Jag har nyss köpt ett fritidshus. Där finns en öppen spis som jag tänkte att jag kanske kunde använda direkt om jag hade tur, men jag va också beredd på att den inte skulle hålla måttet. Nu har sotaren varit där och min nuvarande plan är att sätta in en spiskasett och ett insatsrör för att kunna elda och värma upp stugan. Anmärkningarna från sotaren var följande:
Anmärkningar eldstad/rökkanal:
1. Skorstensputs saknades på skorstenen inom vindsutrymme.
2. Rökkanalens omslutningsväggar otäta i hela dess längd.
3. Rökkanalens skiljeväggar förmärktes otäta till angränsande kanal.
4. Brännbart material (sågspån) för nära rökkanalens utsida.
5. Öppna spisens spjäll ur funktion.
6. Brännbart material för nära öppna spisens baksida (klädskåp).
Min tanke är att om man sätter in ett insatsrör så kanske vissa saker inte spelar någon roll längre (1, 2, 3, 5)? Men jag vet inte heller riktigt hur jag ska gå vidare och vart jag skall vända mig? Finns det någon sotare/allmänt kunnig på området som kan visa mig i rätt riktning?
Admin får gärna flytta tråden om den passar bättre nån annanstans.
Min tanke är att om man sätter in ett insatsrör så kanske vissa saker inte spelar någon roll längre (1, 2, 3, 5)? Men jag vet inte heller riktigt hur jag ska gå vidare och vart jag skall vända mig? Finns det någon sotare/allmänt kunnig på området som kan visa mig i rätt riktning?
Vi var i typ samma sits på vårat sommarställe, vår lösning blev efter förslag från kamininstallatören den här:R RubDub skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi rev alltså själva öppna spisen men behöll den murade skorstenen, och lät kaminen stå upphöjd på den gamla botten på öppna spisen. Ett alternativ för dig också kanske, troligen enklare och billigare. Installatörens ide att ställa kaminen upphöjd på öppna spisbotten var genialisk, lättare att elda och snyggare
Vi hade också tänkt sätta in ett insatsrör, men vi fick det bestämda rådet att renovera skorstenen istället och täta den. Förklaringen var att skorstenen håller betydligt längre om den värms upp av rökgaserna, eftersom fukten då går ur den. Så vi tätade den, fick dessutom mura om ca 1 meter på toppen som var i för dåligt skick för att täta.
Ja, om ni sätter ett insatsrör spelar det ju ingen roll hur tät skorstenen är, så det har du helt rätt i.
Om det sedan är rätt val eller bättre att renovera just er skorsten skulle jag låta någon komma och titta på och ge ere en rekommendation på plats.
1 är ju ett rätt enkelt arbete att göra och är det på vinden spelar det ju inte så stor roll hur det ser ut, så länge det är tätt, dvs utmärkt övningsobjekt
2 och 3 åtgärdas med glidgjutning, finns diverse trådar på forumet, men kan nog med fördel lejas ut.
5 spelar ju inte någon nämnvärd roll om ni installerar en kassett då de brukar ha spjäll i sig.
Gällande punkt 4 så får ni ju helt enkelt se till att fösa bort allt sågspån som ligger kring skorstenen och ersätta det med något icke brännbart eller en luftspalt.
Och för punkt 6 så får ni väl själva avgöra hur ni vill göra med klädskåpet. Antingen ta bort det helt eller bygga om så att det är en liten luftspalt mellan vägg och skåp med en fibercementskiva som separation.
Totalt sett låter det inte som några stora saker att åtgärda.
Om det sedan är rätt val eller bättre att renovera just er skorsten skulle jag låta någon komma och titta på och ge ere en rekommendation på plats.
1 är ju ett rätt enkelt arbete att göra och är det på vinden spelar det ju inte så stor roll hur det ser ut, så länge det är tätt, dvs utmärkt övningsobjekt
2 och 3 åtgärdas med glidgjutning, finns diverse trådar på forumet, men kan nog med fördel lejas ut.
5 spelar ju inte någon nämnvärd roll om ni installerar en kassett då de brukar ha spjäll i sig.
Gällande punkt 4 så får ni ju helt enkelt se till att fösa bort allt sågspån som ligger kring skorstenen och ersätta det med något icke brännbart eller en luftspalt.
Och för punkt 6 så får ni väl själva avgöra hur ni vill göra med klädskåpet. Antingen ta bort det helt eller bygga om så att det är en liten luftspalt mellan vägg och skåp med en fibercementskiva som separation.
Totalt sett låter det inte som några stora saker att åtgärda.
Om du installerar en insats i öppen spisen med insatsrör så får du värme. Spjället behövs inte då. Insatsröret kan då anpassas till insatsen. Putsa skorsten inom vind. Vid eventuella läckage så är de lättare att upptäcka. Gräv bort spånet mot skorsten ock linda en rockwollmatta runt.R RubDub skrev:Jag har nyss köpt ett fritidshus. Där finns en öppen spis som jag tänkte att jag kanske kunde använda direkt om jag hade tur, men jag va också beredd på att den inte skulle hålla måttet. Nu har sotaren varit där och min nuvarande plan är att sätta in en spiskasett och ett insatsrör för att kunna elda och värma upp stugan. Anmärkningarna från sotaren var följande:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur går jag vidare med att måla väggarna?
Färg, Måla & Tapetsera -
Felaktigt installerad golvvärme. Hur går jag vidare?
Badrum -
Hus med ”dolda” fel - hur går vi vidare?
Bygglov -
Byggfusk i badrum -hur går jag vidare
Badrum -
Installation av rökrör. Får jag göra så och hur går jag vidare?
Ved, Pellets, Flis