H HEM2121 skrev:
Varför inte säga till dem du känner att du uppskattar om de ringer på ytterdörren först och anledningen. En skylt hjälper nog inte för vänner och släkt för de tror inte att det gäller dom. De som du inte känner skulle avvisa från tomten direkt! För obekanta sött gärna ut en skylt, den enda vägen in för besök är genom ytterdörren! Ring på klockan!
Jag tycker att det känns obehagligt att tillrättavisa mina nära vänner. Kanske är jag konflikträdd. Stämningen skulle bli väldigt låg det känner jag på mig. Har försökt "hinta" om det, och liksom berätta om att jag har haft problem med andra som gjort så men de tar inte åt sig (inget som gäller dom). Obekanta har jag inga problem med att tillrättavisa.

• Gilla
Harrison och 6 till
  • Laddar…
Förstår problemet.

Sola lugnt.

• Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Innan du spenderar stora pengar kanske du kan försöker med ett vanligt rep spänt från huset till häcken. Det borde väll alla förstå.
Påminner mig om repet med skylten "Badning pågår" som förr hängdes upp över stigen till stranden när någon nakenbadade :) Du kan ju köra med "solbadning pågår" eller denna

Varningsskylt med ikoner för en man och kvinna som markering för början på nudist-zon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Harrison och 35 till
  • Laddar…
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
bygga en grind i häcken.
Hur ser en sån grind ut? :crysmile:

• Haha
  • Gilla
debbo och 11 till
  • Laddar…
Jag bor på landet och här har folk för vana att trampa in utan att ensingång tjohojta. Har visserligen en "vakthund" som tyvärr överlåter vakten åt mej när han sover middag (skall så småningom skaffa mig ett sånt där litet otyg som skäller på allt). Trots att häckarna har fullt insynsskydd är husets fönster mycket stora och jag vägrar förstöra dem med draperier. Man kan inte fostra omgivningens vuxna. Det slutade med att jag satte lås på grinden.

• Gilla
  • Älska
Harrison och 7 till
  • Laddar…
H
knorrhane knorrhane skrev:
Jag tycker att det känns obehagligt att tillrättavisa mina nära vänner. Kanske är jag konflikträdd. Stämningen skulle bli väldigt låg det känner jag på mig. Har försökt "hinta" om det, och liksom berätta om att jag har haft problem med andra som gjort så men de tar inte åt sig (inget som gäller dom). Obekanta har jag inga problem med att tillrättavisa.
Ja, det kan vara tufft att säga ifrån men vilket är värst? Att du retar dig och inte känner dig trygg eller ta ett lugnt samtal om hur du upplever det, både för vänner och släkt. Ber dem att tänka på det och att du vore väldigt glad för om de ringe på ytterdörren så att du hann att klä på dig. Det måste de ju förstå och respektera.

• Gilla
Harrison och 7 till
  • Laddar…
H
T toolman77 skrev:
Påminner mig om repet med skylten "Badning pågår" som förr hängdes upp över stigen till stranden när någon nakenbadade :) Du kan ju köra med "solbadning pågår" eller denna

[bild]
Det finns kanske personer som bli ännu nyfiknare då skylten sitter på en villatomt.

• Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Jag satte upp en skylt vid min stuga "varning för hunden", finns att köpa, sätt gärna med en bild på en rottweiler eller liknande. Har inte sett en käft sen jag satte upp den.

• Gilla
  • Haha
Harrison och 8 till
  • Laddar…
Säg till bekanta som du vet stövlar bak att du solbadar naken.
Kommer obekanta, gör helikoptern (om du är man) då kommer inte obekanta bak längre.

Första sommaren jag bodde i mitt nuvarande så plötsligt när jag skulle ut så ser jag en man i röd tröja mitt i trädgården. Jag har en trappa ner från en väg, och en gång genom min trädgård.
Han hade stövlat ner för trappan som var igenväxt, kommit halvvägs på gången, sambon var ute och höll på med något.
Han går till mig och jag frågar vad han vill?
Nä jag söker efter ----- Alltså min granne.

När jag frågar om han får gå genom folks trädgårdar så svarar han - Jag frågade din fru, min sambo skakade på huvudet och då fick han en läxa i hur man inte går in objuden på villatomter.

Han var från EON.

• Gilla
GustavNilsson och 3 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
[länk]
Ja det är en sådan jag har

R Rkarlsson skrev:
Säg till bekanta som du vet stövlar bak att du solbadar naken.
Kommer obekanta, gör helikoptern (om du är man) då kommer inte obekanta bak längre.

Första sommaren jag bodde i mitt nuvarande så plötsligt när jag skulle ut så ser jag en man i röd tröja mitt i trädgården. Jag har en trappa ner från en väg, och en gång genom min trädgård.
Han hade stövlat ner för trappan som var igenväxt, kommit halvvägs på gången, sambon var ute och höll på med något.
Han går till mig och jag frågar vad han vill?
Nä jag söker efter ----- Alltså min granne.

När jag frågar om han får gå genom folks trädgårdar så svarar han - Jag frågade din fru, min sambo skakade på huvudet och då fick han en läxa i hur man inte går in objuden på villatomter.

Han var från EON.
"Helikoptern" är ju klockrent, att jag inte tänkt på det! Frågan är väl bara ifall det kan räknas som ofredande

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
engs
Ah, nu ser jag, läste men klickade inte på länken...
Kanske rikta den så det är enklare backa än springa förbi? Eller gömma på nya ställen varje vecka.

knorrhane knorrhane skrev:
"Helikoptern" är ju klockrent, att jag inte tänkt på det! Frågan är väl bara ifall det kan räknas som ofredande
Haha. Ja det är frågan, du är på din privata tomt. Den är insynsskyddad, du "såg" inte främlingen? Och du hade lite gympa.

En släkting hade sådan utsikt i en lägenhet, bodde mitt i stan där man från balkongen såg rätt över till de andra grannarna, det var kanske 30 meter mellan husen.
När vi satt och drack lite öl en lördagkväll så står en gammal tant och kör kvällsyogan utan kläder, inte är det ofredande då vi behövde ju inte titta in.

Men det är då inte ofredande om du ligger naken och en obekant kommer in på din skyddade tomt, även om det är olustigt för dig så gör du inget fel så länge du inte börjar dra i den medvetet inför personen.
Själv hade jag nog skämts mer än dig om jag stövlat in, hade ju bett om ursäkt och stuckit illa kvickt.

• Gilla
Harrison och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.