M Meyo skrev:
Jag skulle bygga en enkel och öppen pergola med lite fina växter, en bänk etc på bägge sidor av huset ... i syfte att senare kunna upp;
- en gles grind ?
- sätta upp skylt ?
- någon sorts sensor kopplad till ljus/ljud/larm ?
- en tråd och en pingla ?
- lägga ut singel (som knastrar) ?
- mm

Allt för att det på ett naturligt sätt skall kunna göra åtgärder som inte får dominera din trädgård (utan istället försvinner i pergolans ”struktur”).
Ärtsingel är fantastiskt bra att ha nära huset, jag är väldigt nöjd med det eftersom jag alltid får en liten förvarning om att någon är på väg till mitt hus.

• Gilla
MariaT75
  • Laddar…
Jag har samma problem, eller snarare att folk stövlar in i mitt hus hur som helst och jag avskyr det. De knackar på och öppnar dörren själva och går in. Eller om dörren är öppen går de direkt in. Att jag inte låser ytterdörren dagtid beror på att jag har en god vän som bor i gäststugan och han får komma in när han vill, eftersom han har en sjukdom och behöver mycket hjälp. Det kommer in folk som vill "kontrollera hans boende", de är privatpersoner som bor i närheten och känner sig manade att lägga sig i. Jag hävdar att han bor i gäststugan och inte i huvudbyggnaden och att kontrollen behöver i så fall göras där.

Jag har industriverksamhet med mycket verktyg och material i mitt hus och många retar sig på det och vill flytta min verksamhet någon annanstans. En gick in och tog bilder i hemlighet inne i mitt vardagsrum, hon sa att hon skulle visa sina elever hur mycket papper någon kan ha. Jag var nyligen tvungen att flytta hem mitt arbete, pga chockhöjning av lokalhyran på ett annat ställe, så det finns mycket papper också, men de låg på en rullvagn. Hon hade frågat utomhus om hon fick gå in och låna toaletten, men hon dröjde jättelänge så jag gick in för att kolla vart hon tog vägen och där stod hon i vardagsrummet och tog bilder med sin mobil. Fräckt! Nu låser jag alla dörrar i hallen, om någon vill låna min toalett. En ville flytta in min goda vän i mitt hus, som är 20 kvm större än gäststugan och hon föreslog, att jag skulle ringa till en firma som köper dödsbon och be dem komma och tömma hela huset. För de pengarna tyckte hon att jag skulle köpa en gammal husvagn och bo där. Mitt hus skulle sedan handikapp-anpassas och rullstolsramper skulle monteras och alla trösklar skulle tas bort och innerdörrarna skulle köras till återvinningen och dörröppningarna skulle breddas. Jag skulle hyra en industrilokal för mitt arbete och köpa en bil för att ta mig dit, krävde hon. Men min goda vän är inte rullstolsbunden (men det är bara en tidsfråga innan han blir det, påstod hon), så jag skulle inte få bidraget på max, 70.000 kr till bostadsanpassningarna, utan betala allt ur egen ficka. Det är inte klokt hur mycket folk lägger sig i och kräver dyra åtgärder, när någon är sjuk. Två av de fem "kontroll-tanterna" krävde också att jag skulle gifta mig med min goda vän, fast vi inte ens är ihop. En krävde att jag skulle köpa ett större hus till oss båda.

Hantverkare har ibland varit besvärliga och tittat in genom fönstret och knackat i rutan och jag har hoppat högt, det blir en adrenalin-rusning och det är verkligen inte roligt. En hantverkare ville ha mer jobb, de hade dåligt med uppdrag under vintermånaderna. Sedan när hantverkarna är igång, letar de efter mig i alla rum i mitt hus, när jag är i ett annat hus och plötsligt står en framför mig, utan att ha knackat. De går runt för de vill ha mer jobb och krävde t ex att få renovera mitt kök. Fräckt, tycker jag. Eller tittar in genom fönstret när jag jobbar och knackar på fönstret. Irriterande! Jag föredrar att de knackar på ytterdörren istället.

• Gilla
  • Ledsen
JamesBond och 1 till
  • Laddar…
Jadu, det finns folk till allt...
Att bara stövla in i huset "oanmäld", oavsett öppen dörr eller inte, är ju riktigt grisigt betende... "Normalt" folk knackar ju ändå, och ev. ropar "hallå" eller liknande och väntar på svar innan dom går in.:rolleyes:

• Älska
  • Gilla
JamesBond och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
[länk]

Staffan
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
[länk]

Staffan
Det finns väl inget förbjudet att vattna sin egen tomt även om det är från hög höjd?

knorrhane knorrhane skrev:
Hejsan!

Jag har en insynsskyddad trädgård i söderläge bakom huset. På denna sidan så har jag även stora panoramafönster i fullhöjd. Står man utanför så är det som att man ser rakt in i huset.

Ibland händer det att jag solar och jag tar mig friheten att ta av mig käderna helt. Det händer även att jag går mycket lätt klädd inomhus. Det är ju ett fritt land och jag stör ingen.

Men... (det finns alltid ett "men" eller hur?) ibland händer det att folk kommer på besök och istället för att ringa på dörrsignalen vid entrédörren på motsatta sidan huset så går dom först runt huset för att se om jag är i trädgården. Det kan röra sig om nära bekanta men även halvt okända personer tycker att det är en bra idé att göra så. Jag känner mig inte helt bekväm med att folk helt plötsligt står utanför mina panoramafönster och tittar in i huset ifall jag är hemma. Inte ska man väl behöva ha gardinerna fördragna mitt på dagen tycker jag.

Vuxna människor är svåra att lära hyfs och folkvett så jag tänker att jag ska spärra av på båda sidor av huset med någon typ av staket eller liknade med en grind på som jag håller låst. På båda sidor så är det 4-5 meter mellan huset och en häck. Det behöver ju inte vara inbrottssäkert men det är bra om vem som heltst fattar vinken, dvs att vill jag komma in här så är det bättre att ringa på dörren än att försöka forcera staketet.

Jag känner mig lite osäker på hur jag ska utföra detta för att det ska bli snyggt och inte allt för klumpigt eller "indutiområde-aktigt".

Finns det någon som har tips eller idéer om olika lösningar på mitt lilla problem?
Funderar...
"Ibland händer det att jag solar och jag tar mig friheten att ta av mig käderna helt."

Ja, varför går de runt huset utan att ringa på dörren?

Edit : Vilket man ska få göra förstås, men att de kan vara så fräcka. Borde folk inte undvika att gå runt isf... lite pinsamt liksom??

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Funderar...
"Ibland händer det att jag solar och jag tar mig friheten att ta av mig käderna helt."

Ja, varför går de runt huset utan att ringa på dörren?

Edit : Vilket man ska få göra förstås, men att de kan vara så fräcka. Borde folk inte undvika att gå runt isf... lite pinsamt liksom??
Det är klart att man ska få sola naken i sin trädgård, så att huden kan bilda lite D-vitamin från solen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.