Vi bor i ett hus från 1974 med vidbyggt garage, där fasadmätarskåpet sitter på utsidan av garaget och elcentralen i källaren. Jag ska borra ett hål i garagegolvet, men eftersom jag har en historik av att lyckas pricka mitt i vp-rör och annat när jag borrar blev jag lite orolig för att jag inte vet hur inkommande el är dragen. En gissning är att den går i garagetaket och sedan ner i en mellanvägg (röd linje), men hur kan jag utesluta att den ligger nedgjuten i golvet?
4x10mm2 enligt skylt på centralen, ingen kabel synlig någonstans. Ritningarna är högst otydliga. Jag har testat att mäta med det jag har tillgängligt (phasen-penna, multimeter med motsvarande funktion, Bosch GMS 120) men inget visar något tydligt. Finns det något bättre sätt att mäta? Andra idéer?
4x10mm2 enligt skylt på centralen, ingen kabel synlig någonstans. Ritningarna är högst otydliga. Jag har testat att mäta med det jag har tillgängligt (phasen-penna, multimeter med motsvarande funktion, Bosch GMS 120) men inget visar något tydligt. Finns det något bättre sätt att mäta? Andra idéer?

Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
ser du inga ledningar så be en elektriker att söka dessaT tanaris skrev:Vi bor i ett hus från 1974 med vidbyggt garage, där fasadmätarskåpet sitter på utsidan av garaget och elcentralen i källaren. Jag ska borra ett hål i garagegolvet, men eftersom jag har en historik av att lyckas pricka mitt i vp-rör och annat när jag borrar blev jag lite orolig för att jag inte vet hur inkommande el är dragen. En gissning är att den går i garagetaket och sedan ner i en mellanvägg (röd linje), men hur kan jag utesluta att den ligger nedgjuten i golvet?
[bild]
det finns utmärkta verktyg(dyra) för detta
Det är ju fusk
Skulle det fungera med en sån här, kanske? https://www.cramo.se/sv/category/by...vriga/product/8545/kabelsokare-radiodeteccat4
Skulle det fungera med en sån här, kanske? https://www.cramo.se/sv/category/by...vriga/product/8545/kabelsokare-radiodeteccat4
Oftast kan man ju se riktningen på de inkommande kablarna i en elcentral om man öppnar den. Ofta behöver man en ficklampa också. Jag kan se riktingen på kablarna i centralerna i mitt hus i alla fall. Det räcker ju troligen att du kan se dem i en av de två centralerna.
Sannolikheten för att inkommande el ligger under golvet är inte stor, men för vissa är den ju nära 100% och du/TS tycks ju vara en av dem.
Sannolikheten för att inkommande el ligger under golvet är inte stor, men för vissa är den ju nära 100% och du/TS tycks ju vara en av dem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden