38 778 läst · 188 svar
39k läst
188 svar
Hur gör man konstruktionsritningar?
Det är min uppfattning också. Jag är en högskoleingenjör med stort intresse för både att rita/modellera och att räkna. Högskoleingenjörer brukar oftast kallas konstruktörer/byggingenjörer medan civilingenjörer kallas beräkningsingenjörer eller civilingenjörer. Det är så enligt min erfarenhetP patrikd84 skrev:Nu kan jag inte säga att det är så generellt, men min uppfattning är att de som räknar och kommer ut från skolan idag har en civilingenjörsexamen medan de som ritar/modellerar har en byggingenjörsexamen eller läst en YH-utbildning inom det. Sedan bör en intresserad och flitig bygging. säkert kunna få utföra vissa beräkningar också om ett brinnande intresse finns då ni läser en del i ämnet. Ritteknik skiljer sig mellan olika discipliner inom bygg, så att lära ut en för strikt mall under utbildningen tror jag inte skulle göra så mycket nytta. Sist men inte minst så har varje företag sitt sätt att utforma sin ritning och en ritmanual som beskriver detta.
Det är inget konstigt med att känna att man inte kan något ”vettigt” när man börjar jobba, det praktiska ryms inte i dagens utbildningar. För att få in det så är det ett sabbatsår inom en byggentreprenör som krävs, gissningsvis.
Jag har också förstått det som att alla företag har sina egna mall. Har du tips på saker jag kan plugga/lära mig på egen hand medan jag letar efter jobb istället för att bara rulla på tummarna hemma i soffan?
Nu hamnade jag inte som byggnadskonstruktör så specifika rekommendationer kan jag inte komma med.B byggingenjören97 skrev:Snyggt! Har du tips på saker jag kan plugga/lära mig på egen hand medan jag letar efter jobb istället för att bara rulla på tummarna hemma i soffan?Syftar inte på att jag ska lära mig det självständigt på samma nivå som en byggingenjör med 15 års erfarenhet. Utan finns det något sätt jag åtminstone kan förbereda mig på så att jag får en okej start när jag väl sätter in foten i branschen så att det inte råkar bli en hackig start? Vad som helst.
Men läs ritningar och förstå helheten gör mycket.
Försök att hålla igång tankesättet.
Var öppen för andra möjligheter också. Tex arbetsledare på byggföretag, vidareutb osv.
Det du lärt dig är grunderna och tankesättet som ingenjör.
Har du tips på något jag kan lära mig lite av eller åtminstone försöka bli bekant med innan jag får det första jobbet som nyexad? Jag tycker att k-ritningar är jätteintressanta men just nu så förstår jag ingenting av det. Gillar inte tanken att jag måste vänta på att få börja jobba för att kunna få någon förståelse för det över huvud tagetGoC skrev:
Efter 30 år i konsultbranschen, varav flera år som chef på olika nivåer, kan jag bara konstatera att man genom högre akademiska utbildningar endast lär sig teori och att räkna.
Att jobba som konsult/konstruktör får man lära på arbetsplatsen. Allra bäst blir det om man även är med ute på byggen och får se hur verkligheten ser ut och hur det man skall/har designat fungerar att bygga.
Men 90% av det man dagligen jobbar med Lär man på jobbet, övriga 10% har man med sig från skolan.
Jag syftar inte på ritteknik. Det lärde jag mig på gymnasiet och ännu mer på Chalmers. Det är dock inte vad tråden handlar om. Jag syftar på hur konstruktionen är uppbyggd/ritad som den är. Varför är den designad på det sättet? Vad har alla komponenter för syfte, hur funkar de ihop och varför valdes det att göra på just det sättet? Det är vad jag syftar på. Alltså det ingenjörstänkandet bakom självaste designen av det man ritar. Hur lär man sig det undrar jag.J justusandersson skrev:Intressant tråd men också lite förfärande. Redovisningsteknikens grunder (projektionslära, ritningssymboler, linjetjocklekar mm) borde du ha fått lära dig på Chalmers. Om inte så skaffa en bok om detta illa kvickt. Därutöver är det bara övning som gäller. Man måste tänka tredimensionellt och inse att en ritning bara är en horisontell eller vertikal sektion genom en 3-D modell. Dagens ungdomar som inte får lära sig rita med penna och papper (eller ritfilm) har nog en svårare inlärningskurva. Dagens datorstödda teknik är inte bara av godo. Sedan görs ju de flesta K-ritningar med A-ritningar som underlag.
Där står det bara något i stil med "Gör såhär, använd det här materialet och de här måtten". Okej, men jag fattar inte varför. Jag är intresserad av att förstå teorin bakom självaste konstruktionsritningen och inte bara rita utan att fatta varför.useless skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ritteknik har nog aldrig stått särskilt högt i kurs på de byggtekniska ingenjörsutbildningarna tyvärr.Jag har själv varit med och undervisat blivande civilingenjörer i ett praktiskt ämne och deras redovisningar var ganska nedslående. Jag förstår inte varför det har blivit så. Min morfar (född 1884) som hade en enklare elingenjörsutbikdning var en fena på ritteknik och projektionslära. För en högskoleingenjör tror jag den bästa praktiken kan vara på ett medelstort-större arkitektkontor. Då ffår vederbörande löra sig att rita.
Hur mycket av det kan lära sig på egen hand undrar jag. Kan jag på något sätt lära mig vissa saker själv även om det bara är extremt lite? Eller får jag bara sitta och rulla på tummarna i soffan tills jag landar ett jobb?R Robert-san01 skrev:För 30år sedan tyckte jag att det var piss att rita en massa figurer på folie mm. Vad skulle det vara bra för?
Idag när jag ritar elscheman, konstruerar solcellsanläggningar och gör underlag för konstruktörer som skall räkna på hållfasthet mm. Ritade även K och A för mitt eget hus.
Nu är jag mycket nöjd med att ha fått lära mig från grunden.![]()
Det är det jag gör i dagsläget. Jag kollar på ritningar men jag fattar inte ett skit. Hur ska jag få förståelse för varför det är konstruerat som det är? Är det bara genom jobb jag kan få den förståelsen? Är jag verkligen så maktlös att jag helt enkelt bara får rulla på tummarna i soffan tills jag landar ett jobb där jag lär mig det?fgo skrev:
Nu hamnade jag inte som byggnadskonstruktör så specifika rekommendationer kan jag inte komma med.
Men läs ritningar och förstå helheten gör mycket.
Försök att hålla igång tankesättet.
Var öppen för andra möjligheter också. Tex arbetsledare på byggföretag, vidareutb osv.
Det du lärt dig är grunderna och tankesättet som ingenjör.
Har aldrig haft problem med ritteknik. Bland det lättaste att lära sig på universitetet. Skillnad på att vara en fena och på att vara okej. Vi hade kurs där vi lärde oss ritteknik och skulle göra egna detaljritningar som sedan skulle granskas av riktiga ingenjörer. Vi lärde oss bara hur man ritar men aldrig teorin bakom det. Blir lite småirriterad över det när jag tänker på det nu haha.J justusandersson skrev:Ritteknik har nog aldrig stått särskilt högt i kurs på de byggtekniska ingenjörsutbildningarna tyvärr.Jag har själv varit med och undervisat blivande civilingenjörer i ett praktiskt ämne och deras redovisningar var ganska nedslående. Jag förstår inte varför det har blivit så. Min morfar (född 1884) som hade en enklare elingenjörsutbikdning var en fena på ritteknik och projektionslära. För en högskoleingenjör tror jag den bästa praktiken kan vara på ett medelstort-större arkitektkontor. Då ffår vederbörande löra sig att rita.
Men då är det väl inte själva rittekniken du är intresserad av?B byggingenjören97 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Av inlägg #20 förstår jag att jag har missuppfattat tråden. Det handlar alltså inte om ritteknik utan om husbyggnad. Den intressanta frågan är vem äger designen? Förr var detta ett typiskt arkitektområde. Två tredjedelar av alla anstållda på ett arkitektkontor var byggnadsingenjörer. Konstruktörens ansvar var begränsat till att dimensionera de olika elementen. (Givetvis var stomdesignen ett gemensamt ansvar) I takt med att arkitekters tekniska kompetens har minskat (dock inte entydigt) har gränsdragningen mellan arkitekt och konstruktör ändrats. Ett bra sätt att studera husbyggnad är att läsa om äldre (inte historiska) byggnadsmetoder.
Jag tror att du kan lära dig genom att läsa ritningarna. Jaha, du kollar på dem och "fattar inte ett skit". Ta reda på det då! Det är det man har ingenjörer till. Fråga här på forumet, läs på nätet, jämför olika konstruktioner och lägg märke till vad som är likadant och vad som är annorlunda. Fundera över varför det är gjort som det är gjort.B byggingenjören97 skrev:Det är det jag gör i dagsläget. Jag kollar på ritningar men jag fattar inte ett skit. Hur ska jag få förståelse för varför det är konstruerat som det är? Är det bara genom jobb jag kan få den förståelsen? Är jag verkligen så maktlös att jag helt enkelt bara får rulla på tummarna i soffan tills jag landar ett jobb där jag lär mig det?
Intressant nog har jag nästan exakt motsatt problem. Jag har en hyfsad teoretisk bakgrund (civ.ing. teknisk fysik) så jag tycker att jag kan ta till mig det fysikaliska rätt snabbt. Men jag saknar den formella kvalifikationen för att kunna ta ett jobb som byggingenjör, vilket jag är rätt sugen på annars.
Jo men typ! Jag är intresserad av att förstå varför man ritningen ser ut som den gör? Varför är isolering just där exempelvis? Varför har man luftspalt på det sättet? Vad gör alla andra delar och varför är det designat på just det sättet? Byggnadsfysiken bakom ritningen helt enkeltS sinuslinus skrev: