Pappersremsor är lite som "Kejsarns ny kläder"
Ingen vågar säga sanningen; att dom är ganska svåra att applicera.
Antar att det har blivit standard för att skjuhållfastheten är bättre. I övrigt kan jag inte se några tekniska fördelar alls.
Kör du med glasfiber!

W Watisdiz skrev:
Vad använder du för lim? Har du något exempel?
Hur limmar du? Riktigt med lim och trycker med något ?
Jag använde Casco Aqua våtrumslim och penslade på väggen, det funkade riktigt bra. Det skall helst vara vattenbeständigt klister, vanligt tapetklister lossnar lätt när man sedan spacklar ovanpå remsan.

Casco Aqua är överlägset billigast på Amazon, en bråkdel av vad det kostar i handeln (5L för 99 kr):

https://www.amazon.se/dp/B08X7W786W

M MagHam skrev:
Antar att det har blivit standard för att skjuhållfastheten är bättre. I övrigt kan jag inte se några tekniska fördelar alls.
Kör du med glasfiber!
Jag blir lite "nojig" av att använda glasfiber när även gipstillverkarna rekommenderar papper. Bland annat Norgips.

Vill verkligen att det ska bli bra.. men visst. Får man inte till det här med bubblor så blir det ju glasfiber.

Jag blir dock tokig på instruktionerna för applicering av remsa.
Vissa målade kör spackel-remsa-spackel (direkt efter)

Andra målare säger att man ska ta rikligt med spackel. Lägga remsa och sedan pressa ordenligt med spade... efter det ska man inte lägga på nytt spackel utan faktiskt vänta tills det har torkat och därefter lägga på spackel.

zarkov zarkov skrev:
Jag använde Casco Aqua våtrumslim och penslade på väggen, det funkade riktigt bra. Det skall helst vara vattenbeständigt klister, vanligt tapetklister lossnar lätt när man sedan spacklar ovanpå remsan.

Casco Aqua är överlägset billigast på Amazon, en bråkdel av vad det kostar i handeln (5L för 99 kr):

[länk]
Överväger verkligen att börja limma...
Du penslar alltså på rikligt med lim och därefter "pressar" remsan? Bör man ha sån press/rullare som man har till glasfiberremsa ?

K
W Watisdiz skrev:
Jag blir lite "nojig" av att använda glasfiber när även gipstillverkarna rekommenderar papper. Bland annat Norgips.
Nojig.😄
Va f..n. glasfiberremsorna gick varma på alla nybyggen innan pappersremsorna kom till.
Det var inga målare som blev nojiga av det.

Sen sätter jag en peng på att Norgips säljer pappersremsor.

K K. L skrev:
Nojig.😄
Va f..n. glasfiberremsorna gick varma på alla nybyggen innan pappersremsorna kom till.
Det var inga målare som blev nojiga av det.

Sen sätter jag en peng på att Norgips säljer pappersremsor.
Det är väl egentligen inget konstigt? Pappersremsorna ger ett bättre resultat men är svårare att applicera. Tror man att det räcker med glasfiberremsor utifrån förväntade rörelser och framtida estetiska krav så kör man på med dom istället. Glasfiber funkar tillräckligt bra i de flesta fall, men svårt att veta i förväg, så vill man vara säker på att det blir så bra som möjligt tragglar man på med papper.

W Watisdiz skrev:
Överväger verkligen att börja limma...
Du penslar alltså på rikligt med lim och därefter "pressar" remsan? Bör man ha sån press/rullare som man har till glasfiberremsa ?
Jag penslade ganska rikligt med lim på skarven, la dit remsan och drog med en spackelspade så att det blev plant. Man kan inte trycka för kung och fosterland utan bara så att den sitter fast och utan bubblor.

Omålade gipsskivor suger i sig rätt mycket fukt så man kan inte snåla, då hinner det torka innan man lagt dit remsan.

M MagHam skrev:
Kör du med glasfiber!
Vem vågar inte säga att det är svårare att applicera pappremsor än glasfiberremsor? Jag skrev inte det i mitt inlägg för att det inte var en del av frågan. Visst är det enklare med glasfiberremsor. Men pappremsorna har precis som du säger den tekniska fördelen att ha en större skjuvhållfasthet. Därmed minskar risken att det spricker om man lyckas bra med dem.

Jag hade det problemet förut hur jag än gjorde kändes det som, många spackelsorter (typ Beckers Medium) är väldigt torra. Jag blandar alltid i lite vatten för att få mjukare konsistens, gör både spacklingen och att sätta remsor mycket lättare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.