69 737 läst · 125 svar
70k läst
125 svar
Hur hindrar man folk från att "stövla in" i trädgården?
När jag var barn låste man inte dörrarna och ringde inte på dörren (i byarna i Norrbotten). Då kom folk bara in och satte sig i kökssoffan och väntade på att få en kopp kaffe i handen. I stan låste man inte men ringde på. När vi flyttade söderut och till villa var jag länge övertygad om att grannarna inte gillade oss. De ville ju bara "prata över häcken" och kom inte in. Nu efter många år är det självklart att låsa ytterdörren och sällan går vi över till en granne och ringer på. Det är häckprat som gäller.
Flytta till ett område där folk beter sig som du vill att de ska bete sig. Det skiljer sig troligen fortfarande mellan områden i stan och mellan stad och land och mellan norr och söder. Kulturskillnader, klasskillnader. Intressant forskningsområde!
Flytta till ett område där folk beter sig som du vill att de ska bete sig. Det skiljer sig troligen fortfarande mellan områden i stan och mellan stad och land och mellan norr och söder. Kulturskillnader, klasskillnader. Intressant forskningsområde!
Vi har samma läge som du och har satt upp dubbla grindar först i början av garaget och sen i slutet av garaget. Hade först bara skjutregel på insidan men folk gick ändå in när vi inte öppnade ytterdörren. Satte därför upp elektriska grindöppnare som vi har fjärr till. Kostade en slant men var värt det. Kostade ca 3000 kr styck. Köpte ett färdigt koncept från en firma i UK.knorrhane skrev:Hejsan!
Jag har en insynsskyddad trädgård i söderläge bakom huset. På denna sidan så har jag även stora panoramafönster i fullhöjd. Står man utanför så är det som att man ser rakt in i huset.
Ibland händer det att jag solar och jag tar mig friheten att ta av mig käderna helt. Det händer även att jag går mycket lätt klädd inomhus. Det är ju ett fritt land och jag stör ingen.
Men... (det finns alltid ett "men" eller hur?) ibland händer det att folk kommer på besök och istället för att ringa på dörrsignalen vid entrédörren på motsatta sidan huset så går dom först runt huset för att se om jag är i trädgården. Det kan röra sig om nära bekanta men även halvt okända personer tycker att det är en bra idé att göra så. Jag känner mig inte helt bekväm med att folk helt plötsligt står utanför mina panoramafönster och tittar in i huset ifall jag är hemma. Inte ska man väl behöva ha gardinerna fördragna mitt på dagen tycker jag.
Vuxna människor är svåra att lära hyfs och folkvett så jag tänker att jag ska spärra av på båda sidor av huset med någon typ av staket eller liknade med en grind på som jag håller låst. På båda sidor så är det 4-5 meter mellan huset och en häck. Det behöver ju inte vara inbrottssäkert men det är bra om vem som heltst fattar vinken, dvs att vill jag komma in här så är det bättre att ringa på dörren än att försöka forcera staketet.
Jag känner mig lite osäker på hur jag ska utföra detta för att det ska bli snyggt och inte allt för klumpigt eller "indutiområde-aktigt".
Finns det någon som har tips eller idéer om olika lösningar på mitt lilla problem?
Innan hade vi tänkt att sätta vanlig låscylinder men eftersom vi har grindar av trä så var detta enklare.
Jag skulle bygga en enkel och öppen pergola med lite fina växter, en bänk etc på bägge sidor av huset ... i syfte att senare kunna upp;
- en gles grind ?
- sätta upp skylt ?
- någon sorts sensor kopplad till ljus/ljud/larm ?
- en tråd och en pingla ?
- lägga ut singel (som knastrar) ?
- mm
Allt för att det på ett naturligt sätt skall kunna göra åtgärder som inte får dominera din trädgård (utan istället försvinner i pergolans ”struktur”).
- en gles grind ?
- sätta upp skylt ?
- mm
Allt för att det på ett naturligt sätt skall kunna göra åtgärder som inte får dominera din trädgård (utan istället försvinner i pergolans ”struktur”).
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 890 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 890 inlägg
Eller en riktig ljudlig tuta så att de hoppar högt!M Meyo skrev:Jag skulle bygga en enkel och öppen pergola med lite fina växter, en bänk etc på bägge sidor av huset ... i syfte att senare kunna upp;
- en gles grind ?
- sätta upp skylt ?
- mm
Tror dock fortfarande att ett lugnt samtal från hlärtat med vänner och släkt är det bästa även om det är jobbigt. Kanske kan hon be den närmaste prata vidare bland släkt och vänner så att hon inte behöver ta så många samtal. För obehöriga, en skylt med Obehöriga äger ej tillträde! Är det viktigt ring xxxxxxxxxxx
”Besökare” hänvisas till huvudentren kan vara en lämplig skyltknorrhane skrev:Hejsan!
Jag har en insynsskyddad trädgård i söderläge bakom huset. På denna sidan så har jag även stora panoramafönster i fullhöjd. Står man utanför så är det som att man ser rakt in i huset.
Ibland händer det att jag solar och jag tar mig friheten att ta av mig käderna helt. Det händer även att jag går mycket lätt klädd inomhus. Det är ju ett fritt land och jag stör ingen.
Men... (det finns alltid ett "men" eller hur?) ibland händer det att folk kommer på besök och istället för att ringa på dörrsignalen vid entrédörren på motsatta sidan huset så går dom först runt huset för att se om jag är i trädgården. Det kan röra sig om nära bekanta men även halvt okända personer tycker att det är en bra idé att göra så. Jag känner mig inte helt bekväm med att folk helt plötsligt står utanför mina panoramafönster och tittar in i huset ifall jag är hemma. Inte ska man väl behöva ha gardinerna fördragna mitt på dagen tycker jag.
Vuxna människor är svåra att lära hyfs och folkvett så jag tänker att jag ska spärra av på båda sidor av huset med någon typ av staket eller liknade med en grind på som jag håller låst. På båda sidor så är det 4-5 meter mellan huset och en häck. Det behöver ju inte vara inbrottssäkert men det är bra om vem som heltst fattar vinken, dvs att vill jag komma in här så är det bättre att ringa på dörren än att försöka forcera staketet.
Jag känner mig lite osäker på hur jag ska utföra detta för att det ska bli snyggt och inte allt för klumpigt eller "indutiområde-aktigt".
Finns det någon som har tips eller idéer om olika lösningar på mitt lilla problem?
Du kan väl sätta upp en skylt "Varning för nudister"knorrhane skrev:Hejsan!
Har en liknande situation fast av en helt annan orsak.
Ordna grind med lås som har alarm, finns bra till mc.
Jag har ett enkelt elstängsel med aggregat för får...
Mitt område är tvådelat, ett "offentligt" och en del privat där jag inte vill att tjuvar skall passera heller.
Ordna grind med lås som har alarm, finns bra till mc.
Jag har ett enkelt elstängsel med aggregat för får...
Mitt område är tvådelat, ett "offentligt" och en del privat där jag inte vill att tjuvar skall passera heller.
Den enklaste lösningen är nog att bli helnudist.
Du uppträder då obesvärat när du möter folk på tomten. Går fram till dem och konverserar som vanligt. Du ställer helt enkelt om i huvet att nakenhet är helt okej. Besökarna blir nog generade och när du ber dem att använda gängse metoder, som dörrklocka, kommer de troligen att följa dina rekommendationer.
Kör på!
Du uppträder då obesvärat när du möter folk på tomten. Går fram till dem och konverserar som vanligt. Du ställer helt enkelt om i huvet att nakenhet är helt okej. Besökarna blir nog generade och när du ber dem att använda gängse metoder, som dörrklocka, kommer de troligen att följa dina rekommendationer.
Kör på!
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
ja - hund modell jättestor! Då ringer folk på förstknorrhane skrev:Hejsan!
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Har gjort samma iakttagelse! Jag flyttade från ett tätt villaområde i Norrköping till en by utanför Umeå. I Norrköping ringer man alltid på dörren, men här uppe kliver man bara in. Jag är också en som helst går naken men jag har fått anpassa mig faktiskt. Ligger jag och solar i bikini så har jag alltid en morgonrock bredvid för jag vet att folk dyker upp titt som tätt.B BWall skrev:När jag var barn låste man inte dörrarna och ringde inte på dörren (i byarna i Norrbotten). Då kom folk bara in och satte sig i kökssoffan och väntade på att få en kopp kaffe i handen. I stan låste man inte men ringde på. När vi flyttade söderut och till villa var jag länge övertygad om att grannarna inte gillade oss. De ville ju bara "prata över häcken" och kom inte in. Nu efter många år är det självklart att låsa ytterdörren och sällan går vi över till en granne och ringer på. Det är häckprat som gäller.
Helt otroligt! Vet inte om jag ska skratta eller gråta..!knorrhane skrev:
Fick läsa upp första delen av tråden för familjen då de undrade vad jag skrattade så högt åt.
Problemet med de flesta skyltar och sånt är att alla tänker "det där gäller inte mig, för jag är ju släkt/granne/hantverkare/etc..."
Tycker dock att det är orimligt att du ska behöva lägga flera tusen på en grind.
Ett bra förslag kanske ändå är att ha sensorer (dubbla eller fler så det inte går att passera obemärkt) och koppla det till en radio så att du blir förvarnad.
Ha en morgonrock i närheten om du ligger och solar.
Och lägg ut en "hälsning" på Facebook om att du gillar besök, men inte oanmälda. Kanske även en påhittad anekdot om hur pinsamt och irriterande det var när hantverkaren kom för tidigt, gick runt huset och du låg där och solade naken.
För mig är det stort "nej, nej" att gå runt nåns tomt om de inte uttryckligen sagt att "vi kanske är på baksidan", eller om man är inbjuden en viss tid så kan man ringa på dörren först, om ingen öppnar då, går man runt.
Skaffa en hund som larmar dig. Ha en handduk i närheten. Sätt en vägg av stora krukor som en barriär, där folk brukar komma; en hint och som ger känslan av de bryter sig in om de kliver över. Kanske ett rep också i ögonhöjd. Att du bygger in dig permanent kommer antagligen kännas instängt i längden. Om de ohyfsade ändå ser dig naken, så är det deras problem.