37 331 läst · 188 svar
37k läst
188 svar
Hur gör man konstruktionsritningar?
Vi lärde oss allt detta redan på Chalmers och jag tyckte att det var skitkul Allt från hur man räknar på värme-och fuktflöde genom väggar till olika grundläggningstekniker och massa annat. Men allt är bara teori. Jag är nu intresserad av hur man tillämpar kunskaperna praktiskt. Alltså hur man faktiskt konstruerar en tex en vägg. Vad behöver den bestå av och varför? Om jag sa till dig att ge mig en detaljritning på ytterväggen för en villa. Hur skulle ditt tillvägagångssätt vara?B bossespecial skrev:Börja med att rita ett helt vanligt hus, antar att du kanske har kvar några av dina studentlicenser? På träguiden finns det mycket att hämta. Räkna på U-värden för att kunna bestämma vägg och tak tjocklekar. Läs även på lite om fuktprojektering, finns en hel del om detta på nätet. Olika grundläggningstekniker kan också vara bra att ha koll på. Om du gick på Chalmers kanske du fortfarande bor i Gbg, då är ju alltid pålgrundläggning ett måste att ha koll på.
Tack för tipset! Det ska jag göra!joakim_j skrev:Jo, det är klart att det är svårt, annars skulle alla göra det Finns massor av litteratur, men tiden för det var väl i skolan...
Jag skulle börja så här. Hitta en k-ritning (detalj) du vill förstå. Fundera över vad de olika delarna gör, vad syftet är och hur de samvarierar. När du känner att det är något som bara känns mystiskt, fråga här på forumet!
En annan kul grej är att kolla upp en av de heta debatterna (ångspärr vs ångbroms, isodrän under källargolv eller ej, luftspalt under råspont eller inte) och läs igenom argumenten och försök bilda dig en egen uppfattning. Utgå inte ifrån att någon "har facit" utan tänk igenom det själv!
Om du lägger ihop kunskapen du fått de senaste åren så bör du nig förstå varför väggen ser ut som den gör.B byggingenjören97 skrev:Det är det jag gör i dagsläget. Jag kollar på ritningar men jag fattar inte ett skit. Hur ska jag få förståelse för varför det är konstruerat som det är? Är det bara genom jobb jag kan få den förståelsen? Är jag verkligen så maktlös att jag helt enkelt bara får rulla på tummarna i soffan tills jag landar ett jobb där jag lär mig det?
Räkna på ångmotstånd, isolering osv
Efter det så räknar du på laster.
Då får du nog en uppfattning om varför väggen er ut som den gör.
Något som är väldigt nyttigt har jag erfarat är att förstå samtliga discipliner som är delaktiga. Varför går kanaler, rör och stegar där.
Allt går att optimera till oändlighet när man ritar, men gör det så stor skillnad ute på plats?
När du väl kommer till något företag kommer allt att släppa. Jag lovar!
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Projektering är en iterativ process, ju mer komplext byggnad man har desto fler gånger får man gå tillbaka och justera. Det är alltid bra att börja att rita hur det ser ut i underkant och överkant på väggen, då har man nästan löst det mesta i huset. Vad som händer mitt på väggen är inte så intressant. Men för att försöka svara Lite förenklat så hade jag börjat med att ta fram minsta isoleringstjocklek som krävs, ta fram grunden, bjälklaget, taket och sedan knyta ihop allt i de ovan nämnda detaljerna.B byggingenjören97 skrev:Vi lärde oss allt detta redan på Chalmers och jag tyckte att det var skitkul Allt från hur man räknar på värme-och fuktflöde genom väggar till olika grundläggningstekniker och massa annat. Men allt är bara teori. Jag är nu intresserad av hur man tillämpar kunskaperna praktiskt. Alltså hur man faktiskt konstruerar en tex en vägg. Vad behöver den bestå av och varför? Om jag sa till dig att ge mig en detaljritning på ytterväggen för en villa. Hur skulle ditt tillvägagångssätt vara?
Räknandet tar mig bara så långt. Det räcker inte för att förstå hela designen. Kanske bara 5% av den. Kolla på den här ritningen nedanför exempelvis. Hur ska man gå tillväga för att förstå det här?fgo skrev:Om du lägger ihop kunskapen du fått de senaste åren så bör du nig förstå varför väggen ser ut som den gör.
Räkna på ångmotstånd, isolering osv
Efter det så räknar du på laster.
Då får du nog en uppfattning om varför väggen er ut som den gör.
Något som är väldigt nyttigt har jag erfarat är att förstå samtliga discipliner som är delaktiga. Varför går kanaler, rör och stegar där.
Allt går att optimera till oändlighet när man ritar, men gör det så stor skillnad ute på plats?
När du väl kommer till något företag kommer allt att släppa. Jag lovar!
Om vi bortser från studier och det teoretiska , hur ser ditt liv ut? Har du byggt lego, kojor eller rostlagat bilar? Har du nån praktisk hobby? Om en apparat går sönder , skruvar du isär den för att se hur den ser ut inuti även om du bara ska slänga bort den.
Jag tycker igentligen att det finns mängder med info om varför saker är konstruerade på ett visst vis. Byggvaruhandlarna har mängder med broschyrer där materialtillverkarna visar hur deras produkter ska användas i en konstruktion. Jag har byggt allt jag äger på sån info. Tror aldrig jag pratat med en hantverkare igentligen. De gånger jag har försökt har jag snabbt stängt öronen när jag märkt att de inte jobbar som pruduktleverantören föreskriver .
Kanske du letar info på fel ställe?
Jag tycker igentligen att det finns mängder med info om varför saker är konstruerade på ett visst vis. Byggvaruhandlarna har mängder med broschyrer där materialtillverkarna visar hur deras produkter ska användas i en konstruktion. Jag har byggt allt jag äger på sån info. Tror aldrig jag pratat med en hantverkare igentligen. De gånger jag har försökt har jag snabbt stängt öronen när jag märkt att de inte jobbar som pruduktleverantören föreskriver .
Han du inte ringa in fem punkter på ritningen som du inte förstår och ge dessa nummer så kanske vi kan klura ut något svar tillsammans i tråden.B byggingenjören97 skrev:
Den viktigaste frågan att ställa som ingenjör är "varför?" istället för byggarens enklare "vad?". Tex på ritningen ovan: den som bygger kanske undrar "vad är ångspärr?", svaret blir "en plastfolie". Därmed kan man låta sig nöja, men ingenjören vill mer: varför har man ångspärr? Kan man göra på något annat sätt? (Just debatten om ångspärr har det skrivits spaltkilometer om här på forumet)B byggingenjören97 skrev:
Och som sagt tänka igenom själv, inte låta sig nöjas med någons svar, oavsett hur tvärsäkert det är. Bara för att "alla" gör något behöver det inte vara rätt. I synnerhet inom bygg.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 899 inlägg
Jag är elingenjör. Allt som har med bygg har jag lärt mig själv så mycket kan man lära sig själv utan att gå i skola. Jag tittade på ritningar, lärde mig standarder och tittade på guider för att bygga i trä, betong osv.B byggingenjören97 skrev:
Är ingen expert på bygg, men jag har fått en bra uppfattning om hur man bygger och kan förstå hur konstruktioner är uppbyggda.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 899 inlägg
Bra ritning! Det tråkiga svaret är att om man kan lite om hur man bygger ett hus så kan man läsa den ritningen. Den visar och förklarar exakt hur väggar mm skall vara uppbyggda.B byggingenjören97 skrev:
Det finns massor att läsa på nätet runt t ex fuktproblematik i olika konstruktioner. Annars är, som sagt var, Träguiden och Bygg-AMA guldgruvor när det gäller detaljlösningar. Men som vanligt gäller det att granska en lösning och försöka förstå varför man t ex har en luftspalt på ett visst sälle eller varför man ska spika brädorna på ett visst sätt så dom inte spricker.
Det är bara att titta på så mycket ritningar som möjligt och försöka hitta de röda trådarna.
Det är bara att titta på så mycket ritningar som möjligt och försöka hitta de röda trådarna.
För att dra en liknelse:
Jag tror du är en blivande musiker som försöker bli rockmusiker genom att läsa och skriva noter. Det är nog fel väg att gå.
Man börjar med att lyssna på musik , pilla på en gitarr och härma , försöka få till samma sound. Sen långt långt senare skriver man noter till det man skapat.
Jag tror att konstruktören måste se färdiga konstruktioner. Jämföra olika konstruktioner.
Prova sig fram, göra modeller. Läsa på om den typen av apparat du ska konstruera, hur ska den användas, vad ska den tåla, vad brukar man använda för material, kan man slimma designen mm mm. Rita mängder med kluddiga skisser.
Ha helhetsbilden först innan man går in i ritningens detaljer. Det gäller både om man läser eller skriver konstruktionsritning.
Eller så är du konstruktionsblind!?
Absolut inget illa menat, det får du inte tro.
Men vissa är ordblinda, andra vänder på siffror trots att de är fullt intelligenta annars.
Vissa ser bara ytan på en apparat, jag är en sån som ser allt i genomskärning. Kan ofta rätt bra beskriva hur en apparat som jag aldrig sett isärskruvad ser ut innuti.
Vilken färg eller form apparaten har kan jag aldrig säga efteråt. Det är en av mina många brister.
Jag tror du är en blivande musiker som försöker bli rockmusiker genom att läsa och skriva noter. Det är nog fel väg att gå.
Man börjar med att lyssna på musik , pilla på en gitarr och härma , försöka få till samma sound. Sen långt långt senare skriver man noter till det man skapat.
Jag tror att konstruktören måste se färdiga konstruktioner. Jämföra olika konstruktioner.
Prova sig fram, göra modeller. Läsa på om den typen av apparat du ska konstruera, hur ska den användas, vad ska den tåla, vad brukar man använda för material, kan man slimma designen mm mm. Rita mängder med kluddiga skisser.
Ha helhetsbilden först innan man går in i ritningens detaljer. Det gäller både om man läser eller skriver konstruktionsritning.
Eller så är du konstruktionsblind!?
Absolut inget illa menat, det får du inte tro.
Men vissa är ordblinda, andra vänder på siffror trots att de är fullt intelligenta annars.
Vissa ser bara ytan på en apparat, jag är en sån som ser allt i genomskärning. Kan ofta rätt bra beskriva hur en apparat som jag aldrig sett isärskruvad ser ut innuti.
Vilken färg eller form apparaten har kan jag aldrig säga efteråt. Det är en av mina många brister.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Mycket inom husbyggnadsområdet är tradition. Inga lösningar utformas från scratch på teoretiska grunder. Utvecklingen går sedan ofta ansatsvis framåt. Att gå från plankstomme till regelstomme kring 1950 inom småhusbyggandet är ett exempel. Energikrisen på 70-talet som medförde kraftigt ökade isoleringskrav är ett annat. Fortfarande har jag stor nytta av handboken Bygg från 60-talet när det gäller att få förklaringar till olika lösningar. Del 6 om Husbyggnadsteknik kan vara lämplig i ditt fall. Sedan, som flera har påpekat, finns det inget som slår egen byggpraktik.
Jag har aldrig haft någon praktisk hobby. Aldrig varit intresserad av det. Det kan fullkomligt stämma att jag letar på fel ställe. Det är därför jag skapade denna tråden för att få direktioner Jag har kollat på några broschyrer men där står det bara hur det är byggt. Står inget om varför vilket är det som intresserar mig. Har du tips på broschyrer med mer teoretisk info om konstruktionen?B Bjober skrev:Om vi bortser från studier och det teoretiska , hur ser ditt liv ut? Har du byggt lego, kojor eller rostlagat bilar? Har du nån praktisk hobby? Om en apparat går sönder , skruvar du isär den för att se hur den ser ut inuti även om du bara ska slänga bort den.