P PetKim skrev:
Hej. Tiden har gått - detta är lite av ett långskott, men bättre att fråga än att inte göra det...
Jag behöver hjälp med konstruktionen av villan jag ska bygga. Någon där som har tips på konstruktör, eller som själv kan & skulle vara intresserad av ett uppdrag?

Dilemma: De byggare/konstruktörer jag pratat med hävdar att jag troligtvis behöver ha ett mellanbjälklag i betong. Det skulle skapa ett antal problem i förhållande till resten av bygget, så jag behöver undersöka om det går att lösa med trä-/stål-mellanbjälklag.

Två våningar, suterräng, ca 12-6,6m mellan ytterväggar - gjuten platta, murad undervåning och träkonstruktion övervåning. Tyvärr ingen vägg där trappan (trapphålet) förbinder planen, och önskemål om vattenburen golvvärme även på övre plan - helst då i spårskivor istället för ingjutna.

Alla tips mottages tacksamt! Peter
Spännvidden 6,6 m är ju inte så farlig så jag antar att det inte är anledningen till att de har rekommenderat betong?

Kan du göra en skiss med trapphålet?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi var i samma situation när vi byggde vårt hus för snart 25 år sedan. Sutteräng med gjuten bottenplatta och murade väggar i undre plan samt golvvärme i båda planenm. Vårt önskade trapphål gick inte att lösa på något bra sätt med prefab bjälklag eller trä. Så alternativet fick bli ett gjutet bjälklag. I och med det så kunde vi göra vårt trapphål som vi ville. Den enda nackdelen som jag har kommit på är att det gjutna mellanbjälklaget är lite trögt när det gäller golvvärmen i övrigt har det nog bara varit plus. Eventuella vattensängar, flyglar eller stora akvarium om man vill ha något av detta går att placera var man vill utan problem på det övre planet. Stomljud blir också mindre än med t.ex ett träbjälklag. Formen tog lite tid att göra men det var det värt.
 
  • Gilla
Samoset och 1 till
  • Laddar…
pdov
P PetKim skrev:
Hej. Tiden har gått - detta är lite av ett långskott, men bättre att fråga än att inte göra det...
Jag behöver hjälp med konstruktionen av villan jag ska bygga. Någon där som har tips på konstruktör, eller som själv kan & skulle vara intresserad av ett uppdrag?

Dilemma: De byggare/konstruktörer jag pratat med hävdar att jag troligtvis behöver ha ett mellanbjälklag i betong. Det skulle skapa ett antal problem i förhållande till resten av bygget, så jag behöver undersöka om det går att lösa med trä-/stål-mellanbjälklag.

Två våningar, suterräng, ca 12-6,6m mellan ytterväggar - gjuten platta, murad undervåning och träkonstruktion övervåning. Tyvärr ingen vägg där trappan (trapphålet) förbinder planen, och önskemål om vattenburen golvvärme även på övre plan - helst då i spårskivor istället för ingjutna.

Alla tips mottages tacksamt! Peter
Jag föreslår att du försöker välja en konstruktör i närheten av där du tänker bygga så att konstruktören kan komma och kolla på byggplats när arbetet utförs om det behövs. Eftersom forumet inte vet var du bor så är det svårt att föreslå någon.

Du kommer bli tvungen att komplettera med åtminstone någon pelare och dold balk i bjälklaget om du inte vill ha en bärande vägg i närheten av tapphålet. Annars är det förmodligen som @roli skrev svårt att lösa på annat sätt än med gjutet bjälklag.
Det man kan göra är att lägga golvvärmeslingorna i 30mm spårad EPS ovanpå bjälklaget så slipper man förhoppningsvis problemet med att golvvärmen blir trög.
 
Ja, det är en svängd trappa som ger ett hål på ca 2,4x2,4 m i bjälklaget... Fattar inte hur jag kunde tänka så, men nu har jag fastnat för idén.. :)
Dessutom är där ingen vägg vid hålet på nedre plan (se skiss) utan väggar vid de streckade linjerna, i närheten. Jag kan tänka mig en stolpe i stål vid den fyllda lilla fyrkanten där trappan kommer ner.
Peter

W Wiklundo skrev:
Spännvidden 6,6 m är ju inte så farlig så jag antar att det inte är anledningen till att de har rekommenderat betong?

Kan du göra en skiss med trapphålet?
 
R roli skrev:
Vi var i samma situation när vi byggde vårt hus för snart 25 år sedan. Sutteräng med gjuten bottenplatta och murade väggar i undre plan samt golvvärme i båda planenm. Vårt önskade trapphål gick inte att lösa på något bra sätt med prefab bjälklag eller trä. Så alternativet fick bli ett gjutet bjälklag. I och med det så kunde vi göra vårt trapphål som vi ville. Den enda nackdelen som jag har kommit på är att det gjutna mellanbjälklaget är lite trögt när det gäller golvvärmen i övrigt har det nog bara varit plus. Eventuella vattensängar, flyglar eller stora akvarium om man vill ha något av detta går att placera var man vill utan problem på det övre planet. Stomljud blir också mindre än med t.ex ett träbjälklag. Formen tog lite tid att göra men det var det värt.
Tack! Ja, finns flera fördelar, men det skrämmer mig med betong. Har själv byggt flera träbjälklag och vet vad det innebär - och kan då lösa saker i långsammare tempo. Med vatten, avlopp, ventilation, el, och 100 andra rör jag kommer vilja säkra upp med om det ska gjutas får jag lite panik... Dessutom har jag förstått att golvvärmen kommer bli problematisk när den per automatik även värmer taket i nedre plan... (ska ha enkel mekanisk frånluft).
Har ni gjutit in vatten-värmeslingor direkt i betongbjälklaget? Påverkar det ventilation/klimat?
Peter
 
Huset ska byggas i mitten av Skåne.
EPS har jag jobbat med, men tanken är att delar av övre plan ska ha klinkergolv så det går inte ihop. Och om slingorna gjuts in lär det bli problem med värme i taket där nere, efter vad jag hört - utöver trögheten.

Jag kan ha en stolpe där trappan kommer ner - men tyvärr ingen där trappan startar - och den är svängd så hålet i bjälklaget blir ca 2,4x2,4..
Peter
 
Vi har slingorna ingjutna i bjälklaget men isolerat undersidan med 50 mm cellplast så något värmeproblem i bottenvåningen har vi inte. Visst det är lite att tänka på när det gäller att få dit alla rör men ingen omöjlighet. Vi har elrör, golvvärmeslingor, rör till tappvatten kallt/varmt och c-dammsugarrör ingjutna och genomföringar för mekanisk ventilationen. Går man igenom allt några gånger så att man inte missar något så fungerar det. Så här i efterhand så skulle vi nog haft golvvärmen ovanpå btg bjälklaget för att få värmen att inte bli lika trög men det är nog det enda som jag skulle vilja ändra på så här efter snart 25 år i huset. Mycket av eldragning i bottenplanets tak ligger dessutom i ett uppreglat undertak så det går att ändra på om man skulle vilja.
 
pdov pdov skrev:
Här är ett förslag på lösning när golvvärmen ligger ovanför betongbjälklag:
[länk]

Funkar med alla övergolv, inklusive klinker.
Tack! EPS funkar med klinker ser jag nu - men det verkar som man måste flytspackla med EPS-cement över. Oavsett så är det ju en bra lösning - om det det skulle bli betongbjälklag. Jag letar dock alternativ för trä/stål fortfarande - får se om det går. Tack för hjälpen så långt! Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.