22 246 läst · 184 svar
22k läst
184 svar
Hur har ni i er samfällighetsförening gjort med nya momskravet?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 996 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 996 inlägg
Jo men det beslutet tas utan moms. Momsen läggs på beloppet i debiteringslängden i efterhand. T ex när avin/"fakturan" skickas ut. Om nu inte styrelsen har angett ett belopp med moms och tydligt angivit det i debiteringslängden. Då har man beslutat att uttaxera det beloppet minus momsen. Stämman bestämmer ju inte vad momsen är, det gör staten.Jonatan79 skrev:
Och som sagt, dessutom skall ju i samma veva ingående moms rättas och skyfflas tillbaka till Skatteverket.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 996 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 996 inlägg
Ja en soppa detta. Jag undrar om det enklaste kanske bara är att strunta i det hela, sluta betala in moms och gå vidare med föreningen. Om det inte ligger en massa momspengar hos staten som man vill ha tillbaka.C cpalm skrev:
Det är ju förvisso inget nytt så dessa föreningar är troligen momsregistrerade sedan länge och har en inarbetad rutin för hur det går till.Claes Sörmland skrev:
Annars är det ingen poäng att fortsätta vara momsregistrerad och skicka in blanka momsdeklarationer, det är ju som sagt inte så att man kan fortsätta göra avdrag för inkommande moms på alla leverantörsfakturor bara för att man är momsregistrerad.
Vad händer om en förening fortsätter utdebitera avgift med moms och drar av moms på lev.fakturorna?C cpalm skrev:Det är ju förvisso inget nytt så dessa föreningar är troligen momsregistrerade sedan länge och har en inarbetad rutin för hur det går till.
Annars är det ingen poäng att fortsätta vara momsregistrerad och skicka in blanka momsdeklarationer, det är ju som sagt inte så att man kan fortsätta göra avdrag för inkommande moms på alla leverantörsfakturor bara för att man är momsregistrerad.
Jag uttryckte mig väl otydligt. Jag förutsatte att man fortsatte att ta ut moms på uttaxeringarna.C cpalm skrev:
/Urbota
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 996 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 996 inlägg
Så länge ingen medlem vägrar betala så är det ju OK i den änden. Men det räcker med att en medlem bestrider momsen så sitter föreningen där utan att få in de pengarna.Jonatan79 skrev:
Eller att Skatteverket har nån algoritm som ringer till: Hej här en samfällighetsförening som betalar moms och det ska de ju vanligen inte göra.
I vårt fall kommer vi att ansöka om att avregistrera oss från momsen retroaktivt från februari 2022. Därefter kommer vi reglera momsen mot medlemmarna på samma faktura som uttaxeringen 2024 för att slippa dubbelfakturera. Hur Skatteverkte vill göra antar vi kommer klarna i samband med att vi ansöker om avregistrering.Claes Sörmland skrev:Så länge ingen medlem vägrar betala så är det ju OK i den änden. Men det räcker med att en medlem bestrider momsen så sitter föreningen där utan att få in de pengarna.
Eller att Skatteverket har nån algoritm som ringer till: Hej här en samfällighetsförening som betalar moms och det ska de ju vanligen inte göra.
Medlem
· Oskarshamn
· 28 inlägg
Som Kassör i vår samfällighet har jag gjort följande:
1. Stoppa betalningen till skatteverket som skulle ske 26/2.
2. Uppdaterat momsrapporten hos skatteverket och satt både in och ut moms till 0kr.
3. Skickat in blankett för avregistrering av moms till skatteverket.
4. Uppdaterat årets budget inför årsmötet (som är på tisdag) så att förra årets moms är 0kr.
5. Dragit en djup lättnadens suck över att dethär debaclet är över.
Förra året (som var första med moms för oss) lyckades vi inte räkna ut hur vi skulle bokföra moms "korrekt" i bokföringsprogrammet. Så vi bokförde allt som vanligt, och sen räknade jag ut momsbeloppen på sidan om när året var slut.
Nu har vi skaffat ett nytt bokföringsprogram som skulle kunna bokföra moms automatiskt, vilket också funkar utmärkt, men vi lyckades inte räkna ut hur vi ska bokföra våra underhållsfonder när moms är med i spelet. Har försökt få tag på bokföringsfirmor för råd men det är inte det lättaste kan ja säga, mycket dåligt utbud och intresse. Skönt att kunna släppa det och bara bokföra som vanligt igen! (fast i ett nytt modernt program då)
2. Uppdaterat momsrapporten hos skatteverket och satt både in och ut moms till 0kr.
4. Uppdaterat årets budget inför årsmötet (som är på tisdag) så att förra årets moms är 0kr.
Förra året (som var första med moms för oss) lyckades vi inte räkna ut hur vi skulle bokföra moms "korrekt" i bokföringsprogrammet. Så vi bokförde allt som vanligt, och sen räknade jag ut momsbeloppen på sidan om när året var slut.
Nu har vi skaffat ett nytt bokföringsprogram som skulle kunna bokföra moms automatiskt, vilket också funkar utmärkt, men vi lyckades inte räkna ut hur vi ska bokföra våra underhållsfonder när moms är med i spelet. Har försökt få tag på bokföringsfirmor för råd men det är inte det lättaste kan ja säga, mycket dåligt utbud och intresse. Skönt att kunna släppa det och bara bokföra som vanligt igen! (fast i ett nytt modernt program då)
Frågan är vad som händer med eventuell överskott eller fonderingar gjorda det året då ni körde med moms, då finns det ju inbetald moms på de summorna. Hur har man koll på vilka pengar man får tillbaka momsen på när föreningen betalar en faktura i framtiden?...MarcusMolander skrev:Som Kassör i vår samfällighet har jag gjort följande:
Ett par frågor;MarcusMolander skrev:Som Kassör i vår samfällighet har jag gjort följande:
Punkt 1+2, avregistrerar ni er retroaktivt från det datum ni blev registrerade? Annars skall ni ju redovisa moms för 2023 precis som vanligt?
Du skriver att förra årets moms var er första? Vi blev registrerade från 2022-02-15 vilket var det datum skatteverket kom med nya direktiven. Vi försökte få senare datum men Skatteverket hänvisade oss till att det var det datum vi var momspliktiga ifrån.
Spännande. Jag frågade Skatteverket hur vi skulle göra. Detta var typ aug 2022 och jag ville inte störa det verksamhetsåret. Så dom sa att jag kunde börja 2023-01-01. Vilket jag skrev i ansökan. Som dom godkände.K Kvackatore skrev:Ett par frågor;
Punkt 1+2, avregistrerar ni er retroaktivt från det datum ni blev registrerade? Annars skall ni ju redovisa moms för 2023 precis som vanligt?
Du skriver att förra årets moms var er första? Vi blev registrerade från 2022-02-15 vilket var det datum skatteverket kom med nya direktiven. Vi försökte få senare datum men Skatteverket hänvisade oss till att det var det datum vi var momspliktiga ifrån.
Samfälligheten hade då varit i drift sedan 2018.
Medlem
· Oskarshamn
· 28 inlägg
HejA anis16 skrev:
Eftersom vi egentligen gjorde lite fel under 2023, på så sätt att vi hanterade hela bokföringen som "vanligt", och sen 1 jan 2024 räknade ut momsbeloppen för hand, så påverkas inget.
Moms angavs alltså inte på fakturorna under 2023, utan vi räknade i efterhand att det belopp som betalats in var inkl moms.
Hade vi gjort "rätt" med bokföringen 2023 hade jag nog fått sitta och räkna om en del nu...
Enligt beräkningarna så skulle vi betala ca 47000 kr till skatteverket nu, så vi är glada att slippa det