20 819 läst · 816 svar
21k läst
816 svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Perfekt, då kan de enkelt slippa avgiften 🙂K karlmb skrev:
Edit:
Fast det kanske inte är önskvärt med för stor svängmassa heller 🤔 blir väl trögt att reglera ner också kanske. (Gissar bara, har ingen aning om det skulle kunna vara ett problem)
Tänker som att man har en långtradare med för tungt lass som försöker motorbromsa i nedförsbacke typ..
Redigerat:
Energi som energi, Joule, MWh etc. Det svåra är att mäta att någon verkligen levererar den påstådda/handlade rotationsenergin. Men det var kanske det du syftade på? För synkonmaskiner är det ju relativt enkelt att räkna ut då varvtalet är synkroniserad med elnätet frekvens. Men för andra maskiner är det svårt att vara säker på varvtalet men det går att ordna på stora generatorer och motorer med varvtalsmätare. Sedan blir det en större utmaning att mäta tröghetsmoment iom att det ofta är saker kopplade till elektriska maskiner som bidrar med tröghetsmoment, framförallt inom industrin. Hur det ska gå till är jag osäker på. I teorin går det ju att göra experiment eller beräkningar men i praktiken blir det svårt att hantera.S Snikhol skrev:
Du summerade det jag tänkte på ett bra sätt 👍G GrenBo skrev:Energi som energi, Joule, MWh etc. Det svåra är att mäta att någon verkligen levererar den påstådda/handlade rotationsenergin. Men det var kanske det du syftade på? För synkonmaskiner är det ju relativt enkelt att räkna ut då varvtalet är synkroniserad med elnätet frekvens. Men för andra maskiner är det svårt att vara säker på varvtalet men det går att ordna på stora generatorer och motorer med varvtalsmätare. Sedan blir det en större utmaning att mäta tröghetsmoment iom att det ofta är saker kopplade till elektriska maskiner som bidrar med tröghetsmoment, framförallt inom industrin. Hur det ska gå till är jag osäker på. I teorin går det ju att göra experiment eller beräkningar men i praktiken blir det svårt att hantera.
Man anger felaktigt att kraftelektronik i allt som inte är ditektkopplade synkronmaskiner gör att svängmassan bakom elektroniken frikopplas mot elnätets frekvens.G GrenBo skrev:
Det är en spridd missuppfattning som förklaras här:
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:17f47b7d-db1d-4a9b-a702-97e1ec89a86b
Man mäter ju inte massor o varvtal, utan fasförskjutningen mellan nät och kraftverk.G GrenBo skrev:Energi som energi, Joule, MWh etc. Det svåra är att mäta att någon verkligen levererar den påstådda/handlade rotationsenergin. Men det var kanske det du syftade på? För synkonmaskiner är det ju relativt enkelt att räkna ut då varvtalet är synkroniserad med elnätet frekvens. Men för andra maskiner är det svårt att vara säker på varvtalet men det går att ordna på stora generatorer och motorer med varvtalsmätare. Sedan blir det en större utmaning att mäta tröghetsmoment iom att det ofta är saker kopplade till elektriska maskiner som bidrar med tröghetsmoment, framförallt inom industrin. Hur det ska gå till är jag osäker på. I teorin går det ju att göra experiment eller beräkningar men i praktiken blir det svårt att hantera.
Nej, det är inte en missuppfattning. Det är så. Men samtidigt är det helt klart möjligt att få den svängmassan att stabilisera elnätet om man vill.K karlmb skrev:
Nej, nu har du rört till det. Det handlar just om rotationshastigheter, massa och dismeter på utrustning som roterar synkront med nätet. Men att det skulle vara svårt att mäta håller jag inte med om.K karlmb skrev:
Det bör knappast kunna bli så mycket att det utgör ett problem.S Snikhol skrev:
Jag är mer oroad över alla de tankar över syntetisk svängmassa, som kanske kan införa oberäkneligt uppförande av elnätet, då det här är saker som styrs av dataprogram och inte ren fysik.
Men OBS, jag har nära noll koll, så min oro är bara väldigt teoretisk, och inte baserad på något som jag vet eller kan peka på.
Men när man läser sådana här saker, som att mjukvara kan plötsligt kan nästan skapa en blackout av det nordiska elnätet, så börjar åtminstone jag tänka lite.
https://second-opinion.se/plotsligt-kom-larmet-1400-mw-flodade-fel/
Medlem
· Blekinge
· 10 591 inlägg
Men hur fungerar det när det slutar blåsa (vilket ofta inträffar ungefär samtidigt för de flesta vindparker)? Vindkraften kan ju omöjligen (?) kompensera för sitt _eget_ bortfall? Blåser det så går det ju utmärkt reglera uttaget för att öka eller sänka frekvensen, men det bygger ju på att det blåser/turbinen snurrar.K karlmb skrev:
Den verkliga svängmassan borde ju vara bortkopplad från nätet, men jag antar att du menar att den syntetiska kan kompensera för detta?
Man kan både syntetiskt ska mer svängmassa än det finns och koppla ihop den som finns via elektroniken.
Men du tycks blanda ihop svängmassa med reglerkraft. Det är helt olika egenskaper.
Men du tycks blanda ihop svängmassa med reglerkraft. Det är helt olika egenskaper.
D Daniel 109 skrev:
Tur vi har vattenkraft. Men nån gång nås en gräns när den inte räcker till. Kärnkraft är för dyr som reglerkraft. Så vad göra?D Daniel 109 skrev:
Andra, nya, reaktortekniker.
Det är väldigt dumt och tråkigt att Europa och USA inte har bedrivit kärnreaktorforskning och utveckling under 40 års tid.
Annars hade vi kanske haft en del spännande reaktordesigner klara att bygga i kommersiell skala idag, eller kanske redan tagit några i drift.
Det är väldigt dumt och tråkigt att Europa och USA inte har bedrivit kärnreaktorforskning och utveckling under 40 års tid.
Annars hade vi kanske haft en del spännande reaktordesigner klara att bygga i kommersiell skala idag, eller kanske redan tagit några i drift.
Ja, men då förutsätts det väl att man även har energilagring av någon form, exv. via batterier? Att man kan dra ner frekvensen genom att öka lasten förstår jag, men hur ska du kunna öka frekvensen (genom att putta in mer effekt) mha ett vindkraftverk som inte roterar pga stiltje?D Daniel 109 skrev: