B Byggsnyggen skrev:
Högsta förvaltningsdomstolen har fattat beslut.
[länk]
Innebär det att jag som enskild medlem kan begära återbetalning av den moms som specificerats på mina avgiftsfakturor från samfällighetsföreningen de senaste månaderna?
 
H
S Stellan Svealand skrev:
Innebär det att jag som enskild medlem kan begära återbetalning av den moms som specificerats på mina avgiftsfakturor från samfällighetsföreningen de senaste månaderna?
Det är bara företag som får dra momsen. Samfälligheten får dra momsen mot leverantörsfakturor i Samfälligheten.
 
H HEM2121 skrev:
Det är bara företag som får dra momsen. Samfälligheten får dra momsen mot leverantörsfakturor i Samfälligheten.
Min fråga gällde om jag kan begära återbetalning av samfällighetsföreningen för inbetald moms. Samfällighetsföreningen har specificerat moms i sin faktura, föreningen har nu konstaterats inte vara momspliktig, alltså borde inte moms lagts på fakturan. Kan jag då begära av samfällighetsföreningen att få tillbaka den inkorrekt debiterade momsen?
 
S Stellan Svealand skrev:
Min fråga gällde om jag kan begära återbetalning av samfällighetsföreningen för inbetald moms. Samfällighetsföreningen har specificerat moms i sin faktura, föreningen har nu konstaterats inte vara momspliktig, alltså borde inte moms lagts på fakturan. Kan jag då begära av samfällighetsföreningen att få tillbaka den inkorrekt debiterade momsen?
Om jag inte är helt ute och seglar så blir summan för en privatperson samma med eller moms. Dvs du betalar t.ex 100kr + 25% moms. 125kr.

Skulle du inte betala moms så ska föreningen fortfarande betala samma fakturor. Dvs du skulle behöva betala 125kr med 0% moms.
 
  • Gilla
Kvackatore och 2 till
  • Laddar…
H
S Stellan Svealand skrev:
Min fråga gällde om jag kan begära återbetalning av samfällighetsföreningen för inbetald moms. Samfällighetsföreningen har specificerat moms i sin faktura, föreningen har nu konstaterats inte vara momspliktig, alltså borde inte moms lagts på fakturan. Kan jag då begära av samfällighetsföreningen att få tillbaka den inkorrekt debiterade momsen?
Nej inte på momsen. Men är din faktura är felaktig om de har lagt på momsen, dvs. att din faktura är högre än tidigare fakturor utan moms. Begär då en ny korrekt faktura.
Är slutsumman detsamma som tidigare dvs momsen är inkl. moms så är fakturan rätt.
Någon moms får du inte tillbaka som privatperson utan ev. bara felaktigt belopp som du skall ha tillbaka från Samfälligheten. Momsen om den pålagd ovanpå ord. belopp, för dig blir det då bara ett felaktigt belopp. Kanske lättare att bortse från ordet moms, se det bara som ett belopp/kostnad. Det samfälligheten brukar deb. (om den är samma som tidigare) utöver det skall du ha tillbaka från Samfälligheten.
 
Redigerat:
H
B busgraab skrev:
Om jag inte är helt ute och seglar så blir summan för en privatperson samma med eller moms. Dvs du betalar t.ex 100kr + 25% moms. 125kr.

Skulle du inte betala moms så ska föreningen fortfarande betala samma fakturor. Dvs du skulle behöva betala 125kr med 0% moms.
Här verkar det som föreningen har debiterat moms men sedan har det visat sig att föreningen inte är momspliktigt, det har dock att gått ut fakturor till medlemmarna med momsdebitering. Så frågan är om det är samma summa som tidigare plus moms eller om det är samma summa tidigare inkl. moms. Är momsen pålagt ord.belopp skall Stellan… ha tillbaka mellanskillnaden för TS som privatperson blir det ju inte moms utan en kostnad.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
C
B Byggsnyggen skrev:
Högsta förvaltningsdomstolen har fattat beslut.
[länk]
Oj oj oj, det blir en fortsatt svettig övning för alla föreningar som momsregistrerat sig nu att backa bandet... 💩
Sånt här hattande är ju total katastrof!

Kanske förklarar varför man inte ens hamnar i telefonkö på skatteverkets momsupplysning just nu. Bara "just nu många som ringer, försök senare" *klick*
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Här verkar det som föreningen har debiterat moms men sedan har det visat sig att föreningen inte är momspliktigt, det har dock att gått ut fakturor till medlemmarna med momsdebitering. Så frågan är om det är samma summa som tidigare plus moms eller om det är samma summa tidigare inkl. moms. Är momsen pålagt ord.belopp skall TS ha tillbaka mellanskillnaden för TS som privatperson blir det ju inte moms utan en kostnad.
Men är det egentligen relevant för mig som enskild medlem? Jag har betalat en faktura där moms specificerats trots att moms inte skulle debiteras på den månatliga medlemsavgiften. Hur styrelsen kommit fram till storleken på medlemsavgiften är inte relevant för min fråga. Moms skulle inte ha lagts på medlemsavgiften, men moms har lagts på medlemsavgiften, har jag då som enskild medlem rätt att begära att få tillbaka den felaktigt debiterade momsen? (Föreningen har tillräckligt i den generella kassan för att kunna göra en sådan återbetalning till medlemmarna.)
 
Jag är själv kassör i en förening som registrerat sig för moms. Och jag förstår ärligt talat inte skillnaden att redovisa moms eller ej. Ekonomiskt spelar det ju ingen som helst roll för en privatperson. En företagare får dra av sin faktura istället för sin andel av momsen.

Jag kan faktiskt inte se några fördelar alls av avregistrera sig för moms nu när det väl är genomfört. Jag slipper bry mig om olika momssatser och jag slipper skicka ut momsintyg. Budget blir lättare att sätta upp för allt är exkl moms nu.

Har fattat det som att föreningensr med lån kan vara förlorare, annars förstår jag faktiskt vad nedsidan med moms skulle vara? Förutom dom lite papper till Skatteverket då och då. En tjänst som vi idag redan köper in.

Så kan någon förklara för mig vad fördelen skulle vara för oss att inte betala moms?
 
S Stellan Svealand skrev:
Men är det egentligen relevant för mig som enskild medlem? Jag har betalat en faktura där moms specificerats trots att moms inte skulle debiteras på månadsavgiften. Hur styrelsen kommit fram till storleken på månadsavgiften är inte relevant för min fråga. Moms skulle inte ha lagts på medlemsavgiften, men moms har lagts på medlemsavgiften, har jag då som enskild medlem rätt att begära att få tillbaka den felaktigt debiterade momsen? (Föreningen har tillräckligt i den generella kassan för att kunna göra en sådan återbetalning till medlemmarna.)
Läs mitt inlägg ovan. Ska du ha tillbaka summan för momsen, så ska du istället ha en faktura som är 25% högre fast med 0% moms. Dvs ingen skillnad för dig.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B busgraab skrev:
Jag är själv kassör i en förening som registrerat sig för moms. Och jag förstår ärligt talat inte skillnaden att redovisa moms eller ej. Ekonomiskt spelar det ju ingen som helst roll för en privatperson. En företagare får dra av sin faktura istället för sin andel av momsen.

Jag kan faktiskt inte se några fördelar alls av avregistrera sig för moms nu när det väl är genomfört. Jag slipper bry mig om olika momssatser och jag slipper skicka ut momsintyg. Budget blir lättare att sätta upp för allt är exkl moms nu.

Har fattat det som att föreningensr med lån kan vara förlorare, annars förstår jag faktiskt vad nedsidan med moms skulle vara? Förutom dom lite papper till Skatteverket då och då. En tjänst som vi idag redan köper in.

Så kan någon förklara för mig vad fördelen skulle vara för oss att inte betala moms?
Jag är i samma situation som du och jag ser två fördelar med att inte längre vara momsregistrerad:

- Jag riskerar inte längre att göra mig skyldig till momsfusk.
- Det blir lättare att rekrytera en efterträdare eftersom uppdraget ter sig mindre avskräckande.

Men som du skrev; det här gör stor skillnad för de som har lån eller styrelsearvoden.

Hur vi nu ska göra rent praktiskt har jag ingen aning om, hoppas på snar vägledning från Skatteverket.
 
  • Gilla
liran och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stellan Svealand skrev:
Innebär det att jag som enskild medlem kan begära återbetalning av den moms som specificerats på mina avgiftsfakturor från samfällighetsföreningen de senaste månaderna?
Det låter väl rimligt, att samfällighetsföreningen får återbetala momsen. Har samfällighetsföreningen betalat in moms till staten så får de rätta så att de får tillbaka medlen.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B busgraab skrev:
Jag är själv kassör i en förening som registrerat sig för moms. Och jag förstår ärligt talat inte skillnaden att redovisa moms eller ej. Ekonomiskt spelar det ju ingen som helst roll för en privatperson. En företagare får dra av sin faktura istället för sin andel av momsen.

Jag kan faktiskt inte se några fördelar alls av avregistrera sig för moms nu när det väl är genomfört. Jag slipper bry mig om olika momssatser och jag slipper skicka ut momsintyg. Budget blir lättare att sätta upp för allt är exkl moms nu.

Har fattat det som att föreningensr med lån kan vara förlorare, annars förstår jag faktiskt vad nedsidan med moms skulle vara? Förutom dom lite papper till Skatteverket då och då. En tjänst som vi idag redan köper in.

Så kan någon förklara för mig vad fördelen skulle vara för oss att inte betala moms?
Att alla kostnader som inte är momsbelagda blir 25% billigare. T ex styrelsearvode eller räntekostnader.
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
C
Petter 1980 Petter Ny skrev:
Men som du skrev; det här gör stor skillnad för de som har lån eller styrelsearvoden.
Även de som avlönar någon. Sen påverkar det också kassaflödet en del. En hundring in blir ju bara 80 spänn i kassan att göra inköp för. Resterande 20 får man förvisso tillbaka, men inte förrän månaden efter utgiften.
+ det administrativa då så klart.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Oj oj oj, det blir en fortsatt svettig övning för alla föreningar som momsregistrerat sig nu att backa bandet... 💩
Sånt här hattande är ju total katastrof!

Kanske förklarar varför man inte ens hamnar i telefonkö på skatteverkets momsupplysning just nu. Bara "just nu många som ringer, försök senare" *klick*
Man ska inte vara för snabb att ändra på rutinerna när aktivisterna på Skatteverket ansvarslöst leker runt på våra skattemedel.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.