Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Sälj den till TS.
 
U
Jag har kört en hel del lastbil, och jag skulle säga att en blomlåda är inget man märker att man kör på. Just om man tänker på en stöt eller liknande.

Men det kan ju synas i speglarna om man är uppmärksam.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Åk runt till alla bärgningsfirmor och kolla om du känner igen bilen. Visa bilderna och ställ lite frågor.
Eller så kontaktar man den lilla bärgningsfirman som redan är identifierad i tråden 😄
 
  • Gilla
BL66 och 1 till
  • Laddar…
Gör man någonting så händer någonting. Jag tycker inte det här är någonting att bråka om.
 
  • Gilla
kp400 och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Lessen att behöva komma med tråkiga nyheter, men privatundantaget för filmning på privat mark gäller INTE de områden på den privata marken dit allmänheten har tillgång tex gång till ytterdörr, uppfart etc

[länk]
se speciellt
  • kamerabevakningen är begränsad till ditt hem eller tomt och riktas inte mot en plats dit allmänheten har tillträde
sen får man inte heller ta bilder från sin kamerabevakning och lägga ut dem tex här på BH
  • avsikten inte är att sprida materialet från kamerabevakningen vidare, till exempel på internet eller sociala medier.
Men med det sagt , tycker jag personligen att du gör helt rätt som tar och filmar den mängd du gör.
Plus att i brottsmål (som detta blir om det polisanmäls som skadegörelse) så är det fri bevisprövning i Sverige.
Dvs din film är giltigt som bevis , även om den bryter mot kamerabevakningslagen

PS sen skiter de flesta i kamerabevakningslagen och filmar betydligt mer än vad som är tillåtet
Tror knappast att ytterdörr/garageuppfart räknas som plats för allmänheten.

Enligt Lawline:

Privatundantaget

Inledningsvis kan det vara värt att nämna att privatpersoner fritt får sätta upp kameror som spelar in det egna hemmet eller tomten. Privat mark som allmänheten har tillträde till genom allemansrätten får däremot inte fritt kamerabevakas, eftersom andra personer då kan komma att fastna på inspelningen. Detta kallas för privatundantaget (kamerabevakningslagen 5 §)

https://lawline.se/answers/privatpersoners-ratt-att-kamerabevaka
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det är inte intrycket jag får från IMY.(länken jag postade)
Om man läser längre ner så står det under exempel att man får filma uppfart och garage. Din uppfart är inte allmän plats. Jag tolkar lagen också så att då vägen utanför (där bärgaren kör) ligger den såpass nära bostaden att den inte omfattas av allemansrätten och OM den är en helt egen privat väg, som då måste vara skyltad som privat och "obehöriga äger ej tillträde", så kan den inte heller falla under "dit allmänheten har tillträde".
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Det var ett evigt tjat om huruvida man får filma eller inte och vissa verkar tro att det i lagen finns nån skarp gräns som på millimetern säger att dit får du filma och inte från den linjen. Så lär det knappast fungera i praktiken.........Allting är ju en bedömningsfråga om det är så att någon anser sig vara filmad på ett otillåtet sätt. Då får man titta på det fallet och se om området som filmas är felaktigt eller inte. Dit är det en lång väg..........Det handlar ju om huvudsyftet med övervakningen. Ser man till det i den här tråden så är syftet att övervaka den egna infarten. Sen att det kommer med lite annat är ju svårt att komma ifrån. Det gör inte saken olaglig för det om nu ingen kan bevisa att huvudsyftet är att övervaka vägen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Lessen att behöva komma med tråkiga nyheter, men privatundantaget för filmning på privat mark gäller INTE de områden på den privata marken dit allmänheten har tillgång tex gång till ytterdörr, uppfart etc
Du har missuppfattat vad det betyder att allmänheten har tillgång. Inne på sin egen tomt får man filma, även sin uppfart och sin dörr. Det är när dörren vetter mot en allmän trottoar man måste ha särskilt tillstånd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ser man till det i den här tråden så är syftet att övervaka den egna infarten. Sen att det kommer med lite annat är ju svårt att komma ifrån. Det gör inte saken olaglig för det om nu ingen kan bevisa att huvudsyftet är att övervaka vägen.
Nej, det är inte alls så det fungerar.

Det är inte din avsikt eller vad huvudsyftet är som styr om kamerabevakningen är laglig eller inte, det är så enkelt som att det avgörs av om det är en plats allmänheten anses ha tillträde till (nu håller vi oss till det sk privatundantaget). Din tomt är inte en sådan plats. Allmän väg utanför din tomt är en sådan plats och man får inte rikta kameran så att man får med sådant.

För egen del har jag lämnat videomaterial till polisen flera gånger där huvudsyftet var att identifiera fordon och personer på gatan framför mitt hus. De bryr sig inte ett skit. Det blir i praktiken ett problem först när man publicerar materialet och någon känner sig kränkt eller förtalad.
 
  • Gilla
ClasseClas och 9 till
  • Laddar…
A
S Sernando skrev:
Så på byggahus är det alltså tillåtet att dels skapa en tråd, med bilder från en olaglig övervakningskamera och sedan hänga ut företaget som syns på bilderna?

Känns som att Flashback har tappat några av sina användare hit.

Till trådis sen. Vad in i hela fridens namn vinner du på att skapa en tråd som visar på hur en lastbil minsann har stött emot din blomlåda mitt på vägen? 🤷🏼🤷🏼
Allt är tillåtet på byggahus.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är när dörren vetter mot en allmän trottoar man måste ha särskilt tillstånd.
Vilket håll dörren pekar åt spelar ju iofs inte heller någon roll, det är ju vad kameran fångar på bild som är relevant.......men det var väl det du menade även om du sa något annat....
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vilket håll dörren pekar åt spelar ju iofs inte heller någon roll, det är ju vad kameran fångar på bild som är relevant.......men det var väl det du menade även om du sa något annat....
Jag menar vad jag skrev, dvs när man inte har någon egen mark att övervaka utanför dörren. Dörren i sig är inte otillåten, allmänheten har inte tillträde till min tomt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
I INTP skrev:
Webbläsaren på datorn bara, ihop med lite gissningar och google. Men det är bara en av bilderna som går läsa något på alls.

Det ser ut som siffror och det är en helt rimlig plats att sätta ett telefonnummer, 020 är ett vanligt nummer och passar in i den suddiga röran, 775 på slutet är ganska tydligt, 525 är lite osäkrare men med tanke på att företag gillar nummer som är enkla att komma ihåg, gärna upprepade siffror och kombinationer 25/75 och liknande blir 525 en rimlig gissning baserat på den suddiga röran.
Där är vi framme vid 020 525 775, det stoppar vi in i google och ser vad vi hamnar. Träffen blir ett företag som sysslar just med bärgning. En bildsökning på företagsnamnet visar bland annat en till synes likadan lastbil med likadan dörrdekal.

Skulle absolut inte vara säker på att ha läst numret rätt enbart baserat på bilden, men när google bekräftar att ett nummer jag tror att det är går till just en bärgningsfirma med just en sådan lastbil blir jag ganska övertygad. Om det hela även utspelat sig just i Tierpstrakten är det ganska många spikar i den kistan nu.
alltid kul att spåra detaljer på ett foto
Men vem som äger denna,eller har tillgång till är ointressant i detta fallet
Man måste veta vem som körde.
så frågan är om det finns en angivare på företaget? Men föraren kan ändå neka och påstå att hangjorde något annat med ett vittne
 
A
H Hybro skrev:
Äsch sånt bök.

Du har ju tel nr till firman.
Meddela vad Du vill ha i ersättning.

De betalar säkert. En tusing hit eller dit spelar ingen roll.

Är väl som så att i de flesta fall när nåt händer, så räknar väl företagaren att det inte blir några krav.
Åker vidare på nästa jobb.

Så hör av dig bara.... Du får säkert en peng, eller två.
Eller kommer två stycken och ger TS stryk...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.