B byggingenjören97 skrev:
Du har missförstått mig. Det är skillnad på att kunna förstå vad som är ritat och att förstå varför det är ritat på det sättet.
Om jag kollar på en ritning, så kan jag självklart läsa ritningen. Jag vet hur isoleringen ser ut, hur luftspalten ser ut, hur ångspärren ser ut osv osv. Men jag förstår inte vad det har för syfte och varför den befinner sig just där. Jag har inte problem med att rita eller att kunna läsa en ritning. Utan byggnadsfysiken bakom ritningen.
Dina svar finns till stor del i Fukthandboken!
 
  • Gilla
byggingenjören97
  • Laddar…
B
GoC GoC skrev:
Jag hintade lite om det tidigare då jag beskrev hur vi på Teknis fick snickra och mura Mm som en del av vår utbildning.
Den bästa skolan är att vara ute på byggarbetsplatser.
Eller varför inte, konstruera en egen isolerad friggebod och försök sedan bygga den efter dina ritningar.
Men någon form av praktik på ett stort husbygge är väl den bästa skolan. Att få följa ett bygge från förra spadtaget tills byggnaden tas i bruk. Förstå i vilken ordning man bygger olika delar av stomme, vilka maskiner används och vilka möjligheter/begränsningar ligger i det.
Dvs för att få till helheten behöver man förstå byggprocessen, finna smarta lösningar som ger snabbt byggande. Tid är pengar
Praktik skulle vara ganska lärorikt. Men jag söker jobb. Finns det några böcker eller hemsidor du kan tipsa om även om det inte är lika lärorikt som praktisk erfarenhet? För det är det enda sättet jag kan lära mig saker o ting på just nu.
 
B
S seniorkonsult skrev:
Dina svar finns till stor del i Fukthandboken!
Ska hämta den senare på biblioteket där den väntar på mig! :) Men handlar inte den boken om enbart fukt? Handlar inte konstruktionen om mycket mer än bara fukt? Som exempelvis värmeflöde, ljudisolering, anslutningar mellan tex vägg och tak m.m? Vart kan jag läsa om de andra aspekterna också? :)
 
Som sagt var; Det är viktigare att förstå hur typkonstruktioner ser ut än varför. Visst kan det vara kul att grotta ner sig i det och utmana gällande praxis, men om du börjar med det på ditt nya jobb så kommer du inte att bli långvarig.
Därför är fortfarande tipset att läsa AMA, tillverkaranvisningar, etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det som saknas i redogörelsen är kopplingen till det praktiska byggandet.
Det kan vara väl genomtänkt och korrekt beräknat. Men..... Det är om inte omöjligt, i alla fall väldigt komplicerat och kostnadsdrivande.
Kan dra ett exempel från mitt jobb där vi fick ett skadeståndskrav från byggherren då entreprenören krävde extra betalt pga. att armeringen i det korrekt beräknade brofundamentet hade placerats så tätt att det nästan var omöjligt att få ned betongen mellan allt stål. Snygg smäcker tillräckligt stark konstruktion var det, men kopplingen till hur man skulle bygga den saknades.
Så mitt råd är fortfarande att studera och förståelse för det praktiska hantverket, just skall det byggas. Det är oftast en stor bristvara hos många ingenjörer.
Hur föll det ut? Fick entreprenören fel eller rätt?

Själv grupperar jag armeringen om det blir för trångt och visar med någon detalj, så att det finns gjutluckor med jämna mellanrum.

Just att tänka på allt som ska ske innan allt ser ut som på ritningen saknade jag i utbildningen, det insåg jag snabbt när jag kom ut. Viktigt att ha med sig tidigt så blir det en bättre slutprodukt.
 
P patrikd84 skrev:
Hur föll det ut? Fick entreprenören fel eller rätt?

Själv grupperar jag armeringen om det blir för trångt och visar med någon detalj, så att det finns gjutluckor med jämna mellanrum.

Just att tänka på allt som ska ske innan allt ser ut som på ritningen saknade jag i utbildningen, det insåg jag snabbt när jag kom ut. Viktigt att ha med sig tidigt så blir det en bättre slutprodukt.
Jag har ingen koll på det. Minns bara att det var ett uppdagat problem. Men troligen kostade det någon krona.
Var på denna bron, undrar om det inte vara fundamentet till pylonen.
Nattbild av en upplyst hängbro med pylon och trafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GoC GoC skrev:
Jag har ingen koll på det. Minns bara att det var ett uppdagat problem. Men troligen kostade det någon krona.
Var på denna bron, undrar om det inte vara fundamentet till pylonen.
[bild]
Brukar bli så, enklare och billigare ;)

En snygg bro blev det ju i varje fall!
 
B
useless useless skrev:
Som sagt var; Det är viktigare att förstå hur typkonstruktioner ser ut än varför. Visst kan det vara kul att grotta ner sig i det och utmana gällande praxis, men om du börjar med det på ditt nya jobb så kommer du inte att bli långvarig.
Därför är fortfarande tipset att läsa AMA, tillverkaranvisningar, etc.
Då skulle ju alla byggingenjörer från Chalmers inte vara långvariga på sina jobb. Men sådan är ju inte fallet. Som många tidigare har skrivit och sagt, så förväntas det inte så mycket av en nyexaminerad.Man lär sig det mesta på arbetsplatsen.
Annars vet jag ungefär hur typkonstruktioner brukar se ut. Jag är däremot intresserad av varför de ser ut på just det viset.
 
B byggingenjören97 skrev:
Då skulle ju alla byggingenjörer från Chalmers inte vara långvariga på sina jobb. Men sådan är ju inte fallet. Som många tidigare har skrivit och sagt, så förväntas det inte så mycket av en nyexaminerad.Man lär sig det mesta på arbetsplatsen.
Annars vet jag ungefär hur typkonstruktioner brukar se ut. Jag är däremot intresserad av varför de ser ut på just det viset.
Är du säker på att det är så? Jag tror dessvärre att det blir tufft för nyexade byggnadsingenjörer kommande åren. Många är i dag permitterade och byggandet avtar. Tyvärr ser husbyggnadsbranschen ut att bli ganska hårt drabbad som följd av pandemin.
Men det hjälper ju inte dig i ditt kunskapssökande.
 
B
Ja jag är säker. Det är inte ens någon debatt kring det. Varför är det så meriterande att ha tagit examen på Chalmers för arbetsgivare då? Och varför går det så bra yrkesmässigt för alla nyanställda byggingenjörer? Det du säger reflekterar inte hur det ser ut i verkligheten. Förlåt om jag låter dryg men det stämmer inte riktigt. Marknaden är absolut drabbat pga pandemin men inte det är inte helt hopplöst heller. Många företag är helt opåverkade och jobbar som vanligt. Jag har varit på flera jobbintervjuer och väntar på besked. Situationen kommer inte se ut såhär för evigt heller. Sedan så planeras det att byggas hundratusentals nya bostäder mm kommande i åren i Göteborg samtidigt som många ingenjörer från äldre generationer går i pension. Så efterfrågan på byggingenjörer kommer öka starkt.
 
richardtenggren
Min känsla är att det alltid eftersöks nyexaminerade med 10 års erfarenhet typ :p

Är det stora projekt så är det ju lättare att blanda in nybörjare som får växa in i sin roll, tyvärr blir det svårare i mindre projekt eller kanske småprojekt som man driver ensam, om man inte kan vara nästintill självgående.
Dock är det ju väldigt erfarenhetsgivande att driva egna mindre projekt. :)
 
B byggingenjören97 skrev:
Ja jag är säker. Det är inte ens någon debatt kring det. Varför är det så meriterande att ha tagit examen på Chalmers för arbetsgivare då? Och varför går det så bra yrkesmässigt för alla nyanställda byggingenjörer? Det du säger reflekterar inte hur det ser ut i verkligheten. Förlåt om jag låter dryg men det stämmer inte riktigt. Marknaden är absolut drabbat pga pandemin men inte det är inte helt hopplöst heller. Många företag är helt opåverkade och jobbar som vanligt. Jag har varit på flera jobbintervjuer och väntar på besked. Situationen kommer inte se ut såhär för evigt heller. Sedan så planeras det att byggas hundratusentals nya bostäder mm kommande i åren i Göteborg samtidigt som många ingenjörer från äldre generationer går i pension. Så efterfrågan på byggingenjörer kommer öka starkt.
Du har kanske rätt. Jag har ingen koll förutom på att vår konsultverksamhet inom byggsektorn , där jag är anställd, tydligt har märkt av en rejäl nedgång från privata aktörer.
Jag rekommenderar dig, om du kan välja, att börja hos en stor konsultfirma som har större möjligheter och större vana och rutiner för att ta emot och utbilda nyanställda.
 
Redigerat:
  • Gilla
byggingenjören97
  • Laddar…
Efter att precis kommit tillbaka från föräldraledighet så har jag förstått att många av våra konkurrenter (stora konsultbolag inom bygg) har permitterat personal. Vi har inte gjort det på hus eller bro (tror industri gjort det) som jag förstått det. Vi anställer en nyexad beräkningsingenjör i år, vilket är likt tidigare år - dock ingen byggingenjör. Har varit 1-2 nyexade per år under senaste åren.

Beläggningsgraden är tydligt lägre än före pandemin.
 
  • Gilla
byggingenjören97
  • Laddar…
B
GoC GoC skrev:
Du har kanske rätt. Jag har ingen koll förutom på att vår konsultverksamhet inom byggsektorn , där jag är anställd, tydligt har märkt av en rejäl nedgång från privata aktörer.
Jag rekommenderar dig, om du kan välja, att börja hos en stor konsultfirma som har större möjligheter och större vana och rutiner för att ta emot och utbilda nyanställda.
Självklart vore det drömmen! Men som nyexaminerad så kan man inte ha alltför höga krav. Man vill nu bara få in den första foten i branschen om du förstår mig. Man vill inte spela rysk roulette som nyexaminerad. Utan man nappar det första erbjudandet man får. Speciellt nu under coronatider. Nu söker man även jobb som man är totalt ointresserad av. Bättre än att vara arbetslös. Men jag hade turen och hittade några jobb som jag faktiskt är intresserad av :) Men annars håller jag med dig. Ett större företag som gärna tar emot nyexaminerade är ju det man helst vi ha. Men det är inte så lätt att lyckas få drömposition som sitt första jobb och i dagsläget är det större chans att vinna lotto två gånger i rad. Jag väntar nu på ett besked från ett nystartat konsultföretag med bara 4 anställda. Skulle jag få sparken för att jag är för "jobbig" så får det bli så. Jag kan inte göra något mer än vad jag redan har gjort dvs gått klart en högskoleutbildning precis som företagsägarna gjorde innan de själva landade sina första jobb. Då får dessutom jag åtminstone erfarenhet (samt lön) vilket är bättre än att rulla på tummarna i soffan hemma.
 
B
P patrikd84 skrev:
Efter att precis kommit tillbaka från föräldraledighet så har jag förstått att många av våra konkurrenter (stora konsultbolag inom bygg) har permitterat personal. Vi har inte gjort det på hus eller bro (tror industri gjort det) som jag förstått det. Vi anställer en nyexad beräkningsingenjör i år, vilket är likt tidigare år - dock ingen byggingenjör. Har varit 1-2 nyexade per år under senaste åren.

Beläggningsgraden är tydligt lägre än före pandemin.
Ja det verkar vara olika från företag till företag. Jag har varit på några intervjuer där de har sagt att deras företag inte är påverkade över huvud taget och att de jobbar som vanligt. Andra företag har varit tvungna att avbryta hela rekryteringsprocessen inklusive ett företag som erbjöd mig en tjänst men fick avbryta alltihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.