14 773 läst · 51 svar
15k läst
51 svar
Hur kopplar man ihop 6st sladdar till en ny lampa som jag köp? Se bild
Hej! Behöver hjälp snabbt
Jag har köpt en lampa som ska hänga i taket.
Min undran hur kopplar jag 6st sladdar som ska bli en???
Jag har svårt för att läsa och förstå så skicka gärna bild på hur jag ska göra. Fick med 4st orange grejer men vart ska de sitta? Sen hur man kopplar mellan lampa till kontakt som jag ej hat köpt ännu.Beskrivningen jag fick med är kass.
Se foton
Jag har svårt för att läsa och förstå så skicka gärna bild på hur jag ska göra. Fick med 4st orange grejer men vart ska de sitta? Sen hur man kopplar mellan lampa till kontakt som jag ej hat köpt ännu.Beskrivningen jag fick med är kass.
Se foton
Redigerat:
Sällsynt dålig beskrivning. Först är du 100 på att det inte är en lågvolts armatur?C Cimmis skrev:Hej! Behöver hjälp snabbt
Se foton
Annars borde alla ledningar i lampan av samma färg kopplas ihop till en punkt och vise versa. Då blir det två punkter att koppla vidare till uttaget i taket. Någon jordning tycke inte finnas.
Att du har två storlekar på toppklämmorna är för att de stora skall användas i lampan med många ledningar och att det små skall skarvas mot ledningarna i tak
Redigerat:
Ja kanske det.....har svårt att förklara😏Ulltand skrev:
Men vad menar du med en punkt? Måste ju ha sladd från lampa till kontakten också
Ledningar i lampan med en färg/utseende skarvas ihopl med en stor toppklämma ( iden måste också finns en ny ledning som kan gå vidare till takkontakten)C Cimmis skrev:
Ledningar i lampan med en annan färg skarvas ihop med en stor toppklämma ( iden måste också finns en ny ledning som kan gå vidare till takkontakten)
Så du behöver ledningar och kontakt för taket innan du kan börja skarva ihop
Edit
Vänt måste tveka. Det ser ut på beskrivningen att det är ledningar som också måste skarvas på ett annat ställe i lampa? är det så?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 165 inlägg
1. Var du medveten om att du köpte en byggsats? Det bästa är kanske att skicka tillbaka den.
2. Installationsanvisningen är felaktig. Om takkoppen är i plast är det lite förmildrande men fortfarande fel. Det ser ut att finnas dåligt med plats för att göra en riktig installation. Det behövs en kopplingsdosa som tar 7 kablar, varav en med dragavlastning (den för lampstickproppen).
Sedan hoppas jag att du har ett lamputtag i taket, helst av den typ som Josth visar i inlägg 8 eftersom det tar liten plats.
2. Installationsanvisningen är felaktig. Om takkoppen är i plast är det lite förmildrande men fortfarande fel. Det ser ut att finnas dåligt med plats för att göra en riktig installation. Det behövs en kopplingsdosa som tar 7 kablar, varav en med dragavlastning (den för lampstickproppen).
Sedan hoppas jag att du har ett lamputtag i taket, helst av den typ som Josth visar i inlägg 8 eftersom det tar liten plats.
Är det något liknande denna? https://www.amazon.se/taklampa-hängande-pendellampa-belysning-glödlampa/dp/B0BYZ5F4TD
Jag avråder iaf att du som okunnig försöker använda Torix till sammanlagt 7 kablar per hatt. Stor risk för problem om man inte är van.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag avråder iaf att du som okunnig försöker använda Torix till sammanlagt 7 kablar per hatt. Stor risk för problem om man inte är van.