Jag har en bekant som vill montera ett handtag på väggen ovanför badkaret så att man skall kunna hålla sig i något om det blir kalt i badkaret när man duschar.
Badkaret har en väggmonterad dusch i kortänden och det finns en glasvägg på utsidan av badkaret c:a 80 cm.
Väggen är kaklad med 10x10 vita kakelplattor.
De har köpt ett rostfritt handtag som har en monteringssats bestående av två rostfria runda "koppar" som skall skruvas fast i väggen med medföljande skruv (relativt korta 3,5 mm skruv).
Sedan skall handtaget sättas mot kopparna och stoppskruvar i sidorna fäster handtaget.
Fråga 1:
Eftersom det är våtutrymme vill man ju helst inte borra i kaklet utan kanske "limma fast" kopparna mot kaklet i stället.
Är detta möjligt på ett sådant sätt att man inte får handtaget i handen när man behöver ta emot sig? Dvs det skall sitta fast ordentligt...
Om man kan "limma" hur gör man det med rostfria koppar?
Fråga 2:
Om man måste fästa med skruv hur gör man då för att det skall bli tätt?
Fråga 3:
Är detta handtag över huvud taget godkänt att använda på detta sätt?
Har de köpt fel sorts produkt?
Bifogar bild på handtaget och badrummet.
Badkaret har en väggmonterad dusch i kortänden och det finns en glasvägg på utsidan av badkaret c:a 80 cm.
De har köpt ett rostfritt handtag som har en monteringssats bestående av två rostfria runda "koppar" som skall skruvas fast i väggen med medföljande skruv (relativt korta 3,5 mm skruv).
Sedan skall handtaget sättas mot kopparna och stoppskruvar i sidorna fäster handtaget.
Fråga 1:
Eftersom det är våtutrymme vill man ju helst inte borra i kaklet utan kanske "limma fast" kopparna mot kaklet i stället.
Är detta möjligt på ett sådant sätt att man inte får handtaget i handen när man behöver ta emot sig? Dvs det skall sitta fast ordentligt...
Fråga 2:
Fråga 3:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle tro att det går bra att limma fast monteringsbeslagen med ett epoxylim eller starkt monteringslim då det är en slät undersida på beslaget som ger god anliggningsyta mot kaklet. Se bara till att sätta det på kakelplattan och inte över en fog.
Sen är jag lite tveksam till att sätta det handtaget där det finns två uppstickande piggar som man kan skada sig på om man ramlar. Det har dessutom rätt skarpa hörn på handtaget om du skulle vända piggarna nedåt. De handtag som jag sett för det här är ändamålet har varit rundade i hörnen utan utstickande delar.
Sen är jag lite tveksam till att sätta det handtaget där det finns två uppstickande piggar som man kan skada sig på om man ramlar. Det har dessutom rätt skarpa hörn på handtaget om du skulle vända piggarna nedåt. De handtag som jag sett för det här är ändamålet har varit rundade i hörnen utan utstickande delar.
Produkter som diskuteras: "epoxylim"

Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
149 kr inkl moms
Läs mer
Så vitt jag vet skruvar man alltid fast stödhandtag. Det är rejäla krafter när någon som faller greppar handtaget.
Handtaget ska vara gjort för att vara ett stödhandtag så att det inte spricker mellan de olika delarna. De stödhandtag jag har sett har därför varit i ett enda stycke.
Det på bilden ser ut som en handduksstång med krokar. Det är inte heller säkert att en sån tål att bli blöt ofta.
Sen är det ju väldigt viktigt att stödhandtaget skruvas i något stabilt och massivt, t.ex. betong, trä eller plywood. Kan ju absolut inte bara fästas i en gipsskiva. Förutom för att det ska tåla kraften så handlar det om att kunna få hålet tätt. Tätt får man genom att fylla hålet med silikon, vilket ju inte går i en gipsskiva.
Det är viktigt att det sitter på rätt höjd och på rätt ställe.
De här klarar av en person på 100 kg. Räcker det?
https://swemed.com/se/produkt/stodhandtag-vaggmonterad/
Det här klarar mer: https://swemed.com/se/produkt/130o-vinklat-stodhandtag-vitlackerad/
Finns även sittbrädor som man kan lägga tvärs badkaret så att man kan sitta och duscha (säkrare), mamma fick/köpte en via arbetsterapeuten. Se här: https://swemed.com/se/produkt/badkarsbank-4-anti-slip-stod-for-montering-i-badkar-sittyta-41x23-cm/
Handtaget ska vara gjort för att vara ett stödhandtag så att det inte spricker mellan de olika delarna. De stödhandtag jag har sett har därför varit i ett enda stycke.
Det på bilden ser ut som en handduksstång med krokar. Det är inte heller säkert att en sån tål att bli blöt ofta.
Sen är det ju väldigt viktigt att stödhandtaget skruvas i något stabilt och massivt, t.ex. betong, trä eller plywood. Kan ju absolut inte bara fästas i en gipsskiva. Förutom för att det ska tåla kraften så handlar det om att kunna få hålet tätt. Tätt får man genom att fylla hålet med silikon, vilket ju inte går i en gipsskiva.
Det är viktigt att det sitter på rätt höjd och på rätt ställe.
De här klarar av en person på 100 kg. Räcker det?
https://swemed.com/se/produkt/stodhandtag-vaggmonterad/
Det här klarar mer: https://swemed.com/se/produkt/130o-vinklat-stodhandtag-vitlackerad/
Finns även sittbrädor som man kan lägga tvärs badkaret så att man kan sitta och duscha (säkrare), mamma fick/köpte en via arbetsterapeuten. Se här: https://swemed.com/se/produkt/badkarsbank-4-anti-slip-stod-for-montering-i-badkar-sittyta-41x23-cm/
Det inköpta "handtaget" se mer ut som en handdukshängare. Inget som jag hade använt.
Ett handtag ska i min värld skruvas fast med rejäla skruvar. Borra lämpliga hål, tryck in pluggar, fyll dessa med silikon och dra i skruvarna.
https://www.bauhaus.se/badkarshandt...MIwY3vic67jAMVoyCiAx2cwSx_EAQYBSABEgKIMPD_BwE
Ett handtag ska i min värld skruvas fast med rejäla skruvar. Borra lämpliga hål, tryck in pluggar, fyll dessa med silikon och dra i skruvarna.
https://www.bauhaus.se/badkarshandt...MIwY3vic67jAMVoyCiAx2cwSx_EAQYBSABEgKIMPD_BwE

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 690 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 690 inlägg
Kan verkligen bara instämma med BirgitS och etompau... 👍👏
Detta är inget stödhandtag och ett stödhandtag SKA i min värld skruvas fast så du bör veta vad som finns bakom kakeln.
Är det stenväggar är det bara att borra och plugga med silikon både före och efter pluggen.
Detta är den stora anledningen att jag tjatar och tjatar om att det SKA VARA 15mm PLYWOOD när man bygger badrum för att man ska slippa problem i sådana här lägen för då är det bara att borra genom kakeln, silikona och skruva fast.
Ett sådant handtag rycker man aldrig bort.
Detta är inget stödhandtag och ett stödhandtag SKA i min värld skruvas fast så du bör veta vad som finns bakom kakeln.
Är det stenväggar är det bara att borra och plugga med silikon både före och efter pluggen.
Detta är den stora anledningen att jag tjatar och tjatar om att det SKA VARA 15mm PLYWOOD när man bygger badrum för att man ska slippa problem i sådana här lägen för då är det bara att borra genom kakeln, silikona och skruva fast.
Ett sådant handtag rycker man aldrig bort.
Bilden visar en handdukshängare. Hur ser handtaget ut?B Bo Berglund skrev:Jag har en bekant som vill montera ett handtag på väggen ovanför badkaret så att man skall kunna hålla sig i något om det blir kalt i badkaret när man duschar.
Fråga 1:
Fråga 2:
Fråga 3:
[bild]
(Och andra här)E etompau skrev:
Jag visade det som hon tänkt ha som säkerhetshandtag och jag har talat om för dem att det är förkastligt på många sätt:
- Klen infästning, kommer att slitas bort vid ett fall
- Vassa detaljer som man kommer att skada sig på
- Är bara konstruerad för att hänga handdukar och tvättdukar på och detta på något annat ställe än runt badkaret.
Jag tror att åtminstone herrn i huset har fattat det.
Tack för bidragen, nu har jag lämnat dem efter mitt besök i deras ny-övertagna villa.
Hoppas att de tar mina råd ad notam och köper en produkt som är tänkt för ändamålet. Huset är väl 40-50 år gammalt skulle jag tro.
Som jag förstått det så är detta en av renovering-punkterna för dem så snart de kunnat sälja sitt förra hus och fått betalningen. Det verkar vara något svårsålt så det kan ta en tid...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden