22 342 läst · 326 svar
22k läst
326 svar
Hur kan jag få rätt årsavgift, eller har jag rätt årsavgift?
Skillnad i marknadsvärde är väl kanske inte helt enkelt? Kanske finns någon modell man kan använda dock.Claes Sörmland skrev:
Sen vet jag väl inte hur länge jag ska bo här eller hur avgifterna kommer att ändras under den tiden. Ska man räkna på 40 år framåt och gissa på hur avgifterna skulle utvecklas och hur mycket mer jag betalar då eller vadå? Inte alls helt klart tycker jag men det är väl klart att någon ekonomisk skada har i så fall skett.
Det är nog att gå lite händelserna i förväg dock. Vi får väl se vad som faktiskt har beslutats först.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Så är det väl alltid med skadestånd, de blir uppskattningar av vad som är skäligt. Utgångspunkten är ju att du ska gåe skadelös efter att man har kompenserat dig med skadeståndet. En lösning kan ju vara att föreningen betalar dig för det överskjutande beloppet tills du säljer lägenheten.M Magnusrex123 skrev:Skillnad i marknadsvärde är väl kanske inte helt enkelt? Kanske finns någon modell man kan använda dock.
Sen vet jag väl inte hur länge jag ska bo här eller hur avgifterna kommer att ändras under den tiden. Ska man räkna på 40 år framåt och gissa på hur avgifterna skulle utvecklas och hur mycket mer jag betalar då eller vadå? Inte alls helt klart tycker jag men det är väl klart att någon ekonomisk skada har i så fall skett.
Det är nog att gå lite händelserna i förväg dock. Vi får väl se vad som faktiskt har beslutats först.
Redigerat:
Ja, jag får väl se vad det är för grunder om det nu är 2,53%. Stadgarna säger dock bara att andelstal ska fastställas så att det "motsvarar vad som belöper på lägenheten av föreningens kostnader, samt amorteringar och avsättning till fonder".Claes Sörmland skrev:Det beror ju på hur andelstalen har fastställts. Det kan finnas alla möjliga grunder för dessa. Allt från det enklaste - lägenhetsyta - till rena poängsystem för lägenhetens läge till att det beräknats efter insatsen för bostadsrätten. Och senare upplåten lägenhet kan ju ge en högre insats än äldre större lägenheter. Inflation.
Som tidigare avhandlat i tråden så kan jag tänka mig att en fyra kan ha högre kostnader per kvm än en femma men jag har svårt att se att den har högre kostnader totalt än motsvarande femma då vi har färre fönster, dörrar, ventilation, och stammar som föreningen har ansvar över än om man jämför med motsvarande femma.
Men men, om 2,53% är satt korrekt så kommer jag ju att få underlag för det så småningom och då bör det ju framgå hur det är satt.
Jo, nu hade jag inte riktigt tänkt att flytta härifrån någon gång så det blir ju länge Men det vet man väl aldrig.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Det är ju en stadgeformulering som ger stämman en stor frihet att tolka hur beslutet för andelstalen ska tas.M Magnusrex123 skrev:Ja, jag får väl se vad det är för grunder om det nu är 2,53%. Stadgarna säger dock bara att andelstal ska fastställas så att det "motsvarar vad som belöper på lägenheten av föreningens kostnader, samt amorteringar och avsättning till fonder".
Som tidigare avhandlat i tråden så kan jag tänka mig att en fyra kan ha högre kostnader per kvm än en femma men jag har svårt att se att den har högre kostnader totalt än motsvarande femma då vi har färre fönster, dörrar, ventilation, och stammar som föreningen har ansvar över än om man jämför med motsvarande femma.
Men men, om 2,53% är satt korrekt så kommer jag ju att få underlag för det så småningom och då bör det ju framgå hur det är satt.
M Magnusrex123 skrev:
Alla pärmarna? Hur många stämmor har det varit sedan du fick lägenhetsförteckningen som säger 1,94%? Ett stämmoprotokoll är ju oftast bara ren "formalia" på några få sidor en gång per år, och att gå igenom dessa borde vara rätt snabbt gjort. Eller?M Magnusrex123 skrev:
Alltså, nuvarande utdrag från lägenhetsförteckning säger 1,94% (fick det från förvaltarens hemsida), och jag har bott kanske 2,5år, då var det samma när jag flyttade in. Ordf. verkar ju hänvisa till att 1,94 ev. inte stämmer (ca 2,53% enl. senaste omräkning var ungefär det han skrev). Rent spekulativt tänker jag då att det kanske finns ett stämmobeslut någon gång för detta, men jag vet inte hur långt bak ett sådant beslut kan vara, det kan vara väldigt många år.Alfredo skrev:
Men visst, om allt vore välorganiserat osv. så är det väl ganska snabbt även om vi måste gå tillbaka många år. Men det är inte välorganiserat med dokumentationen som jag förstår det. Kanske är stämmoprotokollen det får man kanske hoppas. Som du säger så är det väl bara någon sida per protokoll.
Vill jag se dessa måste jag dock i så fall stämma träff med sekreteraren då materialet är lagrade hemma hos henne som jag förstår det. Vi har ingen riktig lokal för detta. Jag har hur som helst inte fri tillgång till materialet och endast senaste åren finns digitalt. Innan det har man väl skrivit ut det bara, antar jag.
Så egentligen behöver jag väl bara boka in det med sekr. men det kommer att dröja innan jag orkar det för jag är så sjukt överbelastad i jobbet för att försöka hitta någon tid med någon annan. När jag jobbat klart en dag vill jag bara vara själv för att ladda om. Ev. kommer jag väl att se till att läsa igenom allt, för jag måste väl, men jag har nu nöjt mig med att begära underlaget till omräkningen ordf. refererar till så får vi väl se vad det leder till.
Kanske kan jag "begära" att få kopior på alla protokoll om jag vill vara rättshaverist och tvinga sekr. att kopiera upp detta till mig, men jag försöker att hålla konflikten på så låg nivå som möjligt så jag tycker inte att jag behöver hålla på med sånt.
M Magnusrex123 skrev:
Som jag ser det är det ordföranden/styrelsen som måste visa att ditt utdrag från lägenhetsförteckning är felaktigt. Står det 1,94 där och även på "stod också på alla papper när vi köpte" så bör det vara det som gäller tills någon kan "bevisa" något annat. Jag har svårt att se att du ska behöva göra något.M Magnusrex123 skrev:
I teorin borde det vara enkelt för förvaltaren och styrelsen att ta fram gällande andelstal och hur avgifterna sedan beräknas. Men om förvaltare och styrelse bytts ut och inte har historik kan det ta sin tid. Men detta borde vara smidigaste sättet att få fram underlag.
Den alternativa metoden är gamla underlag. Man behöver ju inte gå längre tillbaka än till det åt när ombildningen från lokal till bostad skedde. Sen beror det på hur föreningens arkiv ser ut. Ibland är det bara alla papper , kan vara väldigt mycket, år för år. Ibland är det mer sorterat. Som medlem har man egentligen inte rätt att läsa alla underlag, men stämmoprotokoll ska vara tillgängliga. Så om dessa stämmoprotokoll är utsorterade är det enkelt. Men om de sitter i blandade pärmar måste sekreteraren plocka ut dessa från annat underlag som inte är offentligt. Det finns även en risk att underlag kommit på avvägar när styrelsemedlemmar bytts ut.
Den alternativa metoden är gamla underlag. Man behöver ju inte gå längre tillbaka än till det åt när ombildningen från lokal till bostad skedde. Sen beror det på hur föreningens arkiv ser ut. Ibland är det bara alla papper , kan vara väldigt mycket, år för år. Ibland är det mer sorterat. Som medlem har man egentligen inte rätt att läsa alla underlag, men stämmoprotokoll ska vara tillgängliga. Så om dessa stämmoprotokoll är utsorterade är det enkelt. Men om de sitter i blandade pärmar måste sekreteraren plocka ut dessa från annat underlag som inte är offentligt. Det finns även en risk att underlag kommit på avvägar när styrelsemedlemmar bytts ut.
Bara för formens skull måste jag påpeka att inte heller stämmoprotokoll är offentliga. Medlemmarna har rätt att läsa dem men faktisk ingen rätt att få kopia/avskrift, även om nog de flesta föreningar erbjuder det om så önskas.K klimt skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 677 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Egentligen borde det nog ha kommit ett upplåtelseavtal med bostadsrättsköpet men det är nog mer regel än undantag att dessa papper har förkommits när bostadsrätten har bytt ägare. Jag har t ex aldrig sett några sådana dokument gällande de enstaka bostadsrätter som jag har ägt.
Nytt är att ordf. menar att förvaltaren har registrerat fel andelstal för hela föreningen i lägenhetsförteckningarna. Det verkar förutom mitt stora fel, även vara små skillnader mellan lägenheter i olika fastigheter som ska/bör åtgärdas. Så det verkar ju inte så bra.
Jag har fått se underlag från en stämma där inte min lägenhet står med, utan lokalen som min fyra och tidigare etta motsvarar, har fått ett fastställt andelsbelopp. Ordf säger att det är grunden till mitt andelstal. (Tar jag det andelstalet *0,75 så verkar jag får 0,0253... som han menar är vårt andelstal istället för 0,0194... som står i förteckningen).
Jag har sagt att jag vill även se ett beslut för min bostadsrätt.
Jag har fått se underlag från en stämma där inte min lägenhet står med, utan lokalen som min fyra och tidigare etta motsvarar, har fått ett fastställt andelsbelopp. Ordf säger att det är grunden till mitt andelstal. (Tar jag det andelstalet *0,75 så verkar jag får 0,0253... som han menar är vårt andelstal istället för 0,0194... som står i förteckningen).
Jag har sagt att jag vill även se ett beslut för min bostadsrätt.
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Såvida inte föreningen kan få fram gamla beslut som inte stämmer med det som nu står i lägenhetsförteckningen, så får nog förteckningen anses som gällande.
OM det sedan är "fel" i förhållade till de principer för andelstal som ges i stadgarna, så får man föreslå en förändring som det i så fall skall beslutas om på en stämma. Och det är den typen av beslut som antingen måste godkännas av samtliga medlemmar som får sina andelstal ändrade (inte bara de som masar sig till stämman, frånvaro är en nejröst), eller godkännas av 2/3 av samtliga medlemmar, och i så fall även godkännas i hyresnämnden.
OM det sedan är "fel" i förhållade till de principer för andelstal som ges i stadgarna, så får man föreslå en förändring som det i så fall skall beslutas om på en stämma. Och det är den typen av beslut som antingen måste godkännas av samtliga medlemmar som får sina andelstal ändrade (inte bara de som masar sig till stämman, frånvaro är en nejröst), eller godkännas av 2/3 av samtliga medlemmar, och i så fall även godkännas i hyresnämnden.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg