A
H heimlaga skrev:
Gör man någonting så händer någonting. Jag tycker inte det här är någonting att bråka om.
Det är därför de flesta inte gör någonting för då händer ingenting som de kan stå till svars för,
 
A
S Stefan1972 skrev:
Det var ett evigt tjat om huruvida man får filma eller inte och vissa verkar tro att det i lagen finns nån skarp gräns som på millimetern säger att dit får du filma och inte från den linjen. Så lär det knappast fungera i praktiken.........Allting är ju en bedömningsfråga om det är så att någon anser sig vara filmad på ett otillåtet sätt. Då får man titta på det fallet och se om området som filmas är felaktigt eller inte. Dit är det en lång väg..........Det handlar ju om huvudsyftet med övervakningen. Ser man till det i den här tråden så är syftet att övervaka den egna infarten. Sen att det kommer med lite annat är ju svårt att komma ifrån. Det gör inte saken olaglig för det om nu ingen kan bevisa att huvudsyftet är att övervaka vägen.
Nä nä här är huvudsyftet tudelat, dels att se vem som sabbar en blomlåda som står idiotiskt och dels att starta en tråd på byggahus, inget märkvärdiga än så
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det är inte alls så det fungerar.

Det är inte din avsikt eller vad huvudsyftet är som styr om kamerabevakningen är laglig eller inte, det är så enkelt som att det avgörs av om det är en plats allmänheten anses ha tillträde till (nu håller vi oss till det sk privatundantaget). Din tomt är inte en sådan plats. Allmän väg utanför din tomt är en sådan plats och man får inte rikta kameran så att man får med sådant.

För egen del har jag lämnat videomaterial till polisen flera gånger där huvudsyftet var att identifiera fordon och personer på gatan framför mitt hus. De bryr sig inte ett skit. Det blir i praktiken ett problem först när man publicerar materialet och någon känner sig kränkt eller förtalad.
ja men nu kan man inte skriva en lag på något annat sätt än så. Sen så får man ta varje fall för vad det är. Naturligtvis måste man skriva vad som gäller och inte i en text. Sen får man bedöma från fall till fall om lagen är tillämplig. Annars skulle vi inte behöva en domstol. Då skulle polisen kunna döma direkt på plats vid överträdelser. Så fort ett ben på fel person syns så är det saltgruvorna direkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja men nu kan man inte skriva en lag på något annat sätt än så. Sen så får man ta varje fall för vad det är. Naturligtvis måste man skriva vad som gäller och inte i en text. Sen får man bedöma från fall till fall om lagen är tillämplig. Annars skulle vi inte behöva en domstol. Då skulle polisen kunna döma direkt på plats vid överträdelser. Så fort ett ben på fel person syns så är det saltgruvorna direkt.
Ja så är det, men detta är relativt väl prövat idag och praxis är hyggligt tydlig i den meningen att även vi vanliga dödliga kan förstå vad som gäller. Din tanke om "huvudsyfte" är inte ok. Det avgörs, inom ramen för privatundantaget, tydligt av vad som är din egen tomt och inte. Man får helt enkelt inte filma utanför densamma, även om man är ointresserad av innehållet på den del som är utanför tomten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För egen del har jag lämnat videomaterial till polisen flera gånger där huvudsyftet var att identifiera fordon och personer på gatan framför mitt hus. De bryr sig inte ett skit. Det blir i praktiken ett problem först när man publicerar materialet och någon känner sig kränkt eller förtalad.
Det borde ju också betyda att om ditt videomaterial faktiskt används i rätten skulle någon kunna anmäla dig för det. Eller?
Fast nu är vi rätt långt från ämnet, sorry. 🙄
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det borde ju också betyda att om ditt videomaterial faktiskt används i rätten skulle någon kunna anmäla dig för det. Eller?
Fast nu är vi rätt långt från ämnet, sorry. 🙄
Ja, så uppfattar jag det.

min bedömning är dock att gubben som med bil passerade mitt hus för att blotta sig utanför förskolan längre ner på gatan har andra saker att fokusera på än att jaga mig....osv....så jag tar den smällen för teamet om det behövs.
 
  • Gilla
ClasseClas och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja så är det, men detta är relativt väl prövat idag och praxis är hyggligt tydlig i den meningen att även vi vanliga dödliga kan förstå vad som gäller. Din tanke om "huvudsyfte" är inte ok. Det avgörs, inom ramen för privatundantaget, tydligt av vad som är din egen tomt och inte. Man får helt enkelt inte filma utanför densamma, även om man är ointresserad av innehållet på den del som är utanför tomten.
Ja men det finns ändå inga logiska möjligheter att filma på det viset. Då skulle ju all kameraövervakning i princip bli omöjlig. Då ska en privat individ i princip ha kameran riktad ner mot backen då för att undvika att bryta mot lagen?
 
S Stefan1972 skrev:
Ja men det finns ändå inga logiska möjligheter att filma på det viset. Då skulle ju all kameraövervakning i princip bli omöjlig. Då ska en privat individ i princip ha kameran riktad ner mot backen då för att undvika att bryta mot lagen?
Jodå, det går rätt bra faktiskt, här är det bara kameran vid dörren som ser "för mycket" trots att alla kameror sitter på huset och är riktade mot allmän plats. Den vid dörren är riktad som den är medvetet, det hade gått att begränsa intrånget i allmänhetens privatliv avsevärt, dessutom finns ju funktioner för att maska av ytor i kamerorna, det är såvitt jag vet också ok (men jag är inte 100% säker på just den punkten).

Som privatperson tror jag inte man ska bekymra sig för mycket om detta, försöker man göra hyggligt rätt så kommer det gå bra.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
alltid kul att spåra detaljer på ett foto
Men vem som äger denna,eller har tillgång till är ointressant i detta fallet
Man måste veta vem som körde.
så frågan är om det finns en angivare på företaget? Men föraren kan ändå neka och påstå att hangjorde något annat med ett vittne
Är du säker på det? Fordonets trafikförsäkring ska ju täcka skador det orsakar, oavsett vem som sitter bakom ratten.
Sedan lär ju självrisken på försäkringen kosta mycket mer än en blomlåda så det vore billigare för företaget att bara betala skadan själv, men om dom nu sätter sig på tvären är det bara försäkringsbolaget man behöver övertyga.

Vill man försöka sätta dit föraren för smitning blir det givetvis viktigt att veta vem det var, men det låter som överkurs för att någon råkat rulla emot en blomlåda, sannolikt helt utan att märka något.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag tror det är så här, om man själv filmar så är det inte övervakning och så länge man inte publicerar material där enskilda individer kan identifieras så får man även lägga ut bilder.

Kanske är det så att detta inte alls är en övervakningskamera utan ts som är speciellt intresserad av lastbilar och ville filma detta celebra besök av Tierps bärgare?
 
Terrorbomben som "självsprängdes" på Drottninggatan filmades av en olaglig kameraövervakning.
Materialet kunde användas i rätten/utredningen men ägaren av kameran blev fäld för otillåten kameraövervakning.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Nu hittar du ju bara på en historia, du vet mycket väl att det är en otillåten övervakning.
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror det är så här, om man själv filmar så är det inte övervakning och så länge man inte publicerar material där enskilda individer kan identifieras så får man även lägga ut bilder.

Kanske är det så att detta inte alls är en övervakningskamera utan ts som är speciellt intresserad av lastbilar och ville filma detta celebra besök av Tierps bärgare?
Då hade väl ts gått ut och pratat med chauffören.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Här är en bild från förarens vinkel. Ska förmodligen in till bilverkstan genom grinden till höger. Vy från förarsätet med väg som leder till en öppen grind till en bilverkstad, byggnader och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kan vi räkna ut var lådan står? Panoramavy över en korsning med ett rött område markerat som sökposition och en kartnål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.