430 läst · 11 svar
430 läst
11 svar
Hur göra rent mellan trallbrädor?
Tänkte ytbehandla verandorna i vår. Skulle då först vilja få bort barr, löv, små kvistar som fastnat mellan brädorna så det inte fastnar i penseln och dras upp på verandagolvet.
Det finns oräkneliga tips hur man rengör ovansidan med såpa, altantvätt mm. Men jag hittar inget redskap eller någon metod för att göra rent mellan brädorna.
Har prövat med en byggvinkel på kvastskaft men den är för tjock och fastnar ofta. En spackel fungerar bättre men jobbigt krypa runt med den.
Dammsugaren tar förstås upp en del men inte det som sitter fast.
Är det någon av er som klurat ut något sätt att lösa detta? Tacksam för tips.
Det finns oräkneliga tips hur man rengör ovansidan med såpa, altantvätt mm. Men jag hittar inget redskap eller någon metod för att göra rent mellan brädorna.
Har prövat med en byggvinkel på kvastskaft men den är för tjock och fastnar ofta. En spackel fungerar bättre men jobbigt krypa runt med den.
Tryckluft med en blåspistol eller högtryckstvätt..StigPeter skrev:
Tänkte ytbehandla verandorna i vår. Skulle då först vilja få bort barr, löv, små kvistar som fastnat mellan brädorna så det inte fastnar i penseln och dras upp på verandagolvet.
Fogkrats.
Finns även på skaft
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...kap/fogkrats-gardena-combisystem-set/p-492266
Finns även på skaft
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...kap/fogkrats-gardena-combisystem-set/p-492266
Tack, detta verktyg är nog precis vad jag behöver. Även om det sägs vara till för att rensa ogräs mellan plattor synes "metkroks-formen" på bladet rätt även för trallspringor. Efter några mejl och samtal till Gardena så fick jag också veta att bladet är 1,6 mm tjockt (stod inte). Då klarar det flertalet springor utan att köra fast. Återstår nog bara att hitta en anordning som gör att bladet håller sig på ca 27 mm djup så att spetsen på bladet inte fastnar i tvärbalkarna.K kniv skrev:
Ett par små träbitar med skruv och mutter genom i ändarna borde kunna spännas åt så de klämmer runt bladet och ställas in på rätt djup om det är ett problem att kniven fastnar i bjälkarna.
Själv använde jag brytbladskniv och dammsugare. På med blåbyxorna med knäskydd och en pod i lurarna och någon dryg timme var det klart.
Själv använde jag brytbladskniv och dammsugare. På med blåbyxorna med knäskydd och en pod i lurarna och någon dryg timme var det klart.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"

Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Tack, den lösningen borde kunna fungera. Möjligen borra ett litet hål genom bladet så att träbitarna inte kan glida.T Testarn skrev:Ett par små träbitar med skruv och mutter genom i ändarna borde kunna spännas åt så de klämmer runt bladet och ställas in på rätt djup om det är ett problem att kniven fastnar i bjälkarna.
Själv använde jag brytbladskniv och dammsugare. På med blåbyxorna med knäskydd och en pod i lurarna och någon dryg timme var det klart.![]()
Föredrar nog skaft framför att krypa men grovdammsugaren är ju ett måste för att ta upp allt. Sopar man åker skräpet lätt ner i springorna igen.
Tack, ja en fogsvans med inte alltför skränkta tänder borde fungera. Lämplig tjocklek och tillräckligt styvt blad. Möjligen dock risk att den hugger fast i reglarna.A abbe_ skrev:
Du ser var reglarna är så det är inget stort problem. Annars rundar du bara spetsen, några tag med en fil så att den löper över istället för att hugga tag i trätStigPeter skrev:
Tack, detta verktyg är nog precis vad jag behöver. Även om det sägs vara till för att rensa ogräs mellan plattor synes "metkroks-formen" på bladet rätt även för trallspringor. Efter några mejl och samtal till Gardena så fick jag också veta att bladet är 1,6 mm tjockt (stod inte). Då klarar det flertalet springor utan att köra fast. Återstår nog bara att hitta en anordning som gör att bladet håller sig på ca 27 mm djup så att spetsen på bladet inte fastnar i tvärbalkarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Är detta en bra trallskruv? Heco A4?
Altan & Uteplats -
Förborra även för skruvskallen för att minimera sprickbildning i trallytan?
Altan & Uteplats -
Bygga altan på befintlig stenläggning
Altan & Uteplats -
Varför ser altanen ut så här?
Altan & Uteplats -
Hjälp med att Identifiera trädgårdsbord
Altan & Uteplats