Verkar ju som att den där snutten mark är väldigt viktig, eftersom någon (TS?) redan satt nån form av stolpar för innan...

Men vad som hände berättar tidsstämplarna. Nissen i bärgningsbilen gjorde ett försök att backa in, misslyckades, tog ett omtag och tryckte till blomlådan med framhjulet...
Övervakningsbild på en bärgningsbil som backar nära en blomlåda med stolpar och ett träd, tidsstämpel syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervakningsbild som visar en stolpe och blomlåda vid en tomtgräns med tidsstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade det varit min tomt hade jag nog slutat bry mig om den där kvadratmetern.
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Eller släpa dit en sten modell större för att vinna över lastbilar.
Nog skulle bärgaren kunna knuffa undan en olämpligt placerad stenbumling på gatumark, går det inte med framhjulet kan det gå med flaket.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Verkar ju som att den där snutten mark är väldigt viktig, eftersom någon (TS?) redan satt nån form av stolpar för innan...

Men vad som hände berättar tidsstämplarna. Nissen i bärgningsbilen gjorde ett försök att backa in, misslyckades, tog ett omtag och tryckte till blomlådan med framhjulet...
[bild]
[bild]

Hade det varit min tomt hade jag nog slutat bry mig om den där kvadratmetern.
Det som händer att maken inte tål tunga bilar och trycker ned asfalten så allt regnvatten rinner rätt ner under min husgrund. Det jag bråkar om är 1m2. Jag bryr mig inte resten av 10 m2. Min fastighet går ända ut till vägen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
linneac och 10 till
  • Laddar…
Tror inte ens att bärgaren märkte att blomlådan kraschades…….
 
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
F fribygg skrev:
Nog skulle bärgaren kunna knuffa undan en olämpligt placerad stenbumling på gatumark, går det inte med framhjulet kan det gå med flaket.
Person står på stege lutad mot en stor mossbeklädd sten omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
🤷‍♂️
 
  • Haha
  • Gilla
Minski och 17 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Det som händer att maken inte tål tunga bilar och trycker ned asfalten så allt regnvatten rinner rätt ner under min husgrund. Det jag bråkar om är 1m2. Jag bryr mig inte resten av 10 m2. Min fastighet går ända ut till vägen.
Hur kan det rinna in vatten under huset av ett hjulspår tio meter bort?

Det låter som att du har större problem än en trasig blomlåda.
 
  • Gilla
Appendix och 22 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Det som händer att maken inte tål tunga bilar och trycker ned asfalten så allt regnvatten rinner rätt ner under min husgrund. Det jag bråkar om är 1m2. Jag bryr mig inte resten av 10 m2. Min fastighet går ända ut till vägen.
Det är inte vad som kan hända med vatten i marken. Möjligen att vägen just där kan ta skada, men ingen koppling till din grund.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Lessen att behöva komma med tråkiga nyheter, men privatundantaget för filmning på privat mark gäller INTE de områden på den privata marken dit allmänheten har tillgång tex gång till ytterdörr, uppfart etc

[länk]
se speciellt
  • kamerabevakningen är begränsad till ditt hem eller tomt och riktas inte mot en plats dit allmänheten har tillträde
sen får man inte heller ta bilder från sin kamerabevakning och lägga ut dem tex här på BH
  • avsikten inte är att sprida materialet från kamerabevakningen vidare, till exempel på internet eller sociala medier.
Men med det sagt , tycker jag personligen att du gör helt rätt som tar och filmar den mängd du gör.
Plus att i brottsmål (som detta blir om det polisanmäls som skadegörelse) så är det fri bevisprövning i Sverige.
Dvs din film är giltigt som bevis , även om den bryter mot kamerabevakningslagen

PS sen skiter de flesta i kamerabevakningslagen och filmar betydligt mer än vad som är tillåtet
Det var väl inte om kamerafilmningen är olaglig eller inte som TS fråga om???
Nej det är skit dumt att köra sönder något och smita! Är svaret!! Och allt för många gör det..

Filma på, så man kan få sånt här på film!!
 
  • Gilla
  • Haha
mojjen och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Bussmotor Bussmotor skrev:
Det som händer att maken inte tål tunga bilar och trycker ned asfalten så allt regnvatten rinner rätt ner under min husgrund. Det jag bråkar om är 1m2. Jag bryr mig inte resten av 10 m2. Min fastighet går ända ut till vägen.
Då får du nog fixa din dränering… och marken skall inte luta in mot huset…
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Finns det en bild utan bil ?
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Lessen att behöva komma med tråkiga nyheter, men privatundantaget för filmning på privat mark gäller INTE de områden på den privata marken dit allmänheten har tillgång tex gång till ytterdörr, uppfart etc

[länk]
se speciellt
  • kamerabevakningen är begränsad till ditt hem eller tomt och riktas inte mot en plats dit allmänheten har tillträde
sen får man inte heller ta bilder från sin kamerabevakning och lägga ut dem tex här på BH
  • avsikten inte är att sprida materialet från kamerabevakningen vidare, till exempel på internet eller sociala medier.
Men med det sagt , tycker jag personligen att du gör helt rätt som tar och filmar den mängd du gör.
Plus att i brottsmål (som detta blir om det polisanmäls som skadegörelse) så är det fri bevisprövning i Sverige.
Dvs din film är giltigt som bevis , även om den bryter mot kamerabevakningslagen

PS sen skiter de flesta i kamerabevakningslagen och filmar betydligt mer än vad som är tillåtet
Du har fel om var man får filma.

Jag får filma överallt på min villatomt ink uppfart och ytterdörr. Det räknas inte som en plats dit allmänheten har tillträde. Däremot får man inte filma på gatan i anslutning till uppfarten och vad man gör med materialet spelar också roll. Har du ens läst privatundantaget?
 
  • Gilla
OloHe och 10 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Tror inte ens att bärgaren märkte att blomlådan kraschades…….
Nej, förmodligen inte.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gällande grundfrågan:
Jag kan tänka mig att bärgaren märkte blomlådan, men antog att han bara flyttade på den, utan att skada den och därför inte brydde sig mer än så.

Gällande tung trafik:
Om vägen inte håller för lastbilar är det något du får ta med väghållaren.
Men att "nedtryckt asfalt" uppskattningsvis 10m från huset ska ha någon påverkan på eventuellt vattentryck mot grunden är inget du kan lasta väghållaren för.Ytvatten på det viset ska inte ledas in mot huset.
Du har även en betydligt större yta på din egen fastighet som tar hand om nederbörd och smältvatten, Om den gör det på ett korrekt vis är det lilla eventuella tillskottet från vägen inte något som du behöver oroa dig för.
Kort sagt, se till att ta hand om ditt eget vatten först och säkerställ att din dränering fungerar som avsett.

Gällande kameraövervakning:
Du har rätt att ha kamerabevakning med hyfsat frikostiga regler av dina privata områden, där allmänheten inte har tillträde och som du inte avser att sprida.
Men, på bilden ser vi din uppfart, den del av din fastighet som är utanför tomtmarken, som du markerar som gult där det kör bilar, vägen och det mest problematiska, din grannes fastighet.
Dessutom har du spridit bildmaterialet.
Så, bilderna som du har har har inget med privatundantaget att göra.
(Om du dessutom spelar in ljud räknas det som särskilt integritetskänsligt)

Men visst, man behöver inte använda privatundantaget för att filma, man kan följa det generella regelverket också.
Men då ska TS ha skyltat om kameraövervakningen och berätta vem som övervakar, varför, och hur länge material sparas etc.
Någon nämnde tidigare att det är okej att spara materialet i 14 dagar som regel. Det stämmer inte.
Regelverket är att man ska spara det så kort tid som möjligt. En rekommendation från EU's dataskyddsstyrelse är tre dygn, det anses vara tillräckligt för att man ska hinna upptäcka eventuella brott.
Dvs, tidsstämpeln på bilderna visar att TS även brutit mot denna regel om han suttit och tagit fram bildmaterialet någon dag innan inlägget skapades.

Kort sagt, TS ser med största sannolikhet ut att ha brutit mot de flesta regelverk som finns i anknytning till kameraövervakning.
*Men* det hindrar inte TS från att använda den som någon form av bevisning om TS så önskar.

Och ibland kan det vara bättre att be om ursäkt än tillstånd.
IMY's första åtgärd är inte att bötfälla någon, utan att begära rättning.
Själv har jag kameror som är riktade mot gatan och grannfastigheter. Men jag har lagt in maskeringar som gör att de områdena varken syns eller lagras, så att jag uppfyller regelverket enligt bästa förmåga.
Tyvärr hade en granne inbrott under dagtid i vintras. Hade jag inte maskerat materialet hade jag troligtvis haft en rätt bra vy över vad som hänt. Polisen som knackade dörr var rätt besviken och jag fick inte intrycket av att de varit speciellt intresserade av att anmäla mig om jag hade haft bildmaterial som kunde hjälpa dem.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.