69 739 läst · 125 svar
70k läst
125 svar
Hur hindrar man folk från att "stövla in" i trädgården?
Du få börja med klädgräns som på nudistbaden
Vattenspridare kopplade till rörelsevakter....
Produkter som diskuteras: "Vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Varning för hunden!knorrhane skrev:Hejsan!
Jag har en insynsskyddad trädgård i söderläge bakom huset. På denna sidan så har jag även stora panoramafönster i fullhöjd. Står man utanför så är det som att man ser rakt in i huset.
Ibland händer det att jag solar och jag tar mig friheten att ta av mig käderna helt. Det händer även att jag går mycket lätt klädd inomhus. Det är ju ett fritt land och jag stör ingen.
Men... (det finns alltid ett "men" eller hur?) ibland händer det att folk kommer på besök och istället för att ringa på dörrsignalen vid entrédörren på motsatta sidan huset så går dom först runt huset för att se om jag är i trädgården. Det kan röra sig om nära bekanta men även halvt okända personer tycker att det är en bra idé att göra så. Jag känner mig inte helt bekväm med att folk helt plötsligt står utanför mina panoramafönster och tittar in i huset ifall jag är hemma. Inte ska man väl behöva ha gardinerna fördragna mitt på dagen tycker jag.
Vuxna människor är svåra att lära hyfs och folkvett så jag tänker att jag ska spärra av på båda sidor av huset med någon typ av staket eller liknade med en grind på som jag håller låst. På båda sidor så är det 4-5 meter mellan huset och en häck. Det behöver ju inte vara inbrottssäkert men det är bra om vem som heltst fattar vinken, dvs att vill jag komma in här så är det bättre att ringa på dörren än att försöka forcera staketet.
Jag känner mig lite osäker på hur jag ska utföra detta för att det ska bli snyggt och inte allt för klumpigt eller "indutiområde-aktigt".
Finns det någon som har tips eller idéer om olika lösningar på mitt lilla problem?
Om du säger något i stil med "Vet du, ibland solar jag naken på min baksida så om du alltid ringer på på framsidan så slipper vi att det blir pinsamt - för oss båda!" och så ler du ditt gladaste leende och frågar om de sett din nya blomma/gräsklippare, solstol, tapet? Det är inte att tillrättavisa.knorrhane skrev:Jag tycker att det känns obehagligt att tillrättavisa mina nära vänner. Kanske är jag konflikträdd. Stämningen skulle bli väldigt låg det känner jag på mig. Har försökt "hinta" om det, och liksom berätta om att jag har haft problem med andra som gjort så men de tar inte åt sig (inget som gäller dom). Obekanta har jag inga problem med att tillrättavisa.
Det är visserligen länge sedan nu, men kommer ihåg ett par föreläsningar om just privata/publika sfärer, framförallt inne i hemmet men även på tomten. En sak som jag minns är att det har gjorts studier som visar att om man klipper gräsmattan till ett ödehus så uppfattas ytan som bebodd, folk håller sig borta från gräsmattan och det är mycket mindre risk för vandalism.knorrhane skrev:Hejsan!
Jag har en insynsskyddad trädgård i söderläge bakom huset. På denna sidan så har jag även stora panoramafönster i fullhöjd. Står man utanför så är det som att man ser rakt in i huset.
Ibland händer det att jag solar och jag tar mig friheten att ta av mig käderna helt. Det händer även att jag går mycket lätt klädd inomhus. Det är ju ett fritt land och jag stör ingen.
Men... (det finns alltid ett "men" eller hur?) ibland händer det att folk kommer på besök och istället för att ringa på dörrsignalen vid entrédörren på motsatta sidan huset så går dom först runt huset för att se om jag är i trädgården. Det kan röra sig om nära bekanta men även halvt okända personer tycker att det är en bra idé att göra så. Jag känner mig inte helt bekväm med att folk helt plötsligt står utanför mina panoramafönster och tittar in i huset ifall jag är hemma. Inte ska man väl behöva ha gardinerna fördragna mitt på dagen tycker jag.
Vuxna människor är svåra att lära hyfs och folkvett så jag tänker att jag ska spärra av på båda sidor av huset med någon typ av staket eller liknade med en grind på som jag håller låst. På båda sidor så är det 4-5 meter mellan huset och en häck. Det behöver ju inte vara inbrottssäkert men det är bra om vem som heltst fattar vinken, dvs att vill jag komma in här så är det bättre att ringa på dörren än att försöka forcera staketet.
Jag känner mig lite osäker på hur jag ska utföra detta för att det ska bli snyggt och inte allt för klumpigt eller "indutiområde-aktigt".
Finns det någon som har tips eller idéer om olika lösningar på mitt lilla problem?
Men, mer relevant för dig är att man brukar vara reticent att överträda definierade gränser. Det innebär att om du till exempel har en stensatt gång som leder fram till entrén och är distinkt separerad från gräsmattan (gärna med upphöjd gräns) så blir det mindre sannolikt att folk går utanför gången. På samma sätt, om man inte kan se baksidan av tomten från framsidan så blir folk troligtvis mindre benägna att gå runt till baksidan.
Sedan kanske ditt specifika problem är att det är allmänt känt att du ligger och solar på baksidan, och ofta inte hör dörrklockan - då kanske det snarare skulle hjälpa med en dörrklocka som kan skicka video till telefonen vilket gör att du kan svara utan att vara inom hörhåll.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 890 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 890 inlägg
Vet egentligen inte om det är ditt problem, tycker att dina vänner har problem med respekten för dig och ditt hem. Inget som de menar givetvis, utan bara något som inte tänker på och tror är ok för du inte har gett sken av kanske att du inte gillar. Samtycke kan ju lätt bli ett ok! Tror fortfarande på att det bästa är att prata med någon av dina kära vänner om, vad du känner och vad som är inte ok och vad som är ok för dig. Be den personen att de pratar vidare för de andra. Ta tjuren vi hornen, det klarar du! Lycka till!knorrhane skrev:Hejsan!
Jag ska göra en system som ska fungera bra. Det är ett detektor som ska fungera med en elektrik vatten kran, så fort någon passera området, 3 vattenspridare ska gå. Ett backom 2 frame. De ska välja hur blött de vill blir.....
ha ha ha...
De kommer en gång inte 2. Och det är bra för gräset.
ha ha ha...
De kommer en gång inte 2. Och det är bra för gräset.
Bygg en grind i tryckimpregnerat, tillräckligt hög för att inte kliva över. Möjlighet att öppnas utifrån omöjliggörs lämpligen
Å sola på, eller gör nåt ”helt annat” med gubben/gumman i trädgården om du känner att nån är i smyga-tagen
Å sola på, eller gör nåt ”helt annat” med gubben/gumman i trädgården om du känner att nån är i smyga-tagen
För många år sedan hade jag precis samma problem på ett sommartorp jag hade fått överta efter en släkting. Torpet hade stått obebott några år och folk runt omkring hade fått för sig att det var ett ödetorp och börjat använda det som en genväg till busshållplatsen. Vi började vara här på somrarna och trafiken fortsatte av för oss främmande människor. Att jag sade ifrån att det var privat mark spelade tydligen ingen roll. Jag gjorde helt enkelt så att jag började gå spritt naken utomhus, någon nära granne störde jag ju inte med detta. Trafiken upphörde direkt! Kanske fungerar det för Dig också...
knorrhane skrev:Hejsan!
En föreställning jag gillar - men bara teoretiskt, tror jag...B BWall skrev:
I denna thread kan man lära sig något om svensk kultur som ivandrare.
Många roliga förslag här, och säkert effektiva i sin rätt.
Men jag tror ändå en grind, gärna låst, är det enklaste och smidigaste alternativet. En grind behöver absolut inte gå ända ner till backen, den kan gå någon decimeter ovanför så gräsklipparen tar sig under. Jag tänker modell enkel här, typ 2 längsgående plankor med pålar och gångjärn, typ klassiskt staket-stil.
Det kräver ingen ingående förklaring och man (ska) inte behöva förklara sig alls varken för vänner eller främlingar.
Om vännerna ändå börjar fråga så är det ju bara att skylla på främlingarna... "Blev trött på alla oinbjudna som sprang där, så det fick bli grind med lås! Orkar inte hålla på att låsa upp och låsa den så den får vara låst för det mesta". En lagom vit lögn så att säga
Skulle folk, främst vännerna, trots allt få för sig att hoppa över grinden eller liknande galenskap, mja då är det nog dags att fundera över om det verkligen är vettiga vänner man har. :/
Men jag tror ändå en grind, gärna låst, är det enklaste och smidigaste alternativet. En grind behöver absolut inte gå ända ner till backen, den kan gå någon decimeter ovanför så gräsklipparen tar sig under. Jag tänker modell enkel här, typ 2 längsgående plankor med pålar och gångjärn, typ klassiskt staket-stil.
Det kräver ingen ingående förklaring och man (ska) inte behöva förklara sig alls varken för vänner eller främlingar.
Om vännerna ändå börjar fråga så är det ju bara att skylla på främlingarna... "Blev trött på alla oinbjudna som sprang där, så det fick bli grind med lås! Orkar inte hålla på att låsa upp och låsa den så den får vara låst för det mesta". En lagom vit lögn så att säga
Skulle folk, främst vännerna, trots allt få för sig att hoppa över grinden eller liknande galenskap, mja då är det nog dags att fundera över om det verkligen är vettiga vänner man har. :/
Elstängsel, sånt man har till djur. Kanske inte det bästa men rätt roligt när objudna får sig en liten kyssknorrhane skrev:Hejsan!