2 322 läst · 35 svar
2k läst
35 svar
Hur kunde det bli bubblor i spackelremsan
När jag renoverade garaget så använde jag pappersremsa och vanligt mediumspackel. Fick någon liten enstaka blåsa och kunde härleda det till att jag varit för snål med spacklet under remsan.
När det nu pågår en större renovering av flera rum inne i huset har jag gjort följande vid skivskarvarna:
1. Spackla skruvskallar i avfasningarna och eventuell glipa mellan skivorna.
2. Limmat pappersremsan med våtrumslim. Generöst med lim och sedan har jag med penseln pressat pappersremsan i samband med att jag applicerade limmet ovanpå remsan.
3. Spackla skarvarna. Slipa mellan varven om det behövs och efter sista spacklingen.
4. Tapetsera.
Hittills har jag inte haft några bubblor eller problem. Visst hade jag kunnat spara en dags torktid på att fästa remsan i spacklet men det här känns som mer som en idiotsäker metod så jag tar hellre lite mer torktider än att riskera att fästa remsan i spacklet.
Jag har i tidigare hus använt glasfiberremsor och de är ju lätt att applicera men jag bodde inte kvar där längre än något år så jag vet inte hur det ser ut idag efter ett antal år.
När det nu pågår en större renovering av flera rum inne i huset har jag gjort följande vid skivskarvarna:
2. Limmat pappersremsan med våtrumslim. Generöst med lim och sedan har jag med penseln pressat pappersremsan i samband med att jag applicerade limmet ovanpå remsan.
3. Spackla skarvarna. Slipa mellan varven om det behövs och efter sista spacklingen.
4. Tapetsera.
Hittills har jag inte haft några bubblor eller problem. Visst hade jag kunnat spara en dags torktid på att fästa remsan i spacklet men det här känns som mer som en idiotsäker metod så jag tar hellre lite mer torktider än att riskera att fästa remsan i spacklet.
Jag har i tidigare hus använt glasfiberremsor och de är ju lätt att applicera men jag bodde inte kvar där längre än något år så jag vet inte hur det ser ut idag efter ett antal år.
Hur slät blir din yta, målning avslöjar allt. Kanske dra på ett lager microlit eller renoveringstapet? Det sistnämnda döljer skavanker bra.W Watisdiz skrev:Tack för svar. Jag får nog sätta remsa för att vara på den säkra sidan... Den sida av remsan som går mot taket skulle jag kunna försöka göra så tunn som möjligt för att det ändå ska bli en fin övergång till resterande. Man vill ju inte ha en bula 😆.
Här kommer en till bonusfråga:
I något rum har jag tagit bort samtliga tapeter förutom den allra första,den sitter som berg mot gipset, samt verkar vara hel.
Jag funderar på att bara grundmåla och därefter täckmåla två ggr.
Är dock åter igen lite nojig för hörnen, att tapeter mot någon förmodan ska släppa där.
Vad tror ni om att pensla på ett litet lager våtrumslim som torkar och bildar en liten hinna? Tror ni det är övermålningsbart?
Jag köpte en remsa som hette Etab 366, se bild. Verkade vara en pappremsa och jag hittade den på Byggmax. Jag la på rikligt med spackel på gipsskarven och tryckte dit remsan med en smalare spade som visats i YT videos. Testade på tre skarvar och det blev veckigt. Efter det torkade verkar den sitta fast men det är långt ifrån slätt.W Watisdiz skrev:Hej!
Det som inte fick hända har hänt.
Har ägnat så sjukt många timmar för att få till en såpass fin renovering...
Nu har jag kommit till punkten att jag ska sätta spackelremsa av papper... och så lyckas jag på något sätt få bubblor.
Jag fattar inte varför. Det borde vara hur enkelt som helst...
Jag har gjort följande.
1) lagt.i spackel i gipsskåran
2) satt dit pappersremsan och sedan dragit med en spackelspade.
3) på med spackel igen...
Men ändå... bilden nedan är efter andra spacklingen. På den bilden är alltså remsan blöt.. syns mindre när det torkat till.
vad ska jag göra nu? Slipa upp allt och lägga nytt eller?
[bild]
Testade då med en remsa som heter Skarvremsa CP50 och den känns annorlunda. Låste något om att den är gjord av cellulosa och polyester. Jag la på spackel först bara i springan och nästa dag la jag på rikligt med spackel (ca 1 dm brett) och tryckte dit remsan med en smalare spade. Blev som man sett på videon. Enkelt att få slätt och inga veck.
Spacklet i båda fallen var Flugger Sandplast 696 FOG.
Jag gav upp pappersremsor för länge sen. Har satt självhäftande glasfiberremsor i skarvar i både väggar och tak. Har funkat perfekt. Inga sprickor. Men nu har vi ett stenhus.W Watisdiz skrev:Hej!
Det som inte fick hända har hänt.
Har ägnat så sjukt många timmar för att få till en såpass fin renovering...
Nu har jag kommit till punkten att jag ska sätta spackelremsa av papper... och så lyckas jag på något sätt få bubblor.
Jag fattar inte varför. Det borde vara hur enkelt som helst...
Jag har gjort följande.
1) lagt.i spackel i gipsskåran
2) satt dit pappersremsan och sedan dragit med en spackelspade.
3) på med spackel igen...
Men ändå... bilden nedan är efter andra spacklingen. På den bilden är alltså remsan blöt.. syns mindre när det torkat till.
vad ska jag göra nu? Slipa upp allt och lägga nytt eller?
[bild]
Hur vet man om man ska slipa väggarna/skarvarna. Slipar man bara om ytan är ojämn/ skrovlig?M Maledictus skrev:När jag renoverade garaget så använde jag pappersremsa och vanligt mediumspackel. Fick någon liten enstaka blåsa och kunde härleda det till att jag varit för snål med spacklet under remsan.
4. Tapetsera.
Är skarvarna jämna och fina drar jag bara av en gång med slipklossen för att säkerställa att det blir bra. Om det är ojämnt eller några kanter i spacklet så slipar jag och vid behov spacklar igen.T Tummenmitthand skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur fungerar denna termostaten, blir det problem när man täcker den?
Värme allmänt -
Putsa eldstad på mur så det blir slät
Fyllnadsmassor -
Går det att fixa golvet? ny obetsad golvdel blivit synlig
Golv -
Förrådet blir väldigt litet på kartutdrag
Bygglov -
Vill täta detta i väggen så det blir musfritt men hur gör jag?
Byggmaterial & Byggteknik
Tjänster
Populärt i forumet
-
Eternitplattor målade i fel färg - vad göra?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur snyggar jag till dessa golvlister?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur kan jag fixa mitt tak?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Skadad färg?
Färg, Måla & Tapetsera