C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man ska inte vara för snabb att ändra på rutinerna när aktivisterna på Skatteverket ansvarslöst leker runt på våra skattemedel.
Nä, men inte alltid så lätt att avvakta när kvarnarna mal långsamt.

Värsta exemplet var väl tryckerimomsen, fy f-n vilken röra:
https://www.alltomjuridik.se/nyhete...mspengar-sedan-harvan-kring-tryckerireglerna/
(bra läsning för er som undrar vad som händer med redan inbetald moms förresten)

• Haha
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Även de som avlönar någon. Sen påverkar det också kassaflödet en del. En hundring in blir ju bara 80 spänn i kassan att göra inköp för. Resterande 20 får man förvisso tillbaka, men inte förrän månaden efter utgiften.
+ det administrativa då så klart.
Du menar om man har någon anställd? För vi fakturerar vår samfällighet separat och det betalas som vilken faktura som helst. Vårt upplägg med låga arvoden och att vi fakturerar nedlagd tid kan jag inte se skulle påverkas varken positivt eller negativt med moms.

Vi lägger som sagt ut allt som har med redovisning att göra, inkl moms, på 3e part.

Mvh Henrik

C
B busgraab skrev:
Du menar om man har någon anställd?
Ja precis. Även om det inte nödvändigtvis behöver vara ett formellt anställningsförhållande, utan i allmänhet om man betalar ut ersättning för utfört arbete till privatpersoner.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
S Stellan Svealand skrev:
Men är det egentligen relevant för mig som enskild medlem? Jag har betalat en faktura där moms specificerats trots att moms inte skulle debiteras på den månatliga medlemsavgiften. Hur styrelsen kommit fram till storleken på medlemsavgiften är inte relevant för min fråga. Moms skulle inte ha lagts på medlemsavgiften, men moms har lagts på medlemsavgiften, har jag då som enskild medlem rätt att begära att få tillbaka den felaktigt debiterade momsen? (Föreningen har tillräckligt i den generella kassan för att kunna göra en sådan återbetalning till medlemmarna.)
1. Är summan detsamma som tidigare månader? Är den det så betala, momsen kan du bara glömma att den står med.
2. Är summan samma men det har till kommit moms, ta i så fall tidigare belopp x 1,25 på den ordinarie avgiften, summan av det är det din fakturas belopp? Stämmer det? Då kan du kräva en ny faktura utan moms. Har du betalat fakturan kan du kräva att ”momsbeloppet” ska återbetalas eftersom du har deb. för hög avgift.
3. Du får inte dra av moms oavsett, du är privatperson, däremot får föreningen får dra av moms om de är momsregistrerade. Vad jag förstår så är de in momsregistrerade och då får de heller inte dra av moms.

Redigerat:
Claes Sörmland
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Notera att om en samfällighetsförening fakturerar medlemmar för kostnader för förbrukning av t ex vatten, el, parkeringsavgifter o s v så verkar det av dessa fyra domar som att detta är momspliktigt. D v s om man i anläggningsbeslutet har rätt att enligt 15 § anläggningslagen, andra stycket, tredje och fjärde meningen ("Om det är lämpligt, kan föreskrivas att kostnaderna i första hand skall fördelas genom att avgifter uttages för anläggningens utnyttjande. Grunderna för beräkningen av sådana avgifter fastställes vid förrättningen.") att debitera sina medlemmar för kostnader efter utnyttjande så verkar det som att moms är aktuellt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Notera att om en samfällighetsförening fakturerar medlemmar för kostnader för förbrukning av t ex vatten, el, parkeringsavgifter o s v så verkar det av dessa fyra domar som att detta är momspliktigt. D v s om man i anläggningsbeslutet har rätt att enligt 15 § anläggningslagen, andra stycket, tredje och fjärde meningen ("Om det är lämpligt, kan föreskrivas att kostnaderna i första hand skall fördelas genom att avgifter uttages för anläggningens utnyttjande. Grunderna för beräkningen av sådana avgifter fastställes vid förrättningen.") att debitera sina medlemmar för kostnader efter utnyttjande så verkar det som att moms är aktuellt.
Intressant!
I vårt fall köper och säljer vi vatten, samt kollektivavtal av fiber som vi köper in och säljer vidare. Allt till ett "nollsummespel". Kostnaden för driften av föreningen betalas via något vi kallar nätavgifter men som kan likställas med uttaxering.

Tolkar jag dig rätt så finns det således en öppning för att fortsätta redovisa moms? Skulle underlätta för oss nu när vi redan ställt om.
Gör budgetarbetet lättare samt slipper söla med momsintyg. Gör det även mer rättvist för företag som förbrukar mycket vatten och således nu kan dra av den faktiska momsen. Inte bara en andel av den totala momsen föreningen betalar.

Jag kan som sagt bara så problem med att ställa om en gång till...

Mvh Henrik

Claes Sörmland
B busgraab skrev:
Intressant!
I vårt fall köper och säljer vi vatten, samt kollektivavtal av fiber som vi köper in och säljer vidare. Allt till ett "nollsummespel". Kostnaden för driften av föreningen betalas via något vi kallar nätavgifter men som kan likställas med uttaxering.

Tolkar jag dig rätt så finns det således en öppning för att fortsätta redovisa moms? Skulle underlätta för oss nu när vi redan ställt om.
Gör budgetarbetet lättare samt slipper söla med momsintyg. Gör det även mer rättvist för företag som förbrukar mycket vatten och således nu kan dra av den faktiska momsen. Inte bara en andel av den totala momsen föreningen betalar.

Jag kan som sagt bara så problem med att ställa om en gång till...

Mvh Henrik
Jag förstår de fyra domarna så här (snabb genomläsning ska sägas, så ifrågasätt!). När ni uttaxerar bidrag från medlemmarna enligt 40 § samfällighetslagen, alltså enligt beslut på stämma att uttaxera enligt andelstalen så ska detta inte beläggas med moms. Men det är allt.

Domarna kontrasterar detta med när man fördelar kostnader efter förbrukning enligt 15 §, andra stycket tredje meningen anläggningslagen. Detta sker ju efter medlems förbrukning vilket är väsensskilt. Där ska det nog momshanteras även om det inte uttryckligen står så i domarna så står det indirekt det.

Om medlems förbrukning inte påverkar vad den får betala så ska det inte beläggas med moms. T ex om det inte spelar någon roll om man använder internet eller VA-anläggningen - man får betala i alla fall.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hmmm kan dom då begära att man ska särskilja föreningen i 2 delar? En momsad del och en icke momsad del? Skulle ju bli sjukt rörigt...

C
B busgraab skrev:
Hmmm kan dom då begära att man ska särskilja föreningen i 2 delar? En momsad del och en icke momsad del? Skulle ju bli sjukt rörigt...
Det är vanligt förekommande att föreningar (i allmänhet) med momspliktig verksamhet är momsregistrerade för den del av verksamheten som är momspliktig. Det är inget som skatteverket begär, utan blir en naturlig konsekvens av mixen momspliktig/momsfri verksamhet. T.ex. vid IMD, uthyrning av parkeringsplatser m.m.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B busgraab skrev:
Ofta är det ju redan sjukt rörigt om t ex en samfällighetsförening förvaltar olik GA med olika delägarfastigheter eller det finns olika sektioner.

Men röran uppstår bara när man försöker förena detta med modern kostnads- och intäktsbaserad bokföring. Den typen av bokföring funkar bra för företag men är inte synkad med samfällighetsföreningar där upplägget kan vara betydligt enklare. Det är t ex uppenbart att lagstiftaren där på 60-talet tänkte sig en kassör med en kassabok i pappersformat och det var hela redovisningssystemet. Men sen har vi rört till det...

Claes Sörmland
Vid en snabb koll på Skatteverkets hemsida tycker jag det verkar som om felaktigt debiterad mervärdesskatt måste betalas in till Skatteverket om inte en kreditfaktura utfärdas till köparen för beloppet.

[länk]
Man får väl kalla till extrastämma i samfällighetsföreningen och justera uttaxeringen. Det finns ju ingen faktura i de här fallen utan stämmoprotokollet är handlingen som lagligen uttaxerar medel. Och här har man fattat ett felaktigt beslut som inkluderar en momsdel. Styrelsen saknar mandat att ändra på uttaxeringen enligt regleringen i samfällighetslagen.

Man får väl kalla till extrastämma i samfällighetsföreningen och justera uttaxeringen. Det finns ju ingen faktura i de här fallen utan stämmoprotokollet är handlingen som lagligen uttaxerar medel. Och här har man fattat ett felaktigt beslut som inkluderar en momsdel. Styrelsen saknar mandat att ändra på uttaxeringen enligt regleringen i samfällighetslagen.
I vår samfällighetsförening utfärdas månatliga fakturor med momsspecifikation.

Claes Sörmland
I vår samfällighetsförening utfärdas månatliga fakturor med momsspecifikation.
Men själva uttaxeringsbeslutet måste ju tas på en stämma enligt krav i samfällighetslagen. På stämman bestämmer man även förfallodag(ar) vilka kan korrespondera till "fakturor" som skickas ut av styrelsen. Men "fakturorna" betyder inget lagligen, medlemmarna måste betala rätt belopp före uttaxeringen förfaller även om dessa "fakturor" inte skickas ut. Det är stämmoprotokollet och tillhörande debiteringslängd som styrelsen framlade på stämman som är själva uttaxeringen. Inte "fakturorna".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.