

Bättre att transportera stockar om man vill spara tid på hanteringen. Klyv veden på plats när den är framme.
 
Hur mycket skulle ni säga att här är i en sån här hög… alltså hur många kubikmeter i stjälpt mått?
I vilket fall som helst så tar en sån här hög ca 1 timme för 4 pers (2 skottkärror) att flytta och lava rätt.
 
  • En stor hög med vedklabbar framför en byggnad, grönt gräs, delvis skymd bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BSOD skrev:
Yxa funkar väl knappast (uppriktig fråga, jag har relativt enkel yxa, aldrig testat fiskars), om veden är riktigt grov/vresig (t.ex. 60cm diameter ekved)
Oh ja, yxa funkar. Inte Fiskars dock (skitgrejer enligt mig) utan släggyxa från Gränsforsbruk. Då tar man även 60 cm ek. Är det för eländiga grenar i det som ska klyvas brukar jag göra ett instick med sågen rakt i grenen när jag kapar upp.
 
Väntade mig redan innan jag läste kommentarerna att det skulle bli diskussion om
1. överlast
2. hur man "egentligen" skall göra

För egen del är det lite kul läsning. Jag som kontorsråtta ser ett par timmar med yxa bara som ren och skär avkoppling. Helst utan ljudböcker och poddar då jag gillar ljudet av att höra veden klyvas.

Instämmer i att det är skillnad på yxa och yxa. Har ett gäng "vanliga" bonnayxor som inte är sådär jätteroliga. Det mesta tar jag med just en Fiskars men sneglar suktande på Gränsfors. Vet inte exakt vad det blir i så fall.
 
tensiden tensiden skrev:
Vet inte exakt vad det blir i så fall.
Bra tänkt! :). Ta släggyxan tycker jag. Jag ångrar att jag inte upptäckte den för… 30 år sen? Om den fanns? Jag har avverkat många yxor genom åren, till sist hamnade jag rätt. Har nog inte gått bet på en enda jävla kubbe sen dess, galen kraft.

Är kanske inte att rekommendera (för det är väldigt farligt), men är man två som hjälps åt så får man en väldig fart på klyvandet. En hugger, en ställer upp. Det går betydligt fortare än med elklyv.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Dom verkade göra det onödigt svårt för sig. Hade nog gått mycket snabbare att kasta veden, det där finliret att hålla på och trava upp veden är mera nått som pensionärer håller på med för att få tiden att gå. En större kärra hade också varit bra så kan dom bara kasta veden där också.

Rätt modigt ändå att hantera ved med shorts och bar överkropp får jag säga, det var ju nått nytt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fyller två IKEA-kassar och tar en på varje axel. Går ju bra mycket fortare än att bära och balansera i famnen
 
F Finndjävel skrev:
Dom verkade göra det onödigt svårt för sig. Hade nog gått mycket snabbare att kasta veden, det där finliret att hålla på och trava upp veden är mera nått som pensionärer håller på med för att få tiden att gå. En större kärra hade också varit bra så kan dom bara kasta veden där också.

Rätt modigt ändå att hantera ved med shorts och bar överkropp får jag säga, det var ju nått nytt.
Vad kan Ved göra med din kropp som en tröja och byxor skyddar mot?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad kan Ved göra med din kropp som en tröja och byxor skyddar mot?
Många skrapsår
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Många skrapsår
Magstarkt om man slänger sig med termer som "sådant som pensionärerer håller på med" men är rädd för lite skrapsår :)
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.