30 328 läst · 1 063 svar
30k läst
1,1k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Det är inte konstigare än att du kan erbjuda frekvenstjänster när du har solpaneler med batteri.S Snikhol skrev:
Krävs inte ett kkv för det.
Inte utan kraftigt utbygg reglerkraft. VTG kanske då, men vem vill låna ut sin bil till det?Attitudeswe skrev:
Kanske, men då ska vi alltså på något vis betala vindkraftsägarna extra för att de producerar el utan svängmassa för att kompensera, och tränger undan annan produktion som gör det, bara för att det råkar blåsa? Låter som en rutten affär. Då borde vi ju betala ännu lite extra till de produktionsslag som dessutom kan reglera isf?K karlmb skrev:
De intermittenta borde avkrävas denna funktion för att öht. få leverera i mitt tycke.
Nu trodde jag du förstått att vindkraft har stor svängmassa. Återkom när du låtit det sjunka in.S Snikhol skrev:Kanske, men då ska vi alltså på något vis betala vindkraftsägarna extra för att de producerar el utan svängmassa för att kompensera, och tränger undan annan produktion som gör det, bara för att det råkar blåsa? Låter som en rutten affär. Då borde vi ju betala ännu lite extra till de produktionsslag som dessutom kan reglera isf?
De intermittenta borde avkrävas denna funktion för att öht. få leverera i mitt tycke.
Potentiellt stor. Men varför skulle någon vilja betala extra för att få tillgång till den? Det är ju på sätt och vis en brist som vindkraftverken själva orsakar.K karlmb skrev:
Mer rimligt att de borde avkrävas det för att öht. få prducera.
Lite som att hiva in en handgranat i ett rum och erbjuda sig att städa mot betalning.
Redigerat:
Du borde väl sett att jag just föreslog det. Pga att det är för lite pengar för att de flesta vindkraftägare inte bryr sig pga det ger för lite pengar. Det är dock en liten förändring som aggregerat kan ge mkt svängmassa.S Snikhol skrev:Potentiellt stor. Men varför skulle någon vilja betala extra för att få tillgång till den? Det är ju på sätt och vis en brist som vindkraftverken själva orsakar.
Mer rimligt att de borde avkrävas det för att öht. få prducera.
Lite som att hiva in en handgranat i ett rum och erbjuda sig att städa mot betalning.
Om det nu behövs.
Kanske lite tomma tunnor, detta med svängmassa.
Nej det har jag nog missat tyvärr. Om ditt förslag var att det skulle avkrävas utan kompensation. Sorry isfK karlmb skrev:
Skribenten har en bias till vindkraft. Säger å ena sidan att inga energibolag har som mål att erbjuda billig el till folket. Kräks på kärnkraft, för att sedan insinuera att vindkraft kan ge billig el till folket.K karlmb skrev:
De borde väl också vilja tjäna pengar?
Sen som lök på laxen:
Med överskott på vindkraft kan man framställa väte och därmed ha ytterligare snabb frekvensreglering.
”Med överskott på vindkraft kan man framställa väte och därmed ha ytterligare snabb frekvensreglering.”
Mycket bra i krönikan, men också en hel del åsikter.
Inga sakfel vad jag kan se.S Snikhol skrev:Skribenten har en bias till vindkraft. Säger å ena sidan att inga energibolag har som mål att erbjuda billig el till folket. Kräks på kärnkraft, för att sedan insinuera att vindkraft kan ge billig el till folket.
De borde väl också vilja tjäna pengar?
Sen som lök på laxen:
Med överskott på vindkraft kan man framställa väte och därmed ha ytterligare snabb frekvensreglering.
”Med överskott på vindkraft kan man framställa väte och därmed ha ytterligare snabb frekvensreglering.”
Mycket bra i krönikan, men också en hel del åsikter.
Vindkraft är billigare. När det blåser sjunker priset pga ökad tillgång, oavsett hur mkt pengar ägarna vill tjäna.
Trist att kärnkraft/vindkraft skapar sådana motpoler i opinionen.K karlmb skrev:
Bästa stabiliteten och resiliensen får vi genom en väl avvägd mix av produktionskällor - gäller hela Nordpool.
(och möjligen lagring, långt ifrån säker på att det är en häst att satsa på)
Sverige kanske inte behöver bygga kärnkraft - men någon måste göra det.
Jodå. Massor av direkta sakfel.K karlmb skrev:
Redan i ingressen går han bort sig
(Visserligen bara kuriosa men ändå)
Sista meningen… inte hittills men nånsin?
Det är väl exakt samma sak🤣
”Nog för att vi har en hel del inkompetenta politiker men Busch torde vara den mest okunniga energiminister någonsin. Och då menar jag inte hittills utan i ordets rätta betydelse, någonsin.”
Sen
”Att Nordpool, den nordeuropeiska elbörsen med 15 länder, tilläts att köpas av Nasdaq, var helt i linje med avregleringen av elmarknaden.”
Nasdaq? FEL!FEL! Euronext!
Sen
”EU var helt med på noterna då man möjliggjorde överföring av el mellan Nordpoolländerna.”
Utlandskablar har funnits länge och var inget EU ”möjliggjorde”
Sen
”EU var givetvis med eftersom billig el från Sverige skulle sänka elkostnaderna för andra EU-länder”
Nu var det länge tvärtom. 2012-20 sänkte EUs billiga el priset i Sverige.
…
Finns flera då han har ett primitivt resonemang för att vara en expert.
Nja 2001 såldes en hel del av nordpools verksamhet till Nasdaq, så helt galet var det inte. Jag begriper dock inte problemet med det.Z Zodde skrev: